Sztuka Skutecznej Komunikacji – warsztaty radiowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Advertisements

Komunikacja interpersonalna
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
AUTOPREZENTACJA.
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Rzecz o efektywności w biznesie
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Kompetencje komunikacyjne
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Agnieszka Jaroma I B Paulina Bazylewicz I B
Zadawanie pytań.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa II.
Kierownik Zakładu Problemów Społecznych WSIE
MOWA CIAŁA.
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Moduł 8 Umiejętność autoprezentacji. Po ukończeniu tego modułu będziesz dysponować wiedzą o:  8.1 Odpowiednim przygotowaniu się do prezentacji  8.2.
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Umiejętność obserwacji.
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
Postawa asertywna.
J AK BUDOWAĆ SKUTECZNE KOMUNIKATY ? Wskazówki, które pomogą budować skuteczne komunikaty.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Komunikacja.
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Komunikacja i jej formy :
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja i jej formy :
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Komunikacja międzyludzka
1 Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Zakłada się, że duże znaczenie.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Komunikowanie siĘ.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Metody Komunikacji Jakub Zydroń ID.
Metody komunikacji ludzi
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikacji.
Metody komunikacji.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA Moje przygotowanie. Mój cel  Przed rozmową istotne jest określenie stanowiska pracy, które chcę zdobyć oraz uświadomienie sobie.
Znaczenie mimiki twarzy w kontaktach nauczyciel – uczeń
Aleksandra Kiełbania I G
Mowa ciała w pracy Podsumowanie Zygmunt Korzeniewski.
TAJNIKI POZYTYWNEJ MOWY CIAŁA
Metody Komunikacji Jakub Zydroń ID. Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
AUTOPREZENTACJA - DEFINICJE, ZASADY, PORADY. Opracowała Alicja Szalewska.
KULTURA JĘZYKA.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Postawa i wygląd człowieka
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Sztuka Skutecznej Komunikacji – warsztaty radiowe Jacek Filipowicz

Co jest komunikatem?????

Co jest komunikatem???? Komunikatem jest wszystko co nas otacza oraz każde działanie, czy nie działanie nasze czy otaczających nas osób, zwierząt, przedmiotów itp.

Kanały przekazu komunikacyjnego komunikacja werbalna działa przede wszystkim na umysł świadomy - przekazuje informacje komunikacja niewerbalna działa przede wszystkim na umysł nieświadomy (podświadomość) - przekazuje emocje

Kanały przekazu komunikacyjnego Asocjacje – skojarzenia ze znanymi nam sytuacjami, osobami, zdarzeniami czy przedmiotami

Czy budujemy sobie wieżę Babel?

Język jako narzędzie komunikatu

Język jako narzędzie komunikatu Język jest najczęstszym i najprostszym, a jednocześnie najbardziej złożonym sposobem komunikacji między dwoma podmiotami na linii nadawca odbiorca Nadawca Odbiorca komunikat Odbiór komunikatu -zrozumienie

Język jako narzędzie komunikatu Relacja zwrotna: Nadanie komunikatu nie jest równoznaczne z jego zrozumieniem przez odbiorcę Odbiorca komunikuje zrozumienie bądź niezrozumienie komunikatu nadawcy własnym komunikatem (niekoniecznie słownym) Nadawca odbiera komunikat odbiorcy (przy relacji zwrotnej)

Skuteczność komunikacji Komunikacja efektywna ma miejsce wtedy, gdy: odbiorca rozumie informację zgodnie ze znaczeniem nadanym przez nadawcę, informacja przekazywana przez nadawcę dokładnie oddaje jego intencje, interpretacja odbiorcy zbiega się z intencjami nadawcy.

Relacje zrozumienia komunikatu – intencja nadawcy

Relacje zrozumienia komunikatu – intencja odbiorcy

Relacje zrozumienia komunikatu – intencja nadawcy

Relacje zrozumienia komunikatu

Relacje zrozumienia komunikatu

Relacje zrozumienia komunikatu

Ćwiczenie Jak przedstawiłbyś trudności transportowe (dotyczące środków komunikacji publicznej oraz samochodowej w mieście i na wsi) w czasie polskiej zimy komuś, kto nigdy nie widział śniegu? Zbuduj taką wypowiedź.

