Gry komputerowe – zagrożenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
Advertisements

BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
INDYWIDUALNE STRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM Mgr Agnieszka Trela.
Bądź bezpieczny w Internecie Razem tworzymy lepszy Internet.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Zagrożenia w Internecie. Spis treści Rodzaje zagrożeń w Internecie Zagrożenia związane z komputerami Zagrożenia związane z oprogramowaniem Zagrożenia.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE NR VII OPRACOWAŁA ANETA RADOMYSKA ANALIZA ANKIET.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Przygotowała: Anna Słowik. Głównym celem prezentacji jest uświadomienie rodzicom zagrożeń wynikających z użytkowania Internetu (oszustwa, wyłudzania,
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
UZALEŻNIENIA NIKOTYNIZM Opracowała Angelika Kowalska w oparciu o poradnik Jak rzucić palenie. Profesor Zatoński radzi, Wydanie XV, W. Zatoński, Medycyna.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Program „ dla Zdrowia” podsumowanie 5 lat pracy Gdańsk, r. Paulina Metelska Koordynator Programu „ dla Zdrowia”
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Światowy Dzień Zdrowia
BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z INTERNETU
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
Bezpieczny Internet.
Bezpieczne korzystanie z gier komputerowych i Internetu
DEPRESJA.
CYBERPRZEMOC.
ZAGROŻENIA W INTERNECIE
Aktywny RODZIC.
Rola książki w życiu człowieka
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Ucz i ucz się z TIK!.
Dziecko w sieci CYBERPRZEMOC
Cyberprzemoc a dziecko
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Śmiertelna gra dla nastolatków 'Niebieski wieloryb' dotarła do Polski
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne
TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI ZAGROŻENIA HAŁASEM
MAMO! TATO! PRZECZYTAJ! Rady i wskazówki dla rodziców dzieci korzystających  z telewizji, Internetu i grających w gry komputerowe.
Moje szczęście.
których rodzice nie powinni
Wartości płynące z zajęć artystycznych w domach opieki
Metoda projektu.
DNIA 7 LUTEGO OBCHODZONY BYŁ DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
Wpływ osiągnięć technicznych XXI wieku wpływających negatywnie na rozwój i kondycję zdrowotną dzieci i młodzieży. Telewizja.
TRZECIE spotkanie Zespołu
Języki programowania.
„Zagrożenia związane z użytkowaniem Internetu”
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Program profilaktyczno-wychowawczy
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Aktywny RODZIC.
Zapis prezentacji:

Gry komputerowe – zagrożenia Publiczne Gimnazjum w Kowalewie Pomorskim 2017

Współczesne media znacznie zmieniły życie młodych ludzi wkomponowując się w naturalny sposób w ich codzienność. Dziś nikt nie wyobraża sobie życia bez komputera i internetu. Jest to dobrodziejstwo techniki, które niesie za sobą pewne zagrożenia.

Gry komputerowe - Mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dziecka. - Wpływają pozytywnie na: spostrzegawczość reakcje na bodźce zdolności przestrzenne procesy myślowe koordynację wzrokowo-ruchową ćwiczą umiejętność współdziałania w grupie.

Konsekwencje nadmiernego grania - problemy z koncentracją uwagi - zaniedbywanie nauki - rezygnacja z aktywności fizycznej - agresywność, nerwowość, drażliwość - odizolowanie się od świata realnego - rezygnację z kontaktów z rodziną i rówieśnikami - zubożenie słownictwa, przyswajania wulgaryzmów

Zagrożenia Wiele gier opiera się na prostej zasadzie "zabić wszystko co się rusza". Coraz doskonalsze sposoby odzwierciedlenia prawdziwego świata powodują, iż zaciera się granica pomiędzy światem realnym a wirtualnym. Wykonywanie czynów w grach bez wyraźnej kary (np. zabicie przeciwnika) powoduje, iż dzieci przestają rozróżniać granicę pomiędzy dobrem a złem.

PEGI W naszym kraju wiele gier komputerowych oznaczonych jest wg systemu PEGI ( Pan-European Game Information). Jest to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier stworzony przez producentów gier w celu udzielania rodzicom w Europie pomocy w podejmowaniu świadomych decyzji o zakupie gier komputerowych.

