Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Jak oceniać, by wspierać rozwój ucznia
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Czy wszyscy uczniowie mogą odnieść sukces?
im. Króla Jana III Sobieskiego
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Prezentacja badań Johna Hattiego
JAK OCENIAĆ, BY WSPIERAĆ ROZWÓJ UCZNIA
Ocenianie kształtujące
Janina Grzecznowska Gorzów Wlkp. marzec 2013.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
ocenianie, które pomaga się uczyć
Praca metodą projektu edukacyjnego
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocenianie kształtujące
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Ocenianie Kształtujące
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
„Sześcioletni uczeń – motywacja do działania”
10 LAT Z OK SZKOŁA UCZĄCA SIĘ 10 LAT PO PIERWSZEJ EDYCJI KURSU INTERNETOWEGO Z OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO BADANIE JAKOŚCIOWE PRZEPROWADZONE WŚRÓD UCZESTNIKÓW.
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
Obserwacja wybranych uczniów
Ocenianie Kształtujące
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
Jakie zmiany reforma przynosi w zakresie oceniania bieżącego?
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Dobre Praktyki OK.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Kurs - OK zeszyt.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Ocenianie Kształtujące
Praca metodą projektu edukacyjnego
EDUKACJA I KLASA OCENA WSPIERAJĄCA - cele, kryteria
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Obserwacja wybranych uczniów
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Co chcieliśmy osiągnąć?
Kurs – OK zeszyt.
Zapis prezentacji:

Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Jedlinie- Zdroju

OK etapy wdrażania oceniania kształtującego w naszej szkole Prezentacja wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów rozwiązania, jak zaplanować wdrażanie OK w szkole w kolejnym roku szkolnym opinie nauczycieli stosujących OK. korzyści dla szkoły z wdrażania oceniania kształtującego

plan wdrażania OK w MSP w Jedlinie- Zdroju Wsp Współpraca z Centrum Edukacji Obywatelskiej – CEO www.ceo.org.pl Praca nauczycieli nad doskonaleniem efektywnych metod pracy na lekcji Kształtowanie kultury szkoły, podmiotowości uczniów, współodpowiedzialności uczniów za wyniki w nauce

Ocenianie kształtujące w pracy codziennej szkoły

Dlaczego OK ? Głównym zadaniem szkoły jest nauczanie, a liczne badania i poważne raporty pokazują, że ocenianie kształtujące jest bardzo skutecznym sposobem podnoszenia osiągnięć uczniów. W wielu krajach jest uważane za najbardziej obiecujący kierunek reformowania oświaty. Inną przyczyną zainteresowania tym sposobem oceniania jest fakt, ze ocenianie kształtujące przygotowuje uczniów do uczenia się przez całe życie.

cd. To ocenianie, które pomaga uczyć się. Badania wykazują również, ze ocenianie kształtujące jest pomocne w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych. Ocenianie które kształtuje kulturę szkoły i dobre relacje nauczyciel - uczeń

określa cele lekcji i formułuje je w języku zrozumiałym dla ucznia ustala wraz z uczniami kryteria oceniania, czyli to, co będzie brał pod uwagę przy ocenie pracy ucznia rozróżnia funkcje oceny sumującej  i kształtującej

buduje atmosferę uczenia się, pracując z uczniami i rodzicami potrafi formułować pytania kluczowe potrafi zadawać pytania angażujące ucznia w lekcję stosuje efektywną informację zwrotną wprowadza samoocenę i ocenę koleżeńską

Opinia uczniów na temat skuteczności stosowania elementów OK w podnoszeniu wyników nauczania

Czy rodzice kontrolują Twoje zeszyty szczególnie pod katem podawanych na lekcjach celów i NaCoBeZu –kryteriów sukcesu?

Czy na wszystkich przedmiotach nauczyciele podają cele lekcji oraz NaCoBeZu?

Czy nauczyciele podają NaCoBeZu do sprawdzianów i zadań domowych?

Czy podawane przez nauczycieli NaCoBeZu są zgodne z wymaganiami przy odpowiedziach ,na sprawdzianach i przy kontroli zadań domowych?

Ilość zadań domowych jakie otrzymujesz jest:

6 i 7 pytanie zawarte w ankiecie były pytaniami otwartymi ,pierwsze z nich dotyczyło korzyści płynących z podawania uczniom celów lekcji i NaCoBeZu, kolejne dotyczyło podania wad w tym zakresie .

Oto przykładowe odpowiedzi ZALETY WADY - wiemy czego się nauczymy -wiemy co Pani będzie brała pod uwagę na języku polskim -wiemy co będzie na sprawdzianie -dużo zapamiętuję z takiej lekcji - po lekcji umiem i wiem co mam się nauczyć -łatwiej jest się uczyć -umiem jak należy wykonać zadanie domowe -łatwiej jest napisać zadanie domowe albo sprawdzian -lepiej mogę się przygotować do kolejnych zajęć -mamy lepsze stopnie -wiem jak zrobić i wiem jak należy zrobić -nieraz tylko daje odgapić kolegom zadanie bo częściej je mają -znamy cel lekcji i łatwiej się uczyć -jak nauczyciel pyta wiem o com zapyta -ciągle pracujemy na zajęciach -ułatwia zrozumienie zadań - nie będziemy mieli problemów w liceum lub gimnazjum np. wypracowaniami -wiem co będzie na sprawdzianie - korzyści takie że jestem mądry zbyt dużo pisania -czasami piszemy to samo NaCoBeZu i klasa prawie nauczyła się na pamięć -żadne -inne NaCoBeZu niż potem w zadaniu -nie ma wad-cele lekcji powinny być drukowane ponieważ marnuj a się długopisy -trochę mnie to denerwuje i przeszkadza

Podsumowanie Wprowadzając ocenianie kształtujące w naszej szkole przeprowadziliśmy spotkania z rodzicami i wyjaśniliśmy, że nie rezygnujemy ze stopni, ale przede wszystkim chcemy uczniom pokazać, co już potrafią, bo w ten sposób możemy wspólnie budować w nich wiarę w siebie i pozytywną motywację

Podstawą oceny kształtującej jest informacja zwrotna uwzględniająca to, co uczeń zrobił dobrze, jak też to, co powinien wykonać inaczej. Ma ona formę komentarza do pracy ucznia. Ocena sumująca podsumowuje pracę ucznia, czyli określa na ile opanował on dane zagadnienie. Nie daje mu pełnej informacji, gdyż nie określa co uczeń zrobił dobrze, z czym ma jeszcze problemy i w jaki kierunku powinien pracować dalej. Ocenianie kształtujące nie likwiduje ocen – stopni, jedynie ogranicza częstość ich wystawiania.

określa cele lekcji i formułuje je w języku zrozumiałym dla ucznia ustala wraz z uczniami kryteria oceniania, czyli to, co będzie brał pod uwagę przy ocenie pracy ucznia rozróżnia funkcje oceny sumującej  i kształtującej

Dziękuję za uwagę

W prezentacji wykorzystano rysunki Danuty Sterny oraz banery Centrum Edukacji Obywatelskiej Katarzyna Lepis Dyrektor Miejskiej Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Jedlinie- Zdroju