Relacje zrozumienia komunikatu

Kanały komunikacyjne Imperatyw – działanie podświadome na nasze zmysły, np. feromony Prezentacja – opakowanie informacji Emocje Informacja Rytuał (sposób bycia jednakowo rozumiany przez daną grupę) Behawioryzm

Ćwiczenie Wszyscy uczestnicy: Polecenie: Masz trzy minuty na zbudowanie poprawnego komunikatu na temat swojej osoby. Postaraj się w tym czasie opowiedzieć o sobie, tak, by zainteresować grupę. Grupa: osoba, która jako pierwsza poczuje się znużona przerywa monolog słowem STOP.

Różnice kulturowe w komunikacji Mowa ciała w procesie komunikacji oprócz uwarunkowań genetycznych zależy także od typu kultury, w której wychował się i przebywał człowiek, gdyż kultura wpływa na samo znaczenie dużej ilości sygnałów niewerbalnych. Dotyczy to zarówno gestykulacji, postawy, jak i głosu lub mimiki.

Różnice kulturowe w komunikacji

Kanały komunikacyjne - prezentacja Skrzywdziłaś nasze dzieci Polityka, seks, oskarżenia. - Mam tego wszystkiego dosyć - mówi Stanisław Krawczyk, były mąż Anety Krawczyk (33 l.), która oskarża polityków Samoobrony o molestowanie. - Ona na pewno nie kłamie, ale po co wciągać w tę aferę nasze dzieci.

Kanały komunikacyjne - prezentacja Rękas obciąża Leppera Prokuratura ma świadka, który mówi o molestowaniu kobiet przez szefa Samoobrony. To Konrad Rękas, były narodowiec i zwolennik Leszka Bubla Czy są dowody na Łyżwińskiego Prokuratura ma już dowody na molestowanie seksualne Anety Krawczyk przez posła Stanisława Łyżwińskiego i jeszcze w tym roku może wystąpić o uchylenie mu immunitetu. Świadkowie potwierdzają zeznania pokrzywdzonej

Ćwiczenie Grupa A – proszę o przeredagowanie języka artykułu z dziennika „Rzeczpospolita” na język dziennika „Fakt” lub „Super Express” Grupa B p proszę o przedagowanie języka artykułu z dziennika „Fakt” na język dziennika „Rzeczpospolita” lub „Gazeta Wyborcza”

Język jako narzędzie komunikatu Sposoby komunikowania (język komunikatu) Język potoczny Język oficjalny (zebraniowy) Język „medialny - publicystyczny”

Charakterystyka wypowiedzi – język potoczny niedbały urywane końcówki nie kończenie zdań (brak wyraźnej kropki) używanie zamienników słownych złe akcentowanie rozwlekłe mówienie częste dygresje

Jęzk potoczny a oficjalny

Charakterystyka wypowiedzi Język potoczny Język mówiony (potoczny) operuje słownictwem uboższym niż język pisany i oficjalny, ale jednocześnie wyrazy są tu pojemniejsze znaczeniowo. W mowie potocznej, czasownik ‘śpiewać’ może znaczyć: zdradzać tajemnice, dobrze odpowiadać na egzaminie, podczas, gdy w mowie oficjalnej oznaczać może jedynie ‘ śpiewanie’ w swym podstawowym znaczeniu

Charakterystyka wypowiedzi – język potoczny - emocjonalny

Ćwiczenie Zbuduj krótką wypowiedź na dowolny temat, rozpoczynającą się od następującego komunału: nie można żyć bez powietrza; życie nie pieści; niedaleko pada jabłko od jabłoni; mężczyzna jest głową rodziny.

Charakterystyka wypowiedzi Język oficjalny: używanie kalek językowych język „napuszony” i „przemądrzony” używanie żargonu środowiskowego używanie wyrazów obcego pochodzenia (np.. Prompter) – przejaw pretensjonalności Przykłady: „Nie wolno nam artykułować niechęci do Eskimosów” „jestem zatrudniony w Liceum Zawodowym” „ Korupcja wygenerowała zjawisko nepotyzmu w telewizji publicznej”.

Charakterystyka wypowiedzi Język oficjalny Rozwiązanie przykładów: Nie wolno nam wyrażać niechęci do Eskimosów. Pracuję w Liceum Zawodowym. Łapówkarstwo wytworzyło (zrodziło) zjawisko nepotyzmu w telewizji publicznej.

