UMOWA O PRZYZNANIU POMOCY Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Materiał opracowany przez Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich - Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Działanie 19: Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER Poddziałanie 19.3 : Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania w ramach PROW na lata 2014-2020 UMOWA O PRZYZNANIU POMOCY WYBRANE ELEMENTY Toruń, 09.05.2017 r.
§ 3 umowy – Postanowienia ogólne: CEL OPERACJI Beneficjent zobowiązany jest do realizacji operacji, której zakres rzeczowy i finansowy określono w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji (załącznik nr 1 do umowy). w wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie cel określony przez Beneficjenta poprzez wskaźniki jego realizacji Realizacja wskaźników możliwa jest z 5 % odchyleniem Realizacja operacji lub jej etapu obejmuje: wykonanie zakresu rzeczowego zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym (ZRF) stanowiącym załącznik nr 1 do umowy; poniesienie kosztów kwalifikowalnych zgodnie z zasadą równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości, w tym dokonanie płatności za dostawy, usługi lub roboty budowlane, nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność (WoP) udokumentowanie wykonania zakresu rzeczowego zgodnie z ZRF przez przedstawienie faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej wraz z dokumentami potwierdzającymi dokonanie przelewu osiągnięcie celu operacji oraz wskaźników jego realizacji do dnia złożenia WoP
§ 3 Postanowienia ogólne (cd.) Stosownie do zakresu operacji, realizacja operacji lub jej etapu obejmuje również: uzyskanie wymaganych odrębnymi przepisami oraz postanowieniami umowy: opinii, zaświadczeń, uzgodnień, pozwoleń lub decyzji związanych z realizacją operacji; 2) zamontowanie oraz uruchomienie nabytych maszyn, urządzeń, infrastruktury technicznej, w tym wyposażenia oraz wykorzystanie zrealizowanego zakresu rzeczowego operacji do prowadzenia działalności, której służyła realizacja operacji lub której prowadzenie stanowiło warunek przyznania pomocy, - nie później niż do ostatniego uzupełnienia wniosku o płatność. W przypadku, gdy nastąpi wypłata środków finansowych tytułem zaliczki/wyprzedzającego finansowania, powstaje zobowiązanie Beneficjenta do wykorzystania tych środków zgodnie z przeznaczeniem. „Zgodnie z przeznaczeniem” oznacza realizację operacji według postanowień umowy, co będzie weryfikowane na podstawie transakcji przeprowadzonych z wyodrębnionego rachunku bankowego. W kontekście powyższego zaleca się, aby wszystkie dokumenty księgowe związane z kosztami ponoszonymi na projekt współpracy, zawierały opisy drugostronnie.
Opis na odwrocie dokumentu księgowego (faktury, rachunku, listy płac) powinien zawierać następujące informacje: a) numer oraz data podpisania umowy o przyznaniu pomocy; b) wskazanie, iż wydatek dotyczy działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania w ramach PROW na lata 2014-2020 c) Kwota wydatków kwalifikowalnych w ramach danego dokumentu …….zł; d) Numer pozycji w Zestawieniu rzeczowo – finansowym z realizacji operacji; e) numer odrębnego konta, na którym zaksięgowane zostały wydatki w ramach danej operacji lub numer kodu rachunkowego; f) potwierdzenie poprawności formalnej, rachunkowej i merytorycznej poprzez złożenie podpisu przez osoby upoważnione wraz z datami ich złożenia oraz opatrzyć klauzulą lub pieczęcią o treści „Przedstawiono do refundacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020”
§ 5 Zobowiązania Beneficjenta Beneficjent zobowiązany jest do: poniesienia kosztów kwalifikowalnych, stanowiących podstawę wyliczenia przysługującej Beneficjentowi pomocy od dnia w którym została zawarta umowa, * a w przypadku kosztów ogólnych od dnia 1 stycznia 2014 r. – w formie rozliczenia pieniężnego, natomiast w przypadku transakcji której wartość, bez względu na liczbę wynikającej z niej płatności przekracza 1 tys. złotych – w formie rozliczenia bezgotówkowego niefinansowania kosztów kwalifikowalnych operacji z innych środków publicznych zachowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców poszczególnych zadań ujętych w ZRF operacji osiągnięcia celu operacji oraz wskaźników jego realizacji, nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność końcową przygotowania/realizacji/przygotowania połączonego z realizacją projektu współpracy, który: będzie zgodny z LSR każdego Beneficjenta uczestniczącego w realizacji operacji, przyczyni się do osiągnięcia co najmniej jednego celu szczegółowego określonego w LSR każdego Beneficjenta uczestniczącego w realizacji operacji oraz przypisanych do tego celu wskaźników;
§ 5 Zobowiązania Beneficjenta (cd.) Beneficjent zobowiązany jest do: podjęcia działań zapewniających utworzenie przynajmniej jednego miejsca pracy (jeżeli dotyczy) realizacji projektu współpracy z udziałem przynajmniej jednego partnera zagranicznego (jeżeli dotyczy) w terminie 9 miesięcy od dnia zawarcia umowy, uzyskania przez pozostałych zagranicznych partnerów projektu współpracy, którzy ubiegali się o pomoc, zatwierdzenia projektu współpracy (Nie dotyczy operacji związanej z przygotowaniem projektu współpracy);
§ 5 Zobowiązania Beneficjenta (cd.) w trakcie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od wypłaty płatności końcowej: nieprzenoszenie prawa własności lub nabytych dóbr oraz ich wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem; zapewnienie trwałości operacji umożliwienie dokonywania kontroli, wizyt i audytów obecność (osobista lub osoby upoważnionej) w trakcie wizyt, kontroli i audytów przechowywanie całości dokumentacji niezwłoczne informowanie ZW o planowanych albo zaistniałych zdarzeniach związanych ze zmianą sytuacji faktycznej lub prawnej mogących mieć wpływ na realizację operacji.
