DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO NARADA DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO 28 - 30 sierpnia 2017 r.
1. Gotowość szkół do reformy edukacji 2 1. Gotowość szkół do reformy edukacji 2. Miejsca pracy dla nauczycieli 3. Zapewnienie finansowania dla samorządów 4. Podręczniki szkolne 5. Środki przeznaczone na wdrażanie reformy oświaty 6. Przygotowanie nauczycieli do realizacji nowej podstawy programowej 7. Współpraca z organami prowadzącymi w zakresie wdrażania reformy oświaty i zatrudniania nauczycieli
Celem planowanej reformy, w obliczu katastrofalnego niżu demograficznego jest ( m.in.): uratowanie potencjału polskiej edukacji ( szkoły, budynki, nauczyciele, doświadczenie, centra lokalnej kultury ). Podsumowanie ogólnopolskiej debaty o edukacji „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra Zmiana”. Toruń, 27 czerwca 2017 r.
Reforma systemu oświaty jest przeliczona, przedyskutowana i zaplanowana.
1. Gotowość szkół do reformy edukacji
9 stycznia 2017 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawy reformujące system szkolny w Polsce: - ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające - Prawo oświatowe. Prawo oświatowe,
Zespół ds. wdrażania reformy oświaty w MEN Maciej Kopeć Podsekretarz Stanu w MEN Zespoły w Kuratoriach Oświaty Przewodnicząca Zespołu Ewa Staniszewska zastępca dyrektora Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym Piotr Gajewski dyrektor Departamentu Informacji i Promocji Katarzyna Koszewska dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego Jadwiga Parada dyrektor Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Grzegorz Pochopień z-ca dyrektora Departamentu Strategii i Współpracy Międzynarodowej Roksana Tołwińska Ekspert w Departamencie Współpracy z Samorządem Terytorialnym Beata Pawłowska Naczelnik Wydziału Organizacji Oświaty Samorządowej Katarzyna Szłyk z-ca dyrektora Departamentu Prawnego
Zachodniopomorski Kurator Oświaty Magdalena Zarębska - Kulesza Koordynator ds. wdrażania reformy Zachodniopomorski Wicekurator Oświaty – Jerzy Sołtysiak Koordynator ds. wdrażania podstawy programowej St. wizytator Małgorzata Makowska Koordynator ds. wdrażania edukacji / kontakt medialny St. wizytator Katarzyna Parszewska
W Kuratorium Oświaty w Szczecinie ZKO powołał również: Zespół ds. komunikacji społecznej w zakresie zmian w systemie oświaty, Zespół ds. współpracy w obszarze zatrudniania nauczycieli w nowym systemie oświaty.
Do 31 marca 2017 r. jst podjęły uchwały w sprawie: projektu dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego, uchwały docelowe w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego. Uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego były opiniowane równolegle i niezależnie od siebie przez kuratora oświaty i związki zawodowe zrzeszające nauczycieli i pracowników szkół.
Zaopiniowano 132 uchwały, z czego: 89 pozytywnie (67,4% zaopiniowanych uchwał), 43 warunkowo (32,5% zaopiniowanych uchwał), NIE wydano żadnej opinii negatywnej.
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e, f i h ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r.
Od 1 września 2017 r. z nowej podstawy programowej będą uczyli się uczniowie klas I,IV,VII szkoły podstawowej. Podstawa będzie obowiązywała w: • przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego, • szkołach podstawowych ‒ dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, • branżowej szkole I stopnia, • szkole specjalnej przysposabiającej do pracy, • w pierwszych semestrach szkoły policealnej, a w latach następnych również w kolejnych semestrach tej szkoły.
30 listopada 2016 r. – 10 grudnia 2016 r. prekonsultacje Projekt rozporządzenia w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego 30 listopada 2016 r. – 10 grudnia 2016 r. prekonsultacje (Również projekt rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania dla wszystkich typów szkół) 30 grudnia 2016 r. – 10 stycznia 2017 r. konsultacje W ramach prekonsultacji i konsultacji wpłynęło prawie 900 uwag i opinii.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 marca 2017 r ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
Opiniowanie arkuszy organizacyjnych publicznych szkół / placówek w okresie kwiecień / maj 2017
Rozporządzenie określa terminy opracowania, opiniowania i zatwierdzania arkusza organizacji szkoły i przedszkola. Terminy: do 21 kwietnia danego roku – opracowanie arkusza organizacyjnego przez dyrektora szkoły lub przedszkola. Przed przekazaniem do organu prowadzącego arkusz powinien być zaopiniowany przez radę pedagogiczną oraz zakładowe organizacje związkowe (o których mowa w ustawie – Prawo oświatowe), do 19 kwietnia danego roku – wydawanie opinii zakładowych organizacji związkowych, do 29 maja danego roku – zatwierdzenie przez organ prowadzący szkołę lub przedszkole arkusza organizacji, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą lub przedszkolem, do 20 maja danego roku – wydanie opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Udostępnianie na stronie internetowej informacji o wolnych stanowiskach pracy dla nauczycieli W okresie do dnia 31 sierpnia 2023 r. dyrektor szkoły prowadzonej przez jst informuje kuratora oświaty sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą o wolnych stanowiskach pracy dla nauczycieli. Informacje kurator oświaty udostępnia na stronie kuratorium oświaty. Termin: 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy - do 31 sierpnia 2023 r. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe art. 224 ust. 1-2
Opiniowanie arkuszy organizacyjnych i kierowane do dyrektorów pisma przyczyniło się do zwiększenia liczby ofert pracy dla nauczycieli.
