Doświadczenia z realizacji projektów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Warszawa, 18 listopada 2011 r. Program Ramowy na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji Ekoinnowacje Aneta Maszewska Katarzyna Walczyk-Matuszyk KPK PB.
Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
dr hab. inż. Józef Haponiuk
Projekt: INCOWATRANS E!3065
Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP)
TERMO-SPRĘŻYSTO-PLASTYCZNY MODEL MATERIAŁU
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
Wyniki wstępnych badań unieszkodliwiania i odzysku popiołów lotnych i pyłów z kotłów pochodzących ze spalarni odpadów w technologii ENVIROMIX®
Warszawa, 4 listopada 2010 Fundusze europejskie dla ekoinnowacyjnych MŚP Ekoinnowacje w Programie CIP EIP Katarzyna Walczyk-Matuszyk KPK PB UE 1.
Stanowisko Rządu RP wobec propozycji KE Warszawa, 5 marca 2013 r.
M I N I S T E R S T W O NAUKI I INFORMATYZACJI Przebieg realizacji zasad i trybu doboru ekspertów w pilotażowym projekcie Foresight w dziedzinie ZDROWIE.
ŚRODOWISKO A ZDROWIE Program Wieloletni.
Warszawa 20 stycznia 2003 Sieć Doskonałości: Budownictwo, Materiały i Technologie Dzień informacyjny Nanotechnologie, materiały wielofunkcyjne i procesy.
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Kontrakty typu „zaprojektuj i wybuduj” – prawa i obowiązki Stron
Wsparcie przygotowania terenów inwestycyjnych Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych.
PREZENTACJA PROJEKTU CLOEMC III
Ochrona środowiska naturalnego
SCHEMATY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ BUDOWLANYCH
Management of Groundwater at Industrially Contaminated Areas MAGIC (5C028) Projekt realizowany w ramach programu INTERREG IIIB CADSES Grzegorz Gzyl Koordynator.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Materiały źródłowe: Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania.
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Jednolity rynek wiedzy i pracy - polityka UE w zakresie innowacji i mobilności obywateli Małgorzata Handzlik Poseł do Parlamentu Europejskiego.
Ogłoszenie Zamknięcie: dla nowych instrumentów, 6 marca 2003 (pierwszy etap); 26 czerwca, 2003 (drugi etap). Dla pozostałych, 10 kwiecień (jeden.
Dr inż. Jerzy Koszałka IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. REGIONAL INNOVATION STRATEGY FOR POMERANIA REGION - complement and action.
Wstępne wyniki Projekty pilotażowe i powielania rynkowego CIP EIP.
Projekt FWIE Pilotażowa selektywna zbiórka odpadów w systemie workowym na terenie Dzielnicy VII w Krakowie - uzasadnienie Dobry przykład" gmin, w których.
Sukcesy i porażki polskich MŚP w programach ramowych
Oferta dla biznesu Lublin, r.. Biuro Rozwoju i Kooperacji PL Jednostka ogólnouczelniana Cele, m.in.: doradztwo i konsultacje w zakresie przygotowywania.
Recykling Czyli co i jak :).
Produkcja skojarzona w systemie elektroenergetycznym
Warunki stosowania odpadów w budownictwie
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Usługa pilotażowa: optymalizacja kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla MSP Mariusz Gajowiak – Lider Zespołu Sekwencja Sp. z o.o. Warszawa
SEMINARIUM POPRAWA PEWNOŚCI ZASILANIA W ENERGETYCE PRZY WYKORZYSTANIU ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Możliwości praktycznej realizacji i wdrażania rozwiązań technicznych.
Opracował: Ireneusz Pietruszka, sierpien 2011
Warszawa 6 Października 2004 Projekt ETISMARLAND – promocja udziału MŚP z obszaru transportu powierzchniowego w europejskich projektach badawczych.
Technik architektury krajobrazu
Grupa Kapitałowa Format – Lambda
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Projekty transferu innowacji Leonardo da Vinci realizowane przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów Marcin Słowikowski.
Krótko o zespole Składa się z 10 osób, o podobnych zainteresowaniach. Nasz zespół powstał aby zainteresować ludzi problemem zużytych opon. Widząc co się.
Recykling Autor: Dominika Wilk.
Projekty pilotażowe i powielania rynkowego Logika i struktura wniosku projektowego Katarzyna Walczyk - Matuszyk Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych.
Warszawa, 20 czerwca 2011 r. Projekty pilotażowe i powielania rynkowego w dziedzinie ekoinnowacji Ekoinnowacje w Programie CIP EIP Opracowanie: Katarzyna.
Projekty pilotażowe i powielania rynkowego Ekoinnowacje w Programie CIP EIP Katarzyna Walczyk-Matuszyk KPK PB UE Warszawa, 23 listopada 2010.
Aspekty gospodarcze wdrożenia dyrektywy 2000/53 ELV
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Andrzej Grzyb Poseł do Parlamentu Europejskiego Współprzewodniczący delegacji PO-PSL w Grupie Europejskiej Partii Ludowej Komisja Ochrony Środowiska, Zdrowia.
1 23 z 50 budynków szkół 18 z 23 budynków szkół Rys. 1. Lokalizacja budynków szkół na terenie miasta Częstochowy WYBÓR - PRZEDMIOT - MIEJSCE ASPEKTY ANALITYCZNEGO.
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Ocena projektów inwestycyjnych
TEMAT: Projekt zbocza Mgr inż. Dariusz Hajto KGBiG.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU O FERTA WSPÓŁPRACY W RAMACH H2020 ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Więcej niż agencja badawcza
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Wzór dla przedsiębiorstw (poniższa prezentacja może być wykorzystywana i modyfikowana do Państwa potrzeb) Data, autor, tematyka, itd. „Wyzwania i szanse.
Budownictwo energooszczędne - Dyrektywy unijne a ich realizacja projekt ZEBRA 2020 Andrzej Rajkiewicz– Narodowa Agencja Poszanowania Energii.
INKUBATOR INNOWACYJNOŚCI + „Tytuł pracy przedwdrożeniowej”
INKUBATOR INNOWACYJNOŚCI + „Tytuł pracy przedwdrożeniowej”
KOLEKTORY SŁONECZNE SZCZAWNICA
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Temat: Sgregacja odpadów, jak żyć ekologicznie. Odpady są jednym z najważniejszych problemów środowiskowych w Polsce i na świecie. W Polsce obecnie wytwarza.
Zapis prezentacji:

