Na ortograficznych ścieżkach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Advertisements

Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Projekt eTwinning Szkoły Podstawowej nr 1 w Bolesławcu.
7 punktów Kodeksu 2.0.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
KODEKS 2.0.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska
Biblioteka jako szkolne centrum informacji multimedialnej jest miejscem gromadzenia i udostępniania różnych materiałów/mediów dydaktycznych uczniom, ich.
Zajęcia pozalekcyjne Szkołą Podstawowa w Stróżach.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
narzędzie w językowych pracach projektowych
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Co to jest TIK?.
SZKOŁA PODSTAWOWA W ZEGRZU POMORSKIM
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Nauczanie zintegrowane
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
Aktywny udział w zajęciach, w których była wykorzystana TIK Opracowanie projektu kodeksu 2.0 Prowadzenie blogów 2.0 Realizacja mini projektu uczniowski.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
KODEKS 2.0 Szkoły Podstawowej w Licheniu Starym
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Ekonomicznych w Lubsku Spotkanie otwierające.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła z klasą 2.0 Tworzenie kodeksu 2.0.
„Ortograffiti w mojej szkole”
Projekt: Blogi w szkole Uczniowie klasy: IV C i VI A p. Kinga Gawrońska i p. Ewa Indulska - Pikul.
Cyberstrach ma wielkie oczy
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Wyniki ankiet uczniów, rodziców i nauczycieli podsumowujące 2-letni Projekt Comenius Projekt: „Przedsiębiorczy może być każdy”
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
OD ZABAWY DO KLASOWEJ OFICYNY WYDAWNICZEJ.  POZNANIE CIEKAWYCH SPOSOBÓW UCZENIA SIĘ ORTOGRAFII ICH UPOWSZECHNIANIE  ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI POPRAWNEGO.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 Telefon komórkowy „uczy się”. Metoda słownikowa T9 Paweł Perekietka.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Kodeks szkolny 2.0 Szkoły Podstawowej im. majora Henryka Sucharskiego w Drawsku Pomorskim.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Debata szkolna 6 grudnia 2012 r. 6 grudnia 2012 r.
KLASA III c SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4 W LUBANIU. W ramach realizacji projektu podzieleni zostaliśmy na sześć grup zadaniowych. PTAKI SSAKI OWADY RYBY OPIEKUNOWIE.
Program Szkoła z klasą 2.0. W roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła po raz drugi zgłosiła swój udział w programie Szkoła z klasą 2.0.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
KODEKS 2.0 TECHNIKI INFORMACYJNO KOMUNIKACYJNE. KOMUNIKACJA Z RODZICAMI I UCZNIAMI ZA POMOCĄ TELEFONU KOMÓRKOWEGO I POCZTY ELEKTRONICZNEJ.
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Copyright © 2015 Wydawnictwo Inspiracja. Wydawnictwo Inspiracja Wydawnictwo Inspiracja założone zostało w celu podtrzymywania, utrwalania i zachęcania.
Kodeks szkolny 2.0 Szkoły Podstawowej im. majora Henryka Sucharskiego w Drawsku Pomorskim Rok szkolny 2013/2014.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
Czytanie- kto teraz czyta?
Dlaczego warto czytać książki?
Dlaczego warto czytać książki?
gry dla przyszłych programistów
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Sopocka Akademia Tenisowa
Zapis prezentacji:

Na ortograficznych ścieżkach Poszukujemy sposobów uczenia się ortografii

Przedstawiamy się Nasz zespół projektowy to osoby zainteresowane uczeniem się języka polskiego, języka angielskiego w połączeniu z wykorzystaniem TIK . W naszym zespole znalazły się osoby, które lubią czytać, malować, lubią zwierzęta, mają swoje pasje i bujną wyobraźnię. Jesteśmy uczniami klas: piątej i czwartej. My to znaczy: Pola, Sara, Zuzia, Gabrysia Sz., Ola B., Emilka, Ola M., Gabrysia M., Marcin, Natalka, Ola P., Hubert, Patryk, Krzyś Nasze opiekunki: Pani Zofia Starownik, Pani Sylwia Budzyńska Nasi przyjaciele: Pani Ania Szum, Pan Dyrektor Marek Błaszczak

Dlaczego problem uczenia się ortografii? Chcieliśmy zająć się czymś, co było bliskie naszym zainteresowaniom. Chcieliśmy szukać rozwiązania trudnego problemu poznać coś nowego. Chcieliśmy pomóc sobie i innym w uczeniu się ortografii. Chcieliśmy pokazać, że można się uczyć inaczej. Ponieważ ortografia jest ważna. Ponieważ ortografia jest piętą Achillesa wielu z nas. Ponieważ chcemy pisać poprawnie. Ponieważ tworzenie materiałów ortograficznych to dla nas wyzwanie.

