ZARZĄDZANIE PROCESAMI W PRZEDSIĘBIORSTWIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

TRADYCYJNE METODY PLANOWANIA I ORGANIZACJI PROCESÓW PRODUKCYJNYCH
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Modelowanie przypadków użycia
PLANOWANIE JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
zarządzanie produkcją
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Czym jest zarządzanie operacyjne
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Wstęp do interpretacji algorytmów
Zarządzanie procesami transportowo-logistycznymi
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
„Template” Prezentacji Inwestorskiej
Struktura podziału prac (SPP) - Work Breakdown Structure (WBS)
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
PREZENTACJA ŚCIĄGNIĘTA ZE STRONY www. zygmunt. legutko. edu
Wymiana integracja ? oprogramowania dr Danuta Kajrunajtys.
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
Planowanie przepływów materiałów
Operacyjne sterowanie produkcją
Model łańcucha wartości
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Ocena projektów inwestycyjnych
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Przykłady analiza i projektowanie
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
Wykład 3 Dr Agnieszka Tubis.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Wstęp do interpretacji algorytmów
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
1 WADY KALKULACJI DOLICZENIOWEJ Sztuczność związku przyczynowego i przypadkowość wyboru klucza podziałowego wpływają na wzrost skali błędu i stopień zdeformowania.
Analiza i kontrola kosztów w rachunku zysków i strat
Outsourcing problematycznych etapów wytwarzania jako narzędzie optymalizacji produkcji Anna Zawadzka Business Development Manager Rzeszów, 4. Listopada.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Logistyk.
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Konferencja Sadownicza Jabłkowe problemy – sposoby rozwiązania Jak producenci mogą poprawić zorganizowanie naszego rynku jabłek Witold Boguta Krajowy Związek.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Raport z audytu systemu logistycznego i łańcucha dostaw Firmy X Grudzień 2014 Firma X chce zwiększyć udział w rynku, a bazą konkurencji na której opiera.
Mapowanie procesów.
Plan ćwiczeń: Identyfikacja procesów: podstawowe cele identyfikacji procesów, podział procesów, przykłady procesów. Mapowanie: korzyści płynące z mapowania,
ORGANIZOWANIE I PROJEKTOWANIE ORGANIZACJI PROCESOWEJ
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
T5. Reengineering - restrukturyzacja procesów
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Nazwa projektu | Nazwa firmy | Nazwa prezentera
SPEDYCJA LOGISTYKA.
Zapis prezentacji:

ZARZĄDZANIE PROCESAMI W PRZEDSIĘBIORSTWIE IDENTYFIKOWANIE PROCESÓW

PROCES ? … i/lub wewnętrznemu. Proces jest ciągiem powiązanych ze sobą i uporządkowanych działań, polegających na przekształcaniu nakładów w produkt i przynoszących korzyści Klientowi – zewnętrznemu i/lub wewnętrznemu.

RODZAJE ZASOBÓW NA WEJŚCIU PROCESU Input (I) Rzeczowe (materiały, surowce, maszyny, urządzenia, infrastruktura informatyczna, środowisko pracy); Ludzkie (wiedza i kwalifikacje, kompetencje kierowników procesu); Niematerialne (dane i informacje, aktywa intelektualne przedsiębiorstwa, zasoby relacyjne); Finansowe – niezbędne na wejściu procesu

RODZAJE EFEKTÓW NA WYJŚCIU PROCESU Output (O) Efekty materialne (dokumentacja techniczna produktu/procesu, produkty gotowe, w tym braki); Efekty niematerialne (wszelkie dane i informacje powstające w czasie procesu)

RELACJE POMIĘDZY WEJŚCIEM A WYJŚCIEM PROCESU I = O (wejście procesu jest takie samo jak wyjście) I = ƒ(O) – zależność, która na wyjściu przyporządkowuje wejście (wejście zależy od wyjścia) O = ƒ(I) – zależność, która na wejściu przyporządkowuje wyjście (wyjście zależy od wejścia) Pomiędzy wejściem a wyjściem zachodzi pewna relacja, niebędąca jednak żadną konkretną zależnością

Schemat procesu, w którym wejście jest takie samo jak wyjście (np Schemat procesu, w którym wejście jest takie samo jak wyjście (np. wszelkie procesy logistyczne, w tym magazynowe itp.) I = 0 I1 I2 I3

