Niektóre skutki zmian w oświacie Mariusz Tobor Sokołów Podlaski, 22 lipca 2016 r
Prognozowanie liczb uczniów
Zmiany wielkości rocznika siedmiolatków – dane GUS a liczby dzieci w oświacie
Podstawowe założenia prognoz liczb uczniów i wychowanków przedszkoli Do ogólnodostępnych szkół i przedszkoli będzie uczęszczać 93,5% prognozowanych przez GUS roczników sześcio- i siedmiolatków W wariancie porównawczym (który nie uwzględnia zmiany) – do szkół uczęszczałoby 78,3% sześciolatków W wariancie po zmianie – do szkół będzie uczęszczać 20% sześciolatków
Skutki przesunięcia sześciolatków do przedszkoli
Prognoza zmian liczby wychowanków przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego (do roku 2015/16 dane rzeczywiste)
Prognoza zmian liczby uczniów klas pierwszych SP (do roku 2015/16 dane rzeczywiste)
Prognoza liczby sześciolatków przesuniętych ze szkół do przedszkoli
Poziom finansowania przez państwo w 2017 r.
Założenia Uśredniona waga na ucznia klasy pierwszej SP – 0,20809 Standard A subwencji (szkoły) – 5300 zł Uśredniona kwota subwencji na ucznia kl. I – 6403 zł Subwencja na 6-latka w przedszkolu – 4300 zł Dotacja na 6-latka w przedszkolu w wariancie bez zmiany – 1305 zł Dotację na 6-latka w przedszkolu w wariancie bez zmiany przyjmuję w wysokości pierwotnie planowanej na 2016 r. (nie uwzględniano w niej zwiększonej liczby 6-latków w przedszkolach)
Zmiany poziomu finansowania przez państwo kształcenia i wychowania przedszkolnego sześciolatków Bez zmiany Ze zmianą Przedszkola 110,1 mln 1 334,3 mln SP 1 943,5 mln 496,7 mln Razem 2 053,6 mln 1 831,0 mln Zmiana -222,5 mln Zmiana na gminę – ok. -90 tys.
Jak będzie naprawdę? Zmniejszenia poziomu finansowania zostanie prawdopodobnie ograniczone przez wpłaty rodziców sześciolatków w przedszkolach Nie wiadomo, jaka naprawdę będzie całkowita kwota subwencji i jak zadziała zmieniony algorytm podziału Istotne będą też różnice wydatków jednostkowych pomiędzy szkołami i przedszkolami
Wydatki bieżące w przeliczeniu na ucznia lub wychowanka – gminy miejskie pow. 5 tys. i miasta na prawach powiatu W wydatkach 2015 r. uwzględnione są wydatki na specjalną organizację nauki Do wydatków SP doliczono 80% wydatków na świetlice
Wydatki bieżące w przeliczeniu na ucznia lub wychowanka – gminy wiejskie W wydatkach 2015 r. uwzględnione są wydatki na specjalną organizację nauki Do wydatków SP doliczono 80% wydatków na świetlice
Skutki zmniejszenia rocznika uczniów
Zmiany jednostkowych kosztów zatrudnienia nauczycieli w stosunku do oddziałów 21-osobowych Przy 15-soobowych grupach na zajęciach WF od IV klasy SP Średnia klas I miejskich (pow. 5 tys. mieszkańców) SP – 21,39 (miasta do 5 tys. – 20,0)
Zmiany jednostkowych kosztów zatrudnienia nauczycieli w stosunku do oddziałów 24-osobowych Przy 15-soobowych grupach na zajęciach WF od IV klasy SP Średnia klas I wiejskich SP – 16,38
Szacunkowy wzrost łącznych rocznych wydatków JST w zależności od skali wzrostu jednostkowych kosztów w zmniejszonym roczniku SP Średni koszt na ucznia SP (bez SON i świetlicy) – 7866 Liczba uczniów kl. I w 2016/17 po zmianie – 165 353 Uwzględniany procent kosztów jednostkowych 80% (zakładamy, że pozostałe nie zależą bezpośrednio od wielkości oddziałów zmniejszonego rocznika)
Inne koszty zmiany
Inne koszty Koszty wygaszania gimnazjów Koszty zwiększonych wahań poziomu zapotrzebowania na nauczycieli Koszty zwiększonej nadwyżki wolnych miejsc w szkołach gminnych Koszty zmniejszenia liczby szkół elastycznych organizacyjnie Koszty adaptacji obiektów (wymuszone przez zmianę struktury oświaty) Koszty zrealizowanych inwestycji, które okazały się zbędne
Wygaszanie gimnazjów
Zmiany kosztów jednostkowych liceów profilowanych na tle innych rodzajów szkół
Koszty wygaszania gimnazjów wyliczone przy założeniu, że będą one proporcjonalne do kosztów wygaszania liceów profilowanych Liczba uczniów Koszt jednostkowy – poziom z 2015 r. Proc. dodatkowego wzrostu (ponad średnią) Kwota dodatkowego wzrostu na ucznia Łączna kwota dodatkowego wzrostu I rok wygaszania 693 840 9 405 6,8% 641 444,8 mln II rok wygaszania 341 909 16,8% 1 578 539,4 mln Razem 984,2 mln To mogą być przede wszystkim koszty zmniejszenia szkół. Koszty zwolnień nauczycieli LP były prawdopodobnie minimalne, bo szkoły działały w zespołach.
