Analizator wzrokowy to:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Advertisements

JAK CZYTAĆ OPINIE Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Specyficzne trudności w uczeniu się
Czytanie ze zrozumieniem
Opracowała mgr Maria Różańska
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
METODA DOBREGO STARTU.
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Złudzenia wzrokowe - czy nasze oczy są niedoskonałe.
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Somatognozja.
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Percepcja słuchowa.
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Co to jest dysleksja?.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Dziecko z wadą wzroku w szkole ogólnodostępnej
Objawy DYSLEKSJI.
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
JAK DBAĆ O WZROK SWOJEGO DZIECKA PRZYCIŚNIJ ENTER PO KAŻDEJ STRONIE
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Szkolenie Rady Pedagogicznej ZSM 2006/2007
NIEZBĘDNIK NAUCZYCIELA
Percepcja wzrokowa.
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
„Zdolności a umiejętności”
Analizator słuchowy to:
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
JAK ROZUMIEĆ OPINIĘ Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Opracowała: Bożena Bełkot
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Dysleksja Learning Disorder.
Dysleksja i trudności szkolne
Trening metodą Warnkego
KOORDYNAJCA WZROKOWO – RUCHOWA ORIENTACJA PRZESTRZENNA
Jak wspomagać pierwszoklasistę w nauce czytania i pisania
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
Temat nr 7 : Wymagania dotyczące rzutów
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Ćwiczenia percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej
DYSLEKSJA.
wzrokowo - przestrzenne
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Model edukacyjny Wyzwania w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu autor: Anna Kilian Projekt: Praktyka czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Gotowość szkolna dziecka
Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze 15 grudnia 2016
JAK DBAĆ O WZROK SWOJEGO DZIECKA
WPŁYW ODRUCHÓW PIERWOTNYCH NA ROZWÓJ RUCHOWY MAŁEGO DZIECKA
Gotowość szkolna dziecka
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Percepcja słuchowa.
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

Analizator wzrokowy to: Czopki i pręciki w siatkówce oka, czyli receptory Włókna nerwowe, czyli droga dośrodkowa, przenosząca informacje do Części korowej odpowiedzialnej za percepcję informacji wizualnej

Percepcja wzrokowa to: Zdolność do spostrzegania (w siatkówce oka) Interpretacja bodźców wzrokowych (zachodzi w mózgu)

Symptomy zaburzonej percepcji wzrokowej - rysowanie: Trudności w odwzorowaniu figur geometrycznych z pamięci, ze wzoru. Rysunki ubogie i prymitywne, rozproszone i pozbawione szczegółów. Zakłócone stosunki przestrzenne i proporcje elementów. Trudności w rozlokowaniu rysunku, w zachowaniu stosunków przestrzennych na obrazach.

Symptomy zaburzonej percepcji wzrokowej – pisanie: Trudności w przepisywaniu z tablicy, w pisaniu ze słuchu, w pisaniu z pamięci. Trudności w zapamiętywaniu kształtu liter. Mylenie liter o podobnych kształtach graficznych: a - o, a - ą, e - ę a - d, p - b, d - g, w - m, n - u, k - h, i - k, l - ł, m - n, u - w. Pomijanie drobnych elementów graficznych: . ; , - ( ) .

Symptomy zaburzonej percepcji wzrokowej – pisanie: Odwracanie kolejności liter w wyrazach np.: PAN - NAP, WÓR - RÓW. Litery nierówne, rozchwiane. Wolne tempo pisania. Dużo błędów ortograficznych wynikających ze słabej pamięci wzrokowej. Pisanie w niewłaściwych liniach.

Symptomy zaburzonej percepcji wzrokowej – czytanie: Trudności z kojarzeniem dźwięku z odpowiednim znakiem graficznym. Mylenie liter i wyrazów o podobieństwie graficznym np. piłka-pałka. Rozpoznawanie napisów po cechach przypadkowych, czytanie na pamięć, zgadywanie. Przestawianie i opuszczanie liter, a nawet sylab. Przekręcanie końcówek wyrazów.

Symptomy zaburzonej percepcji wzrokowej – czytanie: Bardzo wolne tempo czytania. Niechęć do czytania, zwłaszcza głośnego. Czytanie nierytmiczne. Długo utrzymujące się literowanie. Gubienie się w tekście. Utrudnione rozumienie czytanej treści ze względu na koncentrowanie się na technicznej stronie czytania.

Symptomy zaburzonej percepcji wzrokowej – czytanie: Szybkie zmęczenie. Jakość czytania zależna od wielkości i wyrazistości druku. Dzieci trudno zapamiętają rzadko używane litery: Ł, F.

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 1. Koordynacja wzrokowo-ruchowa: sterowanie i kontrolowanie wzrokiem precyzyjnych ruchów rąk

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 1 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 1. Koordynacja wzrokowo-ruchowa Rzucanie i chwytanie piłki, rzucanie piłki do celu.

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 1 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 1. Koordynacja wzrokowo-ruchowa Czynności samoobsługowe: wiązanie butów, zapinanie guzików i innych rodzajów zapięć

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 1 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 1. Koordynacja wzrokowo-ruchowa Dopasowywanie elementów do tych samych kształtów,nakładanie ich na wzór.

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 1 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 1. Koordynacja wzrokowo-ruchowa Nawlekanie korali

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 1 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 1. Koordynacja wzrokowo-ruchowa Łączenie punktów.

