Konkurencja a polityka konkurencji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

Wspólnotowe Prawo Podatkowe
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Historia CEFTA Powstała na podstawie porozumienia podpisanego 21 grudnia 1992 r. w Krakowie Porozumienie CEFTA weszło w życie.
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Private Sector Liaison Officer Wsparcie przedsiębiorców w wykorzystaniu oferty Banku Światowego Barbara Kanabus Warszawa,
Transakcje kompensacyjne
Polityka handlowa i protekcjonizm
Polityka konkurencji Za politykę konkurencji odpowiedzialna jest Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji Komisarzem jest Holenderka Neeli Kroes.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Struktura Austriackiego Urzędu Regulacji Radiofonii i Telewizji
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Protekcjonizm handlowy a instytucje polityczne
Pomoc Państwa i Fundusze Strukturalne w Polsce DG Polityki Regionalnej.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Filary w strukturze UE dr Edyta Martini.
Internet 2006: rozwój e-commerce
RYNEK GAZU - W KIERUNKU LIBERALIZACJI Kongres Nowego Przemysłu Warszawa,
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
MERCOSUR-Wspólny Rynek Ameryki Południowej
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
2009 Pomoc finansowa na tworzenie i rozwój infrastruktury turystyki kongresowej i targowej Monika Borowska Warszawa, r.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
SYSTEM ODSYŁANIA SPRAW MIEDZY KOMISJĄ EUROPEJSKĄ A ORGANAMI OCHRONY KONKURENCJI PAŃSTW CZŁONKOWSKICH JAKO ELEMENT WSPÓŁPRACY ORGANÓW KRAJOWYCH I UNIJNYCH.
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Prawo ochrony konsumentów
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Kartele cenowe - nielegalne porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami
Niemiecki model edukacji zawodowej
PGP, SSA III. POJĘCIE REGLAMENTCJI GOSPODARCZEJ Strefa restrykcyjnej działalności organów państwa, celem której, także w obszarze gospodarki, jest preferencja.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Funkcje podstawowe Produkcja Działalność przedprodukcyjna
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
Zakres obowiązywania kpa
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
SYSTEMY UBEZPIECZEŃ RZECZNIK FINANSOWY (UBEZPIECZONYCH), PIU, EIOPA, IAIS, FSB Ewa Demidziuk Karolina Dmowska Jacek Karasiński (Grupa C4)
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Porozumienia w sprawie wspólnego ustalanie stawek krajowej opłaty interchange: postępowanie UOKiK Nikodem Szadkowski Departament Analiz Rynku UOKiK.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
T. Skoczny, D. Aziewicz Ochrona wolnej i uczciwej konkurencji Wykład monograficzny WZ UW Warszawa 2013.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny   Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK Warszawa, lipiec 2016.
GATT/WTO. GATT GATT (General Agreement on Tariffs and Trade); Układ ogólny w sprawie taryf celnych i handlu podpisany 30 X 1947r. na konferencji.
Ochrona konkurencji i konsumentów oraz regulacja sektorowa
Prawo gospodarcze Unii Europejskiej
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
Prawo gospodarcze Unii Europejskiej
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Publiczne prawo konkurencji
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Publiczne prawo konkurencji
Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Zapis prezentacji:

POLITYKA KONKURENCJI UNII EUROPEJSKIEJ I JEJ REALIZACJA NA POZIOMIE PAŃSTWA – PRZYKŁAD POLSKI

Konkurencja a polityka konkurencji Konkurencja jako największa i najskuteczniejsza siła rozwoju wolnego rynku Polityka konkurencji opracowywana na poziomie państwa Polityka konkurencji opracowywana na poziomie międzynarodowym w ramach światowych organizacji

Podstawowe obszary działań polityki konkurencji eliminacja porozumień ograniczających konkurencję i praktyk polegających na nadużywaniu pozycji dominującej kontrola łączeń pomiędzy firmami liberalizacja monopolistycznych sektorów gospodarczych kontrola pomocy udzielanej przez państwo

