PROGRAM ĆWICZEŃ Część II - PRAKTYKA 5. Przygotowanie projektu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Advertisements

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Realizacja projektów w ramach Programu „Działaj Lokalnie IX” Działaj Lokalnie to program Polsko - Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowany przez Akademię.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
PROGRAM ĆWICZEŃ Część II - PRAKTYKA 5. Przygotowanie projektu przygotowanie strategii monitoringu w projekcie przygotowanie strategii rekrutacji/promocji/upowszechniania.
Budżet partycypacyjny w Warszawie na rok 2018 Zespół ds. budżetu partycypacyjnego.
„System obsługi wsparcia finansowanego ze środków PFRON”
System akredytacji AKSES
Kryteria wyboru Rocznych Planów Działań Pomocy Technicznej w ramach 14 Osi RPO WL 2014 – 2020 – Pomoc Techniczna Aneta Pieczykolan Dyrektor Departamentu.
Projekt zintegrowany LIFE Ekodoradcy Centrum kompetencji
Fundusz Wsparcia Inicjatyw Lokalnych, Międzyregionalnych i Transgranicznych w Euroregionie Niemen Szkolenie dla beneficjentów zagadnienia ogólne.
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Projekt „Podniesienie kompetencji studentów Wydziału Gospodarki Międzynarodowej” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Poddziałanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Metoda projektu.
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
w powiatach malborskim i sztumskim”
TRZECIE spotkanie Zespołu
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Program kompleksowego wsparcia szkół oraz przedszkoli, podporządkowany potrzebom tych podmiotów w obszarach wymagających szczególnego wsparcia – Powiat.
Wielkopolski Regionalny
Warsztat refleksyjny PROW na lata , Lokalna Grupa Działania Stowarzyszenie „Zielony Pierścień Tarnowa” Zielony Pierścień Tarnowa,
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Co to jest SSC Master… SSC Master to platforma elektronicznego obiegu, dekretacji i akceptacji dokumentów w organizacji. Dzięki szerokiemu i elastycznemu.
Nasz projekt: „Kadra edukacyjna XXI. wieku”.
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Zgłoszenie do konkursu
Zgłoszenie do konkursu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Program „Aktywne Pogranicze” Jak dokumentować i rozliczać projekt?
Spotkanie dla pracodawców ,,Warto wiedzieć, warto skorzystać„
System Mobility Tool+ Projekt „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” Konkurs 2016.
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
Plan Produkcji i Obrotu
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasady składania i oceny wniosków
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Sprawozdanie z postępu realizacji Programu Rewitalizacji Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego na lata
Zgłoszenie do konkursu
Forum Komisji Dialogu Społecznego
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Nasza działalność KLAVO to firma zajmująca się dostarczaniem usług dla instytucji kultury. Chcemy, aby zwiększały one jakość obsługi zwiedzających. Celem.
Jakość – zespół działań danej organizacji (szkoły) ukierunkowany na spełnienie wymagań określonego klienta (ucznia).
Monitorowanie wdrażania opracowanie: Maria Utracka
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Wspomaganie pracy szkół
Zasady finansowe
Podstawowe informacje o programie WiFi4EU
Zapis prezentacji:

PROGRAM ĆWICZEŃ Część II - PRAKTYKA 5. Przygotowanie projektu przygotowanie strategii monitoringu w projekcie przygotowanie strategii rekrutacji/promocji/upowszechniania

Czas trwania projektu: 24 miesiące Budżet: ok. 600 000 tysięcy Partner Ponadnarodowy: Firma XYZ, Niemcy- firma doradcza, produkt: innowacyjne e-kursy dla osób młodych pozostających bez pracy + program praktyk Partner II: Fundacja ‘Młodzi’, cel: wsparcie młodzieży na rynku pracy, doradztwo

POMYSŁ: Wprowadzenie na rynek polski innowacyjnego modelu wsparcia dla osób młodych pozostających bez pracy, na który skłądać się będą e-szkolenia oraz program praktyk Temat: Zwiększenie możliwości zatrudnienia osób młodych bez pracy, w tym w szczególności osób, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu (tzw. młodzież NEET). Oczekiwane rozwiązania: wypracowanie i wdrożenie kompleksowych rozwiązań mających na celu aktywizację edukacyjno-zawodową osób młodych w wieku 15–29 lat, które spełniają łącznie trzy warunki, tj.: nie pracują (tj. są bezrobotne lub bierne zawodowo), nie kształcą się (tj. nie uczestniczą w kształceniu formalnym w trybie stacjonarnym) ani nie szkolą się (tj. nie uczestniczą w pozaszkolnych zajęciach mających na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy) Rodzaje działań w projekcie: transfer nowych rozwiązań i ich zaadoptowanie i wdrożenie wymiana doświadczeń i informacji

MONITORING-EWALUACJA CZYM JEST? MONITORING EWALUACJA - proces zbierania informacji; - systematyczne badanie- czy projekt przebiega zgodnie z planem, czy udaje się osiągać zamierzone produkty i rezultaty? - wykonywany jest w trakcie realizacji projektu, - bada trzy elementy projektu:  harmonogram działań, budżet oraz zaplanowane rezultaty; - osoby odpowiedzialne za monitoring to osoby zarządzające projektem - proces ciągły, systematyczne badanie wybranych elementów projektu; - odpowiada na pytanie: czy i jak udało nam się osiągnąć zamierzone cele oraz  w jaki sposób udało nam się je osiągnąć? - ewaluacja wykonywana jest po wybranym elemencie projektu lub po całościowej realizacji projektu; - osoby odpowiedzialne za ewaluację to osoby zarządzające projektem (ewaluacja wewnętrzna) albo wynajęta instytucja/osoba (ewaluacja zewnętrzną).

MONITORING-EWALUACJA CZEMU SŁUŻY? MONITORING EWALUACJA - ocena postępów z prowadzonych działań, zweryfikować tempo i kierunek, w którym zmierza projekt; -bieżąca modyfikacja działań, harmonogramu, budżetu - dane pochodzące z monitoringu są podstawą do wykorzystania w ewaluacji - pomoc w planowaniu kolejnych działań; -dostarcza konkretnej oceny projektu - dostarcza informacji niezbędnych do podjęcia decyzji - ocena , czy i jak udało się osiągnąć zakładany cel; - dane pochodzące z ewaluacji pomagają  w planowaniu kolejnych projektów, a nie stanowią krytycznej oceny naszej pracy.

MONITORING-EWALUACJA JAKIE WYKORZYSTUJE NARZĘDZIA? MONITORING EWALUACJA - cząstkowe sprawozdania z realizacji projektu ustne lub pisemne; - karta pracy; - lista obecności na zajęciach; - zestawy wydawanych certyfikatów; - dyplomy; - ankiety; - testy; - raporty finansowe określające stopień wykorzystania budżetu - ankiety uczestników po poszczególnych szkoleniach; - wywiady z uczestnikami; - wywiady z trenerami; - raporty trenerów

MONITORING Monitoring: rzeczowy- bieżącej weryfikacji realizacji prac projektowych finansowy- weryfikowanie czy środki w projekcie wydawane są zgodnie z ich przeznaczeniem

MONITORING Na etapie planowania projektu: DLACZEGO MONITORUJEMY? – CEL MONITORINGU Jakie są najistotniejsze cele prowadzenia monitoringu, jego funkcje i kontekst w odniesieniu do poszczególnych etapów cyklu projektu? KTO MONITORUJE? - ZESPÓŁ MONITORINGU Kto będzie odpowiedzialny za prowadzenie monitoringu? Jak duży powinien być Zespół ds. monitorowania i jak będą podzielone role pomiędzy kluczową kadrę zarządzającą?

MONITORING Na etapie planowania projektu: JAK MONITORUJEMY? – METODY MONITORINGU Jakie metody i narzędzia należy zaprojektować i jakie procedury należy uwzględniać przy gromadzeniu danych ilościowych i jakościowych? Jak będzie wyglądał proces zbierania danych i ich wykorzystania? CO MONITORUJEMY? – PRZEDMIOT MONITORINGU Co ma być przedmiotem monitorowania i podlegać obserwacji? Jaki powinien być zakres monitoringu nakładów, procesów i efektów? Jakie obiekty będą podlegać monitoringowi rzeczowemu i finansowemu ?

MONITORING We wniosku o dofinansowanie: • Jakie parametry będą zbierane? • W jaki sposób będą zbierane? • Przez kogo? • Jak często? • Gdzie i w jaki sposób będą zapisywane? • Do kogo mają być przekazywane? • Jak mają być ostatecznie przechowywane?

PRZEDMIOT MONITORINGU MONITORING REALIZACJI śledzenie postępów prac MONITORING FINANSOWY śledzenie kosztów GROMADZENIE OBIEKTYWNYCH DOKUMENTÓW Zadania projektowe Przepływy gotówkowe, transze dotacji Harmonogram realizacji Kwalifikowalność kosztów Wskaźniki rezultatów twardych (produkty) Salda kosztów w kategoriach budżetowych Wskaźniki rezultatów miękkich Źródła finansowania Ewidentcja uczestników Wzajemne rozliczenia

MONITORING- NARZĘDZIA Dokumentacja projektowa, która zbiera istotne, zaplanowane parametry projektu wynikające z zapisów we wniosku, będące bazą wyjściową dla monitoringu: • Struktura organizacyjna projektu, • Struktura personalna projektu, • Struktura zadaniowa projektu, • Harmonogram – wykres Gantt’a, • Tabele wskaźników rezultatów twardych (produktów) i rezultatów miękkich, • Matryca logiczna, • Bazy danych - Tabele danych o beneficjentach, • Szczegółowy plan budżetu.

MONITORING- NARZĘDZIA Kwestionariusze - najczęściej opracowane przez realizatorów zestandaryzowane formularze, odpowiednio oznakowane, zwłaszcza: • Karty rekrutacyjne, • Karty pracy, • Karty doradcze, • Listy obecności, • Dzienniki szkoleń, • Zestawienia/ rejestry np. wydanych zaświadczeń/dyplomów, wypłaconych świadczeń, • Ankiety ewaluacyjne, • Testy.

MONITORING- NARZĘDZIA Arkusze kalkulacyjne - robocze formularze opracowane przez realizatorów, które umożliwiają na bieżąco śledzić i analizować przebieg finansowy projektu: • Arkusze kalkulacyjne ze szczegółowym budżetem planowanym, • Arkusze kalkulacyjne (miesięczne i zbiorcze) z budżetem wykonywanym, • Arkusze kalkulacyjne z saldami kategorii wydatków (miesięczne, zbiorcze), • Arkusze miesięcznych przepływów gotówkowych, • Tabele planu płatności – transze dotacji – wnioski o płatność. 3. Schematy obiegu dokumentów: • Wzory sprawozdań wewnętrznych, • Schemat przepływu sprawozdań wewnętrznych, • Terminarz sprawozdań wewnętrznych. 4. Wzory i formularze raportowania wynikające z wytycznych, procedur i podpisanej umowy.

MONITORING- NARZĘDZIA Schematy obiegu dokumentów: • Wzory sprawozdań wewnętrznych, • Schemat przepływu sprawozdań wewnętrznych, • Terminarz sprawozdań wewnętrznych. Wzory i formularze raportowania wynikające z wytycznych, procedur i podpisanej umowy.

MONITORING- NARZĘDZIA Schematy obiegu dokumentów: • Wzory sprawozdań wewnętrznych, • Schemat przepływu sprawozdań wewnętrznych, • Terminarz sprawozdań wewnętrznych. Wzory i formularze raportowania wynikające z wytycznych, procedur i podpisanej umowy.

PROMOCJA Działania promocyjne w projekcie: należy uwzględnić je w harmonogramie prac oraz w budżecie projektu ich zakres należy przedstawić we wniosku o dofinansowanie Na etapie planowania projektu- konieczne opracowanie strategii działań promocyjno-informacyjnych : określenie grupy docelowej wybór narzędzii i kanałyów, które będą w danym przypadku najbardziej skuteczne rodzaj i koszty działań promocyjnych muszą być adekwatne do wartości przyznanego dofinansowania, jego zasięgu i charakteru.

PROMOCJA STRATEGIA PROMOCJI: Cele (co chcemy osiagnąć?): Grupy docelowe (do kogo skierujemy nasze działania?): Narzędzia (jak to zrobimy, jakie narzędzia wykorzystamy?): Zasoby (jakie zasoby- personalne, materialne itd- będą nam potrzebne, jakie posiadamy?) Koszty (jakie wydatki musimy ponieść?)

PROMOCJA Obowiązkowe oznaczenia działania informacyjne i promocyjne, dokumenty związane z projektem podawane do wiadomości publicznej i przeznaczone dla uczestników projektów, miejsca realizacji współfinansowanego przedsięwzięcia.

PERSONEL PROJEKTOWY PERSONEL „MERYTORYCZNY”: Koordynator merytoryczny Trenerzy Eksperci Biegli PERSONEL „ZARZĄDZAJĄCY”: Koordynator projektu Specjalista ds. monitoringu Specjalista ds. finansowych Specjalista ds. promocji Specjalista ds. organizacyjnych/ szkoleń/ rekrutacji