Cele naszego projektu - Co chcieliśmy osiągnąć? Założyliśmy sobie, że będziemy się uczyć: tworzenia materiałów wspomagających nas w uczeniu się ortografii z wykorzystaniem narzędzi TIK. rozpoznawania trudności ortograficznych. wyjaśniania przyczyn popełniania błędów ortograficznych. tworzenia tekstów w formacie Word. tłumaczenia polskich słów z trudnością ortograficzną na język angielski. jak uczyć ortografii siebie i innych prezentowania naszych pomysłów ortograficznych na blogu. pełnienia różnych ról w grupie. korzystania ze stron internetowych, które uczą. sposobów wzbogacania słownictwa z języka polskiego i języka angielskiego. Szukaliśmy sposobów uczenia się ortografii. Sprawdziliśmy swoje pomysły, a potem okazało się, że można je mieć kolejne, i to się nie kończy. Już wiemy, co to znaczy uczyć się przez odkrywanie.

Jak się zorganizowaliśmy? Podzieliliśmy się na pięć grup. Podział wynikał z zadań, które chcieliśmy wykonać i odpowiadał naszym umiejętnościom. Przyjęliśmy więc role nauczycieli, tłumaczy, pisarzy, mistrzów ortografii, ekspertów. Rozpisaliśmy swoje zadania: przygotowanie słowniczka (tłumacze) opracowanie lekcji ortografii (nauczyciele) ułożenie historyjek (pisarze) opracowanie dyktand i ortogramów (eksperci i mistrzowie ortografii) Wiedzieliśmy, że każda grupa musi wytworzyć materiał ortograficzny i opisać swój sposób na ortografię.

Jak pracowaliśmy? Pracowaliśmy bardzo intensywnie. Czasem traciliśmy energię, ale zawsze pojawiał się ktoś, kto nas motywował do działania. Współpracowaliśmy ze sobą i wspomagaliśmy siebie niezależnie od tego, do jakiej należeliśmy grupy. Spotykaliśmy się systematycznie – nawet po trzy razy w tygodniu. Komunikowaliśmy się pocztą mailową i na blogu. Pracowaliśmy indywidualnie w domu. Konsultowaliśmy nasze działania z Paniami Opiekunkami. Słuchaliśmy naszych inspirujących przyjaciół. Analizowaliśmy, co nam wyszło, a co należy zmienić lub poprawić. Efekty naszej pracy opisywaliśmy na blogu. Okazał się dla nas bardzo ważny.

http://blogiceo.nq.pl/literat/

Rola bloga Literat Nasz blog powstał z nieśmiałej inicjatywy Poli. To ona taką nadała mu nazwę. Obecnie jesteśmy już kilkuosobową grupą, która nie tylko pracuje nad ortografią, ale także realizuje swoje pasje literackie. Blog był ważny, bo nas mobilizował do systematyczności w działaniu, porządkował działania, służył komunikacji. Na blogu mogliśmy na bieżąco prezentować efekty pracy nad projektem. Na blogu wykorzystaliśmy widżety i opisaliśmy wszystkie realizowane działania projektowe (pięć kart działań) Na blogu mogliśmy także przedstawiać wytwory poszczególnych grup: ortogramy, historyjki o żółwiu Józku, karty słowniczka polsko-angielskiego, wierszyki. Na platformie edukacyjnej Librus i na blogu zamieściliśmy propozycje lekcji ortograficznych.

Karty dziAłania - przykład

Co zapisaliśmy na kartach?

Co zapisaliśmy na kartach? ujęliśmy chronologicznie wszystkie nasze działania wskazaliśmy terminy, osoby odpowiedzialne i naszych sojuszników napisaliśmy, czego nauczyliśmy się, co było trudne, co się nam udało, jakie odnieśliśmy korzyści Ważnym elementem karty jest samoocena..

Słownik polsko-angielski Jest to słownik ilustrowany. Do słownika włączyliśmy wyrazy z trudnością ortograficzną. Pracochłonną i ciekawą pracą było stworzenie obrazków do papierowego słownika języka angielskiego. Tylko na początku było trudno. Korzystaliśmy z zasobów biblioteki szkolnej oraz ze słowników udostępnionych w Internecie przez wydawnictwo PWN, wyszukiwarki Google, Bing, ze stron www.megaslownik.pl , edytora tekstu MS Word, aplikacji: www.spiderscribe.com, www.issuu.com Ilustrowany słowniczek polsko-angielski

Lekcje ortograficzne Opracowałyśmy dwa plany lekcji: Tydzień ortografii w klasie piątej oraz Świat ortograficznych regułek.

OrtograMy i dyktanda Długo rozmyślaliśmy nad tematyką dyktand i nad sposobem ich opracowania. Przejrzeliśmy na stronach internetowych przykłady dyktand. Odświeżyliśmy w pamięci znane nam dyktanda. Określiliśmy tematykę dyktand. Uruchomiliśmy swoją wyobraźnię i zredagowaliśmy te teksty. Zwróciliśmy do grupy eksperckiej i nauczyciela języka polskiego o sprawdzenie dyktand. Nie mogliśmy popełnić błędów ortograficznych. Wymyślanie dyktand do najłatwiejszych zadań nie należy. Żeby pisać dyktanda, trzeba dobrze znać ortografię. Dyktando

Ortograficzne historyjki Razem koleżanką układałyśmy ortograficzne historyjki. Bardzo nam się to podobało, bo mamy łatwość rymowania. Historyjki układałyśmy szybko. Udało się nam nadać im charakter humorystyczny. Inspirowały nas codzienne sytuacje. Historyjki zamieszczałyśmy na naszym blogu Literat. Udało się zebrać je w jedną książeczkę „Przygody żółwia Józka”. Korzystałyśmy z programu Word. Potrzebna nam była bardzo nasza wyobraźnia i umiejętności ortograficzne.