Ćwiczenie Napisz na kartce 3 cechy pozytywne i negatywne, odróżniające sposoby komunikowania się a/ kobiet – mężczyzn b/ „oficjeli” – osób prywatnych c/ ludzi różnych narodowości, z uwzględnieniem różnic kulturowych Odpowiedz na pytanie, co trzeba zrobić, by komunikacja pomiędzy tymi poszczególnymi grupami stała się możliwa

Język oficjalny

Ćwiczenie Zbuduj wypowiedź, posługując się następującym toposem narodowym: dwa nagie miecze; gruba kreska; pomożecie? pomożemy; spać na styropianie. Użyj języka oficjalnego, a następnie zamień ten język na potoczny, bliższy słuchaczowi.

Ćwiczenie Zmień styl poniższego tekstu tak, by zachować sens, a jednocześnie przyciągnąć uwagę słuchaczy i uczynić ten tekst mniej drętwym i biurokratycznym: Przeczytaj tekst umieszczony w ćwiczeniu II, odpowiednio modulując głos tak, aby tekst został odebrany jako: 1. wesoły; 2. smutny; 3. przerażający; 4. ironiczny.

Tekst do ćwiczenia „Szanowni Państwo, bardzo się cieszę, że mogę powitać tu Państwa z okazji 10-lecia istnienia naszej firmy. Witam serdecznie przedstawicieli naszych nie­mieckich firm partnerskich oraz wszystkich zaproszonych gości. Chciałbym Pań­stwu dzisiaj przedstawić naszą niemiecką inwestycję w Polsce, która odniosła sukces. Jednocześnie chciałbym przekonać Państwa do inwestowania w Polsce, tym bardziej, że od l maja 2004 Polska jest członkiem Unii Europejskiej i co za tym idzie, inwestowanie w tym kraju stało się bardzo bezpieczne".

Bardzo dziękuję za to pytanie To bardzo ważna kwestia Well zdania Krótkie zdania wypowiadane na przykład w trakcie zebrań, konferencji prasowych, spotkań Dobre pytanie, To trudne pytanie Bardzo dziękuję za to pytanie To bardzo ważna kwestia To bardzo ciekawy problem

Ćwiczenie Proszę o przygotowanie wystąpienia, które sprowokuje zadanie pytań, w odpowiedziach na które można wykorzystać sformułowania Dobre pytanie, To trudne pytanie Bardzo dziękuję za to pytanie To bardzo ważna kwestia To bardzo ciekawy problem

Ilość informacji przekazywanych w różnych kanałach komunikacyjnych. To co widzimy 50% ton głosu 30% słowa 20% nadawca odbiorca Literatura podaje różnego typu podziały, które różnią się w niewielkim stopniu. Zakłada się ogólnie, że w całym procesie komunikacyjnym za pomocą słów – ich znaczenia werbalnego- przekazuje się do 20% informacji. Rozkład proporcji zależy oczywiście od kultury i indywidualnych cech danej osoby.

Podstawowe rady i wskazówki dotyczące skutecznej komunikacji. Dobra komunikacja zachodzi wówczas, gdy intencja komunikowania nadawcy jest taka sama jak znaczenie nadane informacjom przez słuchacza, dzięki czemu obie strony mogą trafnie przewidywać swoje zachowania.

Podstawowe rady i wskazówki dotyczące skutecznej komunikacji. Ważne jest nie tylko co mówimy, ale też jak wyglądamy prezentując nasze poglądy. Niezgodność kanału werbalnego i wizualnego podważa naszą wiarygodność w oczach odbiorcy,

Techniki wypowiedzi Reguła uprzejmości „Bardzo dziękuję Panu, że poruszył Pan cieszyć się, że naszym oponentom tak istotna sprawę jak…”, „Mogę tylko również bliska jest troska o…”. Reguła aprobaty „Pragnę podziękować za zaproszenie nas do tej debaty”.

Techniki wypowiedzi Reguła zgodności „Wyraża pan poglądy podobne do przeciwników prywatyzacji, ale proszę zwrócić uwagę na następującą kwestię…”; „Zgadzam się z panem, że ta teoria dosyć dobrze tłumaczy spowolnienie rozwoju gospodarczego Polski, zwłaszcza w…”.