Doświadczenia z realizacji projektów RECTYRE Ocena przydatności rozdrobnionych opon jako wypełnień nasypów drogowych Paweł PONETA Mostostal Warszawa S.A. Biuro Analiz i Rozwoju Warszawa, 27.04.2010

Projekt Rectyre (Eco-Innovation) Charakterystyka użytego materiału Plan prezentacji Wstęp Projekt Rectyre (Eco-Innovation) Charakterystyka użytego materiału Opis projektu Walory i wady wykorzystania gumy Przykładowa realizacja Demonstracja projektu Wnioski Promocja projektu

Wstęp do projektu Zastosowanie alternatywnego wypełniacza (w postaci materiału pochodzącego z przetworzenia zużytych opon samochodowych) zamiast tradycyjnego gruntu podczas wykonywania nasypów drogowych.

Projekt RECTYRE (Eco-Innovation) Ocena przydatności rozdrobnionych opon jako wypełnień nasypów drogowych: Aspekt ekologiczny – możliwość wykorzystania dużych ilości łatwo dostępnych odpadów, Aspekt techniczny – zastosowanie w budowie dróg materiału o dobrych właściwościach fizycznych i mechanicznych, Aspekt społeczny – przedstawienie możliwości powtórnego zastosowania surowców odpadowych.

Charakterystyka użytego materiału W budownictwie drogowym do lekkich wypełnień konstrukcji nasypów wykorzystuje się najgrubszą frakcję, wstępnej granulacji opon samochodowych, nazywaną strzępami (50300mm). Rys.1. Materiał pochodzący z recyclingu opon, Czipsy gumowe (10-50 mm) Rys.2. Materiał pochodzący z recyclingu opon, Granulat gumowy (1-10 mm).

Konsorcjum projektu Partner Profil jednostki Kraj Rola w projekcie Firma budowlana – generalny wykonawca Koordynator projektu, właściciel technologii Jednostka odpowiedzialna za demonstrację (replikację) wyników projektu. MŚP – firma inżynieryjna, nowe technologie w budownictwie Jednostka odpowiedzialna za projektowanie i procedury wykonawcze nasypów drogowych Stowarzyszenie (klaster) budownictwa Jednostka odpowiedzialna za upowszechnianie wyników projektu (Europa) Firma inżynieryjna, nowe technologie w przemyśle i budownictwie

Struktura projektu WP2 Definition of transferable knowledge Task 2.1: Definition of current status and compilation of the transferable knowledge Task 2.2: Previous results and Barriers detected. Task 2.3: Environmental & economic priorities for improvement. Cele zadania: ACCIONA prowadzi wielopłaszczyznowe badania związane z tematyką stosowania i rozwoju recyklingu w budownictwie. Jednym z głównych osiągnięć firmy jest wprowadzenie w życie idei nasypów drogowych, w których używa się gumy z zużytych opon samochodowych jako lekkiego wypełniacza konstrukcji. W celu zdefiniowania czynników, które mogłyby być przeszkodą dla rozwoju tej technologii, przeanalizowano wnioski płynące z doświadczeń realizacji prototypów przez firmę ACCIONA.