Schemat procesu, w którym wejście jest określone przez wyjście (np Schemat procesu, w którym wejście jest określone przez wyjście (np. procesy przygotowania produkcji) I = f1 (0) I1 I2 I3

Schemat procesu, w którym wyjście jest określone przez wejście (np Schemat procesu, w którym wyjście jest określone przez wejście (np. procesy związane z marketingiem i obsługą klienta) 0 = f2 (I) I 01 02 03

TYPY RELACJI ZACHODZĄCYCH POMIĘDZY PROCESAMI Procesy w ramach systemu realizowane są w sposób synchroniczny (procesy są od siebie niezależne) Procesy realizowane są w sposób seryjny wyraża się to zależnością sekwencyjną)

Schemat procesów seryjnych Czas

Schemat procesów krzyżujących się Czas

CZYNNIKI WARUNKUJĄCE PROJEKTOWANIE ZMIAN W PROCESIE Projektowanie procesu powinno być inspirowane potrzebami klienta Jeżeli proces ma dobrze funkcjonować, to „dobrze” musi być precyzyjnie zdefiniowane Projektowanie polega na dostosowywaniu procesu do oczekiwań klientów

RODZAJE ZMIAN PROCESÓW Polegające na usuwaniu z procesu działań nieproduktywnych, albo Na optymalizacji wykorzystywanych w procesie zasobów, albo Na radykalnej zmianie procesu (reinżynieria)

CZYNNIKI OTOCZENIA DALSZEGO, MAJĄCE WPŁYW NA PROJEKTOWANIE PROCESU Pojawiające się szanse (np. dostęp do rynków zewnętrznych, ujednolicenie standardów. Indywidualizacja potrzeb klientów) Pojawiające się zagrożenia (np. konkurencja o charakterze międzynarodowym, obniżenie barier wejścia na rynek, szeroki dostęp do rynku kapitałowego)

CZYNNIKI OTOCZENIA BLIŻSZEGO, MAJĄCE WPŁYW NA PROJEKTOWANIE PROCESU Strategia przedsiębiorstwa Kultura danej organizacji (przedsiębiorstwa) Zasoby przedsiębiorstwa i sposób ich alokacji

Zależności między systemem procesów a innymi systemami zarządzania funkcjonującymi w przedsiębiorstwie System motywacyjny System zarządzania wiedzą System informatyczny System zarządzania jakością System procesów

KLASYFIKACJA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSIĘBIORSTWIE procesy podstawowe Procesy pomocnicze Procesy zarządzania

PRZYKŁADY PROCESÓW PODSTAWOWYCH Proces marketingu i obsługi klienta Proces projektowania i przygotowania produkcji Proces zakupów Proces wytwarzania Proces dystrybucji

PROCES MARKETINGU I OBSŁUGI KLIENTA (podstawowe działania) Analiza otoczenia w zakresie długookresowych zmian oczekiwań klienta Określenie alternatywnych strategii marketingowych Określenie docelowych rynków i strategicznych klientów Określenie docelowego portfela produktów Monitorowanie zmian na rynku Utrzymywanie dobrych relacji z klientami

PROCES PROJEKTOWANIA I PRZYGOTOWANIA PRODUKCJI (podstawowe działania) Analiza wymagań klienta Określenie ograniczeń procesu Opracowanie projektu lub konstrukcji Dobór środków produkcji Dobór materiałów Określenie czasu trwania operacji Wykonanie dokumentacji technicznej

PROCES ZAKUPÓW (podstawowe działania) Analiza potencjalnych dostawców Analiza ofert i wybór najlepszej Przygotowanie zamówień, ich wysyłka i odbiór zamówionych elementów Systematyczna ocena dostawców

PROCES WYTWARZANIA (podstawowe działania) Przygotowanie materiałów wyjściowych Obróbka tych materiałów Montaż końcowy Przekazanie do magazynu

Załadunek, dostawę i odbiór przez klienta PROCES DYSTRYBUCJI Głównym jego zadaniem jest przemieszczenie wytworzonego gotowego produktu z przedsiębiorstwa do klienta. Obejmuje to działania: Analizę oczekiwań klienta co do sposobu dostawy, rodzaju opakowania itp. Załadunek, dostawę i odbiór przez klienta

PRZYKŁADY PROCESÓW POMOCNICZYCH Proces utrzymania ruchu i inwestycji Proces kontroli jakości Proces transportu wewnętrznego i magazynowania Proces księgowości i zarządzania finansami

MAPOWANIE I MODELOWANIE PROCESÓW ZASADY, METODY, KORZYŚC I

MAPOWANIE PROCESÓW Polega na graficznym przedstawieniu sposobu realizacji procesu, z uwzględnieniem wzajemnych relacji pomiędzy poszczególnymi działaniami. Może opisywać stan rzeczywisty procesu, lub jego stan pożądany.

