T12. Metodologia Rapid Re - etapy projektowo - wdrożeniowe.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Opis metodyki i procesu produkcji oprogramowania
Istota i przesłanki badań marketingowych
system zarządzania zasobami ludzkimi
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
SYSTEM MRP JAKO NARZĘDZIE KIEROWANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Narzędzia Systemów workflow
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Gospodarowanie Zasobami Ludzkimi
Budowanie elementów e-społeczeństwa z wykorzystaniem e-learning w organizowaniu Internetowej Giełdy Pracy dr inż. Zbigniew Lis dr.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Szkolenia, Coaching, PR.
Metodyki zarządzania projektami
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Model łańcucha wartości
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Projekt pt.:,,BUDOWA SYSTEMÓW WSPOMAGAJĄCYCH ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM LĄDOWYM I MORSKIM – SYMULATORY CZK/CPR'' współfinansowanego środkami Unii Europejskiej.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
ZASTOSOWANIE KOMPUTEROWEGO WSPOMAGANIA W ZARZĄDZANIU JAKOŚCIĄ - METODY FMEA I QFD Politechnika Śląska, Wydział Organizacji i Zarządzania, Katedra Zarządzania.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
TY: TALENT RAZEM: HARMONIA RAZEM. KIEDY JEDNO SŁOWO ZMIENIA TWOJĄ KARIERĘ.
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Paweł i Robert r. szk. 2012/2013. Czym zajmuje si ę Administrator Baz Danych? Zadania administratora polegają na zarządzaniu bazą danych, określaniu uprawnień.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Katedra Logistyki dr Cezary Gradowicz. Katedra Logistyki kierując się potrzebą uzupełnienia i poszerzenia wiedzy podstawowej oferowanej w ramach przedmiotów.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania W Bielsku-Białej Kierunek informatyka Specjalność : Systemy informatyczne Praca dyplomowa inżynierska : System.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
P OWIAT N OWOTARSKI – S TAROSTWO P OWIATOWE W N OWYM T ARGU Nowotarski- nowatorski. Samorząd zorientowany projektowo. Program Operacyjny Kapitał Ludzki-
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
T13. Narzędzia wspomagające reengineering - wymagania.
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
T. 18. E Proces DGA - Działania (operatorka).
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
T. 14 Platforma systemowa dla informatycznych narzedzi reengineeringu.
Gotowy intranet dla platformy
T4. Automatyzacja w zarządzaniu.
T9. Jak wybrać odpowiednią metodologię reengineeringu
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
T5. Reengineering - restrukturyzacja procesów
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
Nazwa projektu | Nazwa firmy | Nazwa prezentera
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

T12. Metodologia Rapid Re - etapy projektowo - wdrożeniowe. Projekt rozwiązania - aspekt techniczny. Projekt rozwiązania - aspekt techniczny: zadania, stosowane techniki. Projekt rozwiązania - aspekt społeczny. Projekt rozwiązania - aspekt społeczny: zadania, stosowane techniki. Transformacja. Transformacja: zadania, stosowane techniki. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Projekt rozwiązania - aspekt techniczny. W tym etapie przedstawia się techniczny wymiar nowego procesu. Opisuje się: - technikę, standardy, procedury działania, systemy kontroli, - wpływ systemu technicznego na system społeczny, - wstępne plany rozwoju i dostaw, - zapotrzebowanie na niezbędne wyposażenie, - program pilotażowy, - program zmiany starych rozwiązań na nowe (transformacja) oraz sposób wprowadzenie ich w życie. Prace te wykonuje się w ramach 10 zadań - tabela 12.1. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Projekt rozwiązania - aspekt techniczny: zadania, stosowane techniki. Tabela 12.1 Lp. Zadania Stosowane techniki 4A.1 Zbuduj model relacji między - Zarządzanie informacją. kategoriami elementów. 4A.2 Analizuj powiązania w ramach procesu. - Analiza przebiegu pracy. 4A.3 Wyposaż we właściwe instrumenty - Zarządzanie informacją. pomiarowe oraz doinformuj. - Miary oceny. 4A.4 Zredukuj zbędne miejsca wymiany informacji - Zarządzanie informacją. oraz informacje powtarzające się. 4A.5 Ponownie zdefiniuj alternatywy. - Zarządzanie informacją. 