Krajowe Ramy Kwalifikacji (z perspektywy AGH) Bydgoszcz 2011.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Advertisements

Dr inż. Magdalena Jabłońska
Zapewnianie jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego w warunkach znowelizowanego Prawa o szkolnictwie wyższym Paweł Stępień i.
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projektowanie programu studiów w oparciu o efekty kształcenia.
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Kształtowanie motywacji pracowników
Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Określanie liczby punktów ECTS Sposoby wyznaczania sumarycznych wskaźników ilościowych charakteryzujących program
Tworzenie programów kształcenia zgodnie z wymogami KRK – Spotkanie dyskusyjne
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Komputeryzacja pomiarów
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
WITAMY W. Nowy nadzór Dlaczego zajęliśmy się tym projektem ? Obecny stan oświaty – bez katastrofy, przeciętność, Obecny stan oświaty – bez katastrofy,
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Digitalizacja obiektów muzealnych
Jakość kształcenia w roku akademickim 2012/13
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
RAPORT WYDZIAŁ TEOLOGICZNY Rada ds. Jakości Kształcenia Badanie jakości kształcenia na UAM 2011/2012 Grudzień 2012 Samoocena wydziałowa 1.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
System Zapewniania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym
Tworzenie opisu efektów uczenia się dla studiów technicznych (dla obszaru kształcenia inżynierów) Andrzej Kraśniewski Bohdan Macukow KRPUT, 3 grudnia 2009.
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Budowa i funkcjonowanie systemu zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Lingwistyki Stosowanej UW.
ZASADY FUNKCJONOWANIA UCZELNIANEGO SYSTEMU ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W POLITECHNICE WROCŁAWSKIEJ § 3. W celu realizacji zadań USZJK na szczeblu uczelnianym,
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
System zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim – wybrane zagadnienia Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Spotkanie z Przewodniczącymi.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Komputeryzacja pomiarów
HARMONOGRAM WDRAŻANIA APLIKACJI MUNSOL W GMINIE KRAPKOWICE
Nagroda Prezesa Rady Ministrów (Rozporządzenia PRM z z dnia 27 sierpnia 2004 r. ) 1)wyróżnione rozprawy doktorskie dla osób, którym został nadany stopień.
WDRAŻANIE SYSTEMÓW Grażyna Szydłowska.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki ul. Nowowiejska Jelenia Góra.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Kształcenie września 2018.
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

Krajowe Ramy Kwalifikacji (z perspektywy AGH) Bydgoszcz 2011

KRK – strategia wdrażanie jaką strategię przyjąć?

Kluczowe zagadnienia/pytania 1.Czego, jakich obszarów kształcenia, dotyczy wprowadzenie KRK? 2.Jakie zmiany/działania są konieczne w tych obszarach? 3.Jak głębokie, zasadnicze powinny być te zmiany, jaki powinien być ich zakres?

Kluczowe zagadnienia/pytania Odpowiedzi na te pytania rzutują na sposób przygotowania i wprowadzenie zmian wynikających z wdrażania KRK oraz na zarządzanie tym procesem. Na władzach uczelni spoczywa obowiązek zarządzania tymi zmianami (ich wykonanie wymaga pracy wszystkich nauczycieli, całej kadry uczelni).

Kluczowe zagadnienia 1.Zmiany/budowa programów studiów na bazie efektów kształcenia Jak gruntownie przebudować programy studiów, a w jakim stopniu tylko przygotować ich opis zgodnie z KRK (w języku opisu kompetencji)? Odpowiedź determinuje sposób podejścia, metodę: top-down bottom-up

Budowa programu studiów Kto za co odpowiada przy wprowadzaniu KRK czyli jakie zadania przed nami?

Możliwe podejścia do budowy programu studiów

Metoda bottom-up Do zastosowania dla istniejących już programów studiów Dla tych programów studiów trzeba opisać efekty kształcenia Te programy trzeba uzupełnić o efekty kształcenia z zakresu kompetencji personalnych i społecznych Naprawdę potrzebne jest połączenie obu metod

Kluczowe zagadnienia 2.Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia Jak przebudować/ulepszyć/uzupełnić system zapewnienia jakości kształcenia? Odpowiedź determinuje, w skali uczelni i wydziałów, zakres zmian: Struktury systemu Obszarów działań w ramach systemu Instrumentów służących realizacji zadań systemuQ

Działania w AGH – wdrożenie KRK Krajowe Ramy Kwalifikacji z perspektywy AGH

Działania w AGH – wdrożenie KRK Powołanie uczelnianego zespołu ds. KRK Powołanie wydziałowych zespołów ds. KRK Program pilotażowy/wzorcowy (przebudowa programów studiów + opis przedmiotów w oparciu o efekty kształcenia) Uczelniany System Zapewnienia Jakości Przebudowa programów studiów w AGH Zadanie Co trzeba zrobić Termin Osoba

Działania w AGH – regulacje prawne uchwały Senatu zarządzenia Rektora uchwały RW w sprawie zasad tworzenia, przekształcania oraz znoszenia studiów wyższych... w sprawie nowych programów studiów... w sprawie wdrożenia i doskonalenia Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia...

