Ewidencja gruntów i budynków Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków
Co to jest ewidencja gruntów i budynków Jednolity dla kraju, na bieżąco aktualizowany, spójny system informacyjny: o gruntach – ich położeniu, granicach, rodzajach użytków gruntowych i klasach gleboznawczych oraz o osobach fizycznych lub prawnych będących właścicielami lub władającymi tymi gruntami, oznaczeniu ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty, o budynkach – ich położeniu, przeznaczeniu, funkcjach użytkowych i ogólnych danych technicznych, o lokalach – ich położeniu, funkcjach użytkowych i powierzchni użytkowej
Jakie informacje obejmuje ewidencja gruntów i budynków dane liczbowe i opisowe dotyczące gruntów, budynków i lokali dane dotyczące właścicieli nieruchomości bądź w razie braku danych o właścicielach – dane osób i jednostek, które tymi nieruchomościami władają
Części składowe ewidencji Ewidencja gruntów i budynków składa się z komputerowych baz danych ewidencyjnych i operatu ewidencyjnego. Częściami składowymi operatu ewidencyjnego są: operat geodezyjno-prawny operat geodezyjno-prawny jest zbiorem dowodów prowadzonym dla każdego obrębu ewidencyjnego, uzasadniających wpisy do komputerowych baz danych ewidencyjnych operat opisowo-kartograficzny operat opisowo-kartograficzny składa się komputerowych wydruków raportów oraz kopii odpowiedniego fragmentu mapy
Czemu służy ewidencja gruntów i budynków Ewidencja ma na celu gromadzenie i dostarczanie danych na potrzeby: zagospodarowania przestrzennego wyznaczania wymiaru podatków i innych obciążeń publicznoprawnych oznaczenia nieruchomości w księgach wieczystych statystyki publicznej gospodarki gruntami a przy współudziale z wydziałem wieczysto księgowym sądu – ochrony interesów majątkowych stron obrotu
Zasady funkcjonowania ewidencji Ewidencję gruntów, budynków i lokali charakteryzuje: jawność operatu ewidencyjnego – każda osoba zainteresowana może w obecności pracownika wyznaczonego do prowadzenia tego systemu wejrzeć w operat jednolitość i powszechność – jednolity system gromadzenia i przetwarzania danych obejmuje wszystkie nieruchomości zlokalizowane na terytorium całego kraju publicznoprawny charakter ewidencji – jest to jedyne prawnie obowiązujące źródło informacji o przedmiocie (gruntach, budynkach, lokalach) oraz o właścicielach i osobach władających, dane ewidencjonowane w tym systemie są obligatoryjne wiarygodność i prawdziwość danych – dane zgromadzone w operacie ewidencyjnym są zgodne z rzeczywistym stanem prawnym
Terytorialny podział kraju dla celów ewidencji Podstawowymi obszarami podziału kraju w celach ewidencyjnych są: Jednostka ewidencyjna Obręb Działka
Jednostka ewidencyjna, obręb i działka ewidencyjna Jednostkę ewidencyjną stanowi obszar gruntów położonych w granicach administracyjnych gminy, a w przypadku gdy w skład gminy wchodzi miejscowość o statusie miasta – również w granicach administracyjnych miasta. W miastach w których utworzone zostały dzielnice, jako jednostki pomocnicze gminy, jednostką ewidencyjną może być obszar dzielnicy lub kilku sąsiadujących ze sobą dzielnic. Obręb – jednostka ewidencyjna dzieli się na obręby ewidencyjne. Przy projektowaniu przebiegu granic obrębów uwzględnia się podział na rejony statystyczne i obwody spisowe. Granice obrębów wiejskich powinny być zgodne z granicami wsi i sołectw. Granice obrębów na obszarach miast powinny być zgodne z granicami dzielnic i w miarę możliwości pokrywać się z granicami osiedli i zespołów urbanistycznych oraz naturalnymi granicami wyznaczonymi w szczególności przez cieki, ulice, linie kolejowe i inne obiekty fizjograficzne. Działka ewidencyjna – ciągły obszar gruntu, położony w granicach jednego obrębu, jednorodny pod względem prawnym, wydzielony z otoczenia za pomocą linii granicznych
Forma udostępniania danych ewidencyjnych Komputerowe wydruki mapy ewidencyjnej, rejestrów, kartotek, zestawień, wykazów i skorowidzów Wypisy z rejestrów i kartotek Wyrysy z mapy ewidencyjnej Pliki komputerowe Informacje przekazywane ustnie i wizualnie
Kto może uzyskać wypisy i wyrysy z ewidencji Wyrysy i wypisy wydawane są na żądanie: Właścicieli lub osób fizycznych i prawnych, w których władaniu znajduje się grunt lub budynek Osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, które mają swój interes prawny w tym zakresie Organów administracji państwowej i samorządowej oraz podległych tym organom geodezyjnych i kartograficznych jednostek budżetowych w celu wykonywania ich zadań statutowych