Struktura projektu WP3 Model improvement Task 3.1: Analysis of technological weak points of the process. Task 3.2: Definition of Solutions and Procedures Modification. Task 3.3: Validation of New Procedures ACCIONA prowadziła badania nad metodologią budowy nowego typu nasypów sprawdzając procedury na dwóch różnych budowach. Podczas analizy procesu wznoszenia konstrukcji dostrzeżono w nim pewne wady. Doświadczenia te są punktem odniesienia dla określenia potencjału rozwojowego tej technologii oraz wyznaczenia głównych celów projektu.

Struktura projektu WP4 Scenario definition and model adaptation Task 4.1: Analysis of the EU Scenario and Barrier Detection Task 4.2: Barrier Analysis and Model Adaptation Punktem odniesienia dla tego pakietu roboczego będzie doświadczenie zdobyte przez firmę ACCIONA podczas wcześniejszych badań, a także wiedza zgromadzona w pakiecie roboczym 3. Zagadnienia pakietów roboczych 2 i 3 dostosowane były do rynku hiszpańskiego. Pakiet roboczy 4 został stworzony po to, by informacje te mogły zostać przeniesione na inne rynki europejskie.

Struktura projektu WP5 Market replication of RECTYRE Task 5.1: Selection of the test site and networking Task 5.2: Design and execution Task 5.3: Validation of the model and monitoring Polska została wybrana jako rynek reprezentatywny dla północnego regionu Europy ze względu na podobną do hiszpańskiej strategię wprowadzania w życie dyrektywy w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV). Koordynatorem tego zadania będzie Mostostal Warszawa.

WP2 Definition of transferable knowledge (M1 – M7) Harmonogram projektu WP1 Management (M1 – M24) WP2 Definition of transferable knowledge (M1 – M7) WP3 Model improvement (M7 – M16) WP4 Scenario definition and model adaptation (M13 – M19) WP5 Market replication of RECTYRE (M16 – M24)

Pierwsze doświadczenia z realizacji projektu Badania materiałów (pod kątem oddziaływania na środowisko) Badania środowiskowe materiałów, Aprobata techniczna – dla materiału który ma być użyty jako wypełniacz nasypów

Walory zastosowania gumy Wypełniacz gumowy może być stosowany powszechnie w konstrukcjach nasypów drogowych w różnych warunkach. Ze względu na mały ciężar objętościowy ~10kN/ m3 najlepiej swoje walory prezentuje na podłożach słabo nośnych i niestabilnych. Jako materiał nie stanowi zagrożenia dla ekosystemów naturalnych. Na przykładzie państw UE, w przyszłości możliwość dopłat w ramach recyklingu odpadów.

Wady zastosowania wypełniacza gumowego Brak dużych dostawców na terenie Polski. Rodzaj i skład materiału niejednorodny i o zmiennych parametrach. Małe doświadczenia w projektowaniu, wykonawstwie i użytkowaniu konstrukcji z wypełnieniem gumowym. Brak uregulowań prawnych i dopłat pozwalających na szersze zainteresowanie. Niska świadomość społeczna co do zastosowania materiałów z recyklingu.

Przykładowa realizacja Przekrój poprzeczny nasypu Wypełnienie gumowe w dwóch opcjach dwu i jednowarstwowe. Strzępy gumowe są odseparowane przy użyciu geotkaniny na zasadzie tzw. materaca. Grubość każdej warstwy wynosi 2 m.

Realizacja nasypu w Hiszpanii Układanie geotkaniny i strzępów gumowych

Realizacja nasypu w Hiszpanii Niwelacja gumy i zagęszczanie

Realizacja nasypu w Hiszpanii Układanie warstwy gruntowej rozdzielającej

Realizacja nasypu w Hiszpanii Montaż instalacji monitorującej temperaturę i parametry wody gruntowej

Obiekt pilotażowy Demonstracja projektu zostanie przeprowadzona na terenie Polski (jeden nasyp drogowy w pełnej skali). Obecnie trwają rozmowy z inwestorem (administracją publiczną) dotyczące miejsca i zasad wykonania prototypu.

Wnioski Chcąc dążyć do rozwoju w Polsce technologii bazujących na wykorzystaniu materiałów pochodzących z recyklingu, musimy stworzyć warunki prawne i ekonomiczne do większego zainteresowania takimi rozwiązaniami. Takim przykładem szerokiego zastosowania w konstrukcji nasypów dróg surowców odpadowych, może zostać guma pochodząca z utylizacji opon samochodowych. Dbanie o środowisko nie powinno polegać tylko na zbieraniu odpadów, ale na powtórnym ich wykorzystaniu.

Strona www projektu: http://www.rectyre.solintel.eu Promocja projektu Strona www projektu: http://www.rectyre.solintel.eu

Promocja projektu

http://www.rectyre.solintel.eu Dziękuje za uwagę Paweł PONETA Mostostal Warszawa S.A. Biuro Analiz i Rozwoju p.poneta@mostostal.waw.pl Tel. +48 662 021 541