Agata Kurlej Przygotowanie pedagogiczne Mielec 2017r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
uczyć się języka angielskiego
Advertisements

Poznawanie metody projektu
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Jak pisać pracę dyplomową?
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
Indywidualizacja pracy w działaniach edukacyjnych świetlicy szkolnej
ABC e-learningu.
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Co to jest TIK?.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Założenia PROJEKTU
ul. Kolejowa 17/25 Ostrów Wielkopolski tel Łączymy naukę z zabawą. Zapamiętujemy 10% z tego, co usłyszeliśmy, 20% z tego, co zobaczyliśmy.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Czytanie ze zrozumieniem
Błyskawiczne czytanie - jak zwiększyć prędkość czytania przy wysokim zrozumieniu tekstu Bruno Żółtowski.
Obserwacja wybranych uczniów
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
NOTATKI CO I JAK ?.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
Nowoczesne techniki uczenia się
Model kaskadowy jest czytelny, przejrzysty, ale w istocie niepraktyczny Proces projektowania systemu informacyjnego.
Nowoczesne techniki uczenia się
Sposób na szybkie zastępstwo
Wykluczenie cyfrowe.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Praca w zespole.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Z. Korzeniewski, DODN.  „Ważniejsze, aby sprawnie myśleć, niż nałykać się wiedzy o faktach”. Z. Korzeniewski, DODN.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
SZKOŁA SUKCESU – SZKOŁĄ WSZYSTKICH UCZNIÓW Projekt „ SZKOŁA SUKCESU ” wsp ó łfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Ewaluacja szkoleń w Alytus
Obserwacja wybranych uczniów
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Co chcieliśmy osiągnąć?
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
…czyli nie taki diabeł straszny
Zapis prezentacji:

Agata Kurlej Przygotowanie pedagogiczne Mielec 2017r. Metodyka nauczania przedmiotów ogólnokształcących z wykorzystaniem technologii informacyjnej – Nowoczesne metody nauczania/ uczenia się Agata Kurlej Przygotowanie pedagogiczne Mielec 2017r.

Nowoczesne metody nauczania

Nowoczesne metody nauczania Nowoczesne metody i techniki nauczania mają przede wszystkim na celu aktywizację uczestników szkoleń. Powinny one podnosić umiejętności uczniów w zakresie takim, jaki przyda im się w przyszłym życiu – komunikacji, kierowania swoim dalszym rozwojem, współpracowania z innymi osobami, a także umiejętność efektywnego uczenia. 

Nowoczesne metody nauczania

Nowoczesne metody nauczania Nowoczesne metody i techniki nauczania można podzielić na kilka grup np: Burza mózgów Praca w grupach i odgrywanie ról Metoda dyskusji i drzewo decyzyjne Mnemotechniki Notowanie Nielineaene Szybkie Czytanie

Nowoczesne metody nauczania

Nowoczesne metody nauczania Burza mózgów – jest to szukanie nowych rozwiązań w grupie uczestników. Każdy z nich „rzuca” swój pomysł na forum, a inne osoby ustosunkowują się do niego i także opowiadają o swoich pomysłach. W taki sposób, w krótkim czasie można uzyskać wiele ciekawych rozwiązań postawionego na początku zajęć problemu. Taka metoda uczy aktywizacji własnych możliwości twórczych, czyli kreatywnego myślenia, niekiedy pod presją czasu.

Nowoczesne metody nauczania Praca w grupach i odgrywanie ról Jest ona bardzo ważna, z uwagi na to, że wspomaga ona naukę interakcji społecznych między uczniami przydzielonymi do konkretnej grupy. Dzięki nowym możliwościom takim jak Google Apps dla Szkół i Uczelni taka współpraca jest jeszcze sprawniej rozwijana zapewniając edukację na miarę XXI wieku.

Nowoczesne metody nauczania Ta metoda bardzo płynnie łączy się z inną nazywaną metodą odgrywania ról, która polega głownie na wcielanie się w społeczne role. Niekiedy ma to formę scenek, które odgrywa się na zajęciach po wcześniejszym przygotowaniu przez uczniów do nich scenariusza. Można się tutaj zapytać co mają na celu te nowoczesne metody i techniki nauczania. Akurat ta metoda na celu umożliwieni nabycia umiejętności funkcjonowania danej roli w społeczeństwie.

Nowoczesne metody nauczania Metoda dyskusji -w znacznym stopniu pozawala na rozwój opinii uczniów na konkretny temat. Uczy popierania swoich poglądów konkretnymi argumentami, tak aby w przyszłości każdy mógł bronić swojego zdania uzasadniając je w odpowiedni sposób, oczywiście przy zachowaniu szacunku dla poglądów innych osób. Ta metoda oprócz tego, że uczy obrony własnego zdania pozwala na wykształcenie w sobie tolerancji dla innych osób i ich światopoglądu.

Nowoczesne metody nauczania Z kolei do nauki podejmowania decyzji wykorzystywana jest wcześniej wspomniana metoda drzewa decyzyjnego. Jest to nic innego jak graficzny zapis procesu, w czasie którego podejmowane zostają decyzje. Pozwala to na doskonalenie dokonywania wyborów oraz zachowanie świadomości konsekwencji podejmowanych decyzji. Uczy ona także podejmowania decyzji przez pryzmat własnych wartości.

