Niektóre skutki zmian w oświacie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześciolatek w szkole”
Advertisements

historia od dnia 21 czerwca 1996 r.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
Raport porównania organizacji szkół roku 2007/2008 i 2008/2009 Dane Arkusze Organizacyjne z dnia i Raport obejmuje szkoły. Nie obejmuje.
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Bytomski Oświatowy Okrągły Stół
Obniżenie wieku obowiązku szkolnego Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna.
Finansowanie edukacji przedszkolnej Warszawa r. Mikołaj Herbst.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Analiza porównawcza ZESPOŁÓW SZKÓŁ W POWIECIE EŁCKIM.
Ministerstwo Finansów
PRZEDSZKOLA Więcej miejsc w wychowaniu przedszkolnym 90 % 2015 DOTACJA PRZEDSZKOLA.
Edukacja przed zakrętem Nowelizacja ustawy o sytemie oświaty Irena Dzierzgowska Październik 2003 Dwie perspektywy.
Więcej miejsc w przedszkolach 90 % 2015 Dotacja przedszkolna to Cele ustawy.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Koszt kształcenia ucznia/wychowanka w 2011 roku w poszczególnych placówkach na terenie Dzielnicy Wola m.st. Warszawy.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015 Warszawa, październik 2014 r.
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
Zwierzyn,  Placówki oświatowe:  Zespół Placówek Oświatowych w Zwierzynie:  - Publiczna Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego,  - Publiczne.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy PROJEKT PLANU FINANSOWEGO na 2016 rok realizowany poprzez Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy INFORMACJE DOTYCZĄCE SPECJALNEJ ORGANIZACJI NAUKI I METOD PRACY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z ORZECZENIEM.
SZKOŁY PODSTAWOWE REKRUTACJA ROK SZKOLNY 2016/2017 Poznań Opracował: I Oddział Organizacji Szkół i Placówek Oświatowych.
ANALIZA NIEPOKOJĄCEGO WZROSTU NAKŁADÓW NA OŚWIATĘ W GMINIE SZCZANIEC.
OŚWIATA W GMINIE STOSZOWICE DANE DEMOGRAFICZNE ORAZ INFORMACJE O WYNIKACH SPRAWDZIANÓW I EGZAMINÓW W PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH NA TERENIE GMINY STOSZOWICE.
POPRAWA SYSTEMU EDUKACJI W POZNAŃSKICH GIMNAZJACH – Analiza wyników restrukturyzacji gimnazjów w roku szkolnym 2011/2012.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Wielka Wieś w roku szkolnym 2008/2009 Wielka Wieś, październik 2009.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Finansowe i organizacyjne uwarunkowania funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjówsamorządowych Mariusz Tobor.
Raport o stanie oświaty Marzec 2006 rok. Przedszkola Miejskie i Przedszkole Niepubliczne.
INFORMACJA O PLANOWANYM NABORZE DO PRZEDSZKOLI, SZKÓŁ PODSTAWOWYCH ORAZ GIMNAZJÓW W PROJEKTOWANYM ROKU 2012/2013.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY RANIŻÓW ZA 2015 ROK.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Wdrożenie rządowej reformy systemu oświaty na terenie Miasta Szczecin – mapa drogowa Szczecin, 14 listopada 2016 r.
Zmiany w zakresie: Dotacja na zapewnienie uczniom szkół podstawowych i uczniom klas dotychczasowych gimnazjów bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów.
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
1 16 września 2013 r..
POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
REFORMA OŚWIATY Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
Reforma oświaty 2017 Analiza sieci oraz propozycje zmian.
„Sześciolatek w szkole”
Zmiany w prawie oświatowym
Reforma oświaty Plan dostosowania sieci szkół prowadzonych przez Miasto Łódź z rejonu dawnej dzielnicy Bałuty do projektu nowego ustroju szkolnego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Struktura samorządowych szkół ogólnodostępnych
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
„Sześciolatek w szkole”
REFORMA OŚWIATY Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe
rekrutacja Rok szkolny 2019/2020
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
KWOTA CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ W 2019 R.
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty
Podwójny rocznik w algorytmie podziału OGÓLNEJ W 2019 R.
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
SKUTKI FINANSOWE ZMIANY SYSTEMU OŚWIATY.
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Niektóre skutki zmian w oświacie Mariusz Tobor Sokołów Podlaski, 22 lipca 2016 r