Działania w AGH – regulacje prawne w sprawie wdrożenia i doskonalenia Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia... Przykład:

Działania w AGH Program pilotażowy wydział – Wydział Fizyki wydziałowy zespół ds. KRK (z udziałem studentów) (autorytet + nadane uprawnienia = skuteczność) określić obszar, stopień studiów i profil (Fizyka Techniczna, nauki techniczne, ogólnoakademicki) określić poziom zadowolenia z istniejącego programu określić poziom wymaganych zmian (bottom-up) opracować zbiór efektów kształcenia dla danego kierunku studiów opracować przykładowe programy przedmiotów

Strona WWW dotycząca KRK

Strona WWW dotycząca KRK

Działania w AGH – program pilotażowy Harmonogram wprowadzania KRK na WFiIS AGH 2011 czerwiec opracowanie benchmarków dla studiów I stopnia 2011 wrzesień opracowanie benchmarków dla studiów II stopnia 2011 październik seminarium wydziałowe oraz specjalna Rada Wydziału poświęcone wprowadzaniu KRK 2011 październik początek prac nad opracowaniem nowych programów studiów 2011 listopad początek opracowywania kart przedmiotów przez prowadzących zajęcia na WFiIS 2012 marzec zakończenie tworzenia kart przedmiotów

Działania w AGH – program pilotażowy Benchmark dla studiów I stopnia na kierunku Fizyka Techniczna Fizyka Techn. W01-W33 U01-U45 K01-K13

Nauki Techn. W01-W10 U01-U17 K01-K08 Działania w AGH – program pilotażowy Benchmark dla studiów I stopnia na kierunku Fizyka Techniczna

Działania w AGH – program pilotażowy Uwaga: Ważną rzeczą jest, aby efekty kształcenia były weryfikowalne. Muszą więc być sformułowane w taki sposób, aby można było zweryfikować dla konkretnego studenta, czy dany efekt kształcenia został osiągnięty czy nie? Nie powinny być zbyt ambitne, muszą być możliwe do zrealizowania. Macierz kompetencji i macierz efektów kształcenia zostaną opracowane po otrzymaniu kompletu kart przedmiotów

Działania w AGH – program pilotażowy Przykład - EK dla przedmiotu Komputeryzacja pomiarów zamierzone efektyforma zajęćsposób oceny odniesienie do EK FT Zna teoretyczne podstawy protokołów transmisji danych: RS, port I/O, port równoległy, GPIB (IEEE 488), USB, IEEE 1394 wykład (dyskusja)projekt raport lab. W04-06 U01-05 Zna podstawy programowania w LabView, funkcje LabView wykład (dyskusja)projekt raport lab. W04-07, W12-16, U01-05 Zna teoretyczne podstawy cyfrowej filtracja danychwykład (dyskusja)projekt raport lab. W04-07, W12-16, U04-07, U12-U25 Zna budowę i działanie przetworników A/C, liczników programowalnych i wybranych przyrządów pomiarowych wykład, laboratorium projekt raport. lab. W06,08, W22-25 U04-05, U Potrafi przeanalizować i zaprojektować zadany układ pomiarowy, stworzyć opis jego funkcjonalności od strony akwizycji danych pomiarowych i systemu sterowania pomiarem laboratoriumprojekt raport lab.... Potrafi wybrać i wykorzystać właściwe narzędzia programistyczne do sterowania eksperymentem (przyrządy wirtualne) i do przetwarzania danych laboratorium konsultacje projekt raport lab....

Działania w AGH Kluczowe jest myślenie nauczyciela o przedmiocie w kategoriach efektów kształcenia !!!

Podsumowanie Wprowadzenie KRK wymusza jak najszybsze powstanie nowych zasad organizacyjnych uwzględniających wzrost aktywności uczestników procesów kształcenia, nauczycieli i studentów efekty kształcenia i efekty uczenia się Konieczny jest dobry wewnętrzny system oceny jakości kształcenia

Podsumowanie Przed nami jeszcze bardzo dużo pracy !!! Pierwsze kroki zostały zrobione, zwłaszcza w zakresie uzmysłowienia społeczności AGH KONIECZNOŚCI STAŁEGO PODNOSZENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA. To ważne bo o ostatecznym powodzeniu całego procesu decyduje człowiek, jego zaangażowanie, wiedza, doświadczenie.

Krajowe Ramy Kwalifikacji (z perspektywy AGH) Bydgoszcz 2011 Podziękowania dla prof. Andrzeja Kraśniewskiego, prof. Bohdana Macukowa i dr Tomasza Saryusz-Wolskiego za cenną dyskusję i udostępnienie materiałów