ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów Społecznego Gimnazjum w Czersku LUTY 2017
AKTYWNOŚĆ CZYTELNICZA UCZNIÓW W ankiecie składającej się z 8 pytań przeprowadzonej w lutym 2017 r. wzięło udział 14 uczniów. Ankieta miała na celu uzyskanie informacji dotyczących czytelnictwa wśród młodzieży, a w szczególności nawyków czytelniczych. Zapytałam młodzież, między innymi, o to, jak często czytają, co ich zachęca do czytania. Interesowałam się również, czy uczniowie sięgają tylko po książki wydane tradycyjnie, czy korzystają też z nowoczesnych nośników.
1. Jak często czytasz książkę w czasie wolnym??
2. Ile książek przeczytałeś w zeszłym roku?
3. Z kim rozmawiasz o książkach czytanych w wolnym czasie?
4 Skąd pochodzą książki, które czytasz w wolnym czasie?
5 Jak często czytasz książkę/prasę na nośniku elektronicznym w czasie wolnym?
6. Z jakiego urządzenia korzystasz czytając książki/prasę w formie elektronicznej?
7. Z jakiego urządzenia korzystasz słuchając audiobooka?
8. Kto zachęca Cię do czytania?
Wnioski z ankiety – aktywność czytelnicza 100% uczniów deklaruje, że przeczytało w ubiegłym roku więcej niż jedną książkę, 50% czyta od 4 do 9 książek rocznie a 36% między 10-20 woluminów. (Dla porównania według badań Biblioteki Narodowej 41% Polaków deklaruje, że przeczytało przynajmniej jedną książkę w 2015 roku). Wszyscy uczniowie czytają kilka razy do roku. Uczniowie najczęściej rozmawiają o książkach między sobą. Nauczyciele są dopiero na czwartym miejscu wśród osób polecających książki. Wyprzedzają nas rodzice i rodzeństwo. Szkolna biblioteka jako miejsce, z którego uczniowie uzyskują książki do czytania jest na 3 miejscu (12%) razem z biblioteką publiczną i prezentami, najczęściej uczniom książki kupują rodzice (19%) i korzystają z domowych księgozbiorów. 64% uczniów przyznaje, że czyta książki/prasę w formie elektronicznej, z czego 29% robi to codziennie, a najpopularniejszym nośnikiem jest telefon. Nikt nie korzysta z czytnika książek. Ponad 25% uczniów nie korzysta z książki mówionej. 50% słucha na telefonie. 50% uczniów w ogóle nie trzeba zachęcać do czytania.
Zalecenia Należy wykorzystać fakt, że uczniowie AS czytają książki i przeprowadzić badanie „Biblioteka przyjazna uczniowi”, które pozwoli określić kierunki rozwoju szkolnej biblioteki (określenie preferencji czytelniczych, uatrakcyjnienie księgozbioru i działań podejmowanych przez nauczyciela bibliotekarza). Nauczyciele powinni zachęcać do czytania, poprzez wskazywanie książek powiązanych z tematami zajęć. Planując unowocześnienie biblioteki należy pamiętać, że większym powodzeniem będzie się wśród uczniów cieszył dostęp do książek elektronicznych, niż do „książki mówionej”. Należy przemyśleć, czy telefon komórkowy może stać się narzędziem wykorzystywanym na niektórych lekcjach jako inny nośnik słowa pisanego.
Dziękuję za uwagę! Przygotowała Małgorzata Skwirowska-Lipinska