Prognozowanie liczb uczniów

Zmiany wielkości rocznika siedmiolatków – dane GUS a liczby dzieci w oświacie

Podstawowe założenia prognoz liczb uczniów i wychowanków przedszkoli Do ogólnodostępnych szkół i przedszkoli będzie uczęszczać 93,5% prognozowanych przez GUS roczników sześcio- i siedmiolatków W wariancie porównawczym (który nie uwzględnia zmiany) – do szkół uczęszczałoby 78,3% sześciolatków W wariancie po zmianie – do szkół będzie uczęszczać 20% sześciolatków

Skutki przesunięcia sześciolatków do przedszkoli

Prognoza zmian liczby wychowanków przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego (do roku 2015/16 dane rzeczywiste)

Prognoza zmian liczby uczniów klas pierwszych SP (do roku 2015/16 dane rzeczywiste)

Prognoza liczby sześciolatków przesuniętych ze szkół do przedszkoli

Poziom finansowania przez państwo w 2017 r.

Założenia Uśredniona waga na ucznia klasy pierwszej SP – 0,20809 Standard A subwencji (szkoły) – 5300 zł Uśredniona kwota subwencji na ucznia kl. I – 6403 zł Subwencja na 6-latka w przedszkolu – 4300 zł Dotacja na 6-latka w przedszkolu w wariancie bez zmiany – 1305 zł Dotację na 6-latka w przedszkolu w wariancie bez zmiany przyjmuję w wysokości pierwotnie planowanej na 2016 r. (nie uwzględniano w niej zwiększonej liczby 6-latków w przedszkolach)

Zmiany poziomu finansowania przez państwo kształcenia i wychowania przedszkolnego sześciolatków Bez zmiany Ze zmianą Przedszkola 110,1 mln 1 334,3 mln SP 1 943,5 mln 496,7 mln Razem 2 053,6 mln 1 831,0 mln Zmiana -222,5 mln Zmiana na gminę – ok. -90 tys.

Jak będzie naprawdę? Zmniejszenia poziomu finansowania zostanie prawdopodobnie ograniczone przez wpłaty rodziców sześciolatków w przedszkolach Nie wiadomo, jaka naprawdę będzie całkowita kwota subwencji i jak zadziała zmieniony algorytm podziału Istotne będą też różnice wydatków jednostkowych pomiędzy szkołami i przedszkolami

Wydatki bieżące w przeliczeniu na ucznia lub wychowanka – gminy miejskie pow. 5 tys. i miasta na prawach powiatu W wydatkach 2015 r. uwzględnione są wydatki na specjalną organizację nauki Do wydatków SP doliczono 80% wydatków na świetlice

Wydatki bieżące w przeliczeniu na ucznia lub wychowanka – gminy wiejskie W wydatkach 2015 r. uwzględnione są wydatki na specjalną organizację nauki Do wydatków SP doliczono 80% wydatków na świetlice

Skutki zmniejszenia rocznika uczniów

Zmiany jednostkowych kosztów zatrudnienia nauczycieli w stosunku do oddziałów 21-osobowych Przy 15-soobowych grupach na zajęciach WF od IV klasy SP Średnia klas I miejskich (pow. 5 tys. mieszkańców) SP – 21,39 (miasta do 5 tys. – 20,0)

Zmiany jednostkowych kosztów zatrudnienia nauczycieli w stosunku do oddziałów 24-osobowych Przy 15-soobowych grupach na zajęciach WF od IV klasy SP Średnia klas I wiejskich SP – 16,38

Szacunkowy wzrost łącznych rocznych wydatków JST w zależności od skali wzrostu jednostkowych kosztów w zmniejszonym roczniku SP Średni koszt na ucznia SP (bez SON i świetlicy) – 7866 Liczba uczniów kl. I w 2016/17 po zmianie – 165 353 Uwzględniany procent kosztów jednostkowych 80% (zakładamy, że pozostałe nie zależą bezpośrednio od wielkości oddziałów zmniejszonego rocznika)

Inne koszty zmiany

Inne koszty Koszty wygaszania gimnazjów Koszty zwiększonych wahań poziomu zapotrzebowania na nauczycieli Koszty zwiększonej nadwyżki wolnych miejsc w szkołach gminnych Koszty zmniejszenia liczby szkół elastycznych organizacyjnie Koszty adaptacji obiektów (wymuszone przez zmianę struktury oświaty) Koszty zrealizowanych inwestycji, które okazały się zbędne