Oznaczenia gier komputerowych - system PEGI (strona z opisem gier www.pegi.info) Gra pokazuje przypadki dyskryminacji (ze względu na rasę, religię) W grze jest używany wulgarny język W grze pojawiają się nagość i/lub zachowania seksualne. Gry, które zachęcają do uprawiania hazardu lub go uczą. W grze pojawiają się nawiązania do narkotyków, lub jest pokazane zażywanie narkotyków. Gra zawiera elementy przemocy. Gra może przestraszyć młodsze dzieci.

Oto najbardziej brutalne gry "GTA3. "Manhunt" (okrutne masakrowanie ofiar) "Soldier od Fortune" (prawdziwa jatka, aby przejść na wyższy poziom, trzeba zgładzić dziesiątki ludzi) "Hitman" (jako płatny zabójca gracz eliminuje wszystkich ludzi, którzy staną mu na drodze do celu) "50 Cent: Bulletproof" (elektroniczny odpowiednik znanego rapera zabija ludzi i jest powiązany z handlem narkotykami) "Scarface" (bandyta napada na banki zabija wszystkich ludzi na swojej drodze) "Condemned" (realistyczne sceny zbrodni, zabijanie przeciwników przy pomocy wielu narzędzi) "The Godfather" (kariera przestępcza począwszy od wymuszeń, poprzez morderstwa i podkładanie bomb) Carmageddon (wyścig samochodowy, w którym aby zwyciężyć, trzeba rozjechać możliwie dużą liczbę ludzi) "Resident Evil" (chcąc ukończyć grę, trzeba zabić blisko 1000 przeciwników) "Mortal Combat" (brutalna i krwawa bijatyka) "Blood" (zabijanie ludzi przy użyciu np. dynamitu) Listę opracowali eksperci z Pedagogium Wyższej Szkoły Pedagogiki Resocjalizacyjnej.

GTA" (kradzieże samochodów, rozjeżdżanie przechodniów, zabijanie policjantów)

Counter Strike

Postal2(podpalanie ludzi, oddawanie moczu na ofiary, odcinanie im głów)

League of legends

Outlast (opuszczony szpital psychiatryczny)

Jak to się zaczyna? Rodzice są początkowo dumni z faktu, że dziecko mając zaledwie kilka lat potrafi posługiwać się komputerem. Kiedy w pokoju dziecka pojawia się komputer, sposób kontroli nad tym, jak dziecko go wykorzystuje staje się bardzo ograniczony.

Gry komputerowe Ich negatywne oddziaływanie jest o wiele silniejsze niż oddziaływanie przemocy pokazywanej w telewizji. Gracz nie tylko ogląda przemoc, ale przede wszystkim sam jej dokonuje, używając niekiedy okrutnych sposobów. On też decyduje o ludzkim życiu. Niektóre dzieci przenoszą doświadczenia z komputerowej fantazji do prawdziwego życia. Gry to także obrazy i animacje erotyczne, elementy satanistyczne, które mogą wypaczać wartości kształtowane w dojrzewającym dziecku.

Kto jest podatny na uzależnienie od grania? Do otaczania się iluzją cyberprzestrzeni skłonne są przede wszystkim dzieci samotne, zagubione w świecie dorosłych, poszukujące bliskości z innymi, posiadające obniżoną samoocenę, skłonne do izolowania się, z potrzebą przynależności do jakiejś grupy, wycofane.

Zagrożenia zdrowia fizycznego: Istnieje związek między długotrwałym siedzeniem codziennie przed monitorem a występowaniem chorób u dzieci. Promieniowanie emitowane przez monitor przyczynia się do licznych schorzeń oczu np. zapalenie spojówek, pieczenie, podrażnienie, łzawienie, osłabienie wzroku czy zespół suchego oka. Coraz częściej badania wykazują powiązanie obrazów widocznych w grach z atakami padaczki. Ciągłe przebywanie przed komputerem, powoduje liczne schorzenia stawów, wady postawy, zwiotczenie mięśni, otyłość czy ogólne obniżenie sprawności fizycznej. Gry komputerowe bardzo negatywnie wpływają na układ nerwowy dziecka. Szczególnie oglądanie scen przemocy powoduje stany lękowe, koszmary senne i zwiększoną agresję. Niekontrolowane korzystanie z komputera i gier, w świetle badań, może powodować zwiększone ryzyko schorzeń alergicznych. Innym zagrożeniem jest zaburzenie przemiany materii i wzrost cholesterolu. Związane jest to zapewne z siedzącym charakterem tej formy rozrywki połączonym z niezdrowymi przekąskami.

