Etyka zawodów prawniczych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
czyli Wprowadzenie do filozofii
Advertisements

Po co nam matemtyka? Wykonawcy: Dariusz Graban Łukasz Gornowicz.
Rekrutacja w kierunku kształcenia zawodowego Badania przeprowadzone pośród 800 uczniów Co i kto wpływa na wybór wykształcenia i zawodu wśród młodzieży.
SUKCES.
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
BIOETYKA Krzysztof G. Jeziorski.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
1.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Dojrzałość szkolna dziecka
Szczęście.
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
SZLACHETNA PACZKA to ogólnopolska akcja świątecznej pomocy – realizowana od 2001 roku przez Stowarzyszenie WIOSNA. Głównym jej założeniem jest idea.
W RÓŻNYCH FORMACH AGONISTYKI SPORTOWEJ
Małgorzata Trzcielińska
Temat: Literackie wizje szczęścia ukształtowane w różnych epokach a Twoja koncepcja szczęścia.
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
ETYKA ŻYCIA SPOŁECZNEGO
Życie.
Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
Szkoła Promująca Zdrowie
istotne cechy kryterium:
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Harmonia i ład społeczny
Pojęcie i rodzaje sceptycyzmu oraz pojęcia pokrewne
BENEDYKT XVI ODKRYJMY PIĘKNO NAWRÓCENIA 11 III 2007 – ROZWAŻANIE PRZED MODLITWĄ ANIOŁ PAŃSKI.
25. Tworzenie dobra wspólnego chrześcijańskim obowiązkiem Dobro wspólne zakłada poszanowanie osoby ludzkiej domaga się dobrobytu społecznego i rozwoju.
Wartości w życiu człowieka
według książki H. P. Young „Sprawiedliwy podział”
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Postawa asertywna.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
FilozofiA.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Zasady etyki prawniczej
Etyka Patrycja Zalewska.
Cnoty Kardynalne James Thornhill Cztery cnoty kardynalne.
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki

WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
Zasada lojalności.
Etyka zawodów prawniczych
Zasada lojalności.
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
Etyka zawodowa, czy wiem co to jest?. Etyka zawodowa, czy wiem co to jest?
Odpowiedzialność za uczucia
Kultura współczesnego świata
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
Zapis prezentacji:

Etyka zawodów prawniczych Tradycje refleksji etycznej: Teleologia i etyka cnót

Arystoteles, Etyka nikomachejska Elisabeth Anscombe, Modern Moral Philosophy Alasdair MacIntyre, Dziedzictwo cnoty Charles Taylor, Źródła podmiotowości oraz Etyka autentyczności Michael Sandel, Liberalizm i granice sprawiedliwości oraz Czego nie można kupić za pieniądze

Arystoteles: cel działania Arystotelesie, dokąd zdążasz?

Powrót do przeszłości: Arystoteles Wszelka sztuka i wszelkie badanie, a podobnie też wszelkie zarówno działanie jak i postanowienie, zdają się zdążać do jakiegoś dobra i dlatego trafnie określono dobro jako cel wszelkiego dążenia. EN, 1094a Podstawowe przekonanie: ludzkie działania są z natury ukierunkowane na pewien cel, który nadaje im znaczenie.

Kłopoty z określeniem dobra… Niedefiniowalnosć dobra (Moore, Principia Ethica, 1903) Arystoteles: W każdym rodzaju działania i w każdej sztuce [dobrem] jest co innego: coś innego bowiem w medycynie, coś innego w sztuce dowodzenia – i podobnie w każdej innej sztuce. Co więc jest w każdej z nich dobrem? Czy to, ze względu na co wszystko inne się czyni? Otóż tym w medycynie jest zdrowie, w sztuce dowodzenia – zwycięstwo, w budownictwie – dom, w innych sztukach – znowu coś innego, w każdym działaniu i w każdym przedsięwzięciu – cel [telos]. EN, 1097a TELOS danej praktyki

Od pluralizmu do…? Czy istnieje ostateczne dobro. wspólne każdemu człowiekowi? Arystoteles: Ostateczne jest to, do czego się dąży zawsze dla niego samego, a nigdy dla czegoś innego. Temu określeniu odpowiada – wedle powszechnego mniemania – najbardziej szczęście. EN, 1097b

Koncepcja szczęścia Szczęście jako (możliwie najpełniejsza) realizacja własnych możliwości Szczęście jako życie w zgodzie z cnotami (dzielnościami) Cnota człowieka jest trwałą dyspozycją, dzięki której człowiek staje się dobry i dzięki której będzie należycie spełniać właściwe sobie funkcje.