Wahania liczb uczniów na etapach edukacyjnych
Zmiany liczb uczniów na etapach edukacyjnych w wariancie bez zmiany
Zmiany liczb uczniów na etapach edukacyjnych przy założeniu, że etap wydłużenie pierwszego etapu następuje w roku 2019/20
Zmniejszenie liczby uczniów
Zmiany liczb uczniów szczebla powiatowego
Zmiany liczb uczniów szczebla gminnego
Prognoza zmian łącznej liczby uczniów
Niewiadome i ryzyka
Wybrane niewiadome Ustawa przejściowa, docelowy kształt UoSO, inne akty prawne Liczby uczniów i wychowanków przedszkoli w przyszłości Rzeczywiste zapotrzebowanie na wychowanie przedszkolne Zmiany liczb sześciolatków rozpoczynających naukę Rzeczywisty przebieg zmian demograficznych Czy szkoły branżowe doprowadzą do wydłużenia rzeczywistego wydłużenia okresu nauki Ramowe plany nauczania zreformowanych szkół Skala finansowania oświaty przez budżet państwa i działanie algorytmu podziału subwencji oświatowej
Subwencja oświatowa a wydatki na zadania objęte subwencjonowaniem
Wskaźnik nadwyżki wydatków nad subwencją Wskaźnik = 0% - subwencja równa wydatkom Wskaźnik = 25% - wydatki o 25% wyższe od subwencji
Wskaźnik nadwyżki wydatków bieżących nad dochodami oświaty samorządowej Uwzględnia z jednej strony subwencję, dotację przedszkolną i wpłaty rodziców, a z drugiej wydatki bieżące wydatki oświatowe
Wskaźnik nadwyżki wydatków bieżących nad dochodami oświaty samorządowej – 2015
Wagi algorytmu a rzeczywiste proporcje kosztów mierzonych liczbą etatów przeliczeniowych na ucznia Wagi algorytmu na 2016. Wagi dotyczące SP uśrednione (z uwzględnieniem proporcji liczb uczniów klas I-III i IV-VI). Wagi kosztowe wg zasadniczych wskaźników organizacji z roku 2015/16. Uwzględniono tylko szkoły bez oddziałów ze specyfiką. Dlatego waga kosztowa dla SP w miastach do 5 tys. mieszkańców może być mało reprezentatywna). Ponadto wagi kosztowe mogą być zafałszowane przez: kształcenie uczniów o specjalnych potrzebach poza oddziałami integracyjnymi; koszty szkół liczących mniej niż 70 uczniów kształcenie zawodowe w CKP i u pracodawców
Ryzyko dla każdego samorządu Ryzyko podjęcia nieoptymalnych decyzji w sprawie sieci i organizacji szkół Po 2017 r. sieć szkół powszechnych w znacznym stopniu się spetryfikuje ze względu na blokowanie likwidacji szkół przez kuratorów naturalną niechęć samorządów do wprowadzania kosztownych społecznie zmian
Liczba gimnazjów prowadzonych przez JST Zaczęła spadać dopiero po roku 2011/12 Obecnie Gimnazja – 5681 W zespołach z SP – 3094 W zespołach z ponadgimn. – 514 W zespołach z SP i ponadgimn – 104
Średnia liczba uczniów w gimnazjum prowadzonym przez JST -47%
Dziękuję za uwagę