Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
O czym będziemy mówili? Nowa podstawa programowa. Przekształcanie i wygaszanie gimnazjum. Konsekwencje zmian: Zmiany w organizacji pracy szkół Statuty szkół Podstawa programowa, ramowe plany nauczania Podręczniki Egzaminy zewnętrzne Uczniowie niepromowani Sytuacja dyrektorów i nauczycieli
Podstawy prawne zmian Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz.U> z 11 stycznia 2017r., poz 59) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r.- Przepisy wprowadzające ustawę- Prawo oświatowe (Dz. U. z 11 stycznia 2017r., poz.60)
Sytuacja prawna od 1 września 2017r. USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY PRAWO OŚWIATOWE
Ustawa o systemie oświaty – spis treści. Rozdział 1. Przepisy ogólne (art. 1-13a). Rozdział 2. Wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauki (art. 14-20). Rozdział 3. Zarządzanie szkołami i placówkami publicznymi (art. 21-44). Rozdział 4. Społeczne organy w systemie oświaty (art. 45-57). Rozdział 5. Organizacja kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach publicznych (art. 58-76). Rozdział 6. Zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli (art. 77-78). Rozdział 7. Finansowanie szkół i placówek publicznych (art. 79-81). Rozdział 8. Szkoły i placówki niepubliczne (art. 82-90a). Rozdział 8a. Pomoc materialna dla uczniów (art. 90b-90u). Rozdział 9. Przepisy szczególne (art. 91-95a). Rozdział 10. Zmiany w przepisach obowiązujących (art. 96-103). Rozdział 11. Przepisy przejściowe i końcowe (art. 104-115) Rozdział 1Przepisy ogólne Rozdział 2 Wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauk Rozdział 3 Zarządzanie szkołami i placówkami publicznymi Rozdział 4 Społeczne organy w systemie oświaty Rozdział 5 Organizacja kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach publicznych Rozdział 6 Przyjmowanie do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i publicznych placówek Rozdział 7Kształcenie osób przybywających z zagranicy Rozdział 9 Placówki doskonalenia nauczycieli
Dostosowanie sieci szkół roku szkolnym 2017/2018 Uchwały w sprawie dostosowania sieci szkolnej do nowego ustroju będą podejmowane przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego Do dnia 31 marca 2017r., należy podjąć ostateczną uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów na okres od dnia 1 września 2017r. do dnia 31 sierpnia 2019r.
Uchwała w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego będzie stanowić jednocześnie akty założycielskie szkół powstających w wyniku przekształceń (włączeń) dokonywanych mocą uchwały NOWY STATUT
Konsekwencje zmian Zmiany w organizacji pracy szkół Statuty szkół Podstawa programowa, ramowe plany nauczania Podręczniki Egzaminy zewnętrzne Uczniowie niepromowani Sytuacja dyrektorów i nauczycieli
Obowiązek nauki i obowiązek szkolny (art.35 ustawy Prawo Oświatowe) Nauka jest obowiązkowa do 18. roku życia. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do 18. roku życia
Statuty ( art.322 ustawy wprowadzającej) Dotychczasowe statuty przedszkoli szkół podstawowych szkół specjalnych przysposabiających do pracy i szkół policealnych Zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo Oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2017r.
Dotychczasowe statuty dotychczasowych gimnazjów zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach Statuty szkół podstawowych, w których są prowadzone klasy dotychczasowego gimnazjum, zawierają postanowienia dotyczące tych klas
Statuty Przeniesiono treści z obecnego rozporządzenia w sprawie ramowych statutów na poziom ustawy ( Ustawa Prawo Oświatowe) Uchylono delegację do wydania rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. Dodano delegację do wydania rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych przedszkoli i szkół.
Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół wniosek ( nadanie imienia szkole) zwiera uzasadnienie wyboru imienia, w tym kandydata na patrona szkoły, oraz określa plan działań związanych z nadaniem imienia i przewidywany termin uroczystości
Statuty- dodano: Statut szkoły zawiera w szczególności: Cele i zadania szkoły, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi Zakres zadań nauczycieli, w tym nauczyciela wychowawcy, a także sposób i formy wykonywania tych zajęć Sposób organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu Organizację współdziałania ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej.
Statut szkoły zawiera w szczególności: Usunięto!!!! Organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła taką działalność prowadzi Zniesiono konieczność zgłaszania innowacji pedagogicznej kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu Zniesienie wymagań formalnych warunkujących rozpoczęcie działalności innowacyjnej
Struktura statutu Obowiązki ucznia określa się w statucie szkoły z uwzględnieniem obowiązków w zakresie: Właściwego zachowania podczas zajęć edukacyjnych; Usprawiedliwienia, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych; Przestrzegania zasad ubierania się uczniów na terenie szkoły lub noszenia na terenie szkoły jednolitego stroju; Przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły Właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów. Wykreślono przygotowanie do zajęć – ma to być oceniane jako ocenianie przedmiotowe i aktywny udział w zajęciach
Oddziały integracyjne Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 uczniów niepełnosprawnych
Ramowe plany nauczania Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych stasuje się począwszy od roku szkolnego 2017/2018 w: Klasie I, IV, VII szkoły podstawowej Klasie I branżowej szkoły I stopnia W klasie I szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy Semestrze I szkoły policealnej
Ramowy plan nauczani zawiera: Tygodniowy wymiar godzin przeznaczonych na realizację: Poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w toku których odbywa się edukacja wczesnoszkolna Nauczania przedmiotów Zajęcia z wychowawcą Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora przeznaczonych na zajęcia edukacyjne prowadzone w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej Godziny do dyspozycji dyrektora nie mogą być przeznaczone na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych
Zmiana art.42 ust.2 ustawy Karta Nauczyciela art.42.2 W ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować: Zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami lub na ich rzecz(…) Inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów Zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym DODANO: w ramach zajęć i czynności, o których mowa w ust.2.pkt.2 nauczyciel nie prowadzi zajęć świetlicowych oraz zajęć z zakresu pomocy psych- pedag.
Egzamin ósmoklasisty Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany począwszy od roku szkolnego 2018/2019 W latach szkolnych 2018/2019, 2019/2020, 2020/ 2021 egzamin ósmoklasisty obejmuje następujące przedmioty obowiązkowe: Język polski Matematykę Język obcy nowożytny, którego uczy się w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych Od roku szkolnego 20121/2022 jeden z przedmiot do wyboru spośród przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia
Dziękuję za uwagę ….., tym co uważali i nie spali (-;