Prof. Antoni Tajduś KRPUT – Politechnika Wrocławska 2008 Algorytm – co wynika dla uczelni technicznych z jego utrzymania w obecnej formie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
DEPARTAMENT STRATEGII
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Świadomość niepełnosprawności a rozszerzanie partycypacji.
MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Departament Funduszy.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Innowacyjna kontynuacja aktywna adaptacja Program wyborczy Dr hab. Agnieszka Pawłowska, prof. nadzw.
Jerzy Błażejowski Rada Główna Szkolnictwa Wyższego zorganizowana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego stycznia 2008 roku Warszawa Szkoła Główna.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
1. REFORMA SYSTEMU FINANSOWANIA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I NAUKI Stworzenie sprawnego systemu finansowania działalności naukowo- badawczej i dydaktycznej uczelni.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
III Seminarium Rankingowe Potencjał, efektywność i siła naukowa w Rankingu Szkół Wyższych 2012 oraz rozważane zmiany w tym obszarze.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Prognoza wpływu zmian demograficznych na liczbę
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Dofinansowanie z budżetu wojewody zadań samorządów powiatowych związanych z prowadzeniem domów pomocy społecznej w 2008 roku Listopad 2008 rok.
Seminarium Rankingowe Sesja II, cz. II Jak mierzyć warunki studiowania w tym jakość zaplecza bibliotecznego?
Ocena parametryczna jednostek naukowych za lata: 2005 – 2009 Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 maja 2010 r.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Program Erasmus Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Umowa Mobilność 2012 r. Warszawa,
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
System zachęt dla młodych naukowców Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Leszek Grabarczyk.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Polska w Programach Ramowych UE
Informacja o działaniach Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego Edward Jezierski Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Wrocław, listopada.
Prof. Tadeusz Więckowski
ALGORYTM Co wynika dla uczelni technicznych
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Działalność statutowa - wynagrodzenia r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
ŹRÓDŁA PRZYCHODÓW W UCZELNIACH Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej Mirosław KARBOWNICZEK.
UAM, listopad 2007 Zasady podziału dotacji z budżetu państwa dla uczelni publicznych Składniki algorytmu dla poszczególnych wydziałów UAM.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Kto może ubiegać się o stypendium Rektora?
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
WYDZIAŁ DZIENNIKARSTWA, INFORMACJI I BIBLIOLOGII Janusz Włodzimierz Adamowski Program wyborczy: kadencja
Senat Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków, Zasady przyznawania dotacji na działalność statutową (na utrzymanie potencjału, tzw. bazową) Rozporządzenie.
Badania statutowe dla doktorantów i młodych naukowców dr Tomasz Janus Biuro ds. Badań Naukowych.
Projekt „Rozwój kompetencji pielęgniarskich” realizowany w ramach
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej Fiszki projektów PO WER
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
SPRAWOZDANIE z badań naukowych oraz współpracy z zagranicą w roku 2016
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Podstawa prawna na UKSW
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Ewaluacja jakości działalności naukowej
Podstawa prawna na UKSW
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Ustawa oczami praktyków
w świetle przepisów Ustawy 2.0
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

prof. Antoni Tajduś KRPUT – Politechnika Wrocławska 2008 Algorytm – co wynika dla uczelni technicznych z jego utrzymania w obecnej formie

Przypomnę teraz stanowisko Forum Uczelni Technicznych wobec algorytmu podziału środków na uczelnie wyższe

Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Idea algorytmu Kraków 25 – 26 stycznia 2007

Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Zasadnicza idea algorytmu podziału dotacji budżetowej polega na tym, że kwota przeznaczona na szkolnictwo wyższe w ustawie budżetowej jest dzielona pomiędzy uczelnie w taki sposób, iż otrzymują one środki proporcjonalne do swego udziału w systemie edukacji wyższej. Podział algorytmiczny ma zapewniać przy tym obiektywność kryteriów i racjonalizację zachowań uczelni. Kraków 25 – 26 stycznia 2007 Dlaczego wszystkie uczelnie techniczne w ubiegłym roku otrzymały zdecydowanie mniej pieniędzy od uczelni humanistycznych ??? Moje pytanie brzmi:

Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Udział Uczelni w systemie edukacji wyższej Kraków 25 – 26 stycznia 2007

Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Udział uczelni w systemie edukacji wyższej może być mierzony wieloma różnymi wskaźnikami. Nowy algorytm podziału dotacji dydaktycznej, bierze pod uwagę nie tylko liczbę pracowników naukowych, studentów i doktorantów, ale również jakość kształcenia, jakość badań naukowych, parametr wyrównanego rozwoju, czyli stosunek liczby pracowników do liczby studentów oraz aktywność we współpracy zagranicznej. Kraków 25 – 26 stycznia 2007

Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Uczelnie powinny mieć środki na inwestycje, otwieranie nowych laboratoriów i badania. Dodatkowe środki to szansa lepszego rozwoju naszych Uczelni. Co jednak będzie uzależnione od osiągnięć i pozycji naukowej danej uczelni. Kraków 25 – 26 stycznia 2007

Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Kraków 25 – 26 stycznia 2007 Co jest ważne dla studentów Uczelni Technicznych ??

Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Kraków 25 – 26 stycznia Najlepsza kadra (również doświadczenie pracownicy przemysłu) 2.Odpowiednia liczba kadry 3.Zaplecze laboratoryjne 4.Studia w języku angielskim

Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Kraków 25 – 26 stycznia Pieniążki na obozy naukowe 6.Praktyki 7.Możliwości i warunki do studiowania studentów niepełnosprawnych 8.Pieniądze na wsparcie wszelkich działań aktywizujących studentów i przygotowujące do przyszłej pracy zawodowej

Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Kraków 25 – 26 stycznia 2007 Większe pieniądze na działalność: Kół Naukowych Organizacji Studenckich

Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Kraków 25 – 26 stycznia 2007 Przychody uczelni publicznej to głównie dotacja resortowa oraz przychody własne z tytułu świadczenia usług edukacyjnych na studiach niestacjonarnych. Dotychczasowy podział środków budżetowych nie w każdym przypadku odzwierciedlał faktyczne koszty kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów. Także stosowanie wskaźników (wag) w ostatnim modelu matematycznym podziału dotacji nie w każdym przypadku uwzględniało odmienność – w stosunku do uczelni akademickich – kosztów kształcenia.

Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych &1. ust. 2.Wskaźniki kosztochłonności poszczególnych kierunków, makrokierunków i studiów międzykierunkowych studiów stacjonarnych oraz wskaźniki kosztochłonności stacjonarnych studiów doktoranckich w poszczególnych dziedzinach nauki i sztuki odzwierciedlają względne relacje poziomów kosztochłonności kształcenia. Kraków 25 – 26 stycznia 2007

Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Jak interpretować względne relacje poziomów kosztochłonności? Nie został podany dokładny algorytm obliczania poziomu kosztochłonności. Przy obliczaniu powinny zostać uwzględnione przede wszystkim standardy kształcenia poszczególnych kierunków. Na ich podstawie możemy określić wydatki związane z prowadzeniem studiów na danym kierunku, makrokierunku czy studiach międzywydziałowych. Kierunki techniczne posiadają wysokie wskaźniki kosztochłonności. Kraków 25 – 26 stycznia 2007

Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych W uzasadnieniu do rozporządzenia czytamy: W projekcie rozporządzenia (załącznik nr 2 pkt III) określono także wskaźniki kosztochłonności dla makrokierunków i studiów międzykierunkowych oraz kierunków innych niż określone w § 2 (indywidualnych), prowadzonych w dniu wejścia w życie rozporządzenia. W projekcie zostały umieszczone również kierunki indywidualne, które są obecnie w przygotowaniu (w projekcie zaznaczone kursywą). Jeśli do czasu wydania rozporządzenia minister wyda decyzję zezwalającą na uruchomienie tych kierunków, zostaną one zamieszczone w rozporządzeniu, w przeciwnym razie zostaną wykreślone. Kraków 25 – 26 stycznia 2007

Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Podział wskaźników kosztochłonności dla makrokierunków nie jest odpowiedni. Standardy kształcenia makrokierunku uwarunkowane są standardami kształcenia poszczególnych kierunków w nim zawartych. Wskaźnik powinien uwzględniać kosztochłonność każdego z nich. Forum Uczelni Technicznych uważa za optymalne rozwiązanie zaproponowane przez Radę Główną Szkolnictwa Wyższego wprowadzające dla makrokierunków średnią arytmetyczną wskaźników kosztochłonności poszczególnych kierunków składowych, zaś dla studiów międzykierunkowych średnią ważoną wskaźników kosztochłonności poszczególnych kierunków składowych. Kraków 25 – 26 stycznia 2007

Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Na jakiej podstawie zostały obliczone wskaźniki kosztochłonności na kierunkach jeszcze nieistniejących? Jak będą obliczane wskaźniki dla nowoutworzonych kierunków czy makrokierunków? (Możliwość tworzenia nowych kierunków na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym) Kraków 25 – 26 stycznia 2007

Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych § 5. Dla pierwszego roku studiów stacjonarnych, który nie jest prowadzony w ramach kierunku studiów, makrokierunku i studiów międzykierunkowych określa się wskaźnik kosztochłonności przewidziany dla grupy kierunków o najniższym wskaźniku kosztochłonności, o którym mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Kraków 25 – 26 stycznia 2007

