II Konferencja z cyklu REA [Rozwój Edukacji Akademickiej] ZNACZENIE WEWNETRZNYCH SYSTEMÓW ZAPEWNIANIA JAKOSCI W SWIETLE NOWEGO PODEJSCIA DO AKREDYTOWANIA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Zapewnianie jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego w warunkach znowelizowanego Prawa o szkolnictwie wyższym Paweł Stępień i.
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Jakość Kształcenia - Kultura Jakości Jadwiga Mirecka Zespół Ekspertów Bolońskich Gdańsk
Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Wewnętrzny system zapewniania jakości
Projektowanie programów studiów
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
III Seminarium Rankingowe Potencjał, efektywność i siła naukowa w Rankingu Szkół Wyższych 2012 oraz rozważane zmiany w tym obszarze.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Jakość kształcenia w roku akademickim 2012/13
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Instytut Spraw Publicznych
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Wydział Przedsiębiorczości i Towarozanwastwa
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
RAPORT WYDZIAŁ TEOLOGICZNY Rada ds. Jakości Kształcenia Badanie jakości kształcenia na UAM 2011/2012 Grudzień 2012 Samoocena wydziałowa 1.
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Przygotowanie wydziału do oceny programowej PKA dr Aneta Jakubiak – Mirończuk Wydział
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Kreatywny Humanista Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Analiza wyników ankiet studenckich za rok 2014/2015 ( semestr zimowy)
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Propozycje zmian 23 czerwca Proponujemy :  Określić oczekiwane przez MEN cechy i umiejętności nauczyciela – absolwenta wyższej uczelni i postulować.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" PIOTR TKACZ Studium e-Learningu Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
Nowelizacja wewnątrzuniwersyteckich aktów prawnych dotyczących jakości kształcenia oraz Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
Pedagogika, studia II stopnia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Projekty zrealizowane w ZS1
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Zapis prezentacji:

II Konferencja z cyklu REA [Rozwój Edukacji Akademickiej] ZNACZENIE WEWNETRZNYCH SYSTEMÓW ZAPEWNIANIA JAKOSCI W SWIETLE NOWEGO PODEJSCIA DO AKREDYTOWANIA PROGRAMÓW STUDIÓW Gdańsk, 13 marca 2009 roku System zapewniania jakości kształcenia w polskim szkolnictwie wyższym Marek Frankowicz Wydział Chemii UJ Centrum Badań nad Szkolnictwem Wyższym UJ Zespół Ekspertów Bolońskich

Cztery podstawowe pytania (EUA Institutional Evaluation Programme) What are you trying to do? –co próbujesz robić? How are you trying to do it? –jak to chcesz robić? How do you know it works? –skąd wiesz, że to działa? How do you change in order to improve? –co zmieniasz, aby było lepiej?

Zewnętrzne uwarunkowania wewnętrznych systemów zapewniania jakości kształcenia Teoria Europa, świat Polska Uczelnia Wydział/instytut Praktyka Wydział/instytut Uczelnia Polska Europa, świat

Nieco historii ( ) Dwadzieścia lat minęło… Cztery pory roku

WIOSNA program pilotażowy Rady Głównej, indywidualne działania uczelni Konferencja w hotelu BOSS w Miedzeszynie (marzec 2004)

LATO liczne projekty (TEMPUS, FSB etc.), seminarium w ISP, początek akredytacji środowiskowej

JESIEŃ rozwój akredytacji środowiskowej, utworzenie PKA, wysychanie źródeł finansowania działań projakościowych

ZIMA akredytacja PKA, zahamowanie działań w obszarze wewnętrznych systemów zapewnienia jakości

PKA: od tytaniczna praca: do końca 2007 r. - sformułowano 2321 ocen, - rozpatrzono 3414 wniosków, ale: do końca 2007: - na 130 uczelni publicznych nie oceniono 12, - na 306 niepublicznych – nie oceniono 73, do końca 2007 na 118 kierunków studiów: - oceny zakończone dla 13, - nie rozpoczęto oceny – 11 istniejących + 12 utworzonych po 1/10/2006.