Budowanie własnego wizerunku Reguła współdziałania „Przyzna Pan, że kiedy mówimy o ograniczeniu bezrobocia, warto zwrócić uwagę na…”; „Mógłbym odpowiadać na zaczepki lub formułować bezpodstawne oskarżenia, ale chciałbym w tej dyskusji doprowadzić do kompromisu w sprawie…”.

Techniki wypowiedzi Reguła atrakcyjności treści „Zwraca Pan uwagę na rzeczy bardzo istotne, mam podobny pogląd w tej sprawie, uważam bowiem, że…” Reguła skromności - unikanie przechwalania się i słownego wywyższania nad oponentem

Techniki wypowiedzi Reguła ironii – wszelkie niekonwencjonalne miny, gesty lub intonacja głosu; stosując je należy pamiętać o ich czytelności, ułatwiającej właściwą interpretację. Reguła Polyanny – unikanie tematów przykrych dla rozmówców; dziennikarze przeważnie jej nie stosują i warto o tym pamiętać. Można z niej korzystać w rozmowach towarzyskich.

Budowanie trafnych analogii i stosowanie figur Techniki wypowiedzi Budowanie trafnych analogii i stosowanie figur retorycznych. Definicja – Analogia jest związkiem między dwoma obiektami, opartym na podobieństwie ich wewnętrznej struktury. Wzór analogii wygląda następująco: „A jest jak B bo…”, np.: „Wasz budżet jest jak rozdęty balon, bo może pęknąć od nadmiaru nierealnych wydatków”.

Techniki wypowiedzi 5 najczęściej używanych figur retorycznych: Porównanie – ilustracja trudnych pojęć i danych liczbowych. Powtórzenie – pozwala na podkreślenie tego, co dla nadawcy jest najważniejsze, zwraca uwagę odbiorców. Hiperbola – zamierzona, widoczna przesada w wypowiedzi. Pytanie retoryczne – pytanie nie wymagające odpowiedzi. Aluzja – niejawny, zawoalowany, ale jasny dla odbiorców przekaz. Stosujemy, gdy chcemy zasygnalizować pewien fakt, bez szczegółowego wyjaśniania.

Komunikacja niewerbalna

Komunikacja niewerbalna

Komunikacja niewerbalna Czy w przyrodzie dominuje komunikacja werbalna czy też niewerbalna?

Komunikacja niewerbalna - POJĘCIE Komunikacja niewerbalna to wszelkie zamierzone i niezamierzone, sposoby przekazywania informacji;

Komunikacja niewerbalna kinetyka (ruchy ciała) mimika ręce nogi postawa gesty proksemika (położenie względem otoczenia,w szczególności względem innych osób)

Komunikacja niewerbalna - ZADANIA Komunikacja niewerbalna spełnia następujące zadania: wspomaga komunikację werbalną poprzez dodanie jej wyrazistości i czytelności, funkcjonuje jako samodzielny środek przekazu, może zaprzeczać komunikacji werbalnej.

Komunikacja niewerbalna PAMIETAJ O SPÓJNOŚCI PRZEKAZU Jeśli ciało wysyła przekaz odwrotny do informacji zawartej w słowach to rozmówca nieświadomie ufa komunikatowi niewerbalnemu

NIGDY NIE MASZ DRUGIEJ SZANSY NA PIERWSZE WRAŻENIE Mowa ciała NIGDY NIE MASZ DRUGIEJ SZANSY NA PIERWSZE WRAŻENIE

Komunikacja niewerbalna

Techniki wypowiedzi – kanał wizualny Wskazówki praktyczne: Powitanie z drugą osobą powinno być ciepłe, ale bez nadmiernej egzaltacji. Należy unikać wszelkiej przesady, np. gestykulacji rękoma, które powinny swobodnie leżeć na stole (jeśli taka jest scenografia). Niewskazane jest podpieranie głowy rękoma lub zabawa tzw. adaptatorami Stosowanie przedmiotów jako adaptatorów powinno być świadome i kontrolowane. Stosowanie przedmiotów jako adaptatorów powinno być świadome i kontrolowane, np. może ilustrować jakąś naszą wypowiedź lub stosunek do przedmiotu dyskusji

Podział komunikatów niewerbalnych

Teoria stref Dystans to odległość pomiędzy partnerami interakcji, informuje nas o stosunkach wzajemnych między nimi. Skracanie dystansu, zbliżanie się do siebie jest znakiem zbliżania psychicznego, oddalanie się stanowi oznakę utraty kontaktu. OSOBA Strefy dystansu Strefa intymna – do 40 cm Strefa osobista – do 120 cm Strefa socjalna – do 360 cm Strefa otwarta – od 360 cm

Komunikacja niewerbalna Oczy

Komunikacja niewerbalna Oczy patrz na ludzi śmiej się oczami nie uciekaj wzrokiem nie wpatruj się w: sufit, ściany, podłogę, komputer, ekran, prezesa, przyjaciela...

