Gry komputerowe – zagrożenia Publiczne Gimnazjum w Kowalewie Pomorskim 2017
Współczesne media znacznie zmieniły życie młodych ludzi wkomponowując się w naturalny sposób w ich codzienność. Dziś nikt nie wyobraża sobie życia bez komputera i internetu. Jest to dobrodziejstwo techniki, które niesie za sobą pewne zagrożenia.
Gry komputerowe - Mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dziecka. - Wpływają pozytywnie na: spostrzegawczość reakcje na bodźce zdolności przestrzenne procesy myślowe koordynację wzrokowo-ruchową ćwiczą umiejętność współdziałania w grupie.
Konsekwencje nadmiernego grania - problemy z koncentracją uwagi - zaniedbywanie nauki - rezygnacja z aktywności fizycznej - agresywność, nerwowość, drażliwość - odizolowanie się od świata realnego - rezygnację z kontaktów z rodziną i rówieśnikami - zubożenie słownictwa, przyswajania wulgaryzmów
Zagrożenia Wiele gier opiera się na prostej zasadzie "zabić wszystko co się rusza". Coraz doskonalsze sposoby odzwierciedlenia prawdziwego świata powodują, iż zaciera się granica pomiędzy światem realnym a wirtualnym. Wykonywanie czynów w grach bez wyraźnej kary (np. zabicie przeciwnika) powoduje, iż dzieci przestają rozróżniać granicę pomiędzy dobrem a złem.
PEGI W naszym kraju wiele gier komputerowych oznaczonych jest wg systemu PEGI ( Pan-European Game Information). Jest to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier stworzony przez producentów gier w celu udzielania rodzicom w Europie pomocy w podejmowaniu świadomych decyzji o zakupie gier komputerowych.
Oznaczenia gier komputerowych - system PEGI (strona z opisem gier www.pegi.info) Gra pokazuje przypadki dyskryminacji (ze względu na rasę, religię) W grze jest używany wulgarny język W grze pojawiają się nagość i/lub zachowania seksualne. Gry, które zachęcają do uprawiania hazardu lub go uczą. W grze pojawiają się nawiązania do narkotyków, lub jest pokazane zażywanie narkotyków. Gra zawiera elementy przemocy. Gra może przestraszyć młodsze dzieci.
Oto najbardziej brutalne gry "GTA3. "Manhunt" (okrutne masakrowanie ofiar) "Soldier od Fortune" (prawdziwa jatka, aby przejść na wyższy poziom, trzeba zgładzić dziesiątki ludzi) "Hitman" (jako płatny zabójca gracz eliminuje wszystkich ludzi, którzy staną mu na drodze do celu) "50 Cent: Bulletproof" (elektroniczny odpowiednik znanego rapera zabija ludzi i jest powiązany z handlem narkotykami) "Scarface" (bandyta napada na banki zabija wszystkich ludzi na swojej drodze) "Condemned" (realistyczne sceny zbrodni, zabijanie przeciwników przy pomocy wielu narzędzi) "The Godfather" (kariera przestępcza począwszy od wymuszeń, poprzez morderstwa i podkładanie bomb) Carmageddon (wyścig samochodowy, w którym aby zwyciężyć, trzeba rozjechać możliwie dużą liczbę ludzi) "Resident Evil" (chcąc ukończyć grę, trzeba zabić blisko 1000 przeciwników) "Mortal Combat" (brutalna i krwawa bijatyka) "Blood" (zabijanie ludzi przy użyciu np. dynamitu) Listę opracowali eksperci z Pedagogium Wyższej Szkoły Pedagogiki Resocjalizacyjnej.
GTA" (kradzieże samochodów, rozjeżdżanie przechodniów, zabijanie policjantów)
Counter Strike
Postal2(podpalanie ludzi, oddawanie moczu na ofiary, odcinanie im głów)
League of legends
Outlast (opuszczony szpital psychiatryczny)
Jak to się zaczyna? Rodzice są początkowo dumni z faktu, że dziecko mając zaledwie kilka lat potrafi posługiwać się komputerem. Kiedy w pokoju dziecka pojawia się komputer, sposób kontroli nad tym, jak dziecko go wykorzystuje staje się bardzo ograniczony.
Gry komputerowe Ich negatywne oddziaływanie jest o wiele silniejsze niż oddziaływanie przemocy pokazywanej w telewizji. Gracz nie tylko ogląda przemoc, ale przede wszystkim sam jej dokonuje, używając niekiedy okrutnych sposobów. On też decyduje o ludzkim życiu. Niektóre dzieci przenoszą doświadczenia z komputerowej fantazji do prawdziwego życia. Gry to także obrazy i animacje erotyczne, elementy satanistyczne, które mogą wypaczać wartości kształtowane w dojrzewającym dziecku.
Kto jest podatny na uzależnienie od grania? Do otaczania się iluzją cyberprzestrzeni skłonne są przede wszystkim dzieci samotne, zagubione w świecie dorosłych, poszukujące bliskości z innymi, posiadające obniżoną samoocenę, skłonne do izolowania się, z potrzebą przynależności do jakiejś grupy, wycofane.
