Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Zmiana w systemie oświaty z dnia 29 grudnia 2015 r. Edukacja najmłodszych dzieci ma być skuteczna i przyjazna…… Powrót do obowiązku szkolnego dla 7-latków.
Zmiany w prawie oświatowym obowiązujące od roku szkolnego 2016/2017
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Podsumowanie roku szkolnego 2016/2017 Jak planować wdrażanie reformy od czerwca? LESZEK ZALEŚNY.
Szkoła Podstawowa Nr 12 - zmiany w systemie oświaty


Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Status prawny szkół w kontekście reformy ustroju szkolnego
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
do szkół ponadgimnazjalnych
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r

REFORMA OŚWIATY 2017/18.
Reforma oświaty – od 1 września 2017
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Sześciolatek idzie do szkoły
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Rok szkolny 2019/2020 w kontekście zmian systemu edukacji
WARTO WIEDZIEĆ…...
Zapis prezentacji:

Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje

O czym będziemy mówili? Nowa podstawa programowa. Przekształcanie i wygaszanie gimnazjum. Konsekwencje zmian: Zmiany w organizacji pracy szkół Statuty szkół Podstawa programowa, ramowe plany nauczania Podręczniki Egzaminy zewnętrzne Uczniowie niepromowani Sytuacja dyrektorów i nauczycieli

Podstawy prawne zmian Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz.U> z 11 stycznia 2017r., poz 59) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r.- Przepisy wprowadzające ustawę- Prawo oświatowe (Dz. U. z 11 stycznia 2017r., poz.60)

Sytuacja prawna od 1 września 2017r. USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY PRAWO OŚWIATOWE

Ustawa o systemie oświaty – spis treści. Rozdział 1. Przepisy ogólne (art. 1-13a). Rozdział 2. Wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauki (art. 14-20). Rozdział 3. Zarządzanie szkołami i placówkami publicznymi (art. 21-44). Rozdział 4. Społeczne organy w systemie oświaty (art. 45-57). Rozdział 5. Organizacja kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach publicznych (art. 58-76). Rozdział 6. Zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli (art. 77-78). Rozdział 7. Finansowanie szkół i placówek publicznych (art. 79-81). Rozdział 8. Szkoły i placówki niepubliczne (art. 82-90a). Rozdział 8a. Pomoc materialna dla uczniów (art. 90b-90u). Rozdział 9. Przepisy szczególne (art. 91-95a). Rozdział 10. Zmiany w przepisach obowiązujących (art. 96-103). Rozdział 11. Przepisy przejściowe i końcowe (art. 104-115) Rozdział 1Przepisy ogólne Rozdział 2 Wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauk Rozdział 3 Zarządzanie szkołami i placówkami publicznymi Rozdział 4 Społeczne organy w systemie oświaty Rozdział 5 Organizacja kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach publicznych Rozdział 6 Przyjmowanie do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i publicznych placówek Rozdział 7Kształcenie osób przybywających z zagranicy Rozdział 9 Placówki doskonalenia nauczycieli

Dostosowanie sieci szkół roku szkolnym 2017/2018 Uchwały w sprawie dostosowania sieci szkolnej do nowego ustroju będą podejmowane przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego Do dnia 31 marca 2017r., należy podjąć ostateczną uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów na okres od dnia 1 września 2017r. do dnia 31 sierpnia 2019r.

Uchwała w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego będzie stanowić jednocześnie akty założycielskie szkół powstających w wyniku przekształceń (włączeń) dokonywanych mocą uchwały NOWY STATUT

Konsekwencje zmian Zmiany w organizacji pracy szkół Statuty szkół Podstawa programowa, ramowe plany nauczania Podręczniki Egzaminy zewnętrzne Uczniowie niepromowani Sytuacja dyrektorów i nauczycieli

Obowiązek nauki i obowiązek szkolny (art.35 ustawy Prawo Oświatowe) Nauka jest obowiązkowa do 18. roku życia. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do 18. roku życia

Statuty ( art.322 ustawy wprowadzającej) Dotychczasowe statuty przedszkoli szkół podstawowych szkół specjalnych przysposabiających do pracy i szkół policealnych Zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo Oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2017r.

Dotychczasowe statuty dotychczasowych gimnazjów zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach Statuty szkół podstawowych, w których są prowadzone klasy dotychczasowego gimnazjum, zawierają postanowienia dotyczące tych klas

Statuty Przeniesiono treści z obecnego rozporządzenia w sprawie ramowych statutów na poziom ustawy ( Ustawa Prawo Oświatowe) Uchylono delegację do wydania rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. Dodano delegację do wydania rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych przedszkoli i szkół.

Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół wniosek ( nadanie imienia szkole) zwiera uzasadnienie wyboru imienia, w tym kandydata na patrona szkoły, oraz określa plan działań związanych z nadaniem imienia i przewidywany termin uroczystości

Statuty- dodano: Statut szkoły zawiera w szczególności: Cele i zadania szkoły, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi Zakres zadań nauczycieli, w tym nauczyciela wychowawcy, a także sposób i formy wykonywania tych zajęć Sposób organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu Organizację współdziałania ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej.

Statut szkoły zawiera w szczególności: Usunięto!!!! Organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła taką działalność prowadzi Zniesiono konieczność zgłaszania innowacji pedagogicznej kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu Zniesienie wymagań formalnych warunkujących rozpoczęcie działalności innowacyjnej

Struktura statutu Obowiązki ucznia określa się w statucie szkoły z uwzględnieniem obowiązków w zakresie: Właściwego zachowania podczas zajęć edukacyjnych; Usprawiedliwienia, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych; Przestrzegania zasad ubierania się uczniów na terenie szkoły lub noszenia na terenie szkoły jednolitego stroju; Przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły Właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów. Wykreślono przygotowanie do zajęć – ma to być oceniane jako ocenianie przedmiotowe i aktywny udział w zajęciach

Oddziały integracyjne Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 uczniów niepełnosprawnych

Ramowe plany nauczania Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych stasuje się począwszy od roku szkolnego 2017/2018 w: Klasie I, IV, VII szkoły podstawowej Klasie I branżowej szkoły I stopnia W klasie I szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy Semestrze I szkoły policealnej

Ramowy plan nauczani zawiera: Tygodniowy wymiar godzin przeznaczonych na realizację: Poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w toku których odbywa się edukacja wczesnoszkolna Nauczania przedmiotów Zajęcia z wychowawcą Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora przeznaczonych na zajęcia edukacyjne prowadzone w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej Godziny do dyspozycji dyrektora nie mogą być przeznaczone na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych

Zmiana art.42 ust.2 ustawy Karta Nauczyciela art.42.2 W ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować: Zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami lub na ich rzecz(…) Inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów Zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym DODANO: w ramach zajęć i czynności, o których mowa w ust.2.pkt.2 nauczyciel nie prowadzi zajęć świetlicowych oraz zajęć z zakresu pomocy psych- pedag.

Egzamin ósmoklasisty Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany począwszy od roku szkolnego 2018/2019 W latach szkolnych 2018/2019, 2019/2020, 2020/ 2021 egzamin ósmoklasisty obejmuje następujące przedmioty obowiązkowe: Język polski Matematykę Język obcy nowożytny, którego uczy się w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych Od roku szkolnego 20121/2022 jeden z przedmiot do wyboru spośród przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia

Dziękuję za uwagę ….., tym co uważali i nie spali (-;