GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-LETNICH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
Advertisements

GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
informacje i wskazówki dla rodziców
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
6-LATEK W SZKOLE.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Gotowość szkolna.
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
START W SZKOŁĘ.
Gotowość szkolna 1 1.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
POTENCJAŁ DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
Izabela Modzelewska mgr psychologii
Rozwój dziecka 6-cioletniego „Mój 6-ciolatek idzie do szkoły”
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
czyli gotowość do uczenia się.
Dojrzałość szkolna dziecka
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Program wychowania przedszkolnego. Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy.
wzrokowo - przestrzenne
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-LETNICH Pomyślny start w nowej rzeczywistości szkolnej „Małe dziecko uczy się według własnego programu, dziecko w wieku szkolnym według programu nauczyciela, a przedszkolak może uczyć się na miarę tego, jak program nauczyciela staje się jego własnym programem” L.S. Wygotski

Od pierwszych chwil życia dziecko TRUD ROZWOJU Od pierwszych chwil życia dziecko podejmuje wysiłek związany z rozwojem. Wyrusza w długą drogę, na której w pewnym momencie napotka SZKOŁĘ. Aby szkoła stała się wspaniałą przygodą i pomocą w dążeniu do samorealizacji, musi pojawić się w odpowiednim momencie, - który nazywamy GOTOWOŚCIĄ SZKOLNĄ

normalnie rozwijającego się 6-latka. GOTOWOŚĆ SZKOLNA 6-LATKÓW W związku z reformą oświatową i obniżeniem wieku szkolnego zmieniły się kryteria dojrzałości szkolnej. Przy ocenie tej dojrzałości punktem odniesienia są w tej chwili osiągnięcia rozwojowe normalnie rozwijającego się 6-latka.

1. Czynników indywidualnych dziecka: - stan zdrowia; GOTOWOŚĆ DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE UZALEŻNIONA JEST OD WIELU CZYNNIKÓW, np: 1. Czynników indywidualnych dziecka: - stan zdrowia; - właściwości psychiczne ( cechy pamięci, poziom rozwoju percepcji wzrokowej, sprawności myślenia, poziom wypowiedzi słownych, sprawność operowania słownictwem); - zainteresowania dziecka; 2. Czynniki zewnętrzne związane z rodziną: - warunki materialne; - warunki kulturowe; - warunki społeczne; 3. Czynniki zewnętrzne związane z środowiskiem: - udział w zorganizowanych zajęciach przedszkolnych

ISTOTNE DLA OSIĄGNIĘCIA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ ASPEKTY ROZWOJU DZIECI ISTOTNE DLA OSIĄGNIĘCIA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ 1. Rozwój fizyczny 2. Rozwój percepcyjno-motoryczny 3. Rozwój umysłowy 4. Rozwój emocjonalno-motywacyjny 5. Rozwój społeczny

WPŁYW ROZWOJU FIZYCZNEGO NA FUNKCJONOWANIE DZIECKA W SZKOLE - odporność na choroby i zmęczenie; - koordynacja i sprawność ruchowa (pisanie); - sprawność narządów zmysłu (pisanie, nabywanie wiedzy, czytanie); - sprawność narządów artykulacyjnych (komunikacja, czytanie); sprawność manualna (pisanie) NA CO NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ? - Czy dziecko lubi zabawy ruchowe? - Czy chętnie uczestniczy w zespołowych grach ruchowych? - Czy jest w stanie zachować określoną pozycję przez jakiś czas (spokojnie stać, siedzieć)? - Czy dziecko dobrze widzi i słyszy? - Czy męczy się szybciej niż rówieśnicy? JAK RODZIC MOŻE WSPIERAĆ ROZWÓJ FIZYCZNY DZIECKA - Zapewnić dziecku odpowiednią ilość ruchu, najlepiej na świeżym powietrzu. - Stwarzać okazje do spotkań z rówieśnikami, gier i zabaw zespołowych. - Nie lekceważyć sygnałów, które mogą świadczyć o tym, że dziecko źle widzi lub słyszy.