§ 5 Zobowiązania Beneficjenta (cd.) prowadzenie oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystanie z odpowiedniego kodu rachunkowego dla wszystkich transakcji związanych z realizacją operacji; zrealizowanie operacji i złożenia wniosku o płatność końcową, z zachowaniem odpowiednich terminów informowanie i rozpowszechniania informacji o pomocy otrzymanej z EFRROW w trakcie realizacji operacji, w terminie od dnia zawarcia umowy; przedstawienie wraz z wnioskiem o płatność końcową dokumentów potwierdzających osiągnięcie celu operacji oraz wskaźników; złożenie do UM wypełnionej informacji po realizacji operacji, sprawozdania z realizacji operacji oraz sprawozdania z realizacji projektu współpracy
§ 7 Wniosek o płatność – termin złożenia Wniosek o płatność wraz z wymaganymi dokumentami niezbędnymi do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy składany jest w Urzędzie Marszałkowskim w terminie określonym w umowie. Formularz wniosku o płatność dostępny jest na stronie internetowej www.mojregion.eu w zakładce Dokumenty (wersja 1z).
Pomoc jest przyznawana na operację polegające na: Przygotowaniu projektu współpracy Realizacji projektu współpracy Przygotowaniu połączonym z realizacją projektu współpracy Operacja realizowana bez podziału na etapy Operacja realizowana w nie więcej niż 4 etapach Operacja realizowana w nie więcej niż 5 etapach
§ 7 Wniosek o płatność – termin złożenia W przypadku niezłożenia wniosku o płatność w terminie, ZW dwukrotnie wzywa Beneficjenta do złożenia wniosku w kolejnych wyznaczonych terminach, o ile nie upłynęły terminy: Przygotowaniu projektu współpracy Realizacji projektu współpracy Przygotowaniu połączonym z realizacją projektu współpracy 12 miesięcy od dnia zawarcia, lecz nie później niż do dnia 31.12.2021 r. 30 miesięcy od dnia zawarcia, lecz nie później niż do dnia 31.12.2022 r. 36 miesięcy od dnia zawarcia, lecz nie później niż do dnia 31.12.2022 r. Niezłożenie przez Beneficjenta wniosku o płatność w terminie wynikającym z drugiego wezwania Zarządu Województwa, skutkować będzie wypowiedzeniem umowy. W przypadku gdy WoP zawiera braki ZW dwukrotnie wzywa w formie pisemnej do ich usunięcia, w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania
§ 9 Warunki wypłaty pomocy 1) Agencja wypłaca środki finansowe z tytułu pomocy, jeżeli Beneficjent: zrealizował operację lub jej etap, w tym poniósł i opłacił związane z tym koszty do dnia złożenia WOP zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie udokumentował zrealizowanie operacji lub jej etapu złożył WOP w odpowiednim terminie pozostali zagraniczni partnerzy projektu współpracy, którzy ubiegali się o pomoc uzyskali zatwierdzenie projektu do dnia złożenia wniosku o płatność końcową, w przypadku realizacji operacji w jednym etapie do dnia złożenia pierwszego wniosku o płatność pośrednią w ramach operacji, w przypadku realizacji operacji w etapach
§ 9 Warunki wypłaty pomocy (cd.) Warunki wypłaty pomocy dotyczą solidarnie wszystkich Beneficjentów uczestniczących w realizacji operacji Rozliczenie wyprzedzającego finansowania następuje poprzez pomniejszenie kwoty pomocy do wypłaty o kwotę stanowiącą udział krajowych środków publicznych, jednak suma tych pomniejszeń nie może być wyższa niż kwota wypłacona Beneficjentowi z tytuły wyprzedzającego finansowania. Pomniejszeń dokonuje się do całkowitego rozliczenia kwoty. Rozliczenie zaliczki wypłaconej Beneficjentowi polegające na pomniejszeniu kwoty pomocy do wypłaty o kwotę pobranej zaliczki, nastąpi: wraz z wnioskiem o płatność pośrednią, rozliczającym dany etap operacji wraz z wnioskiem o płatność końcową, rozliczającym całą operację proporcjonalnie w ramach każdego wniosku o płatność - jednak nie później niż w dniu dokonania przez Agencję płatności końcowej.
