Pedagogika szkoły wyższej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

historia od dnia 21 czerwca 1996 r.
Trendy w turystyce mgr inż Włodzimierz Nowotarski
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Rekrutacja w kierunku kształcenia zawodowego Badania przeprowadzone pośród 800 uczniów Co i kto wpływa na wybór wykształcenia i zawodu wśród młodzieży.
Emerytury pomostowe Badanie SMG/KRC dla FOR i Projekt: Polska
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Głównym celem szkoły zawodowej jest umożliwienie absolwentowi uzyskania kwalifikacji w wyuczonym zawodzie. Kształcenie trwa.
Mechanik Samochodowy.
Plan prezentacji 1. Wprowadzenie 2. Zarządzanie zmianami w organizacji świadczącej usługi edukacyjne 3. Szkoła wyższa i jej otoczenie w procesie zmian.
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Równość płci i rozwój ekonomiczny
O aktywności dorosłych i seniorów
P O P Y T , P O D A Ż.
Chcę się uczyć i pracować EFS – ZPORR /Działanie 2.1/ Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego.
Edukacja a rynek pracy Możliwości powiązań, potrzeba działań długofalowych Mielec, 20 stycznia 2006 r.
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
TREŚĆ I WARUNKI PRACY OSÓB PRACUJĄCYCH SYTUACJA OBECNA I OCZEKIWANIA Kamil Zawadzki Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Formy pracy na odległość w dobie Nowej Gospodarki dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa im. B. Markowskiego ul. Peryferyjna.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Prognoza wpływu zmian demograficznych na liczbę
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Socjologia czasu wolnego WYKŁAD I
Nasza mała ojczyzna - Kwidzyn
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Zespół Szkół Chemicznych
Funkcjonowanie rynku pracy
TECHNIK OCHRONY ŚRODOWISKA
Instytut Statystyki i Demografii
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
Ewolucja kulturowa XX a wychowanie
Zróżnicowanie społeczno – gospodarcze państw świata
Europejskie Standardy Kształcenia (ESK) w Polsce
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE FORMY ORGANIZACJI SPOŁECZEŃSTWA.
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Warmia i Mazury.
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Rynek pracy Bytomia. Szanse i zagrożenia u progu XXI wieku Bytom Tendencje rozwojowe rynku pracy w Bytomiu.
Kobiety na rynku pracy.
Prawa Człowieka na świecie.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE FORMY ORGANIZACJI SPOŁECZEŃSTWA.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
SOCJOLOGIA WYKŁAD VI ZNACZENIE WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJI
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
1 WSPÓŁCZESNY RYNEK PRACY (Wyzwania dla pracodawców i edukacji … oraz dla nas wszystkich) Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu Październik 2015 r.
Strategia Promocji Marki Poznań Paweł Woźniak – Biuro Promocji Miasta.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Wolność – kocham i rozumiem
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
Dualne kształcenie zawodowe
Konkursy dla ABK - podsumowanie
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Pedagogika szkoły wyższej

częściowo tradycyjne, a częściowo nowoczesne Typy społeczeństw preindustrialne częściowo tradycyjne, a częściowo nowoczesne industrialne usługowe ponowoczesne

Społeczeństwo preindustrialne większość ludzi zajmowała się uprawą roli zmiany dokonywały się bardzo wolno to, czego raz się człowiek nauczył, wystarczało mu na całe życie i przekazywał wiedzę młodszym pokoleniom brak problemów z tożsamością do połowy XVIII wieku

Społeczeństwo częściowo tradycyjne, a częściowo nowoczesne dzieci nie powielają losów rodziców (rodzice – praca na roli, dzieci – przenoszą się do miast) od połowy XVIII do połowy XIX wieku

Społeczeństwo industrialne większość ludzi zajmuje się wytwarzaniem dóbr w fabrykach od połowy XIX do połowy XX wieku

Społeczeństwo usługowe zmiana rodzaju wykonywanej pracy (usługi) od lat 20. do 70. XX wieku

Społeczeństwo ponowoczesne w USA w 1956 po raz pierwszy liczba ludzi zatrudnionych poza produkcją (białe kołnierzyki) przewyższyła liczbę ludzi produkujących (niebieskie kołnierzyki) najważniejszym produktem jest wiedza od 1956/57 i nadal trwa... (niektórzy teoretycy uważają, że skończyło się 11.9.2001)

Społeczeństwo informacyjne narastający bunt przeciwko ustalonemu porządkowi (tradycji) brak powszechnie akceptowanych autorytetów rosnąca rola informacji  nadmiar informacji zwycięstwo idei powszechnej wolności i społeczeństwa obywatelskiego renesans lokalizmu i zwycięstwo nowego indywidualizmu zagrożenia globalne i cywilizacyjne: po społeczeństwie rolniczym – głód i niedożywienie, po społeczeństwie przemysłowym – zanieczyszczenie środowiska, po społeczeństwie informacyjnym – terroryzm i bioterroryzm.

