Od narratologii do narratywizmu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bogusława Dorota Gołębniak DSW we Wrocławiu
Advertisements

Historia idei komunikacji
TRADYCYJNE METODY PLANOWANIA I ORGANIZACJI PROCESÓW PRODUKCYJNYCH
Wyszukiwanie cytowań w Web of Science
Nauka o informacji w XXI wieku
Wykłady Zofii Gołąb-Meyer „Podstawy psychologiczne nauczania fizyki”
czyli Wprowadzenie do filozofii
Konferencja Odpowiedzialny Biznes 2005, listopada 2005
Konstruktywizm.
Filozofowie analityczni
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Kierowanie twórczością w organizacji
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Determinanty naukowości w informatologii
JEDNOŚĆ.
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Podstawy socjologii- wykład VI
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
Podstawy socjologii- wykład II
Projektowanie - wprowadzenie
Szkoła wspólnota osób zanurzonych w kulturze
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
I NKJO wchodzi w skład Zespołu Nauczycielskich Kolegiów Języków Obcych
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Gnozeologia – epistemologia 2010
Ewaluacja w edukacji, jako interakcja, proces i wspomaganie. Prof
Opracowanie zbiorów i normalizacja
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Małgorzata Trzcielińska
Wprowadzenie do studiów kulturowych
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Od narratologii do narratywizmu
Od narratologii do narratywizmu
Próby przekraczania narratywizmu w historiografii
Od narratologii do narratywizmu
Od narratologii do narratywizmu
Od narratologii do narratywizmu
Politechniki Poznańskiej
PRZEŁOM ANTYPOZYTYWNISTYCZNY A BADANIA SPOŁECZNE
Najlepsi czytelnicy w historii szkoły 1965/66 - Mirosław Twardy VIII g 1966/67 - Katarzyna Gąsior VIII 1967/68 - Marta Ziarko I a 1968/69 - Elżbieta Sarek.
SZKOŁA PROGRESYWISTYCZNA
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Modelowanie Kognitywne
RODZAJE LITERACKIE.
Rozwój technologii komputerowych w świetle filozoficznej refleksji nad nauką i techniką Dr Mariusz Szynkiewicz UAM w Poznaniu Zakład Filozofii Nauki
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Dominika Milczarek Przyszłość metodologii ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Logika i argumentacja dla prawników
Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.
Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM w Poznaniu
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Strategia Promocji Marki Poznań Paweł Woźniak – Biuro Promocji Miasta.
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
Polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie studia licencjackie (I stopnia)
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Tożsamość nauk o zarządzaniu
Filozofia kognitywistyki
Wizualizacja zbiorów Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej według dziedzin nauki na podstawie UKD Stan na październik 2015 Cel: Zilustrowanie zawartości.
Zmiany w programie kierunku Kognitywistyka
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Kultura współczesnego świata
Zapis prezentacji:

Od narratologii do narratywizmu Kariera narracji we współczesnej humanistyce

Postfenomenolo giczna filozofia tożsamości Paul Ricoeur, Czas i opowieść (1983 – 1985); O sobie samym jako innym (1990); Charles Taylor, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej (1994); Alasdair MacIntyre, Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności (1981). Postfenomenolo giczna filozofia tożsamości

Artur C. Danto, Analitical Philosophy of History (1965); Hayden White, Metahistory (1973); Frank R. Ankersmit, Narrative Logic (1983). Teoria historii

Psychologia i psychoanaliza Roy Schafer, The Psychoanalytic Life History (1975); Donald Spence, Narrative Truth and Historical Truth. Meaning and Interpretation in Psychoanalisys (London 1982); Jerome Bruner, Acts of meaning (1990) Psychologia i psychoanaliza

Zdzisław Pawłowski, Opowiadanie, Bóg i początek Zdzisław Pawłowski, Opowiadanie, Bóg i początek. Teologia narracyjna Rdz 1 – 3, Warszawa 2003; Henryk Seweryniak, Prorok i błazen. Szkice z teologii narracji, Poznań 2005. Teologia

A także… teoria sztucznej inteligencji; teoria biznesu; teoria gier; kognitywistyka (vide środowisko toruńskie); medycyna; etnografia; badania genderowe; prawo ……..

Niemożliwość interdyscyplinarności 1 Badania narratywistyczne prowadzone są w ramach istniejących dyscyplin (filozofia, psychologia, historiografia itd.), przez co spełniają cele właściwe tym właśnie dyscyplinom. „Niski poziom konsensusu” (zob. K. Abriszewski, Pogranicze, wykluczanie, krzyżowanie, emigrowanie, [w:] id., Wszystko otwarte na nowo. Teoria Aktora-Sieci i filozofia kultury, Toruń 2010, s. 67–68).

Niemożliwość interdyscyplinarności 2 (nieredukowalna różnica?) Tradycyjna narratologia to opis generowania opowieści fikcyjnych. Narratywizm to zespół narzędzi służących do opisu dyskursów niefikcjonalnych

Niemożliwość interdyscyplinarności 3 W obliczu niemożliwości (możliwości ograniczona?) dialogu między humanistyką a nie-humanistyką pozostaje interdyscyplinarność krótkiego zasięgu („short-range”) – wewnątrz humanistyki

Niemożliwość interdyscyplinarności 4 Różnica między przedmiotami odniesienia: Narratologia – transdyscyplinarna teoria opowiadania; Narratywizm to wewnątrzdyscyplinarna teoria przedmiotów właściwych danej dyscyplinie (filozofia – tożsamość; historiografia – teoria dyskursu historycznego itd.)

Możliwość interdyscyplinarności „Współczesna teoria narracji nie tylko rozprzestrzeniła się na pozostałe dziedziny wiedzy, ale zarazem odsłoniła nowe wymiary przedmiotu badań” (184), tzn. pokazała, że opowiadanie nie jest tylko opowiadaniem – sposobem wiązania w całość zdarzeń – ale czymś o wiele poważniejszym, a i właściwym dla co najmniej kilku dyscyplin: „Do głosu doszły […], zwłaszcza od początku lat 70., te orientacje, które traktują narrację m. in. jako instrument poznania, ale zarazem postrzegają każdy dyskurs jako uwikłany w narrację i wydobywają opowieściowy, wytwórczy, fikcyjny i zarazem literacki jego wymiar. Narratologia literaturoznawcza zaczęła łączyć różne dyscypliny. Mówiąc inaczej, kategoria narracji, często wraz z literaturoznawczym oprzyrządowaniem, zajęła ostatnio jedno z miejsc zdecydowanie naczelnych w wielu dziedzinach nauk humanistycznych” (185-186)”.

Narracja jako derridiański suplement Nie jest zewnętrzną pozytywnością, którą po prostu można przejąć bez szkody dla niej samej i nowego miejsca pobytu. Raczej jest wirusem, który: zmienia samego siebie w zależności od miejsca pobytu, zmienia samo nowe miejsce pobytu; Na zasadzie sprzężenia zwrotnego zmienia stare miejsce pobytu

Przykładowo Zmiana samej narracji w zależności od miejsca pobytu: Narracja w dyskursie o literaturze to dialektyka discourse i histoire: sposobu i przedmiotu przedstawiania zdarzeń Narracja w dyskursie filozoficznym to struktura rozumienia.

Przykładowo 2. Zmiana samego miejsca pobytu: Trudno w sposób akceptowalny uprawiać pozytywistyczną teorię historii po Whicie Trudno uprawiać filozofię tożsamości bez uwzględnienia jej czasowego wymiaru, który na dobre wprowadza do niej narratywizm

Przykładowo 3. Zmiana miejsca, z którego rozpoczęła się wędrówka: sprzężenie zwrotne między literaturoznawstwem a nie-literaturoznawstwem

Narracja – przyczyny popularności Zbieżność z antyscjentystycznym sceptycyzmem poznawczym (zob. A. Szahaj, Postmodernizm a scjentyzm, [w:] tenże, Zniewalająca moc kultury. Artykuły i szkice z filozofii kultury, poznania i polityki, Toruń 2004); Zbieżność z pokartezjańską filozofią podmiotu, akcentującą czasowość i „konstruowalność” egzystencji; Zbieżność z socjologią tożsamości nowoczesnej, akcentującą refleksyjność podmiotu (zob. A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość, Warszawa 2006).

Narracja w humanistyce – wspólny rdzeń 1 Narracja jako: skonstruowana struktura rozumienia

Narracja w humanistyce – wspólny rdzeń 2 Narracja zawsze jest budowaniem tożsamości: poprzez scalanie własnego doświadczenia świata, z kolei scalanie to odbywa się na drodze ustalania koherentnego przebiegu czasowego na bazie jakiegoś modelu fabularnego, który to model jest efektem negocjacji podmiotu z innymi .

Narracja w humanistyce – słabe strony Podwójne uproszczenie: podmiotu i opowiadania.

Narracja w humanistyce – słabe strony Uproszczenia w filozofii podmiotu i poznania Uproszczenia w koncepcji opowiadania Nowsze badania nad naturą umysłu i jego pracy poznawczej pokazują, że narracja to jedynie komunikacyjny sposób uporządkowania materiału poznawczego, faktycznie zdobywanego w inny sposób arystotelizm: Opowiadanie to logiczna, teleologiczna struktura, składająca się z początku, środka i zakończenia Całościowość, koherencja wewnętrzna po poststrukturalizmie?

Narracja w humanistyce – mocne strony W filozofii podmiotu i poznania W teorii opowiadania Uznanie czasowości tożsamości i poznania Uwzględnienie samego aktu wypowiadania, pomijanego przez tradycyjną narratologię