Praktyki, dobra i cnoty MacIntyre: Przez „praktykę” rozumieć będę każdą wewnętrznie spójną i złożoną formę społecznie ustanowionego współdziałania jednostek, poprzez które to współdziałanie – w drodze dążenia do osiągnięcia przez jednostki standardów doskonałości właściwych temu działaniu – realizowane są dobra immanentne temu rodzajowi działania.

Dobra immanentne i zewnętrzne Istnieją dobra, które są immanentnie wpisane w praktykę gry w szachy, a których nie da się osiągnąć w żaden inny sposób niż poprzez grę w szachy (czy inną grę tego rodzaju). Nazywamy je immanentnymi z dwóch powodów: po pierwsze, ponieważ potrafimy je określić tylko przy użyciu pojęć właściwych grze w szachy i za pomocą przykładów pochodzących z tej gry; po drugie, ponieważ mogą być one zidentyfikowane i uznane tylko poprzez doświadczenie uczestnictwa w rozważanej praktyce.

Dobra i cnoty MacIntyre: Cnota [dzielność] jest nabytą zdolnością, której posiadanie i wykorzystanie umożliwia nam osiągnięcie dóbr wewnętrznych dla danej praktyki, a brak której skutecznie uniemożliwia osiąganie tego typu dóbr.

Społeczny charakter cnoty / dobra Mistrz świata w obgryzaniu paznokci? Taylor: nieuniknione ramy pojęciowe (horyzont odniesienia)

Koncepcja sprawiedliwości Sprawiedliwość polega na tym, aby oddać każdemu to, co mu się należy. [Arystoteles] Sprawiedliwość jest teleologiczna Sprawiedliwość jest prestiżowa

Podsumowanie: „dwie moralności” Przegrali, ale wstydu nie przynieśli. Czyli właściwie wygrali? Otóż nie, przynieśli wstyd, tylko nieco mniejszy niż ostatnio, więc trzeba było odrobiny wysiłku, żeby go zauważyć. […] Jak to, wszak podjęliśmy walkę, udało się uniknąć kompromitacji! – sączy się dezaprobata dla niezadowolonych. Podjęcie walki jest psim obowiązkiem, dzięki któremu psim swędem czasem udaje się wyszarpać jakąś zdobycz. Dumy z faktu wykonywania zawodowych obowiązków przez sowicie opłacanych profesjonalistów odczuwać nie zamierzam. […] Zadowolenie z wyniku 1:5 uważam za chorobliwe, wszystkim, którzy poczuli dumę z postawy Legionistów przed dwoma tygodniami, doradzałbym wizytę u psychologa. Wojciech Kuczok

Podsumowanie: „dwie moralności” Przegrali, ale wstydu nie przynieśli. Czyli właściwie wygrali? Otóż nie, przynieśli wstyd, tylko nieco mniejszy niż ostatnio, więc trzeba było odrobiny wysiłku, żeby go zauważyć. […] Jak to, wszak podjęliśmy walkę, udało się uniknąć kompromitacji! – sączy się dezaprobata dla niezadowolonych. Podjęcie walki jest psim obowiązkiem, dzięki któremu psim swędem czasem udaje się wyszarpać jakąś zdobycz. Dumy z faktu wykonywania zawodowych obowiązków przez sowicie opłacanych profesjonalistów odczuwać nie zamierzam. […] Zadowolenie z wyniku 1:5 uważam za chorobliwe, wszystkim, którzy poczuli dumę z postawy Legionistów przed dwoma tygodniami, doradzałbym wizytę u psychologa. Wojciech Kuczok, „Gazeta Wyborcza”

Aplikacje: etyka zawodowa

Kto zasługuje na wyróżnienie?

Sprawiedliwa dystrybucja

Jakie cnoty chcemy wspierać? Skłonność do moralnych ocen osób i ich charakteru. Frankowicze/Grecy/politycy krytykowani nie za to, że naruszyli jakieś normy moralne, ale dlatego, że posiadają takie cechy charakteru, które potępiamy jako wady (lekkomyślność, cwaniactwo, lenistwo, pazerność…). Ten sposób myślenia o kwestiach moralnych – ekspolatowany współcześnie przez tzw. etykę cnót – sięga głównie do myśli Arystotelesa.

Moralny sens praktyk społecznych Czy politycy powinni troszczyć się o uchodźców?