2. Miejsca pracy dla nauczycieli
Przy wprowadzaniu obowiązku szkolnego dla dziecka 7 - letniego również obawiano się zwolnień nauczycieli. Tymczasem, według danych SIO z 30.09.2016 r. liczba etatów nauczycieli zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela wzrosła o 850 etatów w stosunku do roku ubiegłego. Źródło: materiały MEN
Proponowane przez MEN zmiany przyczynią się do zwiększenia liczby etatów nauczycieli. Liczba oddziałów klas VII i VIII będzie większa, niż liczba oddziałów klas I i II gimnazjum. W roku 2017/2018 przewidujemy, że będzie to 1,8 tys. oddziałów więcej, a w roku 2018/2019 – 1,9 tys. oddziałów więcej. Jest to prosta konsekwencja faktu, że oddziały w szkołach podstawowych są mniej liczne niż oddziały gimnazjum, a liczba dzieci w systemie edukacji pozostanie bez zmian.
W wyniku zwiększenia liczby oddziałów wzrośnie zapotrzebowanie na etaty nauczycieli. W roku szkolnym 2017/2018 przybędzie 3 tys. etatów, a w roku szkolnym 2018/2019 będzie dodatkowo 3,2 tys. etatów.
Łącznie w ciągu dwóch lat liczba etatów nauczycieli wzrośnie o 6,2 tys Łącznie w ciągu dwóch lat liczba etatów nauczycieli wzrośnie o 6,2 tys. w stosunku do roku szkolnego 2016/2017.
Dodatkowo należy także uwzględnić zmiany w ramowych planach nauczania w szkołach podstawowych. W roku szkolnym 2017/2018 nastąpi zwiększenie ramowych planów nauczania o 1 godzinę tygodniowo, a w roku szkolnym 2018/2019 zwiększenie aż o 4 godziny tygodniowo ( w stosunku do odpowiednich klas szkoły podstawowej i gimnazjum w starym systemie ). Efekt ten oznacza zwiększenie zapotrzebowania w roku szkolnym 2017/2018 na ok. 1,1 tys. etatów nauczycieli, a w roku szkolnym 2018/2019 na ok. 4,4 tys. etatów nauczycieli w stosunku do stanu jaki nastąpiłby gdyby nie zmieniano ramowych planów nauczania.
Oferty pracy dla nauczycieli (stan na 30. 08. 2017r Oferty pracy dla nauczycieli (stan na 30.08.2017r.) Województwo zachodniopomorskie Liczba wszystkich ofert: 4318 Liczba ofert opublikowanych (aktywnych): 328 Liczba ofert zarchiwizowanych (dla których minął termin składania dokumentów): 3990 godzin 9 i mniej: 187 godzin od 10 do 17: 44 godzin 18 i więcej: 97 Ogółem liczba wszystkich ofert opublikowanych: 328
Przedmioty i liczba ofert Liczba ofert wg przedmiotów (ze wszystkich ofert) – najczęściej występujące: Przedmioty i liczba ofert Język angielski 245 Wychowanie przedszkolne 238 Matematyka 229 Chemia 204 Fizyka z astronomią 202 Język niemiecki 189 Doradztwo zawodowe 176 Geografia 172 Język polski 152 Informatyka 132 Technika 120 Zawodowe 120 Inne 437
3. Zapewnienie finansowania dla samorządów
Kwota części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2017 (41 Kwota części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2017 (41.909 mln zł) jest wyższa od kwoty tej części subwencji ogólnej na rok 2016 (41.497 mln zł) o 412,5 mln zł. Pieniądze te pokryły waloryzację wynagrodzeń nauczycieli.