Komunikacja niewerbalna – reszta twarzy uśmiechaj się mów wyraźnie rób miny (kiedy trzeba): ciesz się, frasuj, złość, dziw, zamyślaj, ... nie krzyw się nie okazuj znudzenia lub zniecierpliwienia

6 głównych rodzajów mimiki

Komunikacja niewerbalna - wymowne ręce Mowa rąk: zdradzają życzenia ukazują uczucia sygnalizują nastroje nigdy nie kłamią są gagatkami

Całkiem przekręcone – „zakochane” Wymowne ręce Całkiem przekręcone – „zakochane”

Wymowne ręce Szukanie oparcia

Wymowne ręce Niezręczne ręce

Ręce gotowe do zadania ciosu Wymowne ręce Ręce gotowe do zadania ciosu

Wymowne ręce Nieprzenikniony

Dłoń - Magnetyczna Siła Władzy Otwarta propozycja

Dłoń - Magnetyczna Siła Władzy Zablokowany i zamknięty

Dłoń - Magnetyczna Siła Władzy Nie ze mną!!!

Dekodery Kłamstwa

Postawy bierne - oceniające

Gry Palców Wszystkowiedzący

Gry Palców Pistolet

Bariery z ramion i nóg Trudny do pozyskania

Bariery z ramion i nóg

Bariery z ramion i nóg

Gesty: rytualne, mimowolne, świadome, rytmizujące, prezentacyjne Służą do akcentowania, osłabiania, wyjaśniania, przeczenia; zastępują mowę

Gesty podkreślające: podkreślają słowa lub wypowiedzi. Ruchy te widać szczególnie podczas odtwarzania w przyspieszony tempie referatu nagranego na wideo.

Gesty akcentujące Potwierdzają wypowiedź ale i przyciągają uwagę. Służą między innymi jako znak przyjaźni

Gesty i postawy

Gesty akcentujące neutralność - wyraża się poprzez ustawienie dłoni w pozycji pionowej, podkreśla odległość i kierunki negatywną opinie - dłoń zwrócona w dół przyciągają uwagę - szczególnie gesty palców

Gesty akcentujące - motywacyjne Podkreślają ważność słów - pięść

Gesty symboliczne Wyrażają symbolicznie to, co można byłoby sformułować również słownie

Gesty symboliczne Znaki siły

Gesty symboliczne Dłonie, „które leczą”

Gesty symboliczne - agresywne Znaki palca wskazującego

Komunikacja niewerbalna - Postawa Kolejnym elementem komunikacji niewerbalnej jest postawa, czyli to, jakie pozycje przyjmuje ciało podczas stania lub siedzenia. Nawet pobieżna obserwacja uświadamia odbiorcy komunikatu niewerbalnego wiele informacji.

Ćwiczenie Proszę przedstawić za pomocą postawy i gestu następujące stany emocjonalne: Bezradny Znudzony Zatroskany Nieśmiały Zamknięty Radosny Agresywny Rozkazujący Niedopieszczony Zmotywowany Przywódczy Charyzmatyczny Żebrzący Błagalny Zakochany Usatysfakcjonowany Zrelaksowany

Postawa otwarta Postawa otwarta - polegająca na zwróceniu się całym ciałem na wprost, bez krzyżowania rąk i stóp - oznacza otwartość na kontakt i wymianę informacji, a także zainteresowanie rozmówcą i pewność siebie. Taka postawa jest najbardziej dogodna w trakcie prowadzenia negocjacji,gdyż eliminuje dominację, a wyraża partnerstwo między stronami rozmów.

Jest przeciwieństwem postawy otwartej. Postawa zamknięta Jest przeciwieństwem postawy otwartej. Może wyrażać niepokój, niechęć do rozmowy lub unikanie bezpośredniego kontaktu lub konfrontacji. Charakteryzuje się np. pochylaniem całego ciała, spleceniem rąk na piersiach.