SPOŁ. ROLNICZE SPOŁ. PRZEMYSŁOWE SPOŁ. INFORMACYJNE LOKALIZACJA PIERWOTNA Nad Morzem Śródziemnym Ocean Atlantycki Ocean Spokojny (Pacyfik) TEMPO ZMIAN SPOŁECZNYCH bardzo wolne (tysiąclecia, setki lat) wolne (dziesiątki lat) bardzo szybkie (lata, miesiące) NAJWAŻNIEJSZE DOBRO/ŹRÓDŁO BOGACTWA ziemia fabryki, maszyny, urządzenia, dostęp do surowców naturalnych idee i informacje, które dają się dobrze sprzedać NAJWAŻNIEJSZY PRODUKT żywność różnego rodzaju dobra przetworzone, np. lodówka ;) wiedza DEMOGRAFIA (MIEJSCE ZAMIESZKANIA) ludność wiejska ludność miejska rozdzielenie miejsca pracy i zamieszkania STRUKTURA SPOŁECZNA nieskomplikowana, wyznaczała ją pozycja ze względu na posiadaną ziemię, 2 grupy: podejmujący i wykonujący decyzje społeczeństwo masowe (jednakowe gusta, potrzeby, produkty), uniformizacja, najważniejsze jest podobieństwo! zróżnicowane społeczeństwo wielu opcji (poglądy, zachowanie, produkty), najważniejsza jest odmienność! PROCENT PRACUJĄCYCH KOBIET płeć nie różnicuje rodzaju wykonywanej pracy, pracują kobiety i mężczyźni niepracująca żona (pracująca źle świadczyła o mężczyźnie) rosnący procent kobiet pracujących zawodowo (chęć samorealizacji) EDUKACJA terminowanie u mistrza Społeczeństwo analfabetów, edukacja domowa, przekaz ustny i naśladownictwo, terminowanie wprowadzenie obowiązku szkolnego (1783 r., Prusy, cesarz Fryderyk Wilhelm II) obowiązek szkolny różne modele edukacyjne całożyciowe uczenie się KULTURA lokalna narodowa globalna

Kultura późnej nowoczesności Odejście od produkcji i przejście do konsumpcji Zmiany na rynku pracy Przejście od uniwersum symbolicznego zawartego w wielkich narracjach do pluralizmu przekonań Postępujący proces globalizacji Nieprzejrzystość, płynność i niepewność sytuacji (akceptacja pluralizmu) Pojawienie się nowych form ryzyka Pojawienie się nowych form zaufania (według P. Sztompki)

Modele edukacyjne według Clarka Kerra Model edukacji zorientowanej elitarnie Model edukacji zorientowanej na potrzeby produkcji Model edukacji powszechnie dostępnej Model edukacji horyzontalnej Model edukacji zatomizowanej

Model edukacji zorientowanej elitarnie Edukacja ma służyć wąskiej grupie społecznej - ELICIE Elitarność może być uznawana poprzez urodzenie (arystokracja) bądź odwoływać się do uzdolnień (merytokracja) bądź może być efektem połączenia dwóch pierwszych sposobów Absolwenci uzyskują wysoki status społeczny

Model edukacji zorientowanej na potrzeby produkcji Ma na uwadze potrzeby rozwijającego się przemysłu Pojawił się w społeczeństwie przemysłowym Skoncentrowany na przygotowaniu wykwalifikowanej siły roboczej Wykształcenie wyższe Obowiązek szkolny

Model edukacji powszechnie dostępnej Powszechna dostępność na wszystkich szczeblach kształcenia Pojawił się ze społeczeństwem informacyjnym Przyczyny upowszechnienia tego modelu edukacji: upowszechnienie szkolnictwa, potrzeby kształcenia pracujących osób, przekonanie, że edukacja powinna stanowić nierozerwalną część życia , rozwój technologii.

Model edukacji horyzontalnej Edukacja powinna czynić ludzi równymi, a nie prowadzić do ich selekcji Wyposażanie wszystkich we wspólną wiedzę Bariera dla indywidualnych zainteresowań i aspiracji Charakterystyczny dla krajów zarządzanych w sposób totalitarny Model utopijny, gdyż nie byłoby w społeczeństwie specjalistów (wszyscy byliby tacy sami)

Model edukacji zatomizowanej Likwidacja edukacji zinstytucjonalizowanej Nawiązanie do idei deskolaryzacji ogłoszonej światu w książce I. Illicha „Społeczeństwo bez szkoły” Zakłada, że najczęściej człowiek uczy się poza szkołą Eksponuje potrzeby jednostki

Edukacja akademicka w Polsce Szkoła wyższa stopniowo zatraca swój elitarny charakter na rzecz kształcenia wysoko wykwalifikowanej kadry podnoszącej konkurencyjność gospodarki. Egalitaryzm jako szansa dla grup marginalizowanych. 1995/1996 – 794,6 tys. studentów, 2004/2005 – 1926,1 tys. studentów 1995 – 179 uczelni wyższych, 2005 – 472 uczelni wyższych Zmiany w rekrutacji i selekcji

Podsumowanie Wykształcenie w świecie nasyconym dyplomami ulegającymi relatywnie szybkiej dewaluacji przestaje być atutem dla pracodawców. Czy w związku z tym będziemy obserwować trend coraz mniejszego znaczenia wykształcenia wyższego w procesie rekrutacji? W jakim kierunku zmierza stosunek pracodawców i ludzi do studiowania (zdobywania wyższego wykształcenia)?