Lekcja dla I klasy gimnazjum

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Droga kształcenia naszych kolegów w wybranych krajach UE
Advertisements

Niezbędnik logopedyczny
FONETYKA.
Samorz ą dowa Szko ł a Podstawowa nr 3 im. Stefana Ż eromskiego w Suchedniowie W Ś WIECIE JANUSZA KORCZAKA.
Zaburzenia wymowy.
Z rozsypanki wybierz tylko sylaby. Wypisz je u dołu strony.
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
Europejski Dzień Języków Obcych
Upodobnienia pod względem dźwięczności
GLOTTODYDAKTYKA Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im
Algorytmy.
Opracowanie: Edyta Dębek
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA PRZEPROWADZONEGO ZA POMOCĄ ANKIET CEL PRZEPROWADZONEGO BADANIA: INŻYNIER BUDOWNICTWA – ZAWÓD Z PRZYSZŁOŚCIĄ Projekt wsp ó łfinansowany.
Arkusz ankiety Cel ankiety Wyniki Wnioski
25 PRZYKAZA Ń. 1. Nie dyskutuj z go ś ciem, który ma nad Tob ą pó ł litra przewagi!
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
Lekcja dla II klasy gimnazjum
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
… opowie ść Micha ł a. "Najlepsz ą drog ą do odnalezienia samego siebie jest zagubienie si ę w s ł u ż eniu innym GHANDI.
Nasza szkoła xD Zespó ł Szkó ł Rolniczych W Z ł otowie.
Klasa 3F mia ł a przyjemno ść uczestniczy ć w zaj ę ciach prowadzonych przez Pani ą Magd ę Ko ł b ę, zorganizowanych przez.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA PRZEPROWADZONEGO ZA POMOCĄ ANKIET INŻYNIER BUDOWNICTWA – ZAWÓD Z PRZYSZŁOŚCIĄ Projekt wsp ó łfinansowany jest ze środk ó w.
CEL PRZEPROWADZONEGO BADANIA: SPRAWDZENIE POZIOMU DOPASOWANIA KOMPETENCJI ABSOLWENTÓW DO POTRZEB PRACODAWCÓW.
Cztery Pory Roku ! ! !.
Derywacja wsteczna jako jeden ze sposobów tworzenia wyrazów pochodnych
Lekcja dla III klasy gimnazjum
Lekcja dla II klasy gimnazjum
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
„Zdolności a umiejętności”
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODRZECZOWNIKOWYCH
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODCZASOWNIKOWYCH
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
Kategorie słowotwórcze rzeczowników odprzymiotnikowych
Lekcja dla II klasy gimnazjum
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Jak wygląda moje gimnazjum w liczbach i procentach?
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Temat :Czy uczniowie wiedz ą jak funkcjonuje samorz ą d szkolny i jaki maj ą wp ł yw na podejmowane decyzje ?
Podział wyrazu na podstawę słowotwórczą i formant
Pytania warte uwagi:. Powszechnie uwa ż a si ę, ż e jeden nie ma jakiej ś wielkiej wagi, jednak sugeruj ą c si ę znanym przys ł owiem - grosz do grosza.
LEKCJA DLA III KLASY GIMNAZJUM
Powtórzenie wiadomości o budowie i znaczeniu wyrazów
PRZEWODNIK TURYSTYCZNY ULUBIONE MIEJSCA ANI SHIRLEY
Dziś Twoje urodzinki ! Usiądź wygodnie i oglądaj ! ;D
AlFaBET.
Z okazji Ś wi ą t Bo ż ego Narodzenia w naszej szkole odbyły si ę warsztaty plastyczne dla klas 1-3 prowadzone przez Panie z firmy Werbena.
Normy rozwoju mowy.
MODU Ł Klasa I „Kszta ł cenie ponadgimnazjalne”
Ś limaki otrzyma ł y miano szkodników, poniewa ż „podjadaj ą ” troch ę z naszych ogródków. To prawda, ale jedz ą te ż ro ś liny, które bardzo szybko si.
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Kto jest przyjacielem lasu Aleksandra Koczut Kim s ą przyjaciele lasu? Przyjaciele lasu to przede wszystkim osoby, dbaj ą ce o jego czysto ść i chroni.
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
FONETYKA.
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
GLOTTODYDAKTYKA.
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Rozwój mowy dziecka.
A Ą B C Ć D E Ę F G H I J K L Ł M N Ń O Ó P R S Ś T U W Y Z Ź Ż.
opracowała Edyta Gagracz
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Lekcja dla I klasy gimnazjum Słowotwórstwo OBOCZNOŚCI Lekcja dla I klasy gimnazjum 1

Drogi Uczniu W czasie lekcji przed komputerem Na dzisiejszej lekcji przyswoisz sobie nowe wiadomości oraz nabędziesz nowe umiejętności, które zwiększą Twoją sprawność językową. W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady. Ćwiczenia rozwiązuj w pamięci lub w brudnopisie. Po każdej serii ćwiczeń przechodź do rozwiązywania zadań w karcie pracy. Wszystkie zadania zostaną ocenione przez nauczyciela. Każde polecenie czytaj uważnie i ze zrozumieniem.