ROZWÓJ PERCEPCYJNO – MOTORYCZNY Wskazuje na ścisły związek między rozwojem ruchowym a rozwojem poznawczym dziecka. ELEMENTY ROZWOJU PERCEPCYJNO – MOTORYCZNEGO ISTOTNE DLA DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ - orientacja przestrzenno-kierunkowa; - aspekt sprawności manualnych; - ruchy narzędziowe (praksja); - analizator czuciowo-ruchowy; - analiza i synteza wzrokowa; - analiza i synteza słuchowa ORIENTACJA PRZESTRZENNO-RUCHOWA Czyli zdolność odróżniania strony lewej od prawej oraz określanie relacji przestrzennych np.: nad, pod, za…. DLACZEGO JEST WAŻNA? Umożliwia piszącemu dziecku orientację na kartce papieru oraz podjęcie decyzji, jak ułożyć elementy graficzne pisma, które jest przecież zestawem kresek i kółek położonych względem siebie w różnych relacjach przestrzennych.

Zdolność do utrzymania kierunku ruchu. ASPEKTY SPRAWNOŚCI MANUALNEJ Umiejętność odpowiedniego dostosowania siły nacisku mięśni dłoni podczas pisania/rysowania. Zręczność, sprawność ruchów rąk. Wykonywanie ruchów ciągłych (pisanie). Zdolność do utrzymania kierunku ruchu. RUCHY NARZĘDZIOWE (PRAKSJA) Zdolność posługiwania się narzędziami takimi jak, przybory pisarskie oraz plastyczne (ołówki, kredki, nożyczki), związana z ich właściwym chwytem oraz skutecznym stosowaniem. ĆWICZENIA ORIENTACJI PRZESTRZENNO-KIERUNKOWEJ ORAZ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ - Zabawy/polecenia angażujące orientację kierunkowo – przestrzenną (połóż to na półce po lewej... itp.). - Pytanie dziecka, w której ręce trzyma określony przedmiot. -Proponowanie dziecku różnych form aktywności plastycznej (np. malowanie palcami, szerokimi pędzlami na dużych arkuszach papieru). - Zwracanie uwagi na prawidłowe trzymanie przyborów piśmienniczych.

ĆWICZENIA ANALIZY WZROKOWEJ I SŁUCHOWEJ - Rozpoznawanie odgłosów (np. głosy zwierząt, czynności). - Dziecko ma powiedzieć, jaką głoskę słyszy na początku i na końcu wyrazu. - Dzielenie wyrazów na głoski, sylaby oraz składanie wyrazów z usłyszanych głosek/sylab. - Szukanie różnic/podobieństw w obrazkach/. - Układanie według wzoru. - Rysowanie według wzoru. ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA I SŁUCHOWA Kompetencja umysłu, polegająca na rozkładaniu na podstawowe elementy docierających do mózgu wrażeń słuchowych (wszelkich odgłosów, dźwięków mowy) i wrażeń wzrokowych (obrazów otoczenia, figur złożonych, pisma) oraz ponownym ich syntetyzowaniu i interpretowaniu, warunkująca opanowanie umiejętności czytania i pisania. ANALIZATOR CZUCIOWO-RUCHOWY Zdolność do odbioru i przetwarzania bodźców czuciowych, ich rozumienia i reagowania na nie odpowiednią aktywnością ruchową. Istotna podczas: - pisania – dostosowania nacisku ręki, - utrzymania prawidłowej pozycji ciała, - funkcjonowania w grupie (np. grupowe gry i zabawy ruchowe).