Podział na rok 2017 kwoty części oświatowej subwencji ogólnej 41 Podział na rok 2017 kwoty części oświatowej subwencji ogólnej 41.909,536 tys zł (pomniejszonej o 0,4% rezerwy) wynosi 41.741.897 tys zł i w podziale na poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego kształtuje się następująco: gminy - 26.960.414 tys zł, powiaty - 14.177.794 tys zł, samorządy województw - 603.689 tys zł.
Dla województwa zachodniopomorskiego kwota subwencji oświatowej na 2017 rok została ustalona w wysokości 1.754.998 tys. zł i została rozdzielona na poszczególne jst następująco: gminy - 1.074.072 tys. zł, powiaty - 662.621 tys. zł, samorząd województwa - 18.305 tys. zł.
4. Podręczniki szkolne
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 marca 2017 r ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 marca 2017 r. w sprawie dopuszczenia do użytku szkolnego podręczników
§ 14. 1. Wydawca podręcznika dopuszczonego do użytku szkolnego zamieszcza w podręczniku adnotację o dopuszczeniu podręcznika do użytku szkolnego. Adnotacja zawiera informację o: roku dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego, imiona i nazwiska rzeczoznawców, którzy wydali pozytywne opinie o podręczniku, etap edukacyjny, typ szkoły oraz rodzaj zajęć edukacyjnych (w tym zakres kształcenia podstawowy lub rozszerzony), nazwę zawodu lub zawodów, dla których podręcznik jest przeznaczony, nazwę lub nazwy kwalifikacji, …
Według stanu na dzień 19 czerwca 2017 r Według stanu na dzień 19 czerwca 2017 r. w sumie złożono 181 wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego podręczników uwzględniających nowa podstawę programową kształcenia ogólnego określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. Dopuszczono do użytku szkolnego 87 podręczników ( 23 do pierwszego etapu edukacyjnego / edukacji wczesnoszkolnej i 64 do drugiego etapu edukacyjnego ).
https://podreczniki.men.gov.pl/wnioski_dopuszczenie.php?pp=2017 Link do strony, na której można śledzić, które podręczniki zostały dopuszczone przez MEN do użytku szkolnego: https://podreczniki.men.gov.pl/wnioski_dopuszczenie.php?pp=2017
Link do strony internetowej z informacją jak zostać rzeczoznawcą: https://men.gov.pl/zycie-szkoly/ksztalcenie-ogolne/podreczniki-i-programy-nauczania/jak-zostac-rzeczoznawca.html
Klasy I – III szkoły podstawowej – począwszy od klasy I w 2017 r. Kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe Klasy I – III szkoły podstawowej – począwszy od klasy I w 2017 r. do wysokości 75 zł/ucznia – na podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej oraz zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne do wysokości 50 zł/ucznia – na materiały ćwiczeniowe Klasa IV szkoły podstawowej – od 2017 r. do wysokości 140 zł/ucznia – na podręczniki lub materiały edukacyjne do wysokości 25 zł/ucznia – na materiały ćwiczeniowe Klasy V – VI szkoły podstawowej – począwszy od klasy V w 2018 r. do wysokości 180 zł/ucznia – na podręczniki lub materiały edukacyjne Klasy VII – VIII szkoły podstawowej – począwszy od klasy VII w 2017 r. do wysokości 250 zł/ucznia – na podręczniki lub materiały edukacyjne (analogicznie jak obecnie dla ucznia gimnazjum)
W okresie przejściowym Klasa VI szkoły podstawowej w roku 2017 do wysokości 140 zł/ucznia – na podręczniki lub na materiały edukacyjne do wysokości 25 zł/ucznia – na materiały ćwiczeniowe Klasa VI szkoły podstawowej w roku 2018 Klasa II gimnazjum w roku 2017 Klasa III gimnazjum w roku 2017 do wysokości 250 zł/ucznia – na podręczniki lub materiały edukacyjne Klasa III gimnazjum w roku 2018
Harmonogram udzielania dotacji z uwzględnieniem okresu przejściowego: Rok 2017 Szkoła podstawowa Klasa I - podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręcznik do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne Klasy IV, VI i VII - podręczniki lub materiały edukacyjne Klasy I – VII - materiały ćwiczeniowe Gimnazjum Klasa III – podręczniki lub materiały edukacyjne Klasy II-III – materiały ćwiczeniowe
Harmonogram udzielania dotacji z uwzględnieniem okresu przejściowego: Rok 2018 Szkoła podstawowa Klasa II - podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne Klasy V, VIII - podręczniki lub materiały edukacyjne Klasy I – VIII - materiały ćwiczeniowe Gimnazjum Klasa III – materiały ćwiczeniowe
Harmonogram udzielania dotacji z uwzględnieniem okresu przejściowego: Rok 2019 Szkoła podstawowa Klasa III - podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne Klasa VI – podręczniki lub materiały edukacyjne Klasy I – VIII - materiały ćwiczeniowe
5. Środki przeznaczone na wdrażanie reformy oświaty
900 mln złotych zostanie wydanych na skutki reformy oświaty. W 2017 r 900 mln złotych zostanie wydanych na skutki reformy oświaty. W 2017 r. w subwencji dysponujemy kwotą około 300 mln zł dla samorządów na dostosowanie szkół do reformy, m.in. Na wyposażenie pracowni, zakup krzeseł, ławek, modernizację toalet. Dodatkowo planujemy corocznie pieniądze dla samorządów na te zadania z rezerwy 0,4 proc. subwencji oświatowej. Rocznie kwota tej rezerwy wynosi około 168 mln zł każdego roku.
