Egzamin gimnazjalny Rok szkolny 2017/2018
EGZAMIN GIMNAZJALNY SPRAWDZA POZIOM OPANOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I WIADOMOŚCI OKREŚLONYCH W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ w części pierwszej – z zakresu przedmiotów humanistycznych w części drugiej – z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych W części trzeciej – z zakresu języka nowożytnego
W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM EGZAMIN GIMNAZJALNY PRZEPROWADZANY W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM POWSZECHNY OBOWIĄZKOWY MIĘDZYPRZEDMIOTOWY
EGZAMIN GIMNAZJALNY PRZEPROWADZANY W KWIETNIU OBEJMUJE TRZY CZĘŚCI WYNIK W SKALI PROCENTOWEJ I CENTYLOWEJ MAKSYMALNIE 50 PUNKTÓW Z KAŻDEJ CZĘŚCI WYNIK NIE MA WPŁYWU NA UKOŃCZENIE SZKOŁY WYNIK MA WPŁYW NA DALSZE KSZTAŁCENIE
Obowiązek przystąpienia Egzamin gimnazjalny przeprowadzany jest w trzeciej klasie gimnazjum. Jest on powszechny i obowiązkowy, co oznacza, że musi przystąpić do niego każdy uczeń kończący szkołę. Przystąpienie do egzaminu jest bowiem jednym z warunków jej ukończenia. Jeżeli uczeń nie przystąpi do egzaminu gimnazjalnego w danym roku, musi powtórzyć ostatnią klasę gimnazjum i przystąpić do niego w roku następnym.
Zwolnienie z części egzaminu gimnazjalnego Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych daną częścią egzaminu są zwolnieni z odpowiedniej części egzaminu, a na zaświadczeniu otrzymują najwyższy wynik.
Znaczenie egzaminu Egzaminu gimnazjalnego nie można nie zdać. Liczba punktów uzyskana na tym egzaminie nie ma wpływu na ukończenie szkoły; nawet wówczas, gdy wynik będzie zerowy, gimnazjalista ukończy szkołę (pod warunkiem, że w wyniku klasyfikacji końcowej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyska oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej). Wynik egzaminu gimnazjalnego ma znaczenie zarówno informacyjne, jak i selekcyjne. Jest brany pod uwagę przez szkoły ponadgimnazjalne przy przyjmowaniu uczniów do tych szkół.
Terminy egzaminu gimnazjalnego 18 kwietnia 2018r Część humanistyczna 9.00 – 10.00 – Historia i wiedza o społeczeństwie 11.00 – 12.30 – Język polski. 19 kwietnia 2018r Część matematyczno - przyrodnicza. 9.00 – 10.00 – Przedmioty przyrodnicze (biologia, chemia, fizyka i geografia) 11.00 – 12.30 – Matematyka 20 kwietnia 2018r Język obcy nowożytny (j. niemiecki lub j. angielski) 9.00 – 10.00 – Test na poziomie podstawowym 11.00 – 12.00 – Test na poziomie rozszerzonym
Zasady egzaminu gimnazjalnego z języka obcego Czas trwania egzaminu Egzamin z języka angielskiego lub języka niemieckiego trwa 60 minut na każdym z poziomów: podstawowym i rozszerzonym. Przebieg egzaminu Egzamin na poziomie podstawowym i rozszerzonym będzie się odbywał tego samego dnia z przerwą między tymi częściami. Język Gimnazjalista dokonuje wyboru jednego z dwóch języków: angielskiego lub niemieckiego.
Zasady egzaminu gimnazjalnego z języka obcego Deklaracja wyboru języka W celu przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego należy złożyć pisemną deklarację wyboru języka obcego. Deklarację składa się dyrektorowi gimnazjum nie później niż 30 września roku szkolnego, w którym gimnazjalista przystępuje do egzaminu. W imieniu uczniów niepełnoletnich deklarację składają ich rodzice lub prawni opiekunowie. Osoby pełnoletnie składają deklarację samodzielnie. Poziom podstawowy i rozszerzony Uczniowie, którzy w gimnazjum kontynuują naukę języka rozpoczętą w szkole podstawowej zdają egzamin gimnazjalny z języka obcego na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym. Do poziomu podstawowego egzaminu z języka obcego mogą przystąpić uczniowie, którzy rozpoczęli jego naukę w klasie pierwszej gimnazjum i uczyli się go jako przedmiotu obowiązkowego na poziomie podstawowym Uczniowie ci, jeśli chcą sprawdzić poziom swoich umiejętności językowych, mogą przystąpić również do egzaminu na poziomie rozszerzonym. Uczniowi, który zadeklarował przystąpienie do egzaminu z języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym i nie złożył rezygnacji, a nie przystąpił do tego egzaminu, na zaświadczeniu wpisuje się wynik uzyskany z tego poziomu równy 0%.
Skala wyników Na zaświadczeniach o wynikach z egzaminu uczniowie będą otrzymywać wyniki procentowe z pięciu lub sześciu. zakresów wiedzy. Na zaświadczeniach będzie też umieszczony wynik centylowy ucznia z tych zakresów wiedzy. Wynik centylowy pozwoli porównać wynik ucznia na tle całej populacji zdających.
Termin egzaminów dodatkowych Gimnazjaliści, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie mogli przystąpić do egzaminu w ustalonym terminie kwietniowym, a także ci, którym egzamin przerwano, przystępują do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora CKE. Dodatkowy egzamin odbędzie się: 4 czerwca 2018r. – część humanistyczna 5 czerwca 2018r. – część matematyczno-przyrodnicza 6 czerwca 2018r. – język obcy nowożytny.
Miejsce, w którym przeprowadzany jest egzamin gimnazjalny, musi spełniać warunki określone przepisami bhp i zapewniać piszącym samodzielność pracy. Zasady organizacji i przeprowadzania egzaminu zostały zawarte w rozporządzeniu oraz procedurach.
Na egzamin bezwzględnie nie wolno się spóźnić. Procedury dla uczniów Na egzamin bezwzględnie nie wolno się spóźnić. W bardzo wyjątkowych sytuacjach, gdy uczeń przyjdzie do szkoły, a wszyscy już weszli do Sali i rozpoczęli czynności organizacyjne, uczeń może wejść za zgodą dyrektora – jeśli jednak wejdzie, kończy pracę ze wszystkimi. Jeśli uczeń pojawi się w szkole, gdy wszyscy rozpoczną już pracę z arkuszem, a nie otrzyma zgody na pisanie egzaminu, musi napisać egzamin w dodatkowym terminie.
Przykładowe zestawy zadań zamieszczone są w Informatorach. Zestaw egzaminacyjny Każdy uczeń (słuchacz) przystępujący do egzaminu gimnazjalnego otrzymuje zestaw zadań wraz z kartą odpowiedzi (tzw. arkusz egzaminacyjny). Zestawy do przeprowadzania egzaminu przygotowują okręgowe komisje egzaminacyjne, a o tym, który z nich będą rozwiązywać gimnazjaliści decyduje dyrektor CKE. Przykładowe zestawy zadań zamieszczone są w Informatorach.
Czynności organizacyjne Jeden ze zdających z każdej sali uczestniczy w otwarciu paczek z zestawami w gabinecie dyrektora. Pozostali uczniowie wchodzą zgodnie z procedurą oraz zasadami ustalonymi przez komisję.
Wejście do sali Obowiązuje bezwzględny zakaz przynoszenia na egzamin urządzeń telekomunikacyjnych i multimedialnych. Jeśli urządzenie zostanie przyniesione na egzamin i zakłóci przebieg pracy, egzamin dla danego ucznia zostaje przerwany. Uczeń losuje miejsce przy stoliku W sali należy usiąść na wyznaczonym miejscu. Karteczki z numerem miejsca ustalonym przez komisję nie wolno przekładać.
Rozdanie arkuszy Punktualnie o 9.00 członkowie komisji rozdają arkusze. Uczniowie czytają instrukcję, wpisują w wyznaczonym miejscu swój kod, numer PESEL i naklejają naklejki – na początku arkusza i na karcie odpowiedzi. Sprawdzają, czy arkusz jest kompletny. Nauczyciele pomagają uczniom i odpowiadają na pytania, dotyczące części organizacyjnej.
Początek pracy z arkuszem Po zakończeniu wszystkich czynności organizacyjnych rozpoczyna się właściwa praca z arkuszem. Członkowie komisji nie odpowiadają na żadne pytania dotyczące zadań.
Zachowanie w czasie pracy W czasie pracy z zestawem egzaminacyjnym zdający pracuje samodzielnie i nie zakłóca przebiegu egzaminu, a w szczególności: - nie opuszcza sali (tylko w szczególnie uzasadnionej sytuacji po uzyskaniu pozwolenia przewodniczącego zespołu), nie opuszcza wyznaczonego miejsca w sali, w żadnej formie nie porozumiewa się z innymi zdającymi, nie wypowiada uwag i komentarzy, nie zadaje żadnych pytań dotyczących zadań egzaminacyjnych, W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości przewodniczący przerywa uczniowi egzamin. Uczeń musi przystąpić do egzaminu z danej części w drugim terminie (część rozumiemy jako dzień egzaminacyjny).