Wygaszanie gimnazjów

Zmiany kosztów jednostkowych liceów profilowanych na tle innych rodzajów szkół

Koszty wygaszania gimnazjów wyliczone przy założeniu, że będą one proporcjonalne do kosztów wygaszania liceów profilowanych Liczba uczniów Koszt jednostkowy – poziom z 2015 r. Proc. dodatkowego wzrostu (ponad średnią) Kwota dodatkowego wzrostu na ucznia Łączna kwota dodatkowego wzrostu I rok wygaszania 693 840 9 405 6,8% 641 444,8 mln II rok wygaszania 341 909 16,8% 1 578 539,4 mln Razem 984,2 mln To mogą być przede wszystkim koszty zmniejszenia szkół. Koszty zwolnień nauczycieli LP były prawdopodobnie minimalne, bo szkoły działały w zespołach.

Wahania liczb uczniów na etapach edukacyjnych

Zmiany liczb uczniów na etapach edukacyjnych w wariancie bez zmiany

Zmiany liczb uczniów na etapach edukacyjnych przy założeniu, że etap wydłużenie pierwszego etapu następuje w roku 2019/20

Zmniejszenie liczby uczniów

Zmiany liczb uczniów szczebla powiatowego

Zmiany liczb uczniów szczebla gminnego

Prognoza zmian łącznej liczby uczniów

Niewiadome i ryzyka

Wybrane niewiadome Ustawa przejściowa, docelowy kształt UoSO, inne akty prawne Liczby uczniów i wychowanków przedszkoli w przyszłości Rzeczywiste zapotrzebowanie na wychowanie przedszkolne Zmiany liczb sześciolatków rozpoczynających naukę Rzeczywisty przebieg zmian demograficznych Czy szkoły branżowe doprowadzą do wydłużenia rzeczywistego wydłużenia okresu nauki Ramowe plany nauczania zreformowanych szkół Skala finansowania oświaty przez budżet państwa i działanie algorytmu podziału subwencji oświatowej

Subwencja oświatowa a wydatki na zadania objęte subwencjonowaniem

Wskaźnik nadwyżki wydatków nad subwencją Wskaźnik = 0% - subwencja równa wydatkom Wskaźnik = 25% - wydatki o 25% wyższe od subwencji

Wskaźnik nadwyżki wydatków bieżących nad dochodami oświaty samorządowej Uwzględnia z jednej strony subwencję, dotację przedszkolną i wpłaty rodziców, a z drugiej wydatki bieżące wydatki oświatowe

Wskaźnik nadwyżki wydatków bieżących nad dochodami oświaty samorządowej – 2015

Wagi algorytmu a rzeczywiste proporcje kosztów mierzonych liczbą etatów przeliczeniowych na ucznia Wagi algorytmu na 2016. Wagi dotyczące SP uśrednione (z uwzględnieniem proporcji liczb uczniów klas I-III i IV-VI). Wagi kosztowe wg zasadniczych wskaźników organizacji z roku 2015/16. Uwzględniono tylko szkoły bez oddziałów ze specyfiką. Dlatego waga kosztowa dla SP w miastach do 5 tys. mieszkańców może być mało reprezentatywna). Ponadto wagi kosztowe mogą być zafałszowane przez: kształcenie uczniów o specjalnych potrzebach poza oddziałami integracyjnymi; koszty szkół liczących mniej niż 70 uczniów kształcenie zawodowe w CKP i u pracodawców

Ryzyko dla każdego samorządu Ryzyko podjęcia nieoptymalnych decyzji w sprawie sieci i organizacji szkół Po 2017 r. sieć szkół powszechnych w znacznym stopniu się spetryfikuje ze względu na blokowanie likwidacji szkół przez kuratorów naturalną niechęć samorządów do wprowadzania kosztownych społecznie zmian

Liczba gimnazjów prowadzonych przez JST Zaczęła spadać dopiero po roku 2011/12 Obecnie Gimnazja – 5681 W zespołach z SP – 3094 W zespołach z ponadgimn. – 514 W zespołach z SP i ponadgimn – 104

Średnia liczba uczniów w gimnazjum prowadzonym przez JST -47%

Dziękuję za uwagę