Cele polityki konkurencji Unii Europejskiej

Narzędzia polityki konkurencji ustawy antymonopolowe, nakładanie kar finansowych za praktyki monopolistyczne, równe obciążenia podatkowe, znoszenie subwencji, blokowanie fuzji, nakaz podziału firmy

Reguły konkurencji mające zastosowanie do przedsiębiorstw – zakaz nieuczciwej konkurencji

Reguły konkurencji mające zastosowanie do przedsiębiorstw – zakaz nadużywania pozycji dominującej narzucanie w sposób bezpośredni lub pośredni niesłusznych cen zakupu lub sprzedaży albo innych niesłusznych warunków transakcji ograniczanie produkcji, rynków lub rozwoju technicznego ze szkodą dla konsumentów stosowanie wobec partnerów handlowych nierównych warunków do świadczeń równoważnych i stwarzaniu im przez to niekorzystnych warunków konkurencji; uzależnianie zawarcia kontraktów od przyjęcia przez partnerów zobowiązań dodatkowych, które ze względu na swój charakter lub zwyczaje handlowe nie mają związku z przedmiotem tych kontraktów

Rola Komisji Europejskiej sprawuje nadzór nad stosowaniem zasad określonych w art. 101 i 102 TFUE na wniosek państwa członkowskiego lub z urzędu oraz we współpracy z właściwymi władzami państw członkowskich, które udzielają jej pomocy, wszczyna postępowanie w wypadkach podejrzenia naruszenia tych zasad w przypadku naruszenia zasad, proponuje środki właściwe do spowodowania jego zaprzestania czuwa nad przestrzeganiem postanowień dotyczących zakazu stosowania środków sprzecznych z normami traktatowymi

Rola Komisji Europejskiej wydaje wytyczne, które mają przybliżyć przedsiębiorstwom procedurę oraz reguły analityczne stosowane przez Komisję przy podejmowaniu decyzji

Liczba wydanych decyzji przez Komisję UE w sprawach naruszenia polityki konkurencji Okres Wydane decyzje 1990-1994 10 1995-1999 2000-2004 30 2005-2009 33 2010-2014 25 razem 108

Zestawienie przedsiębiorstw ukaranych decyzją Komisji Europejskiej w latach 2001–2014

Reguły konkurencji mające zastosowanie do państw Za zgodną z regułami rynku uznaje się np.: pomoc o charakterze socjalnym przyznawaną indywidualnym konsumentom, pod warunkiem, że jest przyznawana bez dyskryminacji związanej z pochodzeniem produktów pomoc mającą na celu naprawienie szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi zdarzeniami nadzwyczajnymi pomoc przeznaczoną na sprzyjanie rozwojowi gospodarczemu regionów, w których poziom życia jest nienormalnie niski lub takich, w których istnieje poważny stan niedostatecznego zatrudnienia pomoc przeznaczona na wspieranie realizacji ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania lub mająca na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce państwa członkowskiego pomoc przeznaczona na ułatwianie rozwoju niektórych działań gospodarczych lub niektórych regionów gospodarczych, o ile nie zmienia warunków wymiany handlowej w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem

Realizacja polityki konkurencji w Polsce Centralnym organem odpowiedzialnym za ochronę konkurencji na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chroni konkurencję w układzie horyzontalnym, a więc na wszystkich rynkach, w czterech głównych płaszczyznach: kontrola koncentracji – działania ex ante monitorowanie pomocy publicznej – działania ex ante ściganie antykonkurencyjnych porozumień między przedsiębiorcami – działania ex post ściganie praktyk polegających na nadużywaniu pozycji dominującej – działania ex post

Realizacja polityki konkurencji w Polsce

Priorytety realizowanej polityki konkurencji na lata 2014-2018 w Polsce