To trzeba wiedzieć! Nasz język rozwijał się przez setki lat. 3 To trzeba wiedzieć! Nasz język rozwijał się przez setki lat. W tym czasie zachodziły w nim różne zmiany. Dotyczyły one brzmienia wyrazów, słownictwa, odmiany oraz składni. Procesy fonetyczne, m.in. palatalizacja, zanik iloczasu, stały się źródłem zjawiska językowego zwanego obocznością. Karta pracySlajd nr 12

Oboczność, alternacja językowa, wymiana to synonimy. OBOCZNOŚĆ to 4 współistnienie w języku wymieniających się elementów fonetycznych lub morfologicznych. J.Malczewski Szkolny słownik nauki o języku TO RÓŻNE POSTACIE TEGO SAMEGO WYRAZU, NIE JEGO ODMNIANY, ALE WEWNĘTRZNEJ BUDOWY. Oboczność, alternacja językowa, wymiana to synonimy. Slajd nr 12

5 Przykład las – leśny las- : leś- a:e s :ś Slajd nr 12

Przykład las- : leś- a:e s:ś oboczność tematu, rdzenia 6 Przykład las- : leś- oboczność tematu, rdzenia a:e oboczność samogłoskowa s:ś oboczność spółgłoskowa Slajd nr 12

OBOCZNOŚCI SPÓŁGŁOSKOWE 7 OBOCZNOŚCI SPÓŁGŁOSKOWE p : p' (pi) b : b' (bi) f : f' (fi) w : w‘ (wi) m : m‘ (mi) n : ń (ni) r : rz ł : l z : ź(zi) : ż t : ć (ci) : c : cz d : dź(dzi) : dz s : ś (si) : sz k : k‘(ki) : cz : c g : g‘(gi) : ż : dz ch : ch‘(chi) : sz : ś(si) Slajd nr 12 To najważniejsze oboczności spółgłoskowe.

OBOCZNOŚCI SAMOGŁOSKOWE 8 OBOCZNOŚCI SAMOGŁOSKOWE e : a e : 0 (ZERO) e : o ą : ę i : y o : ó Slajd nr 12 To najważniejsze oboczności samogłoskowe.

Ćwiczenie 1. TEMATY, RDZENIE OBOCZNE 9 Slajd nr 12 ręka – rączka ręk- : rącz- ogród – ogrodzić dzień – dzionek rok – roczek noga – nóżka gołąb – gołębnik straszyć – strach ogród : ogrodzi- dzień : dzion- rok : rocz- noga : nóż- gołąb : gołęb- strasz- : strach PODPOWIEDŹ

Ćwiczenie 2. OBOCZNOŚCI SPÓŁGŁOSKOWE I SAMOGŁOSKOWE Slajd nr 12 10 ręka – rączka Ę:Ą K:CZ ogród – ogrodzić dzień- dzionek rok – roczek noga – nóżka gołąb – gołębiarz straszyć – strach Ó :O E : O - O : Ó Ą : Ę D:DZ’ Ń: N K:CZ G:Ż B:BI SZ:CH PODPOWIEDŹ

Ćwiczenie 3. kwiat kroczyć droga Slajd nr 12 Przykład: 11 Slajd nr 12 Wypisz po kilka wyrazów należących to tej samej rodziny. Na ich podstawie podaj rdzenie oboczne oraz występujące w nich oboczności spółgłoskowe i samogłoskowe. Przykład: las, leśny, lessy las:leś-: les- A:E S:Ś(SI), kwiat kroczyć droga kwietnik, kwiecie kwiet- : kwieci- A:E T:CI krok krocz-: krok CZ : K dróżka, drożyna, drog-: dróż- : droż- O:Ó G:Ż

Karta pracy Ćwiczenia – slajdy nr 9, 10, 11. 12 Jeżeli ćwiczenia nie sprawiły Ci trudności, przejdź do wykonania zadania nr 1 w karcie pracy. Jeżeli nie wszystko zrozumiałeś, wróć do slajdów: Wiadomości – slajdy nr 3, 4, 5, 6, 7, 8, Ćwiczenia – slajdy nr 9, 10, 11.

Oboczności ilościowe i jakościowe 13 Oboczności ilościowe i jakościowe Oboczności podlegają prostej klasyfikacji: oboczności ilościowe oboczności jakościowe głoska do głoski głoska do zera spółgłoskowe samogłoskowe Slajd nr 18

Oboczności ilościowe i jakościowe 14 RZ : R W:WI O:E głoska do głoski głoska do zera E : O (ZERO) na przykład spółgłoskowe samogłoskowe RZ : R W:WI O:E E : O (ZERO) Slajd nr 18

Przykład pies – psisko pi : p, s:si, e: O głoska do zera 15 Przykład głoska do zera głoska do głoski pies – psisko pi : p, s:si, e: O Slajd nr 18

Wypisz oboczności z poniższych przykładów: Ćwiczenie 4. 16 Slajd nr 18 Wypisz oboczności z poniższych przykładów: za rzeką - zarzecze K:CZ wyjeżdżać - wyjazd E:A Ż:Z DŻ:D podpowiedź lew - lwiątko W:W' (wi) E:0 (zera) wiatr - wiaterek 0 (zero):E

rączka, ręcznik. rękawek, rąk, Ćwiczenie 5. 17 Oboczności rdzenia Występowanie tego samego rdzenia w różniących się fonetycznie postaciach chodzić, chadzać, chód, chodnik = chodz’-, chadz-, chód, chod-, Sprawdź wóz ręka woźnica, wozownia, powóz, wożę, rączka, ręcznik. rękawek, rąk, Slajd nr 18

Karta pracy Ćwiczenia – slajdy nr 16, 17. 18 Jeżeli ćwiczenia nie sprawiły Ci trudności, przejdź do wykonania zadania nr 1 w karcie pracy. Jeżeli nie wszystko zrozumiałeś, wróć do slajdów Wiadomości – slajdy nr 13, 14, 15. Ćwiczenia – slajdy nr 16, 17.

To już koniec ! Przejrzyj kartę pracy, podpisz ją i oddaj nauczycielowi języka polskiego. Do zobaczenia na innej lekcji!