Wykorzystanie umów cywilnopawnych w administracji publicznej
Umowne formy działania administracji Umowy prawa cywilnego Umowy prawa publicznego: Umowy i poozumienia administracyjne, zawierane dla realizacji zadań administracji publicznej, umowy międzynarodowe.
Umowy cywilnoprawne Organy adm publ. Korzystaja z nich gdy jest ustawowych zakazów(ograniczeń ) - stąd nie ma potrzeby wskazywania podstawy prawnej Umowy cywilnoprawne sa zawierane w granicach ustawowych zadań organów adm. Publ. Płaszczyzny wykorzystywania instrumentów cywilnoprawnych: Bezpośrednie wykonywanie zadań administracji świadczącej Tworzenie i utrzymywanie urządzeń użyteczności publicznej, bądź niezbędnych do funkcjonowaniaurzędów i instytucji administrujacych C) działalność fiskalna
Bezpośrednie wykonywanie zadan administracji 1. Udzielanie zamówień publicznych 2. Udzielanie instytucjom niepaństwowym pomocy finansowej na wykonywanie zadań zleconych ( udzielanie pomocy społecznej, zapewnienie opieki dzieciom w rodzinach zastępczych) Tylko pozytywne rozstrzygnięcia, decyzje negatywne stanowią akt administracyjny, poddany takiej procedurze 3.Dysponowanie nieruchomościami Sk.P i j.s.t. 4. Dysponowanie zasobem mieszkaniowym j.s.t. 5. Udzielanie gwarancji i poręczeń Sk.P. 6.Umowy zawierane przez zakłady publiczne z odbiorcami ich usług (np. koleje, publiczne zakłady lecznicze) 7. Partnerstwo publicznoprawne –realizacja przez partnera prywatnego przedsięwzięcia służącego realizacji zadań publicznych. Ogólnie: ucieczka administracji w sferę prawa prywatnego
Umowy administracyjne Dwustronne czynności prawne, na podstawie których organ adm. publ. oraz nie podporządkowany mu podmiot prawa ustalają treść przysługujących im uprawnień i/lub wiążących je obowiązków. Wymóg wyraźnego upoważnieni ustawowego , gdy następuje przeniesienie w drodze takiej umowy obowiązków adm. na inny podmiot Cechy charakterystyczne: 1.rozstrzyganie sporów z takich umów jest co do zasady wyłączone spod właściwości sądów powszechnych w sprawach cywilnych ( specjalne trybunały lub organy zwierzchnie , gdy obie strony to organy adm. publ.) 2. Umowa wywołuje bezpośrednie skutki w sferze prawa adm. Przykład: ugoda administracyjna 3. Umowa, której przedmiotem jest administracyjny( wykonawczy i powszechny), wynikający z ustawy charakter zadania . Takim umowom może towarzyszyć zobowiązanie organu adm publ. do przekazania niezbędnych środków lub urządzeń n bądź do zapłaty wynagrodzenia (tzw. porozumienia komunalne, porozumienia międzygminne.) 4. Zawarcie takiej umów wymaga analizy jej zgodności z prawem ,dokonanej przez organ kolegialny, lub wydania zarządzenia akceptującego treść umowy, W postępowaniu przed sądem administracyjnym może to być zagadnienie wstępne.
Porozumienia administracyjne Postać umów administracyjnych, w których stronami są wyłącznie podmioty, na których spoczywają ustawowe obowiązki wykonywania administracji publicznej Porozumienia komunalne Związki gmin i powiatów – dyskusyjna podstawa: umowa administracyjna czy akt normatywny wydany na podstawie podjętych uchwał.
Porozumienia administracyjne 1. Podstawowa forma: porozumienia komunalne, tj. umowy adm. ( lub mieszane)zawierane przez gminy (poozumienia międzygminne) lub powiaty, a także gminy i powiaty. Ich treścią jest przejęcie od pozostałych stron realizacji określonych w porozumieniu zadań publicznych, w zamian za pokrycie kosztów. 2. Związki gmin i powiatów: dla swego powstania wymagają podjętych bezwzględną większością głosów uchwał organów stanowiących. Po zarejestrowaniu uzyskują osobowość prawną, przejmując określone prawa i obowiązki tworzących je jednostek.