4A.6 Znajdź nowe lokalizacje dla - Zarządzanie informacją. mechanizmów kontrolnych. 4A.7 Wyodrębnij moduły. - Zarządzanie informacją. 4A.8 Określ rozmieszczenie modułów. - Zarządzanie informacją. 4A.9 Zastosuj technologię. - Zarządzanie informacją. - Strategiczna automatyzacja. 4A.10 Zaplanuj wdrożenie. - Strategiczna automatyzacja. - Zarządzanie projektem. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Istota technik w etapie 4A. - Analiza przebiegu pracy jest stosowana w analizie powiązań między procesami, dla znalezienia możliwości przenoszenia zadań i odpowiedzialności. - Zarządzanie informacją wykorzystywane jest na kilka sposobów w celu zaprojektowania technicznej części rozwiązania, która poprzez zastosowanie techniki i technologii usprawniającej proces. Jako narzędzia stosuje się systemy zarządzania informacją, telekomunikację, systemy pozyskiwania danych, systemy eksperckie. Technikę tą stosuje się dla znalezienia źródeł informacji, zależności miedzy różnymi źródłami, ich wpływu na proces oraz znalezienia działań które „generują” i „konsumują” informacje. Poznanie tych zależności pozwala zaprojektować działania, procesy i części firmy. - Miary oceny stosuje się do lokalizacji miejsc zbierania danych i kontroli wyniku procesu. - Strategiczna automatyzacja stosowana jest do określenia najlepszego rozwiązania technicznego (wyboru technologii, jej zastosowań: wykorzystania systemów istniejących, modernizacja tych systemów, ich adaptacja , wymiana lub skorzystanie z zewnętrznych usług. - Zarządzanie zmianą, zarzadzanie projektem oraz wspomaganie działań - jak we wcześniejszych etapach. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Projekt rozwiązania - aspekt społeczny. W tym etapie opisuje się rozwiązania, dotyczące społecznego aspektu funkcjonowania firmy w ramach nowych procesów. W wyniku wykonanych prac, powstają: - opis organizacji pracy, - sposób obsady stanowisk pracy i ich opisy, - ścieżki kariery, - systemy płac i nagród, - opisy interakcji pomiędzy systemem społecznym a technicznym. - wstępne plany rekrutacji, edukacji i szkoleń, - plany reorganizacji i zmian na poszczególnych stanowiskach. Prace wykonywane są w ramach 12 zadań - tabela 12.2. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Projekt rozwiązania - aspekt społeczny: zadania, stosowane techniki. Tabela 12.2 Lp. Zadania Stosowane techniki 4B.1 Przekaż uprawnienie personelowi - Przekazywanie uprawnień. mającemu kontakt z klientem - Macierze kompetencji. 4B.2 Opisz grupy stanowisk. - Macierze kompetencji. 4B.3 Opisz stanowiska i zespoły. - Budowanie zespołu. 4B.4 Opisz wymagane umiejętności - Autonomiczne grupy pracownicze. i zapotrzebowanie na personel. - Macierze kompetencji. 4B.5 Opisz struktury zarządzania. - Restrukturyzacja. - Autonomiczne grupy pracownicze. 4B.6 Przeprojektuj granice między działami.- Restrukturyzacja. - Sporządzanie map organizacji. 4B.7 Opisz zmiany na stanowiskach. - Macierze kompetencji. 4B.8 Zaprojektuj ścieżki kariery. - Macierze kompetencji, Broadbanding. 4B.9 Opisz sposób dokonywania zmian. - Restrukturyzacja. 4B.10 Zaprojektuj plan zarządzania zmianą - Zarządzanie zmianą. 4B.11 Zaplanuj nagrody. - Systemy nagród i płac. 4B.12 Zaplanuj wdrożenie. - Zarządzanie projektem. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Istota technik w etapie 4B. - Przekazywanie uprawnień umożliwia określenie zakresu odpowiedzialności oraz uprawnień decyzyjnych, które należy przenieść na poziom jak najbliższy wykonywanej pracy. - Macierze kompetencji są wykorzystywane do opisania umiejętności potrzebnych na każdym nowym stanowisku , oraz określenia charakterystyk stanowisk pracy na podstawie danych otrzymanych od zespołu reengineeringu. - Budowanie zespołu wykorzystuje się dla opisania i ustrukturalizowania pracy zespołów, zaangażowanych w proces (niezbędne zasoby, odpowiedzialność, obsada stanowisk, cechy, kultura pracy). - Autonomiczne grupy pracownicze (Self managed Work Teams) określają zarówno sposób pracy zespołu, (planowanie, kontrolę, sposób podejmowania decyzji itp.), jak i sposób zarządzania procesem. - Restrukturyzacja oraz sporządzanie map firmy zostaną wykorzystane w tym etapie do zaprojektowania nowej organizacji, adekwatnej do nowego, usprawnionego procesu. - Opis stanowisk jest potrzebny do określenia umiejętności wymaganych w pracy na nowo powstałych stanowiskach. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Istota technik w etapie 4B c.d. . - Broadbanding, czyli zmniejszenie liczby grup płacowych, jest wykorzystywany do zaprojektowania nowego systemu płacowego , opartego na wynagradzaniu za wykonywaną pracę i odpowiedzialność a nie za stanowisko piastowane w strukturze organizacyjnej. - Zarządzanie zmianą, zarządzanie projektem oraz wspomaganie działań są wykorzystywane tak jak we wcześniejszych etapach. Zarządzanie zmianą jest szczególnie pomocne przy przygotowaniu planu wprowadzenia w życie usprawnień, głównie zaś biorąc pod uwagę opory przed zmianą (uwzględniając sposoby ich przezwyciężenia). - System nagród i płac są wykorzystywane do przełamania oporu wobec zmian oraz w celu skłonienia pracowników posiadających wiedzę do uczestnictwa w etapie „Transformacja”. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki Transformacja. W tym etapie wizja winna przerodzić się w działanie. Zostaje przygotowany i przetestowany: - program pilotowy, - pełna wersja usprawnionego procesu, - mechanizm zapewniający doskonalenie procesu, po zakończeniu pracy zespołu. Prace zostaną wykonane w ramach 9 zadań - tabela 12.3 Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Transformacja: zadania, stosowane techniki. Tabela 12.3 Lp. Zadania Stosowane techniki 5.1 Dokończ projektowanie systemu - Modelowanie procesu. komputerowego. 5.2 Wykonaj techniczną część rozwiązania. - Zarządzanie informacją. 5.3 Przygotuj testy pilotażowe oraz plany awaryjne. 5.4 Oceń personel. - Macierze kompetencji. 5.5 Przygotuj gotową do wdrożenia wersję -Zarządzanie informacją. systemu. 5.6 Przeszkól personel. - Budowanie zespołu. 5.7 Przeprowadź testy pilotażowe. 5.8 Skoryguj i wprowadź w życie rozwiązania. 5.9 Wbuduj mechanizmy ciągłego doskonalenia- Systematyczne doskonalenie procesu - Miary oceny. - Zarządzanie projektem. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Istota technik w etapie 5. - Tworzenie modelu procesu wykorzystuje się tu do zaprojektowania systemu informatycznego. Zostaną zaprojektowane podprocesy oraz systemy informacyjne, a także szczegółowe rozwiązania informatyczne: dobór aplikacji, opis komunikacji użytkownik - komputer, przygotowywanie raportów itp.. - Zarządzanie informacją zostanie teraz wykorzystane do wprowadzenia w życie technicznego aspektu rozwiązania z etapu 4A, poprzez dobór platformy systemowej, projektowanie struktury bazy danych i systemu, przygotowanie wersji pilotażowych i ich testowanie. Projekty te mogą stanowić podstawę dla działania własnych programistów lub podstawę oferty skierowanej do firm informatycznych. - Macierze kompetencji wykorzystuje się w tej fazie do opracowania programu szkoleń dla pracowników zajmujących nowe stanowiska. - Budowanie zespołu jest teraz wykorzystywane do szkolenia i organizacji nowych zespołów biorących udział w usprawnionym procesie. - Systematyczne doskonalenie jest wykorzystywane w tej fazie do znalezienia możliwości dalszej, częściowej poprawy procesu, po wprowadzeniu w życie usprawnionej jego wersji. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Istota technik w etapie 5 c.d. . - Miary oceny wykorzystywane są do zmierzenia rzeczywistych efektów osiągniętych dzięki reengineeringowi. Pomiary te powinny w sposób ciągły śledzić pracę wykonywaną w ramach procesu. Część efektów będzie bowiem zależeć od reakcji klientów na wprowadzone zmiany. - Zarządzanie zmianą, zarządzanie projektem oraz wspomaganie działań, są wykorzystywane tak, jak we wcześniejszych etapach. Zarządzanie zmianą jest szczególnie pomocne przy wprowadzeniu w życie zaplanowanych zmian. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Pytania kontrolne do tematu 12. 1. Podaj różnice w ujęciu technicznego wymiaru procesu w przypadku automatyzacji i w przypadku reengineeringu. 2. Wyjaśnij dualizm aspektów technologicznego i społecznego w procesie, ich powiązania i relacje. 3. Określ rolę programu pilotażowego we wdrażaniu nowych procesów. 4. Przedstaw, co stanowi istotę społecznego aspektu funkcjonowania firmy. 5. Uzasadnij, dlaczego elementem dokonywanej transformacji musi być mechanizm zapewniający doskonalenie procesu, po zakończeniu projektu. 6. Podaj relacje między metodologią, metodyką i technikami zarządzania. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki