Marek Skała, Ph.D. Turawa, 2 października 2007

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOGO NIE MA W MEDIACH TEGO NIE MA WCALE.
Advertisements

SPORT PR PREZENTACJA AGENCJI, ZAKRES USŁUG.
PRoto.pl prezentacja portalu. Czym jest PRoto.pl PRoto.pl jest polskim portalem specjalistycznym poświęconym tematyce public relations, promocji oraz.
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
PRAWO DO PRYWATNOŚCI I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PODSTAWOWE ZASADY
Prezentacja serwisu Mediarun.pl Copyright: Media Run Group, 2005.
Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Dla nas ważny jest TWÓJ potencjał…
Socjologia mediów.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Nazwa, logo i (opcjonalnie) motto firmy. Fakty o firmie Branża - w jakiej branży działacie? Produkt – co chcecie sprzedawać? (pamiętajcie o konkretach!)
„Pokój Rodzicielski” w przestrzeni szkoły
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Agata Blady, Komunikado PR,
PRoto.pl prezentacja portalu. Czym jest PRoto.pl Portal PRoto.pl: użytkownicy: UU/mc: liczba odsłon: PV/mc: % czytelników odwiedza portal.
Profesjonalizacja branży eventowej
Budowanie wizerunku Skuteczne wywieranie wpływu
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
Indywidualny plan działania
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
PROMOCJA TURYSTYKI WIEJSKIEJ W POLSCE DOŚWIADCZENIA I WYZWANIA
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
METODY POSZUKIWANIA PRACY
Metodologia badań wydatków reklamowych
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
ROK SZKOLNY 2011/2012. W klasie realizowany będzie program liceum ogólnokształcącego z przedmiotami rozszerzonymi: język polski wiedza o kulturze język.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Edelman Polska 2007 Confidential Relacje z dziennikarzami AmCham / Edelman Warszawa,
Program szkolenia: Wstęp – po co szkole promocja?
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk Produkty i usługi kulturalne
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
Media Społecznościowe
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
SŁUŻBA CYWILNA ZAUFANIE I KOMUNIKACJA …czyli jak budować społeczne zaufanie do instytucji publicznych?
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Opracowanie: Piotr Dereszewski. „…uniwersalna funkcja kreowania i oferowania wartości (użyteczności) dla innych w celu osiągnięcia pożądanych przez organizację.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
Postawa asertywna.
Praca rzecznika prasowego i biura promocji Uczelni w odczuciu rektora Ryszard Tadeusiewicz Były rektor…
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
Konwencja Praw Dziecka
Budowanie wizerunku Marcin Sobaszek Wałbrzych
Mgr Wiznerowicz PROMOCJA.
WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Przychodzi dziennikarz do redakcji. ...i myśli Albo tworzy!
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
Transakcje przez telefon Zygmunt Korzeniewski, UM w J.Górze.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
5 grzechów rozmowy kwalifikacyjnej. GRZECHÓW ROZMOWY KWALIFIKACYJNEJ ROZMOWA KWALIFIKACYJNA – jeden z ważniejszych etapów procesu rekrutacyjnego, decydujący.
ACANTHUS AUREUS – ZŁOTY AKANT Statuetką ACANTHUS AUREUS nagradzane są stoiska najlepiej zaprojektowane i przygotowane do realizacji strategii marketingowej.
Nazwa, logo i motto firmy
10 Najnowszych Trendów Public Relations
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
Projekt „Postawmy na komunikację”
1 Elementy Kreacji Marki| Elementy Kreacji Marki Adam Szurgociński, Dawid Drywa.
Geneza i wybrane źródła prawa mediów
Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Marek Skała, Ph.D. Turawa, 2 października 2007 Wystąpienia i konferencje Kształtowanie wizerunku w kontekście relacji z mediami Marek Skała, Ph.D. Turawa, 2 października 2007

Przeszkoliliśmy setki firm i tysiące ludzi. Od 17 lat szkolimy. Przeszkoliliśmy setki firm i tysiące ludzi. Od 6-7 lat szkolimy także marszałków, wojewodów, ministrów, starostów, prezydentów miast, burmistrzów i wójtów z zakresu kontaktu z mediami, zarządzania kryzysem, wystąpień publicznych. Szkolimy także całe urzędy: miast, marszałkowskie z zakresu motywowania pracowników, kontaktu z klientem, prezentacji. Jako dziennikarze rozmawialiśmy ze wszystkimi polskimi prezydentami i premierami, wieloma ministrami – mamy więc doświadczenie. Możemy je wykorzystać pracując też dla Was. Marek Skała www.megalit.pl

Rysunek 1. Schemat definiujący public relations ORGANIZACJA tożsamość OTOCZENIE „wizerunek” wizerunek PR brak dobry

Definicja Krakowska Public Relations Public relations to zarządzanie komunikacją organizacji z otoczeniem w celu kreowania wizerunku, ułatwiającego organizacji realizację jej podstawowych celów.

Czym właściwe jest wizerunek? Najlepsza z definicji mówi, że jest to „rozedrgana mozaika”, czasem zależna nawet od pogody lub pory dnia. Wizerunek nie jest dobry/zły – ma być wyłącznie skuteczny! CI = CD + CC + CB

Elementy kształtujące wizerunek firmy wizualne logo, slogo, barwy firmy, opakowania, druki, papiery firmowe, wizytówki, wystrój budynków, wygląd samochodów, ubrania pracowników, kartki świąteczne, parking, stoisko na targach, itd. niewizualne rodzaj działalności, procedury kontaktu z rynkiem (zakupy, sprzedaż, reklamacje), procedury kontaktów telefonicznych, sposób przyjmowania gości firmy, pozycja firmy na rynku, sukcesy firmy na rynku, zdobyte nagrody, uzyskane certyfikaty, wydarzenia, obsługa gości targowych, itd.

Marketing non-profit - jako koncepcja właściwa miastu? Obszar non - profit to: szkoła, uczelnia, szpital, partia polityczna, kościół, muzeum, wojsko, miasto, itp. Działalność non - profitowa jest zbliżona do usług, głównie dzięki niematerialności świadczeń, a więc ogromne znaczenie ma tu personel W SKRÓCIE: marketing SAMORZĄDU leży gdzieś na granicy marketingu usług i politycznego, z największymi wpływami marketingu non-profit, a PR dotyczyć może osób, instytucji lub idei

Marketing non-profit - odmienności złożoność i niejednoznaczność celów, duży nacisk społeczny, dualizm zarządzania administratorzy kontra “artyści”, niewyraźna struktura organizacyjna, trudność w pomiarze efektu, istnienie sfer ochronnych, brak precyzji w określeniu odbiorców działań, konflikt akceptacji: sponsorów i odbiorców.

Dychotomia: Czarne – Białe Dobry - Zły

Politics czy Policy?

Zwycięstwa dziennikarzy są różne Ola Pawłowska –Olek, w tle brat Waldka Milewicza GP 2004 wręcza Andrzej Skworz Sekielski/Morozowski GP 2006

Najczęstsze punkty zapalne w kontaktach media-urząd: Z poniższymi uwagami można się zgadzać lub nie, ale jeśli ktoś ma wrażenie, że jakaś redakcja go nie lubi, to w 99% powodem braku sympatii jest jeden z poniższych punktów

Najczęstsze punkty zapalne w kontaktach media-urząd: Postrzeganie dziennikarza jako petenta i zło konieczne Lęk przed udzielaniem informacji, w obawie przed odpowiedzialnością Odsyłanie dziennikarza do innych osób, pokojów, telefonów, na inne dni itp. Brak elementarnych wiadomości nt. specyfiki pracy mediów Niekompetencja informatorów Przecenianie roli biura prasowego urzędu Przekłamania w wyniku przekazywania pytania i odpowiedzi przez zbyt wielu pośredników Niedostępność osób, które mają prawo udzielać informacji mediom (dyrektor wydziału, prezydent, członkowie zarządu itp.)

Model aktu perswazyjnego Harolda Lasswella (1948) NADAWCA Kto mówi? KANAŁ Przez jakie medium? KOMUNIKAT Co mówi? ODBIORCA Do kogo mówi? EFEKT Z jakim skutkiem?

Model przekazu sygnałów Shannona i Weavera (1948) ŹRÓDŁO Źródło zakłóceń NADAJNIK ODBIORNIK ADRESAT Przekaz Sygnał nadany Sygnał odebrany Przekaz

Zasady działania w PR - wstęp Ustal cel Ustal publiczności kluczowe Ustal współpracę wewnątrz firmy Ustal jakich działań publiczności kluczowej oczekujesz w efekcie Stwórz mesydż - przekaz Stwórz story-line – opowieść Stwórz spin – co z opowieści wynika Teraz można wstać i zacząć działać

Rzecznik prasowy Bufor – chroni prezesa/firmę Informator – przekazuje informacje Asystent – planuje spotkania/dostęp do szefa Cenzor – określa co może pójść do mediów Dziennikarz – pisze za szefa i za dziennikarza Drugi po bogu – bywa prawą ręką szefa Trójpolowiec – media/branża/PR 7/24 – cały czas pod tel. – od szefa lub mediów Kozioł ofiarny – jak coś nie wyjdzie, jest poświęcony

IV Władza - tyle praw ile obowiązków Prawo wolności słowa dla mediów broni się tylko tym, że media mają realizować dwa cele – informować i opisywać świat. Inaczej są zwykłym biznesem, przynoszą zysk i podlegają prawu jak piekarnia. Ostatnio media wykazały się skrajnym niedoinformowaniem i zakłamywaniem świata właśnie w swojej sprawie. Skąd więc to oczekiwanie specjalnych praw? Wynikają z Prawa Prasowego.

To co robi dziennikarz to jego prawo – może nas także krytykować! Artykuł 41 daje dziennikarzom prawo do publikowania ujemnych ocen dzieł naukowych, artystycznych, działalności twórczej, zawodowej lub publicznej. Artykuł ten mówi o tym, że krytyka ta ma służyć realizacji art. 1, a więc realizacji prawa czytelników do otrzymania rzetelnej informacji. Ponadto artykuł ten mówi, że ujemna ocena musi być zgodna z prawdą, rzetelna i zgodna z zasadami życia społecznego.

Wolność jest nasza, nie dziennikarzy! Art. 10, ust. 1 – zadaniem dziennikarza jest służba społeczeństwu i państwu. (to nie jest sierota po komunie!) ... Art. 11, ust.1 – dziennikarz jest uprawniony do uzyskiwania informacji .... Art. 12, ust. 1 – dziennikarz jest obowiązany zachować szczególną staranność i rzetelność przy zbieraniu i wykorzystaniu materiałów prasowych, zwłaszcza sprawdzić zgodność z prawdą uzyskanych wiadomości lub podać ich źródło, ...

Masz prawo autoryzować !!! Zawsze nagrywam program tak jak zostanie wyemitowany. Zaproszeni goście są o tym poinformowani. Kamil Durczok Nigdy nie pytam moich rozmówców co mogę wykorzystać, a czego nie. Katarzyna Kolenda-Zaleska Najlepszym patentem na unikanie autoryzacji jest nieprzypominanie rozmówcy, że ma do niej prawo. Jacek Łęski To barbarzyństwo. Autoryzacja może tylko negatywnie wpłynąć na jakość podawanych przez media informacji. Rafał Kasprów

Europejska Konwencja Praw Człowieka – artykuł 10. Każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje wolność posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei bez ingerencji władz publicznych i bez względu na granice państwowe.

Europejska Konwencja Praw Człowieka – artykuł 10. Korzystanie z tych wolności, pociągających za sobą obowiązki i odpowiedzialność, może podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, ograniczeniom i sankcjom jakie są przewidziane przez ustawę i niezbędne w społeczeństwie demokratycznym. Ochrona dotyczy: zdrowia i moralności, dobrego imienia i praw innych osób.

Kontakt managera z dziennikarzami (POLITYK MA PODOBNIE) 1 1. Tak, oczywiście, zapraszam, przyjadę. 2. Czego Pan oczekuje z mojej strony? 3. Uzbrojenie przed spotkaniem obejmuje: kontakt z działem PR (kontrola możliwych zaszłości), uporządkowanie własnych materiałów, kontakt z kolegami (wsparcie i kontrola). 4. Nie broń dostępu do informacji - i tak się dowie. 5. Jeśli chcą krótko to oznacza: 2-3 zdania w tekście, 1 minuta w radiu, 15 sekund w TV.

Kontakt managera z dziennikarzami (POLITYK MA PODOBNIE) 2 6. Sprostowania są nieskuteczne, poza tym (1)  uważajmy, bo i tak nam „śmierdzą skarpetki” (2)  mamy zespół PR. 7. W czasie dłuższego programu w TV lub radiu: bądź spontaniczny, czyli przećwicz 10 razy, nie zapisuj całości, jedynie nazwiska i liczby, mów prosto, nieoficjalnie i z drobną emocją, nie przerywaj, bez agresji, ale pilnuj swego, uwaga - ubiór, włosy, skarpetki, kontra, blik

Wykorzystaj reguły przywództwa według Rudolpha Giulianiego Przygotowuj się nieustannie 4-1. Każdy jest odpowiedzialny przez cały czas. Otaczaj się wybitnymi ludźmi. Obiecuj mniej, wywiązuj się z nawiązką Rozwijaj i przekazuj mocne przekonania Studiuj, czytaj, ucz się niezależnie. Lojalność to podstawowa zasada. Stawiaj czoła tyranom. ŚLUBY WEDŁUG UZNANIA, POGRZEBY OBOWIĄZKOWO

Dziękuję za uwagę. Marek Skała, Ph.D.