Elementy postawy otwartej i zamkniętej POSTAWA OTWARTA POSTAWA ZAMKNIĘTA Postawa wyprostowana Plecy wyprostowane Łopatki ściągnięte na plecach Głowa podniesiona Wzrok skierowany prosto przed siebie Ciało lekko pochylone Plecy przygarbione Skulone ramiona Opuszczona głowa Spuszczony wzrok Ręce zaplecione na piersiach

Postawa oceniająca pozytywnie Postawy oceniające Postawa oceniająca pozytywnie

Postawa oceniająca negatywnie Postawy oceniające Postawa oceniająca negatywnie

Różnice kulturowe w komunikacji niewerbalnej Mowa ciała w procesie komunikacji oprócz uwarunkowań genetycznych zależy także od typu kultury, w której wychował się i przebywał człowiek, gdyż kultura wpływa na samo znaczenie dużej ilości sygnałów niewerbalnych. Dotyczy to zarówno gestykulacji, postawy, jak i głosu lub mimiki.

Mowa ciała Podczas pierwszego kontaktu każdy postrzega i szereguje w mgnieniu oka wiele informacji, które do niego docierają, a składają się na całościowy obraz rozmówcy.

Komunikacja niewerbalna

Komunikacja w międzynarodowej organizacji

Plan prezentacji źródło informacji Czym różni się komunikacja w międzynarodowej organizacji od krajowej? Środki komunikacji Codzienna komunikacja Problemy

„Międzynarodowość” Angielski kapitał Firma-matka w Anglii Język angielski „językiem urzędowym” Angielski szef Angielska dokumentacja Angielskie spojrzenie na rzeczywistość

Skąd ten temat? „Angielska firma obecna od 27 lat na rynku europejskim poszukuje osoby do pomocy w otworzeniu i prowadzeniu działalności w Poznaniu. Członek RoyalStar Group Ltd. Wymagany biegły angielski” (tłum.)

Środki komunikacji Osobisty „Na odległość” Telefony Telefon internetowy Skype

Kontakt osobisty Codziennie z szefem, raz w miesiącu z Zarządem Poznań-Londyn 29zł – 1,5godz. Poznań-Wrocław 48zł – 2,5godz.

Kontakt na odległość Dokumenty na ciężarówce E-maile Telefony – pierwszy rachunek: 4000zl za 1 numer Tlenofon – obniżenie kosztów o 30% Skype – obniżenie kosztów o 70%

Problemy w kontakcie na odległość Trudno robić poważniejsze ustalenia Brak możliwości uzyskania podpisów Zarządu „od ręki” Komunikatory internetowe: „Sorry, the line is c*ap, you’re saying what?, ring you later on, didn’t catch the last one, you’re being froggy again”.

Problemy językowe Jeśli myślisz, że znasz angielski, myśl dalej.

Problemy językowe Vac tray

Problemy językowe Cutting forme

Problemy językowe Greyboard

Różnice w prowadzeniu firmy Pieczątki Podpisy „in blue” Biurokracja 40 różnych organów uprawnionych do kontroli firmy Krytyczny przypadek rejestracji ciężarówki

Krytyczny przypadek polskiej biurokracji Dortmund Poznań Warszawa 1) Kupno ciężarówki 2) Leasing 3) Urząd Skarbowy-7dni 4) Zaświadczenie i dokumenty rej. 5) Rejestracja 6) 7) Zwrot dokumentów 8) Wysyłka dokumentów po podpis 9) Zwrot dokumentów z podpisem 10) Wysyłka dokumentów

Krytyczny przypadek polskiej biurokracji Olsztyn Poznań Warszawa 10) Wysyłka dokumentów 11) rejestracja 12) Zwrot dokumentów 13) Wysyłka dokumentów 14) rejestracja 15) Tymczasowy dowód rej. 16) UDT

Krytyczny przypadek polskiej biurokracji Olsztyn Poznań Warszawa 16) UDT 17) Legalizacja tachografu 18) Wniosek o zaświadczenie z Ministerstwa Infrastruktury 19) FORMOWANIE RZĄDU 20) Wysyłka zaświadczenia 21) Winieta - Poczta 22) Europejska karta paliwowa

Krytyczny przypadek biurokracji polskiej WYJAZD! Jak zakomunikować o tym Anglikom? 23) 24) 30 dni