Dziękujemy Tomasz Jezierski Politechnika Krakowska Przemysław Dargiewicz Politechnika Warszawska

Propozycje powinny prowadzić do utworzenia dobrych i silnych Uczelni. O sile Uczelni decydują m.in.: kadra nauczająca – na pierwszym etacie (tytuły i stopnie naukowe kadry), badania naukowe, a w tym prace naukowo-badawcze realizowane we współpracy międzynarodowej (na podstawie umów międzynarodowych) oraz w ramach funduszy europejskich. Propozycje ewentualnych zmian w algorytmie MNiSW

Można więc sugerować następujące zmiany w algorytmie: w składniku kadrowym bierze się pod uwagę jedynie osoby dla których dana Uczelnia jest pierwszym miejscem zatrudnienia, w składniku kadrowym bierze się pod uwagę nie stanowiska (jak jest obecnie w ministerialnym algorytmie) lecz tytuł i stopnie naukowe, w składniku badawczym należy dodatkowo uwzględnić prace naukowo-badawcze finansowane ze środków zagranicznych. Propozycje ewentualnych zmian w algorytmie MNiSW – c.d.

Równocześnie nie jest zrozumiały składnik zrównoważonego rozwoju Uczelni (Wj). Obowiązuje nas przecież zasada, która jasno i precyzyjnie mówi jaki jest dopuszczalny wskaźnik określający liczbę studentów przypadających na jednego samodzielnego pracownika naukowego. Równocześnie, waga wskaźnika wynosząca Wj=0,1 jest moim zdaniem jest zbyt wysoka (do przyjęcia jest waga Wj=0,05). Można również wprowadzić do algorytmu wskaźnik uwzględniający liczbę kierunków zamawianych realizowanych w danej Uczelni. Propozycje ewentualnych zmian w algorytmie MNiSW – c.d.

Wagi kosztochłonności kierunków Jeśli nie ulegną zmianie to do istniejących wag dodajemy +0,5 dla kierunków zamawianych. Argumenty ZA: obiektywnie wskazane kierunki, które są potrzebne w AGH mamy ich 6 czyli prawie połowę ze wszystkich wskazanych Argumenty przeciw: podwójne finansowanie – ale wagi kosztochłonności są trudne uzasadnienia

Waga zrównoważonego rozwoju Zastąpić ją wagą jakości kształcenia. Argumenty ZA: wspieramy zasady administracyjne stosowane przy akredytacji kierunków w sposób ekonomiczny współczynnik zrównoważonego rozwoju jest niejasny podkreślenie wagi jakości kadry mierzonej tytułami i stopniami

Włączamy go do składnika studencko-doktoranckiego. W bazie studenckiej włączamy studentów zagranicznych przyjeżdżających i wyjeżdżających – z wagą 5 i odpowiednio 2. Argumenty ZA: liczba studentów zagranicznych w stosunku do pozostałych jest prawie zerowa, a w algorytmie stanowią oni 5/40, czyli 1/8 całości studenckiej ze względu na małe liczby pojawiające się w tej części, waga ta ulega znacznym zmianom z roku na rok formalnie środków budżetowych nie powinno przekazywać się na studentów zagranicznych (a zwłaszcza kosztem polskich) taka zmiana pozostawia trend ekonomiczny zachęcający do ściągania studentów zagranicznych – jest to bardziej sprawiedliwa Składnik wymiany

Składnik kadrowy Zamiast stanowisk wrócić do stopni i tytułów przynajmniej w 50% Argumenty ZA: zachęca do rozwoju kadry Argumenty PRZECIW: zachęca poprzedni system do umożliwienia szybszego awansu młodych pracowników nauki

Składnik grantowy Zdefiniować szerzej pojęcie grantów branych pod uwagę do wyliczeń Cyt. L6 i – liczba projektów badawczych MNiSW – w tym własne, promotorskie, habilitacyjne i rozwojowe – oraz międzynarodowych finansowanych w i-tej uczelni. Za granty międzynarodowe uznaje się granty, których źródłem finansowania są środki UE i innych organizacji międzynarodowych powstałych na podstawie porozumienia rządów państw je tworzących. Uznaje się, że projekt badawczy jest uwzględniony w L6 i, jeśli czas określony datami rozpoczęcia i zakończenia realizacji projektu – z uwzględnieniem aneksów wg stanu na – zawiera w sobie przynajmniej 1 miesiąc roku kalendarzowego roku obrachunkowego ARGUMENTY ZA: promocja udziału polskich uczonych w badaniach międzynarodowych

Dziękuję za uwagę