Zagrożenia zdrowia fizycznego: Istnieje związek między długotrwałym siedzeniem codziennie przed monitorem a występowaniem chorób u dzieci. Promieniowanie emitowane przez monitor przyczynia się do licznych schorzeń oczu np. zapalenie spojówek, pieczenie, podrażnienie, łzawienie, osłabienie wzroku czy zespół suchego oka. Coraz częściej badania wykazują powiązanie obrazów widocznych w grach z atakami padaczki. Ciągłe przebywanie przed komputerem, powoduje liczne schorzenia stawów, wady postawy, zwiotczenie mięśni, otyłość czy ogólne obniżenie sprawności fizycznej. Gry komputerowe bardzo negatywnie wpływają na układ nerwowy dziecka. Szczególnie oglądanie scen przemocy powoduje stany lękowe, koszmary senne i zwiększoną agresję. Niekontrolowane korzystanie z komputera i gier, w świetle badań, może powodować zwiększone ryzyko schorzeń alergicznych. Innym zagrożeniem jest zaburzenie przemiany materii i wzrost cholesterolu. Związane jest to zapewne z siedzącym charakterem tej formy rozrywki połączonym z niezdrowymi przekąskami.
Obecność elementów erotycznych lub pornograficznych … Są one zazwyczaj dodatkiem do gry lub formą nagrody za przejście do następnego etapu. Istnieją także, gry oparte na zasadach „komputerowej randki”, w których celem jest prowadzenie flirtu z wirtualną partnerką lub partnerem. W wielu grach bohaterki mają nienaturalnie wyeksponowane atrybuty kobiece (np. Lara Croft, postacie z japońskich kreskówek).
Wykorzystywanie elementów o wyraźnie satanistycznym charakterze (np. Doom, Quake, Hexen, Diablo, 666, Apostołowie Ziemi Świętej). W ten sposób dzieci oswajają się z symboliką satanistyczną i z czasem odbierają ją jako element pozytywny, ponieważ konkretne symbole satanistyczne (np. pentagram, głowa kozła, odwrócony krzyż) często oznaczają miejsca, w których są np. tajne przejścia, schowki zawierające broń i inne „dobra” przeznaczone dla gracza.
,,Blue Whale Challenge’’ Media donoszą o nowej grze, która pojawiła się w internecie i zagraża życiu dzieci oraz nastolatków. Z doniesień medialnych wynika, że początek gry miał miejsce w Rosji, gdzie już ponad setka młodych internautów popełniła samobójstwo. Z doniesień mediów wynika, że gra jest bardzo popularna i wzbudza zainteresowanie młodych internautów. Psychologowie ostrzegają, że szczególnie narażone na udział w grze są osoby o niskiej samoocenie i poczuciu własnej wartości.
,,Niebieski WIELORYB’’
Chodzi o to, by przez 50 dni wykonywać określone zadania, polegające na zadawaniu sobie bólu i cierpienia. Ostatnie na liście polecenie to samobójstwo. Brytyjski tabloid "The Sun" informuje, że gra "Niebieski wieloryb" przyczyniła się już do śmierci około 130 młodych osób. Rzekomy "opiekun" nakazuje danej osobie przez 50 dni wykonywać określone polecenia.
Rodzicu naucz dziecko rozsądnego korzystania z gier komputerowych Rodzice powinni: wiedzieć, w jakie gry grają ich dzieci, dlatego czasem warto jest też, samemu usiąść i rozegrać jedną partię gry, aby zorientować się, co takiego oferuje ona naszemu dziecku, uczyć krytycznego wybierania gier i racjonalnego korzystania z tej formy rozrywki, wspólnie z dziećmi ustalić zasady, z jakich gier mogą korzystać, a które z nich są niedozwolone i dlaczego, kontrolować i ograniczać czas korzystania z gier komputerowych oraz uczyć samokontroli w tym zakresie.
DROGI RODZICU!!! Porozmawiaj z dzieckiem i wprost określ swoje obawy. Rozpoznaj sytuacje, w których dziecko z większą intensywnością sięga po internet i gry. Ustal stały harmonogram dnia i wyznacz określony czas na korzystanie z internetu. Staraj się stopniowo zmniejszać czas korzystania z internetu. Nagradzaj sukcesy i postępy. Skontaktuj się z psychologiem, terapeutą. Skonsultuj się z telefonem Helpline. org.pl 800 100 100. Jest tylko jeden sposób, by pozostać niezwyciężonym w grach komputerowych: po prostu nie grać w gry.
Dzieci najbardziej potrzebują miłości, zrozumienia, życzliwej troski i zainteresowania z ich strony, aby być szczęśliwymi.
Dziękuję za uwagę Opracowała: Dorota Witkowska
Materiały źródłowe: http://www.profesor.pl/mat/n10/pokaz_material_tmp.php?plik=n10/n10_m_piwonska_040505_1.php&id_m=10847 http://www.szkolypto.pl/pdf/Wplyw_gier_komputerowych.pdf http://www.nowa.edukacjamedialna.pl/e107_plugins/content/content.php?content.43 http://wiadomosci.dziennik.pl/wydarzenia/artykuly/132865,oto-lista-najbardziej-brutalnych-gier.html http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwimqdrwv4HTAhVDhywKHVKUAL4QFggaMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.kuratorium.waw.pl%2Fdownload%2F1%2F2224%2Ff-7227-2-bezpieczenstwowsiecidzieckoofiaraisprawca.pptx&usg=AFQjCNEqb0Ox3dWimXeEJnMJ5FcZVnX0BQ&bvm=bv.151426398,d.bGg http://www.kurierlubelski.pl/styl-zycia/a/niebieski-wieloryb-o-co-chodzi-na-czym-polega-rzekoma-gra-o-ktorej-jest-tak-glosno,11873516/