Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dokąd zmierzasz, uczniu?” Elżbieta Lesińska, Andrzej Kobylec
Advertisements

Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Rodzic jako doradca zawodowy
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Szkoły wchodzące w skład CKU w Ciechanowie: 1
Modyfikacja Mariola Przybylska
WYBIERAMY SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
DEBATA Edukacja a rynek pracy w Powiecie Gostyńskim 11 grudnia 2007r.
Jakość, atrakcyjność i elastyczność kształcenia zawodowego Witold Woźniak Kraków, 21 marca 2013.
Spotkanie z rodzicami i uczniami
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Kształcenie ponadgimnazjalne od 1 września 2012 r.
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Szkolnictwo ponadgimnazjalne
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Co dalej Gimnazjalisto ?
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY
Kurs kwalifikacyjny w ZSEiO Olesno. Kwalifikacyjny kurs zawodowy to pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
Szkoła policealna w ZSE-E w Radomsku TECHNIK INFORMATYK
Zasady realizacji kwalifikacyjnych kursów zawodowych na przykładzie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego „Elektryk” w Nowej Soli Zielona Góra.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
Zespół Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Iławie
Klasyfikacja zawodów „szkolnych” w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Łódź, 19 marca 2015 r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
Witold Woźniak Kształcenie zawodowe i ustawiczne jako narzędzie wpływające na sytuację gospodarczą Polski „Czwartki u ekonomistów” PTE Warszawa, 22 stycznia.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE W ZAWODZIE. Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie jest przeprowadzany: a. z zakresu danej kwalifikacji wyodrębnionej.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
Centrum Kształcenia Ustawicznego Liczba słuchaczy Rok szkolny Liczba słuchaczy Liczba oddz. 2010/ / / / / /179.

Zmiany w systemie edukacji od roku szkolnego 2017/2018
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Spotkanie z pracodawcami
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
dobry start w przyszłość
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012

„Żyjemy w zmieniającym się świecie „Żyjemy w zmieniającym się świecie. Im więcej swobody mają ludzie w dobieraniu i stosowaniu nowych rozwiązań, tym lepiej radzą sobie ze zmianami” Bettina Bren Grawers

Zadaniem współczesnej polskiej szkoły zawodowej jest ukształtowanie absolwenta gotowego do wykonywania prac zawodowych zgodnych z potrzebami rynku.

Dlaczego reforma? Szkolnictwo zawodowe powinno: Umieć reagować na potrzeby gospodarki Obserwować rynek, przewidywać zmiany Dostosowywać treści kształcenia i sposób nauczania w celu zwiększenia mobilności i elastyczności absolwenta szkoły zawodowej Być zdecentralizowane, dopasowane do lokalnych potrzeb

Jak to jest w Europie? Np. W większości krajów europejskich kilkanaście lat wstecz zwiększono autonomię pracy szkół (wyznaczono nauczycielom nowe obowiązki) Włochy, Belgia- N mogą decydować o strategiach pracy z U, uczestniczą w opracowaniu planów nauczania, planują własne rozwiązania pracy z U ze specjalnymi potrzebami, z dziećmi imigrantów. Holandia- N mogą decydować o zakresie treści programu nauczania dopasowanego do centralnie przyjętych celów kształcenia, Francja, Włochy, Szwecja- doboru metod nauczania-uczenia się, doboru podręczników, zasad łączenia uczniów w grupy

Dlaczego reforma kształcenia zawodowego? Jest konsekwencją reformy edukacji zapoczątkowanej w 2008 r w gimnazjach. Kierunek zmian wskazuje ustawa o systemie oświaty z 2008 r z późniejszymi zmianami. Podstawą reformy są zmiany w otoczeniu gospodarczo - społecznym: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, mobilność gospodarcza i zawodowa, nowe techniki i technologie, wzrost oczekiwań pracodawców wobec pracowników

Obszary zmian w kształceniu zawodowym: Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego Nowa podstawa programowa kształcenia w zawodach Organizacja kształcenia zawodowego (zmiany w ramowych planach nauczania) System egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Możliwości organizacji kwalifikacyjnych kursów zawodowych

Obowiązek nauki po ukończeniu gimnazjum spełnia się poprzez: Uczęszczanie do publicznej lub niepublicznej szkoły ponadgimnazjalnej. Realizowanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, przygotowania zawodowego u pracodawcy.

TYPY SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH Technikum 4-letnie Liceum ogólnokształcące 3-letnie Zasadnicza szkoła zawodowa 3-letnia Szkoła policealna do 2,5 roku 3-letnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy

Z dniem 1 września 2012 likwiduje się nabór do klas pierwszych: 3-letniego liceum profilowanego dla młodzieży, 2-letniego uzupełniającego liceum dla młodzieży, 3-letniego technikum uzupełniającego dla młodzieży

Z dniem 1 września likwiduje się nabór do klas pierwszych: zasadniczej szkoły zawodowej dla dorosłych, technikum dla dorosłych, liceum profilowanego dla dorosłych, uzupełniającego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych.

Z dniem 1 września 2013 r. likwiduje się nabór do klas pierwszych: technikum uzupełniającego dla dorosłych

Nowe rozwiązania: podział zawodu na kwalifikacje, zawód może składać się z 1,2 lub trzech kwalifikacji, uczeń zdaje egzamin z jednej kwalifikacji i otrzymuje świadectwo potwierdzające daną kwalifikację, jeżeli uczeń posiada świadectwa potwierdzające wszystkie kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie otrzyma dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe,.

Przykład: technik elektryk - ukończone technikum oraz kwalifikacje: E.7 Montaż i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych E.8 Montaż i konserwacja instalacji elektrycznych E.24 Eksploatacja maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych

Nowe rozwiązania (ciąg dalszy): potwierdzanie kwalifikacji eksternistycznie, możliwość zmiany zawodu, możliwość uzupełnienia kwalifikacji przez osoby dorosłe na kwalifikacyjnych kursach zawodowych.

przykład: ukończona ZSZ w zawodzie sprzedawca (kwalifikacja: Prowadzenie sprzedaży) osoba może uzyskać tytuł technika handlowca, jeżeli na kursie kwalifikacyjnym uzupełni kwalifikację: Prowadzenie działalności handlowej oraz uzupełni poziom wykształcenia tzn. ukończy liceum ogólnokształcące dla dorosłych.

Dziękuję za uwagę Anna Wilk ZSTI