DLA DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ ASPEKTY ROZWOJU UMYSŁOWEGO ISTOTNE DLA DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ uwaga pamięć myślenie mowa

ĆWICZENIA DOSKONALĄCE UWAGĘ I PAMIĘĆ UWAGA Zdolność kierowania uwagi na wybrany obiekt (zgodny z poleceniem nauczyciela) – uwaga dowolna i skupiania jej przez określony czas – trwałość uwagi to kompetencje niezbędne dla funkcjonowania dziecka podczas zajęć w szkole i nauki. PAMIĘĆ Pamięć wzrokowa – zapamiętywanie wzorów graficznych (litery, cyfry, symbole). Pamięć słuchowa – zapamiętywanie dźwięków mowy oraz usłyszanych informacji. Pamięć sekwencyjna – zapamiętywanie materiału ułożonego w sekwencje (dni tygodnia, pory roku, miesiące). ĆWICZENIA DOSKONALĄCE UWAGĘ I PAMIĘĆ Nauka wierszyków, piosenek. Gry typu MEMO. Zabawy polegające na zapamiętywaniu układu przedmiotów, następnie odgadywanie, co się zmieniło. Nauka kolejności dni tygodnia, pór roku itp. Zagadki, zawierające w treści dwie lub więcej wskazówek.

JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ MYŚLENIA U DZIECKA? Proponować dziecku gry planszowe. Nie wyręczać, dać dziecku szansę, aby samo znalazło rozwiązanie problemu. Proponować gry/zabawy, polegające na tworzeniu klas (np. dzielenie zbioru obrazków na grupy: zwierzęta, rośliny itp.) Bawić się z dzieckiem w porównywanie obiektów pod względem wielkości, liczebności itp. MYŚLENIE Myślenie dziecka przekraczającego próg szkoły powinno charakteryzować się możliwością operowania informacjami tak, aby rozumiało proste pojęcia, zasady, reguły i prawidłowości. Powinny pojawić się także początki umiejętności wnioskowania. Niezbędny jest również pewien zakres wiedzy o otaczającym dziecko środowisku – rodzinie, relacjach czasowych itp.

JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ MOWY U DZIECKA? MOWA Mowa czynna: - dziecko powinno posługiwać się mową wiązaną, dysponować odpowiednim zasobem słów i pojęć, mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym i gramatycznym, formułować komunikaty tak, aby mogło zostać zrozumiane. Mowa bierna: dziecko powinno posiadać odpowiedni zasób słów i pojęć, a także poziom rozumienia mowy, który pozwalać będzie dziecku odbierać i właściwie interpretować komunikaty nadawane przez innych. JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ MOWY U DZIECKA? Jak najwięcej rozmawiać z dzieckiem. Słuchać tego, co dziecko ma do powiedzenia. Czytać dziecku książki. Zachęcać dziecko do opowiadania o tym, co usłyszało, co je zainteresowało. Zwracać uwagę na poprawność artykulacyjną mowy dziecka.

ELEMENTY ROZWOJU EMOCJONALNO-MOTYWACYJNEGO umiejętność pokonywania trudności; panowanie nad emocjami; poczucie obowiązku; motywacja poznawcza; empatia POCZUCIE OBOWIĄZKU Dziecko, przekraczające próg szkoły rozumie w pewnym zakresie znaczenie obowiązku i odpowiedzialności za siebie np.: - pamięta o konieczności odrobienia lekcji, przygotowania do kolejnego dnia w szkole, - ćwiczy czytanie, mimo, że wolałoby się bawić UMIEJĘTNOŚĆ POKONYWANIA TRUDNOŚCI Dziecko dojrzałe do szkoły próbuje pokonywać trudności. - podejmuje wysiłek, mimo niechęci, - szuka rozwiązania zadania, nawet jeśli nie domyśli się go w pierwszej chwili, - niezadowolone z efektów swojej pracy, nie zniechęca się, podejmuje kolejne próby. EMPATIA Dziecko zaczyna uświadamiać sobie uczucia innych osób, co z kolei stanowi podstawę dla kształtowania się dojrzałych uczuć i relacji społecznych, takich jak współczucie, przyjaźń. Dlatego należy podkreślić, iż rozwój emocjonalno – motywacyjny ma bardzo istotny wpływ na funkcjonowanie społeczne dziecka. MOTYWACJA POZNAWCZA Dziecko gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole jest dociekliwe, zainteresowane poznawaniem świata, nabywaniem wiedzy, potrafi na dłużej zainteresować się określoną treścią, pragnie pogłębiać swoją wiedzę w danej dziedzinie. Na tym etapie pojawiają się pierwsze sprecyzowane zainteresowania. PANOWANIE NAD EMOCJAMI Dziecko rozpoczynające naukę w szkole zaczyna panować nad swoimi uczuciami, stopniowo uczy się radzić sobie emocjonalnie z sytuacją oceny, adekwatnie, dojrzale reagować na sukcesy i porażki – zarówno własne, jak i rówieśników.

JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ EMOCJONALNO - MOTYWACYJNY DZIECKA Mieć czas dla dziecka Rozmawiać z nim o uczuciach Uwrażliwiać dziecko na potrzeby i uczucia innych osób poprzez rozmowy oraz prezentowanie właściwych postaw społecznych Powierzać dziecku obowiązki i odpowiedzialne zadania (dostosowane do wieku) Rozbudzać w dziecku ciekawość poznawczą poprzez bogactwo doświadczeń intelektualnych i kulturalnych... (książki, wystawy, kino, teatr i in.)

kształtowania się samooceny dziecka. ROZWÓJ SPOŁECZNY- ISTOTNY DLA DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ rozumienie zasad i norm społecznych; poczucie przynależności do grupy; motywy prospołeczne; porównywanie siebie z innymi ROZUMIENIE ZASAD I NORM SPOŁECZNYCH Dziecko dojrzałe do szkoły zaczyna rozumieć zasady i normy społeczne oraz staje się zdolne do ich przyswajania i przestrzegania, co stanowi istotny aspekt funkcjonowania w szkole. POCZUCIE PRZYNALEŻNOŚCI DO GRUPY Dziecko uświadamia sobie, że jest częścią grupy/klasy, dzięki temu komunikaty kierowane przez nauczyciela do klasy odbiera jako skierowane także do siebie. MOTYWY PROSPOŁECZNE Dziecko kieruje się nie tylko własnym dobrem, ale także dobrem drugiej osoby/grupy, staje się zdolne do działania na rzecz drugiej osoby/grupy. PORÓWNYWANIE SIEBIE I INNYCH Zdolność do porównywania siebie z innymi stanowi podstawę dla określania siebie na tle grupy oraz kształtowania się samooceny dziecka.

JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ SPOŁECZNY DZIECKA Dawać dziecku jak najwięcej okazji do kontaktów z rówieśnikami. Stwarzać dziecku okazję do radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. Inspirować dziecko do zachowań prospołecznych (działania na rzecz innych). Rozmawiać z dzieckiem o jego uczuciach związanych z przeżytymi sukcesami oraz porażkami.

PIERWSZOKLASISTO! punktualnie przychodź na lekcje; z uwagą słuchaj poleceń nauczycieli; dokładnie wykonuj polecenia; pamiętaj o zadanych pracach domowych; bądź odporny na stres; staraj się jak najszybciej zaadoptować w nowym środowisku rówieśniczym.

Bogdanowicz M. Psychologia kliniczna dziecka w wieku Bibliografia Bogdanowicz M. Psychologia kliniczna dziecka w wieku Przedszkolnym WSiP. Warszawa 1985. Brańska E. Edukacja sześciolatków: liczby i fakty Wychowanie W Przedszkolu 2005/5 Brzezińska A. Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania I pisania. Wydawnictwo UAM Poznań 1987. Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku przedszkolnym (red. Z. Dolęga) Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Katowice 2005 Matanowska J. Gotowość szkolna dzieci 6-letnich PPP nr21.Waszawa Piotrowska A. O rozwoju sześciolatka. Wychowanie w przedszkolu 2007/6 Wilgocka-Okoń B. Gotowość szkolna dzieci 6-letnich Wydawnictwo Żak. Warszawa 2003 Wygotski L.S. Wybrane prace psychologiczne PWN Warszawa 1971