Nowoczesne metody nauczania Mnemotechniki Znane są już dziś jako skuteczne techniki, choć jeszcze nie powszechne, pozwalające zwiększyć tempo i skuteczność zapamiętywania, a tym samym przyspieszyć proces uczenia się. Metody skutecznego zapamiętywania znane były już w starożytności. Pozwalały bezbłędnie opanować całe dziedziny wiedzy. Dopiero współczesna wiedza na temat mózgu pozwoliła docenić ich skuteczność.

Nowoczesne metody nauczania Wynika ona przede wszystkim z faktu i z zasady stosowania mnemotechnik, które są zgodne z zasadami pracy umysłu i dzięki temu pozwalają szybciej, łatwiej i na dłużej zapamiętywać dane informacje. Ich wykorzystanie na Memoriadach- mistrzostwach świata w zapamiętywaniu spowodowało, że dotychczasowe granice zapamiętywania wyznaczone przez naukę zostały podważone. Rzecz nie w biciu rekordów, ale w tym by mnemotechniki, ze względu na praktycznie nieograniczone możliwości stosowali uczniowie w szkole.

Nowoczesne metody nauczania Skuteczność mnemotechnik polega na wykorzystaniu synchronicznej pracy obu półkul mózgowych, zaangażowaniu wyobraźni i tworzeniu skojarzeń- swoistych ścieżek dostępu do informacji, które chcemy wydobyć z magazynów pamięciowych. Niezmiernie ważne jest tutaj wykorzystanie zjawiska synestezji czyli współdziałanie w procesie zapamiętywania różnych zmysłów- wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku, kinestezji.

Nowoczesne metody nauczania Notowanie nielineaene Prawie wszyscy uczniowie od wielu lat stosują ten sam, ogólnie przyjęty linearny schemat konstruowania notatek. Taki styl pracy, być może wynika bardziej z tradycyjnego myślenia i przekonań dotyczących porozumiewania się poprzez mowę i druk niż rzeczywistych przesłanek potwierdzających skuteczność takiego stylu pracy. Badania z ostatnich lat dowodzą, że nasz umysł ma niewiele wspólnego z linearnością, choć słowa mówimy po kolei i podobnie je zapisujemy.

Nowoczesne metody nauczania Stwierdzono, że style notowania linearnego- narracyjne, hierarchiczne, numeryczne są mało ekonomiczne. Zawierają zbyt wiele informacji w porównaniu z tym co ma być zapamiętane, a wyszukiwanie z nich zasadniczych treści jest czasochłonne i kłopotliwe. Zdecydowanie skuteczniejsze są nielinearne techniki notowania, choćby tylko z tego powodu, że ich struktura odzwierciedla sposób pracy umysłu.

Nowoczesne metody nauczania Ten styl notowania angażuje obie półkule mózgowe i pozwala na stosowanie szerokiego wachlarza środków- kolorów, symboli, piktogramów, słów itp., tym samym intensywnie stymuluje umysł, pobudza, oraz co ciekawe, proces zapamiętywania materiału zachodzi już w trakcie konstruowania takich notatek zwanych sieciami skojarzeniowymi. Istota zagadnienia jest sprecyzowana jasno i precyzyjnie. To co ważne wyraźnie odznacza się od faktów mniej istotnych. Sama struktura sieci pozwala na łatwe wprowadzenie nowych danych bez chaosu, odnajdywanie związków między poszczególnymi danymi, a wszystkie powtórki dzięki całościowemu układowi są szybkie i bardzo skuteczne.

Nowoczesne metody nauczania Szybkie czytanie Dziś znane i stosowane są metody znacznie usprawniające procesy czytania, określane najczęściej "szybkim czytaniem". Jedną z tego typu metod- czytanie integralne, które polega na zwiększeniu prędkości spostrzegania przy zachowaniu wysokiego stopnia zrozumienia i zapamiętania pozwala uczniom przyspieszyć tempo czytania minimum o sto procent.

Nowoczesne metody nauczania Odpowiedni trening pod opieką instruktora obejmuje poprawienie spostrzegania tekstu, przez zmniejszenie liczby fiksacji oczu na wersie, wyeliminowanie fonetyzacji tj. cichego czytania, regresji, poszerzenie pola widzenia, koncentracji, sterowania uwagą itp.

Nowoczesne metody nauczania

Nowoczesne metody nauczania Uczniowie powinni mieć dostęp do najnowszych osiągnięć z zakresu technik przyswajania informacji. Edukacja szkolna musi nadążać za postępem. Przyjęcie założenia, że ilość informacji, którą muszą przyswoić uczniowie będzie wciąż ta sama jest błędem. Dziś rynek pracy stawia coraz wyższe wymagania i w zasadzie nauka ma charakter ustawiczny. W związku z tym powinno się podejmować działania pozwalające uczniom korzystanie z nowoczesnych technik uczenia się.