JAK TRAFNIE POSTĘPOWAĆ Z DZIECKIEM W OKRESIE DORASTANIA?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
Dziecko na wagarach Leniwe, niedopilnowane czy przestraszone?
„POSTAW NA RODZINĘ”.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
Wpływ rozwodu rodziców na psychikę dziecka.
Rady dla rodziców Jak można przeciwdziałać niepożądanym zachowaniom dziecka w Internecie? Najlepszym sposobem ochrony dziecka jest rozmowa z nim. Żadna.
Sytuacja życiowa rodzin czasowo niepełnych z powodu migracji
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
6 kroków do porozumienia
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Zamiast ucieczki. ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych - polska fundacja mająca status organizacja pożytku publicznego, zajmująca się problemem.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
JAK UCHRONIĆ DZIECI I MŁODZIEŻ PRZED SIĘGANIEM PO UŻYWKI???
1 Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Sprzedaży Salamon Consulting Zdjęcia ze stron:
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
Czy zastanawiałeś się kiedyś, po co jesteś na tym świecie?
Prawa dziecka! ozwoju • Prawa dziecka:
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Zadawanie pytań.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Poradnik szczęśliwej rodziny
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Szkoła Promująca Zdrowie
KIEDY POZWOLIĆ? KIEDY ZABRONIĆ? …czyli negocjacje z nastolatkiem
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
Co mogę zrobić, aby moje dziecko wyrosło na szczęśliwego człowieka?
Umiejętność obserwacji.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Stowarzyszenie Doradców Europejskich RODZINA W RÓWNOWADZE - rozmawiajmy empatycznie!
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Publiczna Szkoła Podstawowa w Ochli. Obecnie dzieci często siadają samotnie w domu przed komputerami i nie nawiązują osobistych kontaktów pozalekcyjnych.
Mgr. Magdalena Lacek. adres internetowy Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II Zakładka dla rodziców:
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Bliżej siebie- dalej od narkotyków i dopalaczy
STRES jak sobie z nim radzic.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Rodzina - Tu wszystko się zaczęło -. Znaczenie rodziny w życiu człowieka Jakie znaczenie w życiu ma rodzina? Najczęściej w ogóle się nad tym, nie zastanawiamy.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Dzień Bezpiecznego Internetu w naszej szkole
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
1 1.
Zapis prezentacji:

JAK TRAFNIE POSTĘPOWAĆ Z DZIECKIEM W OKRESIE DORASTANIA?

UTRZYMYWANIE WIĘZI EMOCJONALNEJ Jednym z najważniejszych czynników chroniących dziecko przed zachowaniami problemowymi jest dobry kontakt z rodzicami. Młody człowiek przestaje być dzieckiem, rozchwianiu ulega jego dotychczasowe poczucie tożsamości, zmienia się jego ciało i psychika, pojawiają się nowe potrzeby i służące ich realizacji nowe zachowania. Ponieważ trudno sobie z tym wszystkim radzić – rośnie w nastolatku niepewność i poczucie niskiej wartości, chwiejność emocjonalna, drażliwość, krytycyzm wobec siebie, ale też wobec dorosłych. Dla rodzica często najtrudniejsze jest to, że dziecko oddala się od niego, w pewnym sensie od niego ucieka. Nie chce już przebywać z nim, izoluje się w domu, czas woli spędzać z kolegami, unika rozmów. Wielu rodziców przyjmuje te zmiany z trudnością, nie potrafi ich zaakceptować. Niektórzy traktują je jak sygnały, że coś się dzieje złego, jako zdradę, opuszczenie, inni jako rozrastający się konflikt o niejasnych przyczynach.

Rozluźnienie więzi emocjonalnej lub jej utrata to jeden z najpoważniejszych przyczyn bezradności wychowawczej. Oto najważniejsze rady, które mogą pomóc jej uniknąć: SZANUJ potrzebę autonomii dziecka. Autonomia to prawo do prywatności, posiadania własnego terytorium i osobistych tajemnic PRZYJMUJ ZE ZROZUMIENIEM to, że dziecko nie chce już spędzać z rodziną tyle czasu, co dawniej. Nie obwiniaj go ani nie oskarżaj

ZAAKCEPTUJ chwiejność emocjonalną i drażliwość dziecka ZAAKCEPTUJ chwiejność emocjonalną i drażliwość dziecka. Wynikają one z gwałtownych zmian, jakich doświadcza nastolatek STARAJ SIĘ z dzieckiem jak najwięcej rozmawiać, ale nie wymuszaj kontaktu, pozwól, aby to ono zdecydowało o czym, kiedy i jak długo rozmawiacie ZADBAJ o czas i miejsce rozmów. Unikaj ich prowadzenia w sytuacjach, kiedy jesteś zajęty czymś innym

NAUCZ SIĘ rozpoznawać reakcje dziecka: zauważ, jakie tematy, jakie Twoje zachowania w rozmowie wpływają na nie zniechęcająco, a co powoduje jego zaciekawienie OKAZUJ dziecku empatię i akceptację. Staraj się zrozumieć uczucia dziecka STARAJ SIĘ przede wszystkim słuchać – bez osądzania, krytykowania czy obwiniania. Pamiętaj, że akceptacja nie musi oznaczać zgody ani aprobaty!

UNIKAJ w kontakcie z dzieckiem destrukcyjnych zachowań tj UNIKAJ w kontakcie z dzieckiem destrukcyjnych zachowań tj. grożenie, moralizowanie, pouczanie, diagnozowanie, karanie DBAJ o to, aby rozmowy były naprawdę partnerskimi spotkaniami, podczas których Ty przede wszystkim słuchasz, starasz się jak najwięcej od dziecka dowiedzieć się o jego życiu, uczuciach i problemach ANGAŻUJ dziecko w sprawy i przedsięwzięcia rodzinne tak, aby czuło się pełnoprawnym członkiem rodziny biorącym udział w rozpatrywaniu problemów i podejmowaniu decyzji

DAWAJ dziecku ważne zadania, podczas realizacji których będzie miało szansę na sukces i potwierdzenie swojej wartości

UTRZYMYWANIE SKUTECZNOŚCI WYCHOWAWCZEJ PODTRZYMUJ z dzieckiem otwartą komunikację. Wprowadź obyczaj rozmawiania o wszystkich ważnych sprawach, zwłaszcza jeżeli są trudne i budzą wiele emocji. Unikaj ukrywania problemów (np. przed innymi członkami rodziny) UKSZTAŁTUJ w dziecku przekonanie, że może na Ciebie liczyć i uzyska Twoje wsparcie nawet w takich sytuacjach, gdy jego postępowanie nie będzie Ci się podobało (co nie oznacza, że zgodzisz się na zachowania destrukcyjne)

PAMIĘTAJ jednak, że wsparcie nie może oznaczać nadmiernej ochrony (nie chroń dziecka przed konsekwencjami jego czynów) BĄDŹ GOTÓW pomagać dziecku, ale pamiętaj, że rzeczywiście sensowna i skuteczna pomoc polega na wspieraniu samodzielnie podejmowanych już działań, a nie na wyręczaniu USTAL jasne zasady życia domowego i konsekwentnie ich przestrzegaj. Zasady te powinny dotyczyć wszystkich członków rodziny.

PAMIĘTAJ, że ustalenie i przestrzeganie zasad nie powinno oznaczać nadmiernej kontroli. Najlepiej, jeśli zasad jest niewiele, za to są one konsekwentnie przestrzegane, a poza obszarem ich działania autonomia dziecka jest szanowana USTAL z dzieckiem jasne gratyfikacje (nagrody) za przestrzeganie zasad, a z drugiej strony konsekwencje, jakie dziecko poniesie w przypadku ich naruszania. Pamiętaj jednak, że koncentracja uwagi nad niepożądanym zachowaniem, może je wzmocnić

KONSEKWENCJE nie powinny być traktowane jako bolesna kara ani wymierzane ze złością, bo wtedy będą odczuwane jako zemsta. Zastosuj konsekwencje ale jednocześnie okaż wsparcie i troskę. EGZEKWUJ konsekwencje bez odstępstw. Nie warto ustalać konsekwencji, których sam nie będziesz miał gotowości lub ochoty realizować STARAJ SIĘ utrzymywać stałe i ścisłe porozumienie ze wszystkimi członkami rodziny zajmującymi się dzieckiem i mającymi wpływ na jego zachowania

DZIĘKUJEMY Opr. Aneta Łakomiec