Wykorzystanie umów cywilnopawnych w administracji publicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Akt administracyjny.
Advertisements

Prawo administracyjne
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
UGODA ADMINISTRACYJNA
Zobowiązania – wybrane zagadnienia
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Źródła prawa podatkowego
Wiedza o państwie i prawie
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Temat: Pojęcie źródła prawa
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
System aktów prawodawczych
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
ZPAiSA-LKW Postępowanie egzekucyjne w administracji - zmiany prof. UWr dr hab. Lidia Klat-Wertelecka.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Postępowanie zabezpieczające Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
CO TO TAKIEGO Statut?.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
Prawne formy działania administracji publicznej.
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Zmiana imienia i nazwiska
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Majątek publiczny. M AJĄTEK PUBLICZNY WEDŁUG KONCEPCJI PRZEDWOJENNYCH Majątek skarbowo-fiskalny – jest to zasób środków finansowych.
Prawo administracyjne – źródła prawa
Poświadczanie dokumentów w KPA
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Wartość i struktura oszczędności.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Zakres obowiązywania kpa
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne – o co chodzi? I dlaczego ustawa o PPP lub jej brak nie jest tak istotna. Poznań 25 czerwca 2008 r.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Sądy Administracyjne w Polsce
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
UST 3.
UST.
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
System aktów prawodawczych
Prawo cywilne z umowami w administracji 4 - zawarcie umowy. Tryby
Zdarzenia cywilnoprawne; pojęcie i znaczenie czynności prawnych; oświadczenia woli; klasyfikacja czynności prawnych; zawarcie umowy SSA ćwiczenia:
Tworzenie prawa.
Zakład administracyjny (użyteczności publ
Trybunał Konstytucyjny
Akt administracyjny – pojęcie, sposoby klasyfikowania
1. Porozumienie jako forma przekazywania zadań i kompetencji w administracji publicznej. 2. Władze jednostek samorządu terytorialnego. 3. Zakres podmiotowy.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Tworzenie prawa.
Sądy Administracyjne w Polsce
Publiczne praw gospodarcze
Sądy Administracyjne w Polsce
Samorządowe akty prawa miejscowego
Lokalne źródła prawa administracyjnego – zarys systemu pytanie 12
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
STOSUNEK PRACY mgr Sabina Pochopień.
SWOBODA UMÓW.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Tworzenie prawa.
Zapis prezentacji:

Wykorzystanie umów cywilnopawnych w administracji publicznej

Umowne formy działania administracji Umowy prawa cywilnego Umowy prawa publicznego: Umowy i poozumienia administracyjne, zawierane dla realizacji zadań administracji publicznej, umowy międzynarodowe.

Umowy cywilnoprawne Organy adm publ. Korzystaja z nich gdy jest ustawowych zakazów(ograniczeń ) - stąd nie ma potrzeby wskazywania podstawy prawnej Umowy cywilnoprawne sa zawierane w granicach ustawowych zadań organów adm. Publ. Płaszczyzny wykorzystywania instrumentów cywilnoprawnych: Bezpośrednie wykonywanie zadań administracji świadczącej Tworzenie i utrzymywanie urządzeń użyteczności publicznej, bądź niezbędnych do funkcjonowaniaurzędów i instytucji administrujacych C) działalność fiskalna

Bezpośrednie wykonywanie zadan administracji 1. Udzielanie zamówień publicznych 2. Udzielanie instytucjom niepaństwowym pomocy finansowej na wykonywanie zadań zleconych ( udzielanie pomocy społecznej, zapewnienie opieki dzieciom w rodzinach zastępczych) Tylko pozytywne rozstrzygnięcia, decyzje negatywne stanowią akt administracyjny, poddany takiej procedurze 3.Dysponowanie nieruchomościami Sk.P i j.s.t. 4. Dysponowanie zasobem mieszkaniowym j.s.t. 5. Udzielanie gwarancji i poręczeń Sk.P. 6.Umowy zawierane przez zakłady publiczne z odbiorcami ich usług (np. koleje, publiczne zakłady lecznicze) 7. Partnerstwo publicznoprawne –realizacja przez partnera prywatnego przedsięwzięcia służącego realizacji zadań publicznych. Ogólnie: ucieczka administracji w sferę prawa prywatnego

Umowy administracyjne Dwustronne czynności prawne, na podstawie których organ adm. publ. oraz nie podporządkowany mu podmiot prawa ustalają treść przysługujących im uprawnień i/lub wiążących je obowiązków. Wymóg wyraźnego upoważnieni ustawowego , gdy następuje przeniesienie w drodze takiej umowy obowiązków adm. na inny podmiot Cechy charakterystyczne: 1.rozstrzyganie sporów z takich umów jest co do zasady wyłączone spod właściwości sądów powszechnych w sprawach cywilnych ( specjalne trybunały lub organy zwierzchnie , gdy obie strony to organy adm. publ.) 2. Umowa wywołuje bezpośrednie skutki w sferze prawa adm. Przykład: ugoda administracyjna 3. Umowa, której przedmiotem jest administracyjny( wykonawczy i powszechny), wynikający z ustawy charakter zadania . Takim umowom może towarzyszyć zobowiązanie organu adm publ. do przekazania niezbędnych środków lub urządzeń n bądź do zapłaty wynagrodzenia (tzw. porozumienia komunalne, porozumienia międzygminne.) 4. Zawarcie takiej umów wymaga analizy jej zgodności z prawem ,dokonanej przez organ kolegialny, lub wydania zarządzenia akceptującego treść umowy, W postępowaniu przed sądem administracyjnym może to być zagadnienie wstępne.

Porozumienia administracyjne Postać umów administracyjnych, w których stronami są wyłącznie podmioty, na których spoczywają ustawowe obowiązki wykonywania administracji publicznej Porozumienia komunalne Związki gmin i powiatów – dyskusyjna podstawa: umowa administracyjna czy akt normatywny wydany na podstawie podjętych uchwał.

Porozumienia administracyjne 1. Podstawowa forma: porozumienia komunalne, tj. umowy adm. ( lub mieszane)zawierane przez gminy (poozumienia międzygminne) lub powiaty, a także gminy i powiaty. Ich treścią jest przejęcie od pozostałych stron realizacji określonych w porozumieniu zadań publicznych, w zamian za pokrycie kosztów. 2. Związki gmin i powiatów: dla swego powstania wymagają podjętych bezwzględną większością głosów uchwał organów stanowiących. Po zarejestrowaniu uzyskują osobowość prawną, przejmując określone prawa i obowiązki tworzących je jednostek.