Wyjście z sali w czasie pracy W bardzo uzasadnionych sytuacjach uczeń może wyjść z sali (np. w celu zażycia leku), ale dzieje się to pod okiem nauczyciela dyżurującego na korytarzu. W innych sytuacjach uczeń nie opuszcza sali.
Koniec pracy z arkuszem Należy wykorzystać cały czas przeznaczony na pracę z arkuszem. Po zakończeniu pracy uczeń odkłada arkusz na brzeg stolika i czeka, aż podejdzie do niego jeden z członków komisji, który sprawdza poprawność kodowania i uzupełnienia karty odpowiedzi. Po upływie czasu przeznaczonego na rozwiązywanie zadań z zestawem egzaminacyjnym, uczniowie stosują się do poleceń przewodniczącego zespołu nadzorującego. Jeden uczeń z każdej sali zostanie poproszony o pozostanie do momentu spakowania materiałów do koperty – jego nazwisko zostanie zapisane w protokole.
Po zakończeniu I cz. egzaminu Po wyjściu z sali należy przejść do wyznaczonej klasy, w której dyżury pełnią nauczyciele.
Nie wykonuje się rysunków ołówkiem. Co trzeba zabrać? Bezwzględnie każdy zdający zaopatruje się w długopis z czarnym wkładem. W drugim dniu należy dodatkowo przynieść linijkę. Rysunki – jeżeli trzeba je wykonać – zdający wykonują długopisem. Nie wykonuje się rysunków ołówkiem.
Czego nie wnosimy na salę? Pod żadnym pozorem nie wnosimy dodatkowych przedmiotów np.: maskotek, torebek. Nie wnosimy produktów spożywczych i napojów. (wyjątek stanowią osoby, których stan zdrowia wymaga regularnych posiłków). Nie wolno przynosić, a tym samym używać – korektora, a w drugim dniu także kalkulatora.
Procedury dla rodziców Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia składają dyrektorowi szkoły do 30 września 2017r. pisemną deklarację: wskazującą jeżyk obcy nowożytny, z którego uczeń przystąpi do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego, Informującą o zamiarze przystąpienia do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym,
Rodzice (prawni opiekunowie) nie później niż do 18 stycznia 2018r Rodzice (prawni opiekunowie) nie później niż do 18 stycznia 2018r. składają dyrektorowi szkoły pisemną informację o zmianie języka obcego nowożytnego, wskazanego wcześniej w deklaracji na inny język obcy, którego uczeń uczył się jako obowiązkowego lub rezygnacji z przystąpienia do egzaminu z języka obcego na poziomie rozszerzonym, jeżeli egzamin na tym poziomie nie był obowiązkowy. Do 30 marca 2018r. rodzice uczniów będących laureatami, finalistami językowych olimpiad przedmiotowych lub laureatami językowych konkursów przedmiotowych, mają prawo złożyć wniosek do dyrektora szkoły wniosek o zmianie języka obcego nowożytnego.
Rada pedagogiczna wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego do potrzeb i możliwości uczniów na podstawie: orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się, zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza. pozytywnie zaopiniowanego przez radę pedagogiczną wniosku nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej, sytuację kryzysową lub traumatyczną – po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów),
Uczniowie uprawnieni do dostosowania form i warunków przeprowadzenia egzaminu
Do 15 października 2017r. dyrektor szkoły przyjmuje od rodziców (prawnych opiekunów) uczniów zaświadczenia o stanie zdrowia oraz opinie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Do 20 listopada 2017r. dyrektor jako przewodniczący zespołu egzaminacyjnego informuje na piśmie rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o dostosowaniu warunków i form przeprowadzania egzaminu do jego dysfunkcji. Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia składają oświadczenie o skorzystaniu lub rezygnacji z przyznanych uczniowi dostosowań.
Do 23 listopada 2017r. rodzic (prawny opiekun) ucznia składa dyrektorowi szkoły pisemne oświadczenie o rezygnacji z korzystania albo niekorzystania z dostosowań podczas egzaminu wskazanych przez radę pedagogiczną.
z języka polskiego, z matematyki – nie więcej niż o 45 minut, Jeżeli jest mowa o przedłużeniu czasu na wykonanie standardowego zestawu zadań, oznacza to, że pracę z zestawem można przedłużyć w przypadku egzaminu gimnazjalnego: z historii i wiedzy o społeczeństwie, z przedmiotów przyrodniczych oraz z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym – nie więcej niż o 20 minut, z języka polskiego, z matematyki – nie więcej niż o 45 minut, z języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym – nie więcej niż o 30 minut.
Sprawdzanie Rozwiązane przez ucznia zadania otwarte są sprawdzane i punktowane przez specjalnie przygotowanych i przeszkolonych egzaminatorów okręgowych komisji egzaminacyjnych, wpisanych do ewidencji. Karty odpowiedzi, na których są odpowiedzi do zadań zamkniętych (naniesione przez uczniów) oraz wyniki zadań otwartych (wpisane przez egzaminatorów), wprowadza się do elektronicznych czytników, w których każda z kart jest odczytywana. Wynik odczytu wprowadzony zostaje do bazy danych.
Egzaminatorów powołuje dyrektor OKE. Egzaminatorzy Egzaminatorów powołuje dyrektor OKE. Nie mogą oni sprawdzać prac uczniów ze szkoły, w której są zatrudnieni.
Wynik Wynik egzaminu gimnazjalnego to suma punktów uzyskanych za wykonanie zadań otwartych i zamkniętych. Ustala go okręgowa komisja egzaminacyjna na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów. Jest on ostateczny.
Zaświadczenie Wyniku egzaminu gimnazjalnego nie odnotowuje się na świadectwie szkolnym. Każdy gimnazjalista otrzymuje natomiast z OKE odrębne zaświadczenie o uzyskanych przez siebie wynikach. Uczeń (słuchacz) lub jego rodzice (prawni opiekunowie) odbierają to zaświadczenie w szkole.
Unieważnienie W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez gimnazjalistę lub jeżeli zakłóca on prawidłowy przebieg egzaminu gimnazjalnego w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom (słuchaczom), przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę tego gimnazjalisty i przerywa jego egzamin. Informację o przerwaniu i unieważnieniu egzaminu zamieszcza się w protokole.
Udostępnienie pracy Na prośbę ucznia (słuchacza) lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniona uczniowi (słuchaczowi) lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora OKE.
Sprawdzenie poprawności danych osobowych Na stronie OKE www.oke.poznan.pl będzie dostępny serwis dla uczniów. Używając indywidualnego identyfikatora, który uczeń uzyska od dyrektora szkoły i hasła, którym jest PESEL ucznia, będzie mógł on sprawdzić poprawność swoich danych osobowych i ewentualne błędy zgłosić do dyrektora szkoły do końca stycznia 2018r. Od dnia uwolnienia wyników egzaminu gimnazjalnego tj. od 15 czerwca 2018r. uczeń będzie mógł uzyskać informacje o indywidualnych wynikach egzaminu .
Informacje na temat egzaminu gimnazjalnego dostępne są na stronie internetowej CKE (www.cke.edu.pl), w zakładce egzamin gimnazjalny.
Rodzicu wspieraj swoje dziecko dopilnuj aby wyspało się w noc poprzedzającą egzamin, dopilnuj aby wstało odpowiednio wcześnie, zjadło śniadanie i dojechało spokojnie do szkoły ( uczniowie spóźnieni nie biorą udziału w danej części egzaminu), sprawdźcie wieczorem wspólnie z dzieckiem czy posiada odpowiednie przybory i legitymację szkolną, rozmawiaj z dzieckiem przed i po każdej części egzaminu aby mogło się „wygadać” i rozładować stres, zadbaj o dobrą atmosferę i przyjemności w czasie egzaminów.
INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE ZA PRZYGOTOWANIE I REALIZACJĘ SYSTEMU EGZAMINÓW ZEWNĘTRZNYCH CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA w Warszawie - powołana przez sejm RP ustawą z dnia 25 lipca 1998 r. OKRĘGOWE KOMISJE EGZAMINACYJNE - powołane przez Ministra Edukacji Narodowej rozporządzeniem z dnia 18 lutego 1999 r.
ZASIĘG TERYTORIALNY OKRĘGOWYCH KOMISJI EGZAMINACYJNYCH OKE w Gdańsku OKE w Jaworznie OKE w Krakowie OKE w Łodzi OKE w Łomży OKE w Poznaniu OKE w Warszawie OKE we Wrocławiu