Obecność elementów erotycznych lub pornograficznych … Są one zazwyczaj dodatkiem do gry lub formą nagrody za przejście do następnego etapu. Istnieją także, gry oparte na zasadach „komputerowej randki”, w których celem jest prowadzenie flirtu z wirtualną partnerką lub partnerem. W wielu grach bohaterki mają nienaturalnie wyeksponowane atrybuty kobiece (np. Lara Croft, postacie z japońskich kreskówek).

Wykorzystywanie elementów o wyraźnie satanistycznym charakterze (np. Doom, Quake, Hexen, Diablo, 666, Apostołowie Ziemi Świętej). W ten sposób dzieci oswajają się z symboliką satanistyczną i z czasem odbierają ją jako element pozytywny, ponieważ konkretne symbole satanistyczne (np. pentagram, głowa kozła, odwrócony krzyż) często oznaczają miejsca, w których są np. tajne przejścia, schowki zawierające broń i inne „dobra” przeznaczone dla gracza.

,,Blue Whale Challenge’’ Media donoszą o nowej grze, która pojawiła się w internecie i zagraża życiu dzieci oraz nastolatków. Z doniesień medialnych wynika, że początek gry miał miejsce w Rosji, gdzie już ponad setka młodych internautów popełniła samobójstwo. Z doniesień mediów wynika, że gra jest bardzo popularna i wzbudza zainteresowanie młodych internautów. Psychologowie ostrzegają, że szczególnie narażone na udział w grze są osoby o niskiej samoocenie i poczuciu własnej wartości.

,,Niebieski WIELORYB’’

Chodzi o to, by przez 50 dni wykonywać określone zadania, polegające na zadawaniu sobie bólu i cierpienia. Ostatnie na liście polecenie to samobójstwo. Brytyjski tabloid "The Sun" informuje, że gra "Niebieski wieloryb" przyczyniła się już do śmierci około 130 młodych osób. Rzekomy "opiekun" nakazuje danej osobie przez 50 dni wykonywać określone polecenia.

Rodzicu naucz dziecko rozsądnego korzystania z gier komputerowych Rodzice powinni: wiedzieć, w jakie gry grają ich dzieci, dlatego czasem warto jest też, samemu usiąść i rozegrać jedną partię gry, aby zorientować się, co takiego oferuje ona naszemu dziecku, uczyć krytycznego wybierania gier i racjonalnego korzystania z tej formy rozrywki, wspólnie z dziećmi ustalić zasady, z jakich gier mogą korzystać, a które z nich są niedozwolone i dlaczego, kontrolować i ograniczać czas korzystania z gier komputerowych oraz uczyć samokontroli w tym zakresie.

DROGI RODZICU!!! Porozmawiaj z dzieckiem i wprost określ swoje obawy. Rozpoznaj sytuacje, w których dziecko z większą intensywnością sięga po internet i gry. Ustal stały harmonogram dnia i wyznacz określony czas na korzystanie z internetu. Staraj się stopniowo zmniejszać czas korzystania z internetu. Nagradzaj sukcesy i postępy. Skontaktuj się z psychologiem, terapeutą. Skonsultuj się z telefonem Helpline. org.pl 800 100 100. Jest tylko jeden sposób, by pozostać niezwyciężonym w grach komputerowych: po prostu nie grać w gry.

Dzieci najbardziej potrzebują miłości, zrozumienia, życzliwej troski i zainteresowania z ich strony, aby być szczęśliwymi.

Dziękuję za uwagę Opracowała: Dorota Witkowska

Materiały źródłowe: http://www.profesor.pl/mat/n10/pokaz_material_tmp.php?plik=n10/n10_m_piwonska_040505_1.php&id_m=10847 http://www.szkolypto.pl/pdf/Wplyw_gier_komputerowych.pdf http://www.nowa.edukacjamedialna.pl/e107_plugins/content/content.php?content.43 http://wiadomosci.dziennik.pl/wydarzenia/artykuly/132865,oto-lista-najbardziej-brutalnych-gier.html http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwimqdrwv4HTAhVDhywKHVKUAL4QFggaMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.kuratorium.waw.pl%2Fdownload%2F1%2F2224%2Ff-7227-2-bezpieczenstwowsiecidzieckoofiaraisprawca.pptx&usg=AFQjCNEqb0Ox3dWimXeEJnMJ5FcZVnX0BQ&bvm=bv.151426398,d.bGg http://www.kurierlubelski.pl/styl-zycia/a/niebieski-wieloryb-o-co-chodzi-na-czym-polega-rzekoma-gra-o-ktorej-jest-tak-glosno,11873516/