Rysowanie linii po wyznaczonym torze. Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 1. Koordynacja wzrokowo-ruchowa Rysowanie linii po wyznaczonym torze.

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 1 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 1. Koordynacja wzrokowo-ruchowa. Konstruowanie

Wycinanie nożyczkami po linii prostej, łamanej, koła, łuki, bez wzoru. Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 1. Koordynacja wzrokowo-ruchowa Wycinanie nożyczkami po linii prostej, łamanej, koła, łuki, bez wzoru.

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 1 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 1. Koordynacja wzrokowo-ruchowa Chodzenie po linie

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 2. Spostrzeganie figur i tła – poprawne spostrzeganie przedmiotu, wyodrębnienie go z tła, trening koncentracji na bodźcu, rozwój zdolności do czytania wyrazów we właściwej kolejności i do spostrzegania liter i wyrazów jako samoistnych jednostek, bez mylenia ich z sąsiadującymi literami i wyrazami.

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 2 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 2. Spostrzeganie figur i tła.

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 2 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 2. Spostrzeganie figur i tła. Podobieństwa i różnice w szczegółach

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 2 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 2. Spostrzeganie figur i tła. Wyszukiwanie wśród innych konkretnego przedmiotu, np. guzika bez dziurek.

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 2 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 2. Spostrzeganie figur i tła. Spostrzeganie określonych figur ukrytych na rysunku.

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 2 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 2. Spostrzeganie figur i tła. Wyodrębnianie nakładających się na siebie przedmiotów.

Wyszukiwanie w tekście takich samych liter, odmiennej litery. Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 2. Spostrzeganie figur i tła. Wyszukiwanie w tekście takich samych liter, odmiennej litery.

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 3 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 3. Stałość spostrzegania. Stałość spostrzegania - zdolność do spostrzegania przedmiotu jako posiadającego stałe właściwości - kształt, położenie, wielkość rozpoznawanie przedmiotów jako należących do pewnej kategorii kształtów niezależnie od wielkości, barwy, struktury powierzchni, sposobu prezentacji, czy kąta spostrzegania; rozpoznawanie figur i liter niezależnie od kontekstu, czy kroju czcionki.

Sortowanie przedmiotów ze względu na ich wielkość, kształt, rozmiar. Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 3. Stałość spostrzegania. Sortowanie przedmiotów ze względu na ich wielkość, kształt, rozmiar.

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 3 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 3. Stałość spostrzegania. Znajdowanie takiej samej figury na obrazku.

Znajdowanie przedmiotu o takim samym kształcie. Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 3. Stałość spostrzegania. Znajdowanie przedmiotu o takim samym kształcie.

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 3 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 3. Stałość spostrzegania. Odnajdowanie takich samych liter, napisanych różną czcionką i o różnej wielkości. A c b a b c a A c b a b a A c c a A c b a c b a c b c a b c b c A c a a c b c a c

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 4.Spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni – zdolność do spostrzegania relacji przestrzennych zachodzących między przedmiotem a obserwatorem; doskonalenie umiejętności posługiwania się ze zrozumieniem słowami odnoszącymi się do położenia w przestrzeni: prawa, lewa, góra, dół... itd., ćwiczenia ułatwiające orientację na kartce papieru.

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 4 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 4. Spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni. Ćwiczenia rozwijające obraz i schemat ciała. Pokaż Jasiu gdzie masz oko, Gdzie masz ucho, a gdzie nos. Gdzie masz rękę, gdzie masz nogę, Gdzie na głowie rośnie włos? Daj mi rękę, tupnij nogą, Kiwnij głową – „tak” i „nie” Klaśnij w ręce. Hop do góry! Razem pobawimy się.

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 4 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 4. Spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni. Odtwarzanie, naśladowanie ułożenia ciała dziecka na podstawie demonstrowanego rysunku.

Odbicia lustrzane-dorysowywanie lub układanie według osi symetrii Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 4. Spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni. Odbicia lustrzane-dorysowywanie lub układanie według osi symetrii

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 5.Spostrzeganie stosunków przestrzennych zdolność do spostrzegania położenia dwóch lub więcej przedmiotów w stosunku do samego siebie, a także relacji przestrzennych zachodzących między tymi przedmiotami; kształtowanie zdolności koncentrowania uwagi w jednakowym stopniu na dowolnej liczbie przedmiotów.

Układanie klocków według wzoru. Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 5. Spostrzeganie stosunków przestrzennych Układanie klocków według wzoru.

Zapamiętywanie i odtwarzanie ciągu figur. Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 5. Spostrzeganie stosunków przestrzennych Zapamiętywanie i odtwarzanie ciągu figur.

Zapamiętywanie i odtwarzanie ciągu figur-co zmieniło położenie? Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 5. Spostrzeganie stosunków przestrzennych Zapamiętywanie i odtwarzanie ciągu figur-co zmieniło położenie?

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 5 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 5. Spostrzeganie stosunków przestrzennych Labirynty

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 5 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 5. Spostrzeganie stosunków przestrzennych Układanie puzzli

Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 5 Pięć aspektów percepcji wzrokowej (za M. Frostig). 5. Spostrzeganie stosunków przestrzennych Określanie wzajemnych relacji między przedmiotami w przestrzeni i na kartce papieru używając określeń typu: nad, pod między,..