Przedwiośnie? Europejskie standardy i wskazówki, nowe wytyczne PKA, konieczność budowy wewnętrznych systemów zapewnienia jakości kształcenia

ENQA European Standards and Guidelines /ESG/ 1.Polityka oraz procedury zapewnienia jakości 2.Zatwierdzanie, monitoring oraz okresowy przegląd programów oraz ich efektów 3.Ocenianie studentów 4.Zapewnienie jakości kadry dydaktycznej 5.Zasoby do nauki oraz środki wsparcia dla studentów 6.Systemy informacyjne 7.Publikowanie informacji

Załączniki do uchwały Nr 873/2007 Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej z dnia 8 listopada 2007 r. RAPORT SAMOOCENY Nazwa szkoły wyższej, nazwa wydziału (jednostki) prowadzącej oceniany kierunek (makrokierunek, studia międzykierunkowe), nazwa ocenianego kierunku (makrokierunku, studiów międzykierunkowych), ze wskazaniem poziomu i formy kształcenia: Skład zespołu przygotowującego raport samooceny Nazwa organu opiniującego raport

Załączniki do uchwały Nr 873/2007 Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej z dnia 8 listopada 2007 r. RAPORT SAMOOCENY 1. Krótka prezentacja Uczelni –Uwarunkowania prawne (publiczna, niepubliczna, założyciel), misja, cele strategiczne, relacje z otoczeniem, struktura Uczelni (wydziały, instytuty, katedry), rozmiary rekrutacji w ostatnich trzech latach, liczba absolwentów w ostatnich trzech latach, ogólna struktura budżetu - w tym środki przeznaczone na wyposażenie bibliotek i laboratoriów studenckich, informacje o wynikach dotychczasowych ocen jakości kształcenia i akredytacji, dokonanej przez instytucje krajowe i zagraniczne.

Załączniki do uchwały Nr 873/2007 Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej z dnia 8 listopada 2007 r. RAPORT SAMOOCENY 2. Prezentacja jednostki organizacyjnej –Informacje o jednostce organizacyjnej, w której prowadzony jest oceniany kierunek studiów, w tym o kadrze i jej rozwoju, bazie dydaktyczno – naukowej (jeżeli zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość należy opisać dostępną w tym celu infrastrukturę informatyczną i oprogramowanie), prowadzonych w tej jednostce kierunkach studiów i studiach doktoranckich, posiadanych przez nią uprawnieniach do nadawania stopni naukowych, usytuowaniu kierunku w strategii rozwoju jednostki oraz o istotnych zmianach, które nastąpiły w jednostce w ciągu ostatnich 5 lat

Załączniki do uchwały Nr 873/2007 Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej z dnia 8 listopada 2007 r. RAPORT SAMOOCENY 3. Kadra wizytowanego kierunku studiów ……………… Polityka kadrowa i jej realizacja – trudności i problemy kadrowe (sposób doboru kadry, kompetencje, obciążenia dydaktyczne, naukowe i organizacyjne, ocena kadry: stan obecny i perspektywy rozwoju w ciągu 3 lat). 4. Kształcenie 4.1 Zasady rekrutacji Opis wymagań rekrutacyjnych właściwych dla danego kierunku i poziomu kształcenia, wskazanie do jakich kandydatów kierowana jest oferta edukacyjna. 4.2 Liczba studentów i absolwentów ocenianego kierunku

Załączniki do uchwały Nr 873/2007 Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej z dnia 8 listopada 2007 r. RAPORT SAMOOCENY 4.3 Struktura kwalifikacji absolwenta – sylwetka absolwenta dla prowadzonych poziomów kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem specjalności prowadzonych w ramach ocenianego kierunku. Określenie celów kształcenia oraz kompetencji ogólnych i specyficznych uzyskanych przez absolwentów odnoszących się do wiedzy, umiejętności i postaw, w tym umiejętności rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy, dokonywania ocen i formułowania sądów, komunikowania się z otoczeniem, kontynuacji kształcenia przez całe życie, a także dostosowania kwalifikacji absolwenta do potrzeb rynku pracy.

Załączniki do uchwały Nr 873/2007 Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej z dnia 8 listopada 2007 r. RAPORT SAMOOCENY 4.4 Plany studiów i programy nauczania Opis planów studiów i programów nauczania z uwzględnieniem liczby semestrów i godzin zajęć dydaktycznych na poszczególnych formach studiów i poziomach kształcenia, porównanie ze standardami kształcenia, wskazanie przedmiotów w ramach których realizowane są poszczególne treści kształcenia, w tym treści do wyboru, oraz w których znajdują odzwierciedlenie cele sformułowane w sylwetce absolwenta, a także w których prowadzone są zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, informacje na temat punktów ECTS, dostosowania programu do wymagań rynku, udziału różnych form zajęć dydaktycznych (wykłady, ćwiczenia, laboratoria, projekty, seminaria).

Załączniki do uchwały Nr 873/2007 Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej z dnia 8 listopada 2007 r. RAPORT SAMOOCENY 4.5 Stosowane metody dydaktyczne i organizacja kształcenia Uzasadnienie wyboru stosowanych metod dydaktycznych, w tym metod i technik kształcenia na odległość oraz technologii informatycznych, praca własna studenta, wykorzystywane materiały dydaktyczne, oferta kształcenia w językach obcych, indywidualizacja procesu kształcenia, oferta kształcenia dla studentów niepełnosprawnych, liczebność grup studenckich, organizacja kształcenia w formie studiów niestacjonarnych, dostępność wykładowców dla studentów. 4.6 Cele praktyk, formy realizacji, system kontroli, zaliczanie 4.7 Odsiew studentów Analiza i ocena przyczyn odsiewu

Załączniki do uchwały Nr 873/2007 Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej z dnia 8 listopada 2007 r. RAPORT SAMOOCENY 4.8 Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia: Opis wewnętrznego systemu zapewnienia jakości obejmujący informacje dotyczące: –stosowanej polityki i procedur w zakresie zapewnienia jakości, –okresowych przeglądów planów i programów nauczania oraz ich efektów –oceniania studentów –zapewnienia jakości kadry dydaktycznej (np. okresowe ocen pracowników, hospitacje, ankiety dla studentów oceniające zajęcia dydaktyczne, częstotliwość ankietyzacji), –form wsparcia studentów (np. informacje o wsparciu ze strony nauczycieli akademickich, w tym opiekunów roku oraz pracowników administracyjnych, ankiety dla studentów dotyczące pracy administracji), –stosowanego systemu informacyjnego (np. gromadzenie, analizowanie i wykorzystywanie informacji o poziomie zadowolenia studentów oraz o wynikach kształcenia osiąganych przez studentów, możliwościach zatrudnienia absolwentów itp.), –publikowania informacji (np. dostęp do aktualnych i obiektywnych informacji na temat m.in. oferty kształcenia, posiadanych uprawnień, stosowanych procedur toku studiów, planowanych efektów kształcenia)

Załączniki do uchwały Nr 873/2007 Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej z dnia 8 listopada 2007 r. RAPORT SAMOOCENY 4.9 Zasady dyplomowania 5. Baza dydaktyczna 6. Sprawy studenckie 7.Działalność naukowa jednostki organizacyjnej 8. Współpraca międzyuczelniana i międzynarodowa dotycząca ocenianego kierunku studiów (w ostatnich trzech latach) 9. Najważniejsze osiągnięcia Wydziału (Jednostki) 10. Najsłabsze i najmocniejsze strony jednostki organizacyjnej 11. Plany na najbliższą przyszłość

Akredytacja środowiskowa: przykład UKA Powstanie UKA: styczeń 1998 Wielorakie działania: –Akredytacja środowiskowa – znak jakości –Program MOST –Działalność wydawnicza i szkoleniowa –Działania międzynarodowe – udział w CEEN Przyszłość? –Akredytacja międzynarodowa (obecne: chemia) –Działania w ramach KRASP

Przyszłość Podstawowe warunki sukcesu: odpowiednia atmosfera polityczna (chęć współpracy wszystkich gremiów związanych ze szkolnictwem wyższym) MNSW, PKA, RGSW, KRASP, agencje środowiskowe… oraz udział w procesach europejskich ENQA, ECA, CEEN, EQAR, …

Systemy zapewniania jakości: Budować od góry czy od dołu? Od góry: zaprojektowanie systemu, uchwała Senatu, uruchomienie systemu… Od dołu: wdrożenie samorozpakowującego się elementu systemu, częściowo samoistny wzrost i rozwój…

Uwagi końcowe (1) Z systemami/standardami/… etc jest jak z modą: –nikt nie ubiera się dokładnie tak, jak sugeruja dyktatorzy mody –każdy dobiera sobie takie elementy, jakie mu pasują –moda się zmienia Uczelnie powinny – w oparciu o dostępne modele, standardy i wskazówki – tworzyć własne systemy zapewniania jakości kształcenia dostosowane do swoich potrzeb

Uwagi końcowe (2) Może warto odbudować środowisko osób zajmujących się jakością kształcenia (pełnomocnicy ds. jakości, osoby zajmujące się ankietami studenckimi etc.)? Forum Jakości Kształcenia

Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo (Kropla drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym padaniem) (Owidiusz) Dziękuję za uwagę!