Rządowy program pomocy uczniom w 2017 r Rządowy program pomocy uczniom w 2017 r. „Wyprawka szkolna” Pomoc w formie dofinansowania do zakupu podręczników przeznaczona jest dla uczniów niepełnosprawnych uczęszczających w roku szkolnym 2017/2018 do szkół ponadgimnazjalnych bez względu na kryterium dochodowe. Podstawą do skorzystania z pomocy jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019 - „Aktywna tablica”. W ramach Programu publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe oraz publiczne i niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, publiczne szkoły podstawowe w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich będą mogły otrzymać dofinasowanie w wysokości do 14 tys. zł na zakup pomocy dydaktycznych.
Priorytet 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” W ramach Programu organy prowadzące szkoły i biblioteki pedagogiczne mogą otrzymać wsparcie finansowe na zakup nowości wydawniczych (książek niebędących podręcznikami) w celu wzbogacenia zasobów biblioteki szkolnej o pozycje pozostające w sferze zainteresowania uczniów i jednocześnie służące realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Rządowy program wspomagania w latach 2015-2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach „Bezpieczna+” Rok 2018 będzie ostatnim rokiem realizacji Programu, w ramach którego organy prowadzące szkoły, z wyłączeniem przedszkoli, szkół policealnych, pomaturalnych oraz szkół dla dorosłych mogą otrzymać wsparcie finansowe na realizację w roku szkolnym 2017/2018 działań, których celem jest kształtowanie otwartości i budowanie pozytywnego klimatu szkoły, oraz zakup wyposażenia niezbędnego do prowadzenia tych działań.
Rządowy program pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w 2017r. Ministerstwo Edukacji Narodowej dla dzieci i uczniów z terenów dotkniętych skutkami negatywnych zdarzeń atmosferycznych podjęło następujące działania: 1. pomoc materialna w formie jednorazowego zasiłku losowego na cele edukacyjne, 2. pomoc w formie bezpłatnego wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego, 3. pomoc w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych.
6. Przygotowanie nauczycieli do realizacji nowej podstawy programowej
W okresie od 27 lutego do 7 kwietnia 2017 r W okresie od 27 lutego do 7 kwietnia 2017 r. Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie zorganizował i przeprowadził cykl konferencji dla dyrektorów publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, nauczycieli doradców metodycznych i konsultantów dotyczących nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Szkolenia z zakresu wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla nauczycieli organizowane były przez: Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej w Szczecinie, Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koszalinie, Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie.
Spotkania cieszyły się dużym zainteresowaniem ze strony nauczycieli: placówki zrealizowały o ok. 7% więcej szkoleń w stosunku do założeń, przeszkolono o 98% więcej chętnych niż przewidywano.
REALIZACJA SZKOLEŃ PROWADZONYCH PRZEZ PLACÓWKI DOSKONALENIA NAUCZYCIELI dane na dzień 23 czerwca 2017 r.
7. Współpraca z organami prowadzącymi w zakresie wdrażania reformy oświaty i zatrudniania nauczycieli
W samorządach zakończyły się prace nad dostosowaniem sieci publicznych szkół do nowego ustroju szkolnego. Ich celem było doprowadzenie do stanu, w którym realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki będzie przebiegała w jak najkorzystniejszych warunkach dla ucznia. Dziękujemy tym samorządom, które tworząc nową sieć szkolną ściśle współpracowały ze wszystkimi zainteresowanymi stronami: • rodzicami uczniów, • dyrektorami szkół, • nauczycielami, • związkowcami, • radnymi. Powoływano zespoły, komisje, organizowano spotkania w gronie nawet kilkuset osób. Rodzice i nauczyciele uczestniczyli w dyskusjach oraz wypełniali przygotowane dla nich ankiety przez co mieli możliwość wypowiedzenia się w sprawie proponowanych przez władze samorządowe przyszłych sieci szkół.