Spojrzenie w Przyszłość: Matematyka i Przemysł Wojciech Okrasiński Instytut Matematyki i Informatyki Politechniki Wrocławskiej Zakopane 7 września 2010 r
1. Europejski Projekt „Forward Look: Mathematics and Industry” 2. Dokumenty końcowe Projektu FLMI: i) Raport końcowy ii) Success Stories 3. Najważniejsze wnioski z raportu końcowego i) Europejska edukacja w zakresie matematyki przemysłowej 4. Rozpowszechnianie informacja o Projekcie FLMI w Europie 5. EMS School on Industrial Mathematics – Będlewo - 10 -18 października 2010 r.
„Forward Look: Mathematics and Industry” Europejski Projekt „Forward Look: Mathematics and Industry” Matematyka Europejska posiada potencjał, który może być bardzo ważnym czynnikiem dla ekonomicznego i technologicznego rozwoju Przemysłu Europejskiego www.ceremade.dauphine.fr/FLMI/
Dokumenty końcowe Projektu FLMI: i) Raport końcowy Projektu FLMI ii) Success Stories Raport i Success Stories można znaleźć na www.ceremade.dauphine.fr/FLMI/ Dnia 2 grudnia br Raport Końcowy zostanie przekazany politykom w Brukseli. Na podstawie Raportu zostaną przygotowane dyrektywy UE
Najważniejsze rekomendacje z Raportu końcowego 1. Utworzenie Europejskiego Instytutu Matematyki i Innowacji. 2. Stworzenie Europejskiego programu nauczania matematyki przemysłowej (Bachelor Master, PhD) – program powinien być elastyczny, ale podlegać ścisłej akredytacji europejskiej. Uwaga W strukturze ECMI już istnieje taka akredytacja. 3. Program nauczania powinien uwzględniać kursy dla nauczycieli i uczniów szkół średnich przekazujące wiedzę o zastosowaniach matematyki w otaczającym świecie.
4.Wiele zajęć z metod numerycznych i obliczeń naukowych (scientific computing) związanych z problemami rzeczywistymi. 5. Bardzo ważne Tygodnie Modelowania dla studentów Uwaga Przygotowania do zmiany statutu ECMI uwzględniajace zalecenia FLMI (Vincenzo Cappaso (Mediolan), Magnus Fontes (Lund), WO (Wrocław)). Pierwotny statut ECMI został zrejestrowany w Amsterdamie w 1987 roku. Nowy statut ma być gotowy w 2012 roku.
Komentarze 1. Istnieją już programy Master z zakresu matematyki przemysłowej np. program ECMI czy program stworzony w ramach projektu ECMIMIM. 2. Projekty muszą być oparte na prawdziwych problemach z przemysłu. Matematycy muszą kontaktować się z przemysłem. 3. Nie wystarczy zmiana nazwy wykładu np. z równań różniczkowych na wykład z modelowania matematycznego, bo to nie to samo.
4. W każdym kraju studia mają być prowadzone w języku angielskim. 5. Studia MIC Master w języku angielskim na Politechnice Wrocławskiej od 2007 (ECMI). www.im.pwr.wroc.pl/~hugo/HSC/hsc 6. Eksperymentalne zajęcia z modelowania dla uczniów gimnazjum w Rawiczu-Sierakowie od 2008. www.gazeta-rawicka.pl/
Jak jest rozpowszechniana informacja o Projekcie FLMI ? 1. Konferencja w Sofii „ Mathematics in Industry” - 11 – 14 lipca 2010 r www.math.bas.bg/MathInIndustry/home.php 2. Spotkanie w Izbie Lordów w Londynie – lipiec 2010 3. ECMI Conference Wuppertal – lipiec 2010 4. Narodowe Towarzystwa Matematyczne przekazują informacje swoim członkom
EMS School on Industrial Mathematics – Będlewo - 10 -18 października 2010 r. www.impan.pl/BC/Program/conferences/10School/ Organizatorzy: Helmut Neunzert, Wojciech Okrasiński, Andrzej Palczewski, Łukasz Stettner Wykładowcy: Antonio Fasano (University of Florence), Alistair Fitt (University of Southampton), Anders Heyden (Lund University), Joachim Linn (Fraunhofer-Institut), Helmut Neunzert (Fraunhofer-Institut), Daniel Wachsmuth (RICAM Linz)
Forma zajęć: 1. Codzienne wykłady przez zaproszonych góści (2-3 godziny – będzie zwracało się dużo uwagi metody numeryczne) 2. Modelowanie matematyczne problemów przemysłowych pochodzących z Polski. (przygotowano sześć problemów – instruktorami będą zaproszeni goście) 3. Przewidywane są także dyskusje okrągłego stołu