§ 9 Warunki wypłaty pomocy (cd.) W przypadku, gdy Beneficjent nie spełnił któregokolwiek z warunków wypłaty określonych w umowie: środki finansowe z tytułu pomocy mogą być wypłacone w części dotyczącej operacji lub jej etapu, zrealizowanej zgodnie z tymi warunkami, jeżeli cel operacji został osiągnięty; jeżeli cel operacji nie został osiągnięty lub zostały naruszone warunki wypłaty pomocy, następuje odmowa wypłaty całości pomocy.
§ 9 Warunki wypłaty pomocy (cd.) L.p. Kary administracyjne występują w przypadku, gdy Beneficjent: 1 Rozpocznie realizację ZRF przed dniem zawarcia umowy (z wyłączeniem kosztów ogólnych ) 2 Sfinansuje koszty kwalifikowalne z innych środków publicznych 3 Nie zrealizuje działań informacyjnych i promocyjnych opisanych w Księdze wizualizacji znaku Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 20142020 4 Nie uwzględni w oddzielnym systemie rachunkowości zdarzenia powodującego poniesienie kosztów kwalifikowalnych lub nie będzie korzystał z odpowiedniego kodu rachunkowego 5 Nie zrealizuje zobowiązań dot. płatności realizowanych z wyodrębnionego rachunku bankowego Beneficjenta przeznaczonego wyłącznie do obsługi zaliczki/wyprzedzającego finansowania 6 Uniemożliwi przeprowadzenie kontroli i wizyt w trakcie realizacji operacji, po złożeniu WOP 7 Nie przekazuje i nie udostępnia ZW oraz innym uprawnionym podmiotom danych związanych z operacją, w terminie wynikającym z wezwania do przekazania tych danych 8 Nie podejmie działań zapewniających utworzenie przynajmniej jednego miejsca pracy
§ 9 Warunki wypłaty pomocy (cd.) KOSZTY OGÓLNE Przy obliczaniu kwoty pomocy przysługującej do wypłaty koszty ogólne będą uwzględnione w wysokości nie wyższej niż określone w umowie dla poszczególnych pozycji wskazanych w ZRF operacji. Na etapie rozliczenia całej operacji (wniosek o płatność końcową) kwota kosztów ogólnych nie może przekroczyć poziomu 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych operacji. W przypadku, gdy ZW stwierdzi, że Beneficjent naruszył przepisy ustawy pzp lub zasady konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców lub nie dokonał zakupu przedmiotu operacji zgodnie z wybrana ofertą – kwotę pomocy ustala się z uwzględnieniem kary administracyjnej, zgodnie z rozporządzeniem ws. konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców i w załączniku nr 2 do tego rozporządzenia.
§ 9 Warunki wypłaty pomocy (cd.) zaświadczeniu z banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo – kredytowej, wskazującym numer rachunku bankowego lub rachunku prowadzonego przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo - kredytową kopii umowy z bankiem lub spółdzielczą kasą oszczędnościowo-kredytową na prowadzenie rachunku bankowego lub rachunku prowadzonego przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, lub części tej umowy, pod warunkiem, że ta część będzie zawierać dane niezbędne do dokonania przelewu środków finansowych Agencja przekazuje środki finansowe w ramach pomocy na rachunki bankowe Beneficjentów wskazane w: innym dokumencie z banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej świadczącym o aktualnym numerze rachunku bankowego lub rachunku prowadzonego przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, pod warunkiem, że będzie on zawierał dane niezbędne do dokonania przelewu środków finansowych oświadczeniu Beneficjenta o numerze rachunku bankowego prowadzonego przez bank lub rachunku prowadzonego przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, na który mają być przekazane środki finansowe,
Dziękuję za uwagę Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Materiał opracowany przez Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich - Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Dziękuję za uwagę Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego