WWW.MAZOWIECKIE.PL „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019” NABÓR NA 2018 ROK Warszawa, 29 sierpnia 2017 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mgr Miros ł aw Urbaczewski. W łą czenie si ę do ruchu to rozpocz ę cie jazdy po wcze ś niejszym postoju lub zatrzymaniu si ę, nie wynikaj ą ce z warunków.
Advertisements

1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM Gabriel Milczarek II b.
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
PRZEDSIĘWZIĘCIA EURO 2012 REALIZOWANE PRZEZ Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 Sp. z o.o. Lp. Nazwa Przedsięwzięcia Szacunkowa wartość (wg listy indykatywnej.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
2 * dane z Głównego Urzędu Statystycznego - stan na 31.XII.2009 Drogi krajowe o długości:Drogi wojewódzkie o długości: Drogi powiatowe o twardej nawierzchni.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach Materiały na warsztaty szkoleniowe Wisła – Jawornik, kwietnia 2016 r.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Przepisy dotyczące rowerzystów Agata Lewandowska.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Powiat Międzyrzecki „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym” Białystok, r. PROJEKT WSPÓŁFINASOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
STAN BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH POWIATU WYSZKOWSKIEGO W okresie roku.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
„Poprawa bezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej poprzez likwidację przejazdów w poziomie szyn w km 127 i 147 oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych”
ZNAKI PIONOWE INFORMACYJNE Droga z pierwszeństwem przejazdu.
Ogólne zasady ruchu drogowego – ruch pojazdów na autostradzie i drodze ekspresowej, strefie zamieszkania oraz na drogach wewnętrznych.
Światła zewnętrzne. Światła pozycyjne Powinny być widoczne z odległości 300 m - z przodu białe, z tyłu czerwone - razem ze światłami pozycyjnymi powinniśmy.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Nabór wniosków Niniejsza prezentacja została opracowana na potrzeby.
Drogi Rowerowe w Polsce autor: Kinga Ludwiczak kl. 6c.
Projekt koncepcyjny zagospodarowania Rynku Starego Miasta oraz obszaru staromiejskiego w Rawie Mazowieckiej. BRANŻA DROGOWA Opracował: mgr inż. Krzysztof.
Leśle trasy rekreacyjne TPK – część sopocka
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ.
REMONT AUTOSTRADY A4 W ROKU 2017 ODCINEK: OPOLE POŁUDNIE - KRAPKOWICE
organizowanie ochrony informacji niejawnych
Dokumenty opracowane w ramach projektu przez Gminę Malanów
Koncepcja programowo-przestrzenna budowy ulicy Kościelna Droga
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zmiany w Umowie i Projekcie
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
DROGA PRZYJAZNA SPOŁECZEŃSTWU
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
ĆWICZENIA POWTÓRZENIOWE
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.
Stosowanie norm polskich i międzynarodowych w budownictwie.
Nieruchomość przemysłowa w Dąbrowie Górniczej 10,34 ha
Rządowy Program na rzecz Rozwoju oraz Konkurencyjności Regionów
Podatek od nieruchomości – budynek wypełniony urządzeniami
Lekcja 5 Temat: Zasady pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Aspekty prawne użytkowania instalacji grzewczych do 1 MW na paliwa stałe Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Ochrony Środowiska.
Treść umowy o pracę wymiar czasu pracy termin rozpoczęcia pracy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Nowym Sączu
Podstawowe informacje o programie WiFi4EU
Zapis prezentacji:

WWW.MAZOWIECKIE.PL „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019” NABÓR NA 2018 ROK Warszawa, 29 sierpnia 2017 r.

DROGI PUBLICZNE Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i związane z nimi urządzenia budowlane oraz ich usytuowanie określa Rozporządzenie Ministra transportu i gospodarki morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 124). Przepisy ww. rozporządzenia stosuje się przy projektowaniu, budowie oraz przebudowie dróg publicznych i związanych z nimi urządzeń budowlanych. Ilekroć w ww. rozporządzeniu jest mowa o drodze - rozumie się przez to drogę publiczną. Zgodnie z ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1440, ze zm.) przez drogę rozumiemy budowlę wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiącą całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowaną w pasie drogowym.

KLASY DRÓG W myśl § 4 ww. rozporządzenia w celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadzone zostały następujące klasy dróg oraz ich hierarchia, zaczynając od drogi o najwyższych parametrach: 1)   autostrady, oznaczone dalej symbolem A,

2)   ekspresowe, oznaczone dalej symbolem S,

3)   główne ruchu przyspieszonego, oznaczone dalej symbolem GP,

4)   główne, oznaczone dalej symbolem G,

5)   zbiorcze, oznaczone dalej symbolem Z,

6)   lokalne, oznaczone dalej symbolem L,

7)   dojazdowe, oznaczone dalej symbolem D.

KATEGORIE DRÓG Droga zaliczona do jednej z kategorii w rozumieniu ustawy o drogach publicznych powinna spełniać wymagania techniczne i użytkowe określone dla następujących klas: 1)   krajowa - klasy A, S lub GP; 2)   wojewódzka - klasy GP lub G; 3)   powiatowa - klasy GP, G lub Z; 4)   gminna - klasy GP, G, Z, L lub D. Przy przebudowie dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych dopuszcza się przyjęcie klasy o jeden poziom niższej.

USYTUOWANIE DROGI Droga powinna być usytuowana w pasie terenu wyznaczonym liniami rozgraniczającymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w trybie określonym w przepisach o zagospodarowaniu przestrzennym. Szerokość drogi w liniach rozgraniczających powinna zapewniać możliwość umieszczenia elementów drogi i urządzeń z nią związanych wynikających z ustalonych docelowych transportowych i innych funkcji drogi oraz uwarunkowań terenowych.

SZEROKOŚĆ ULICY Zgodnie z ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1440, ze zm.) przez ulicę rozumiemy drogę na terenie zabudowy lub przeznaczonym do zabudowy zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zgodnie z § 7 rozporządzenia szerokość ulicy w liniach rozgraniczających, nie powinna być mniejsza niż określona w tabeli: W wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych trudnymi warunkami terenowymi lub istniejącym zagospodarowaniem, dopuszcza się przyjęcie mniejszych szerokości ulic niż podane w powyższej tabeli pod warunkiem spełnienia określonych wymagań, wskazanych dokładnie w omawianym rozporządzeniu (analiza przy ZRID, pnb).

SZEROKOŚĆ DROGI Zgodnie z § 8 Rozporządzenia szerokość drogi w liniach rozgraniczających poza terenem zabudowy i nieprzeznaczonym pod zabudowę nie powinna być mniejsza niż określona w tabeli:

Zgodnie z § 10 Rozporządzenia droga powinna mieć w szczególności: 1)   jezdnię - jeżeli jest przeznaczona do ruchu pojazdów; 2)   pobocza lub chodnik - jeżeli jest przeznaczona do ruchu pieszych; 3)   torowisko tramwajowe - jeżeli jest przeznaczona do ruchu pojazdów szynowych. Droga klasy A powinna mieć także urządzenia łączności alarmowej.

SZEROKOŚĆ PASÓW RUCHU Szerokość pasów ruchu, powinna wynosić: 1)   na drodze klasy A - 3,75 m; 2)   na drodze klasy S: a)  dwujezdniowej - 3,75 m lub 3,50 m, b)  jednojezdniowej - 3,75 m; 3)   na drodze klasy GP i G - 3,50 m; 16

SZEROKOŚĆ PASÓW RUCHU Szerokość pasów ruchu, powinna wynosić: 4)   na drodze klasy Z - 3,00 m; 5)   na drodze klasy L - 2,75 m; 6)   na drodze klasy D - 2,50 m. Na drogach klas Z, L i D szerokość pasa ruchu może być zwiększona do maksymalnie 3,50 m, jeżeli taka potrzeba wynika z prognozowanej struktury rodzajowej lub ilościowej ruchu. 17

Na drogach dwujezdniowych szerokość pasa ruchu kolejnego względem pasa skrajnego może być zmniejszona do minimalnie: 1)   3,50 m - na drodze klasy A; 2)   3,25 m - na drodze klasy S; 3)   3,00 m - na drodze klasy GP i G. W przypadku konieczności zastosowania rozwiązań uspokajających ruch na drogach klas G, Z, L i D na terenie zabudowy, szerokość pasa ruchu może być zmniejszona o 0,25 m względem określonych wyżej wartości.

Poprzez wprowadzenie rozwiązań uspokojenia ruchu na drogach publicznych można osiągnąć cele związane z: poprawą bezpieczeństwa ruchu; uporządkowaniem przestrzeni ruchu; poprawą walorów krajobrazu miejskiego oraz warunków środowiskowych; ułatwieniem komunikacji wewnętrznej. Przykładowe rozwiązania uspokojenia ruchu: zwężenie do jednego pasa ruchu; progi zwalniające; fala uspokajająca; paski zwalniające; wysepka środkowa z azylem dla pieszych.

SZEROKOŚĆ POBOCZY Pobocza drogi klasy A lub S składają się z umieszczonego przy jezdni pasa awaryjnego i gruntowego pobocza. Szerokość pasa awaryjnego i gruntowego pobocza nie powinny być mniejsze niż określone w tabeli: 1)   Na jednojezdniowej drodze klasy S i etapowaniu budowy dopuszcza się pas awaryjny o szerokości 2,0 m. 2)   Szerokość gruntowego pobocza może być większa, jeżeli wynika to z warunków usytuowania urządzeń organizacji, bezpieczeństwa ruchu lub ochrony środowiska.

Pobocza gruntowe drogi klasy GP i dróg niższych klas powinny mieć szerokości nie mniejsze niż: 1)   1,50 m - na drodze klasy GP; 2)   1,25 m - na drodze klasy G; 3)   1,00 m - na drodze klasy Z; 4)   0,75 m - na drodze klasy L lub D.

Na drogach klasy GP, G i Z, w zależności od potrzeb, w tym ruchu lokalnego i pieszych, część pobocza przylegająca do jezdni może być utwardzona. Utwardzone pobocze powinno mieć szerokość nie większą niż 1,5 m, a jego pochylenie podłużne i poprzeczne powinno być dostosowane do pochyleń pasa ruchu, przy którym się ono znajduje. Gruntowe pobocze, przylegające do utwardzonego pobocza, powinno mieć szerokość nie mniejszą niż 0,75 m, a w wypadku przebudowy albo remontu drogi dopuszcza się szerokość 0,50 m. 22

CHODNIKI Usytuowanie chodnika względem jezdni powinno zapewniać bezpieczeństwo ruchu. Odległość chodnika od krawędzi jezdni nie powinna być mniejsza niż: 1)   10,0 m - w wypadku ulicy klasy S; 2)   5,0 m - w wypadku ulicy klasy GP; 3)   3,5 m - w wypadku ulicy klasy G.

Na ulicy klasy Z, L lub D chodnik może być usytuowany bezpośrednio przy jezdni lub przy pasie postojowym. Ulica klasy L lub D w strefie zamieszkania może nie mieć wyodrębnionej jezdni i chodników. W wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych warunkami miejscowymi oraz przy przebudowie albo remoncie ulic dopuszcza się usytuowanie chodnika bezpośrednio przy jezdni, przy czym w wypadku ulic klasy S i GP - pod warunkiem zastosowania ogrodzenia oddzielającego chodnik od jezdni lub innych urządzeń zapewniających bezpieczeństwo ruchu.

Chodnik powinien mieć szerokość dostosowaną do natężenia ruchu pieszych. Szerokość chodnika przy jezdni lub przy pasie postojowym nie powinna być mniejsza niż 2,0 m, a w wypadku przebudowy albo remontu drogi dopuszcza się miejscowe zmniejszenie szerokości chodnika do 1,25 m - jeżeli jest on przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych.

Szerokość chodnika odsuniętego od jezdni lub szerokość samodzielnego ciągu pieszego nie powinna być mniejsza niż 1,5 m, a dopuszcza się miejscowe zmniejszenie szerokości chodnika do 1,0 m, jeżeli jest on przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych. 26

Szerokość chodnika powinna być odpowiednio zwiększona, jeżeli oprócz ruchu pieszych jest on przeznaczony do usytuowania urządzeń technicznych, w szczególności podpór znaków drogowych, słupów, drzew, wejść lub zjazdów utrudniających ruch pieszych. Długość chodnika usytuowanego w ciągu przejść dla pieszych między jezdniami lub między jezdnią a torowiskiem tramwajowym powinna wynosić nie mniej niż 2,0 m. Urządzenia na chodniku, w szczególności podpory znaków drogowych, słupy oświetleniowe należy tak usytuować, aby nie utrudniały użytkowania chodnika, w tym przez osoby niepełnosprawne. 27

PARAMETRY ŚCIEŻKI ROWEROWEJ Usytuowanie ścieżki rowerowej względem jezdni powinno zapewnić bezpieczeństwo ruchu. Odległość ścieżki rowerowej od krawędzi jezdni oraz jej usytuowanie powinny odpowiadać wymaganiom dotyczącym chodnika. Na drogach klasy G, Z, L i D na terenie zabudowy dopuszcza się wyznaczenie pasów ruchu dla rowerów o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m i nie większej niż 2,0 m każdy, przy czym dopuszcza się jej zwiększenie w obrębie skrzyżowania do 3,0 m. Pas ruchu dla rowerów oddziela się od sąsiedniego pasa ruchu znakami poziomymi lub wyspą dzielącą. Szerokość ścieżki rowerowej należy ustalać indywidualnie, jeżeli oprócz prowadzenia ruchu rowerowego pełni ona inne funkcje.

1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem, Zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1260, ze zm.) korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy: 1)   opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem, 2)   szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, 3)   warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła). 29

Szerokość ścieżki rowerowej powinna wynosić nie mniej niż: 1)   1,5 m - gdy jest ona jednokierunkowa 2)   2,0 m - gdy jest ona dwukierunkowa 3)   2,5 m - gdy ze ścieżki jednokierunkowej mogą korzystać piesi 30

SKRZYŻOWANIA I ZJAZDY Skrzyżowanie dróg publicznych: a)  jednopoziomowe - przecięcie się lub połączenie dróg publicznych na jednym poziomie, b)  wielopoziomowe - krzyżowanie się lub połączenie dróg publicznych na różnych poziomach, zapewniające pełną lub częściową możliwość wyboru kierunku jazdy (węzeł drogowy) lub krzyżowanie się dróg na różnych poziomach, uniemożliwiające wybór kierunku jazdy (przejazd drogowy). Skrzyżowaniem nie będzie przecięcie się drogi publicznej z drogą wewnętrzną. 31

SKRZYŻOWANIA I ZJAZDY Podział skrzyżowań i zjazdów: 1)   skrzyżowanie zwykłe - nie zawiera na żadnym wlocie wyspy dzielącej kierunki ruchu lub środkowego pasa dzielącego; 2)   skrzyżowanie skanalizowane - zawiera co najmniej na jednym wlocie wyspę dzielącą lub środkowy pas dzielący; do skrzyżowań skanalizowanych zalicza się także ronda; 3)   zjazd publiczny - określony przez zarządcę drogi jako zjazd co najmniej do jednego obiektu, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza lub działalność o charakterze publicznym; 4)   zjazd indywidualny - określony przez zarządcę drogi jako zjazd do jednego lub kilku obiektów użytkowanych indywidualnie. 32

Zjazd publiczny powinien mieć:  szerokość nie mniejszą niż 5,0 m, w tym jezdnię o szerokości nie mniejszej niż 3,5 m i nie większą niż szerokość jezdni na drodze; nawierzchnię twardą w granicach pasa drogowego;  przecięcie krawędzi nawierzchni zjazdu i drogi wyokrąglone łukiem kołowym o promieniu nie mniejszym niż 5 m. 33

Zjazd indywidualny powinien mieć:  szerokość nie mniejszą niż 4,5 m, w tym jezdnię o szerokości nie mniejszej niż 3,0 m i nie większej niż szerokość jezdni na drodze; nawierzchnię co najmniej twardą w granicach pasa drogowego; przecięcie krawędzi nawierzchni zjazdu i drogi wyokrąglone łukiem kołowym o promieniu nie mniejszym niż 3 m, lub skosem 1 : 1, jeżeli jest to zjazd z ulicy; 34

Mijankę lokalizuje się: 1) na prostym w planie odcinku drogi, MIJANKI Na jednojezdniowej, jednopasowej drodze dwukierunkowej powinny być stosowane mijanki. Odległość między mijankami powinna zapewniać ich wzajemną widoczność, przy czym nie powinny być one usytuowane rzadziej niż co 1 km. Mijankę lokalizuje się: 1)   na prostym w planie odcinku drogi, 2)   po zewnętrznej stronie łuku w planie, 3)   w obrębie skrzyżowania jako dodatkowy pas ruchu. 35

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1332) w przypadkach szczególnie uzasadnionych dopuszcza się odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Postępowanie w sprawie odstępstwa od przepisów techniczno – budowlanych wszczynane jest na wniosek inwestora, który przedmiotowy wniosek kieruje do organu właściwego do wydania pozwolenia na budowę. Z wnioskiem do właściwego ministra w sprawie upoważnienia do udzielenia zgody na odstępstwo wystąpić może wyłącznie organ właściwy do wydania pozwolenia na budowę. Wystąpienie z ww. wnioskiem jest obligatoryjnym etapem postępowania w sprawie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno – budowlanych, który musi nastąpić przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę. 36

Upoważnienie do wyrażenia zgody na odstępstwo od przepisów techniczno – budowlanych wydaje minister, który wydał w drodze rozporządzenia dane przepisy techniczno - budowlane. Właściwy organ, po uzyskaniu upoważnienia ministra, w drodze postanowienia udziela bądź odmawia zgody na odstępstwo od przepisów techniczno – budowlanych. Organ administracyjny nie może wydać ww. postanowienia przed zajęciem stanowiska przez właściwego ministra. Właściwy organ nie jest natomiast związany treścią udzielonego przez ministra upoważnienia, organ może więc odmówić udzielenia zgody na odstępstwo, mimo więc udzielenia upoważnienia przez ministra. Odstępstwo nie może powodować zagrożenia życia ludzi ani bezpieczeństwa mienia. Nie może ograniczyć dostępności dla osób niepełnosprawnych, powodować pogorszenia warunków zdrowotno-sanitarnych i użytkowych, a także stanu środowiska. 37

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Przepisy: ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1332) ustawa z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1440) ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1260) rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 124) źródło zdjęć i rysunków: internet, materiały własne