Opracowywanie ortogramów Najpierw trzeba było zebrać wyrazy z trudnością ortograficzną i uporządkować tematycznie, np. ptaki, podróż. Później szukaliśmy pomysłu na rysunek związany z naszymi wyrazami. Przygotowywaliśmy rysunek i wpisywaliśmy wyrazy, które wybraliśmy. Sprawdzaliśmy ich zapis, posługując się słownikiem ortograficznym lub języka polskiego. Wyrazy musiały się zmieścić się na powierzchni rysunku. Korzystaliśmy z Painta lub Worda. Na koniec zamieszczaliśmy ortogramy na blogu. Przykład

Ciuchcia

Na podsumowanie Na podsumowanie chciałyśmy wygłosić fragment wiersza Gabrysi, która rymując opisała nasze dziania projektowe. Ola, Pola oraz Sara Bardzo się przy blogu stara A Natalka i Gabrysia Pomagają już od dzisiaj   Sara z Zuzią talent mają I wciąż wiersze wymyślają A żółw Józek, gad wesoły Jest już bohaterem szkoły Nawet Pan Dyrektor wie Że to żółw jest z piątej c I mobilizuje klasę Aby z żółwiem pójść na basen

Na podsumowanie Klasa dzielnie się spisuje I na blogu komentuje A uczniowie z innych klas Także wspomagają nas   Kwiaty są i bardzo śliczne Owady ortograficzne Literaci i słowniczek Kot i pies i już nie zliczę Ile nowych wiadomości Codziennie na blogu gości Nasza Pani tym steruje I każdy to świetnie czuje Że jak w szkole piętra dwa są Tak będziemy „Szkołą z klasą”!

Sposoby uczenia się ortografii, które ćwiczyliśmy i sprawdziliśMy Uczyć się ortografii można rymując, tworząc ilustracje, tłumacząc słowa na inny język, układając dyktanda, tworząc ortogramy, opracowując ćwiczenia ortograficzne. Nasze złote myśli Uczyć się ortografii to siebie i innych. Rymowane trudności ortograficzne łatwiej się zapamiętuje. Przygotowywanie kolorowych, ciekawych ortogramów to droga do zapamiętania trudnych słów. Będziesz dobrze mówić i pisać w języku angielskim, jeżeli nauczysz się polskiej ortografii. Komputer to twój sprzymierzeniec w uczeniu się polskiej ortografii. Komputer to urządzenie ortograficzne. Ortografii ucz się z TIK i słownikiem, a zostaniesz mistrzem.

Czy warto było? Ola: Dołączyłam do projektu Szkoły z klasą 2.0, ponieważ zainteresował mnie pomysł, czyli to, co mamy robić. Bardzo mi się podobała praca przy tym projekcie. Nie nudziłam się. Polecam wszystkim udział i takich projektach. Natalka: Myślę, że opłacało się wziąć udział w projekcie, ponieważ nauczyłam się tworzyć lekcje ortograficzne, prowadzić bloga, dzięki któremu nasza klasa stała się bardziej znana w sieci i nie tylko. Zachęcam wszystkich do brania udziału w takich projektach. Sara: Moim zdaniem warto było wziąć udział w projekcie, ponieważ nauczyłam się nowych sposobów uczenia się ortografii. Bardzo ciekawie układało się ortograficzne historyjki. Dodawanie wpisów na blogu również było nowym doświadczeniem. Dzięki temu, że wzięłam udział w projekcie wiele się nauczyłam. Pola: Uważam, że warto było wziąć udział w projekcie. Nauczyłam się, jak robi się ortogramy. Było to pracochłonne, ale wiele można było się nauczyć; nie tylko ortografii. Kiedy robiłam ptaka z ortograficznymi nazwami ptaków, nauczyłam się również gatunków ptaków - przyrody. Dowiedziałam się, jak należy prowadzić bloga i posługiwać się programami komputerowymi. To naprawdę ciekawe. Marcin: Moim sposobem na uczenie się ortografii jest powtarzanie reguł, np. wóz pisze się przez ,,ó" kreskowane, ponieważ wymienia się na wozy. Dobrym sposobem jest także czytanie książek.

Co dalej? Mamy jeszcze nowe pomysły na ortogramy i dyktanda. Żółw Józek dalej nasz inspiruje. Z blogiem nie zamierzamy się rozstawać. Ćwiczenia ortograficzne nadal możemy obmyślać.