Kampania społeczna przeciwko krzywdzeniu i zaniedbywaniu dzieci Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Fundacja „Dzieci Niczyje” Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” Kształt medialny kampanii nadała Agencja Reklamowa McCann Erickson
Dlaczego zorganizowaliśmy kampanię? Kampania Dlaczego zorganizowaliśmy kampanię? Skala problemu krzywdzenia dzieci Surowe kary fizyczne (36%) Krzywdzenie emocjonalne (ubliżanie, poniżanie) (41-60%) Problem krzywdzenia dzieci nasila się (52%). Przyczyny Trudności emocjonalne rodziców, zła sytuacja ekonomiczna, małe umiejętności rodzicielskie, brak dobrych rozwiązań prawnych, brak reakcji społecznych. Zasoby Instytucje i służby nie są przygotowane do podejmowania interwencji, rzadko współpracują, podejmują nieskoordynowane działania. www.przemoc.com.pl
Kampania Cele kampanii Zwiększenie społecznego zaangażowania w sprawy przeciwdziałania przemocy wobec dzieci. Edukacja społeczna dostarczająca wiedzy o zjawisku krzywdzenia dzieci i sposobach radzenia sobie z tym problemem. Promocja pozytywnych rozwiązań merytorycznych i organizacyjnych związanych z przeciwdziałaniem przemocy wobec dzieci. Motywowanie społeczności lokalnych i instytucji do podejmowania działań na rzecz dzieci krzywdzonych i ich rodzin. Ulepszanie systemu pomocy rodzinom oraz rozwijanie umiejętności i kształtowanie konstruktywnych postaw rodzicielskich. www.przemoc.com.pl
Harmonogram działań Grudzień 2000 – V Ogólnopolska Konferencja „Powstrzymać przemoc wobec dzieci” Styczeń – marzec 2001 – szkolenia realizatorów działań lokalnych (ambasadorów) 20 marca 2001 – konferencja rozpoczynająca działania ogólnopolskie Marzec - październik 2001 – działania lokalne (debaty, konferencje, happeningi, koncerty, festyny, przemarsze, wystawy) oraz edukacja w mediach Wrzesień – grudzień 2001 – opracowywanie informacji o podjętych działaniach Styczeń 2002 – konferencja prezentująca osiągnięcia. www.przemoc.com.pl
Kampania Zwiększenie społecznego zaangażowania w przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci Percepcja społeczna – 75% respondentów (OBOP listopad 2001) zauważyło przekazy lub wydarzenia związane z kampanią. Najczęściej były to osoby między 20. a 49. rokiem życia. 95% badanych uznało, że kampania była potrzebna. Ambasadorzy kampanii: przeszkolono 572 osób. Koalicja na rzecz kampanii: akces zgłosiło 847 podmiotów Instytucje - 585 Osoby - 262 W tym: Fundacja „Porozumienie bez barier”, Kancelaria Prezydenta RP, Rzecznik Praw Dziecka, Rzecznik Praw Obywatelskich, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Komenda Główna Policji, Fundacja ABC, 73 Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie, 62 gminne komisje, 95 szkół różnego szczebla i wiele innych. www.przemoc.com.pl
Kampania Edukacja społeczna o zjawisku krzywdzenia dzieci i sposobach radzenia sobie z tym problemem Na ulicach miast pojawiało się w ciągu 5 miesięcy: ponad 1.000 billboardówi ponad 3.000 city lightów (plakatów przystankowych) ponad 20.000 plakatów do wnętrz. Realizatorzy rozkolportowali 150 tys. ulotek i plakatów edukacyjnych. Media (spoty i informacje): 37 programów telewizyjnych: ogólnopolskich (TVP 1, TVP 2, TVN, Polsat, RTL 7, TV 4) i lokalnych 113 stacji radiowych ponad 200 czasopism lokalnych i ogólnopolskich. Ponad 900 artykułów na temat krzywdzenia dzieci(od marca do czerwca 2001), które zajęły 4 m2 – najczęściej dotyczyły lokalnych działań ambasadorów. www.przemoc.com.pl
Kampania Promocja pozytywnych rozwiązań na rzecz przeciwdziałania przemocy wobec dzieci 354 osoby zorganizowały ponad 230 debat na terenie swoich gmin lub powiatów (bezpośrednimi działaniami zostało objętych ponad 15% społeczności lokalnych). W efekcie podjęto decyzje o realizacji: 42 interdyscyplinarnych szkoleń dla pracowników służb 17 nowych świetlic socjoterapeutycznych 8 punktów informacyjno-konsultacyjnych W kilku miejscach powołano gminnego/powiatowego Rzecznika Praw Dziecka Utworzono kilka nowych etatów psychologa/pedagoga w szkole Podjęto realizację kilku programów profilaktyki przemocy w szkołach. www.przemoc.com.pl
Motywowanie społeczności lokalnych i instytucji Kampania Motywowanie społeczności lokalnych i instytucji Powstało: 62 gminne zespoły interdyscyplinarne 22 lokalne koalicje na rzecz zapobiegania przemocy wobec dzieci. Działania innych podmiotów: Międzynarodowy kongres „O godność dziecka” – Klub Przyjaciół Ludzkiego Życia Konferencja „Policja a przemoc wobec dzieci” – Szkoła Policji w Szczytnie Kampania „Cała Polska czyta dzieciom” – Fundacja ABC XXI wieku. www.przemoc.com.pl
Kampania Ulepszanie systemu pomocy rodzinom oraz kształtowanie konstruktywnych postaw rodzicielskich Lokalne społeczności podjęły decyzje o utworzeniu: 13 Ośrodków Interwencji Kryzysowej 10 Niebieskich Pokojów (bezpiecznych miejsc przesłuchań dla małych świadków i ofiar) 12 lokalnych telefonów zaufania dla ofiar przemocy domowej. Powstanie 29 informatorów o możliwości uzyskania pomocy w przypadkach przemocy i kryzysu w rodzinie. W 21 gminach uruchomione zostaną warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców. W nakładzie 5.000 egzemplarzy opublikowano książkę „Zrozumieć dziecko” autorstwa Justyny Dąbrowskiej. www.przemoc.com.pl
Sukcesy medialne Złote Pałeczki w kategorii „reklama społeczna” na festiwalu w Portoroż NIPTEL 2001 – za medialny wyraz perspektywicznego myślenia, za przeciwstawianie się złu i odpowiedni dobór formy i treści przekazu Złote Orły 2001 w kategorii reklama społeczna www.przemoc.com.pl