Podstawy prawe egzekucji administracyjnej mgr Artur Fojt Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego Materiały dydaktyczne dla grup: 5,6, 7 i 8 Stacjonarne Studia Administracji II stopnia II rok Rok akademicki 2016/17, semestr zimowy Przedmiot: Prawo egzekucyjne
Podstawy prawne – uwagi wprowadzające Określenie podstaw prawnych egzekucji administracyjnej jest kluczowe w świetle konstytucyjnych zasad demokratycznego państwa prawa oraz konstytucjnej zasady legalności i praworządności, Zgodnie z art.7 organy administracji publicznej działają na podstawie i w granicach prawa, Podstawą prawną egzekucji administracyjnej mogą być zarówno akty prawa o charakterze generalnym oraz o charakterze indywidulanym.
Podstawa prawna egzekucji administracyjnej Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w art. 3, 3a i 4 wymienia akty, które mogą być podstawą prowadzenia egzekucji administracyjnej, Do aktów tych zaliczamy: Ustawę, Rozporządzenia, Akty prawa międzynardowego, których stroną jest Rzeczypospolita Polska, Akty prawa miejscowego, Decyzje, Postanowienia, Ugody, Orzeczenia sądowe, które z mocy przepisu szczególnego nadają się do wykonania na drodze postępowania egzekucyjnego. Deklaracje lub zeznania podatkowe złożone przez płatnika, Zgłoszenie celne złożone przez zobowiązanego, Deklaracje rozliczeniowe złozone przez płatnika składek na ubezpieczenia społeczne, Informacje o opłacie pailowej.
Akty prawa o charakterze generalnym jako podstawa egzekucji administracyjnej Akty te aby mogły stanowić podstawę do prowadzenia w oparciu o nie egzekucję administracyjną muszą należeć do aktów prawnych z zakresu administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, Akty prawne te określają obowiązki prawne w sposób jasny, klarowny i czytelny, bez potrzeby dokonywania rozstrzygnięcia w drodze aktu o charakterze indywidualnym tj. decyzji postanowienia. Do aktów prawnych tych należą: ustawy rozporządzenia, akty prawa miejscowego ( zwłaszcza w zakresie przepisów o charakterze porządkowym) oraz prawo unijne i umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.
Akty indywidualne jako podstawa egzekucji administracyjnej 1) Decyzje administracyjne – ostateczne, ale wyjątek stanowi sytuacja gdy decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności w oparciu o art. 108 k.p.a, 2) Postanowienia. Wykonaniu podlegają zarówno postanowienia ostateczne jak i nieostateczne, chyba, że organ który wydał postanowienie wstrzyma jego wykonanie. 3) orzeczenie sądu powszechnego, które z mocy przepisu szczególnego nadaje się do wykonania w drodze egzekucji administracyjnej. 4) ugoda administracyjna – w sytuacji gdy stała się ona ostateczna.
Akty indywidualne jako podstawa egzekucji administracyjnej Podstawą egzekucji administracyjnej mogą być także tzw. uproszczone tytuły egzekucyjne, czyli: Deklaracje lub zeznania złożone przez podatnika lub płatnika, Zgłoszenia celne złożone przez zobowiązanego, Deklaracje rozliczeniowe złożone przez płatnika składek na ubezpieczenie społeczne, Informacje o opłacie paliwowej Tytuł wykonawczy wystawiany przez ministra właściwego ds. finansów publicznych na podstawie art. 44 ustawy z dnia 8 maja 1997 roku o poręczeniach i gwarancjach wystawianych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, Tytuł wykonawczy wystawiany przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 12 lutego 2009 roku o udzieleniu przez Skarb Państwa wsparcia instytucjom finansowym.