PO CO PRZEPROWADZA SIĘ MAPOWANIE PROCESÓW ? Ponieważ ma to niewątpliwe korzyści, mianowicie: Ułatwia zrozumienie procesu dla jego wykonawców Z uwagi na uniwersalność stosowanych w opisie symboli umożliwia porównanie w skali krajowej i międzynarodowej Umożliwia precyzyjne określenie nakładów zasobów Umożliwia identyfikowanie działań zbędnych

METODY HEURYSTYCZNE W MAPOWANIU PROCESÓW Metoda burzy mózgów (i jej odmiany) Metoda delficka Synektyka Metoda morfologiczna

ANALIZA MORFOLOGICZNA Istotą analizy morfologicznej jest logiczno – analityczne poszukiwanie twórczych rozwiązań zaistniałych problemów poprzez systematyczną analizę wszystkich możliwych rozwiązań

PRZYKŁAD WYKORZYSTANIA METODY MORFOLOGICZNEJ W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMU Problem: znaleźć nowy sposób operowania zaworem wodnym Etap I: analiza problemu – należy wyróżnić cechy systemu, za pomocą którego realizuje się funkcję „operowanie zaworem wodnym” Będą to: Rodzaj wykorzystywanej energii (Ai) Sposób wykonywania czynności (Bj) Kształt zaworu Ck

TBLICA MORFOLOGICZNA cd Macierz końcowa AiBj Ck 1 2 3 4 A1B4 A1B4C1 A1B4C2 A1B4C3 A1B4C4 A2B1 A2B1C1 A2B1C2 A2B1C3 A2B1C4 A3B5 A3B5C1 3B5C2 A3B5C3 A3B5C4 A4B2 A4B2C1 A4B2C2 A4B2C3 A4B2C4 A5B1 A5B1C1 A5B1C2 A5B1C3 A5B1C4 A6B3 A6B3C1 A6B3C2 A6B3C3 A6B3C4

Charakterystyka symboli używanych przy sporządzaniu map procesów w postaci schematów blokowych Opis symbolu Początek lub koniec procesu Działanie Określenie kierunku sekwencji działań Decyzja Punkt styku z innym procesem Zasilenie lub rezultat

Charakterystyka symboli używanych przy sporządzaniu map procesów zgodnie z metodyką Event – Driven – Process – Chain (EPC) Symbol Opis symbolu Zdarzenie Działanie Określenie kierunku sekwencji działań Zasilenie lub rezultat

Jednostka organizacyjna Operator logiczny „LUB” Operator logiczny „I” Grupa procesów V

PODSTAWOWE PODEJŚCIA W PROCESIE MAPOWANIA PROCESU Z dołu do góry – od czynności, poprzez ich grupowanie w procesy tak, by znaleźć miejsce każdego z nich w hierarchii procesu Z góry na dół – dekompozycja od grup procesów, poprzez procesy pojedyńcze, do działań i czynności Mieszane – łączące elementy dwóch poprzednich

PROCEDURU ZWIĄZANE Z MAPOWANIEM PROCESU Powołanie zespołu ds. mapowania Uzgodnienie obszarów mapowania Uzgodnienie metodyki mapowania Określenie sekwencji działań Odzwierciedlenie, za pomocą przyjętych symboli, poszczególnych działań, zdarzeń i decyzji przewidzianych w mapowanym procesie

DOSKONALENIE MAPY PROCESU Stosowanie scenariusza: „co … jeśli” Wyliczanie zapotrzebowania na zasoby oraz wyliczenie ich kosztu Analiza przebiegu procesu (wyliczanie czasów działań, w tym czasów krytycznych

SPRAWDŹ, CO I ILE WIESZ Wymień główne relacje pomiędzy wejściem a wyjściem procesu Scharakteryzuj (podając przykłady) rodzaje efektów na wyjście procesu (output) Wymień i krótko omów rodzaje procesów zachodzących w przedsiębiorstwie Podaj i omów przykłady procesów podstawowych Podaj i omów przykłady procesów pomocniczych Na czym polega i do czego służy mapowanie procesów Wymień przyczyny, dla których dokonuje się mapowania procesów