Opracowała Agnieszka Balcerak Trzymaj Formę Opracowała Agnieszka Balcerak
Szkolenie Trzymaj Formę 1. Podsumowanie pierwszej edycji 2. Założenia II edycji Anoreksja i bulimia 4. Znakowanie GDA
Założenia II edycji Dieta zbilansowana Piramida zdrowia Dieta wegetariańska Zaburzenia stanu zdrowia Aktywność fizyczna Edukacja konsumencka
Anoreksja i bulimia Anoreksja czyli jadłowstręt psychiczny charakteryzuje się fałszywą oceną własnego ciała, prowadzącą do głodzenia się. Bulimia to często manifestacja uczuć, których młode osoby często nie potrafią wyrazić lub ukierunkować w inny sposób.
Znakowanie GDA Oznaczenia GDA informują o tym, jakie ilości poszczególnych składników odżywczych są zawarte w produkcie, który spożywasz. Dodatkowo ilości te są podane w procentach, które odnoszą się do wartości referencyjnych Wskazanego Dziennego Spożycia (GDA) poszczególnych składników.
Program Edukacyjny „W zdrowym ciele zdrowy duch” „Szanuj zdrowie należycie, bo jak umrzesz - stracisz życie” Aleksander Fredro
Program edukacyjny 1. Cel główny 2. Cele szczegółowe 3. Uczestnicy programu 4. Pomoce do programu 5. Ogólne treści 6. Procedury osiągania celów 7. Sposób ewaluacji 8. Scenariusze
Cel główny Zwiększenie świadomości dotyczącej wpływu żywienia i aktywności fizycznej na zdrowie. Cele szczegółowe 1. Pogłębienie wiedzy w zakresie znaczenia zbilansowanej diety i aktywności fizycznej dla organizmu człowieka. 2. Kształtowanie zmiany postaw i zachowań związanych z prawidłowym żywieniem, odpowiednią jakością zdrowotną żywności i aktywnością fizyczną. 3. Dostarczenie wiedzy i umiejętności korzystania z informacji zamieszczonych na opakowaniach produktów spożywczych. 4. Zwiększenie świadomości dotyczącej wpływu żywienia i aktywności fizycznej N na zdrowie.
Uczestnicy programu Pomoce do programu Adresatami programu edukacyjnego „ W zdrowym ciele zdrowy duch” w Regnowie są:uczniowie, rodzice oraz nauczyciele Pomoce do programu Poradnik dla nauczycieli „Trzymaj formę”. 2. Strona internetowa www.trzymajforme.pl 3. Podręczniki, książki, czasopisma, broszury i plakaty. 4. Ankieta ewaluacyjna. 5. Scenariusze. Tt Tabela kaloryczności Sprzęt sportowy
Ogólne treści Treści programu „Trzymaj formę” obejmują następujące zagadnienia: Żywienie młodzieży – zbilansowana dieta: - rozkład posiłków w ciągu dnia i % dobowego zapotrzebowania na energię, - dzienne zalecenia żywieniowe dla młodzieży, - rola podstawowych składników odżywczych - zasady zdrowego żywienia - alternatywne sposoby żywienia na przykładzie diety wegetariańskiej - zaburzenia stanu zdrowia i rozwoju związane z nieprawidłowym odżywianiem. Wybrane elementy edukacji konsumenckiej: - prawa konsumenta - znakowanie etykiet z żywnością. Aktywność fizyczna: - znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia: - pożądana aktywność fizyczna dla dzieci i młodzieży, - test wydolności fizycznej, - test sprawności fizycznej.
Procedury osiągania celów Wybierając sposoby osiągania celów edukacyjnych, nauczyciel powinien uwzględnić przede wszystkim możliwości i zainteresowania uczniów, nie zapominając o zasadzie stopniowania trudności. Dobieranie interesujących przykładów rozbudza naturalną ciekawość uczniów i rozwija ich zainteresowania. Podstawową zasadą przy realizacji niniejszego programu jest, aby jego treści nie wyprzedzały tematów z programu podstawowego a były jego uzupełnieniem i rozszerzeniem. Wprowadzanie na zajęciach różnych metod aktywnego uczenia (ankiety, burza mózgów, dyskusja, dyskusja panelowa, zajęcia w terenie), Do każdej ze stosowanych metod należy wykorzystywać odpowiednie do omawianego zagadnienia, dostępne środki dydaktyczne ( czasopisma, filmy, komputery, plakaty, broszury itp.).
Motywowanie uczniów do działania na rzecz własnego zdrowia i rozwiązywanie aktualnych problemów dotyczących prawidłowego żywienia i kształtowania właściwej sylwetki. Należy też poświęcić czas na pracę z podręcznikiem, która pomaga nauczyć ucznia czytania tekstu ze zrozumieniem i kształtuje umiejętność odróżniania treści ważnych od mniej istotnych. Należy również zachęcać uczniów do pogłębiania swojej wiedzy poprzez szukanie wiadomości w literaturze, czasopismach, internecie i innych dostępnych źródłach.
Sposób ewaluacji 1. Ankiety 2. Obserwacje 3 Sposób ewaluacji 1. Ankiety 2. Obserwacje 3. Rozmowy (indywidualne i grupowe) 4. Analiza dokumentacji nauczycieli Scenariusze Do programu edukacyjnego opracowane zostały scenariusze na zajęcia z biologii, godziny z wychowawcą, wychowania fizycznego oraz scenariusz ogólnoszkolnego apelu „Trzymaj formę”.