Depersonalizacja stosunków interpersonalnych jako realne zagrożenie bezpieczeństwa w szkole Barbara Basińska Nigdy nie ma czasu... Proszę Pani!

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Advertisements

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Mirosława Żurawska Centrum Doradztwa Zawodowego dla Sportowców
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Sprawdzian także dla rodziców
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Wypalenie zawodowe.
6 kroków do porozumienia
Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Głogowie
Wypalenie zawodowe. Profilaktyka i interwencja kryzysowa
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Recepta na sukces nauczyciela
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Indywidualny plan resocjalizacji
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
WYPALENIE ZAWODOWE... Opracowanie: mgr Piotr Dereszewski.
Wypalenie zawodowe jako problem społeczny
Co zawierają poszczególne tematy projektu?
Zadawanie pytań.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
O korzeniach i skrzydłach…
Szkoła Współpracy.
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Umiejętność obserwacji.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Ocenianie holistyczne
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Obraz siebie i samoakceptacja
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Stres w pracy nauczyciela
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Co chcieliśmy osiągnąć?
Prezentacja dla pracowników medycznych
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Patologie w kierowaniu
Zapis prezentacji:

Depersonalizacja stosunków interpersonalnych jako realne zagrożenie bezpieczeństwa w szkole Barbara Basińska Nigdy nie ma czasu... Proszę Pani!

Plan prezentacji Potrzeba bezpieczeństwa w hierarchii potrzeb Czym jest wypalenie zawodowe i dlaczego jest groźnym zjawiskiem dla bezpieczeństwa uczniów? Depersonalizacja jako istotny czynnik wypalenia zawodowego Uczeń w kryzysie – potrzebna pomoc Jak zapobiegać i o czym pamiętać, żeby się ustrzec przed wypaleniem i być wsparciem dla uczniów

stan fizycznego emocjonalnego i umysłowego wyczerpania Wypalenie zawodowe Wypalenie zawodowe to stan fizycznego emocjonalnego i umysłowego wyczerpania przejawiający się poprzez chroniczne zmęczenie Towarzyszy mu negatywna postawa wobec pracy ludzi i życia poczucie bezradności oraz beznadziejności położenia obniżona samoocena - poczucie własnej niekompetencji Istnieje wiele definicji i sposobów wyjaśnienia tego zjawiska. Najprościej można opisać syndrom wypalenia, jako stan zaawansowanego wyczerpania psychiczno-somatycznego (fizycznego) związanego z zaistnieniem patologicznych czynników zewnętrznych o długoterminowym działaniu.

Wyczerpanie emocjonalne Faza wyczerpania emocjonalnego brak poczucia satysfakcji z pracy i motywacji silne napięcie i liczne objawy psychosomatyczne jak bóle głowy żołądka bezsenność zaburzenia łaknienia Obniżenie jakości pracy niechęć do ludzi ucieczka w chorobę poczucie izolacji myśli samobójcze Nie musimy się jednak na to godzić. Wystąpienie pierwszych objawów wypalenia, może być bardzo ważnym sygnałem i przyczyną do zmiany podejścia do własnej pracy i nas samych. Istnieje wiele strategii umożliwiających zmianę swojej relacji z otoczeniem, higienę w obszarze stosunków z innymi osobami, oraz reorganizację dysfunkcyjnego stylu pracy.

Objawy wyczerpania emocjonalnego zniechęcenie do pracy brak zainteresowania sprawami zawodowymi obniżona aktywność pesymizm stałe napięcie psychofizyczne drażliwość zmiany somatyczne czynniki mogą mieć wieloraki charakter. Wiążą się często z brakiem właściwej organizacji w środowisku pracy, problemami z komunikacją i niemożnością porozumienia z szefami. Wypalenie zawodowe jest często rezultatem pracy, która staje się formą bezbarwnej rutyny, pozbawionej jakichkolwiek twórczych akcentów. Wiele osób aspirujących do wysokich stanowisk to ludzie pragnący dokonywać zmian i realizować swój potencjał i kreatywność. Zderzenie ze skostniałą formą organizacyjną, czy bezduszną rutyną, bywa dla tych osób bardzo bolesne w skutkach.

Obniżenie poczucia dokonań osobistych Tendencja do widzenia swojej pracy z uczniem w negatywnym świetle objawiające się poprzez: niezadowolenie z osiągnięć w pracy przeświadczenie o braku kompetencji utrata wiary we własne możliwości poczucie niezrozumienia ze strony przełożonych utrata zdolności do rozwiązywania problemów niemożność dostosowania się do trudnych warunków zawodowych

depersonalizacja stawanie się obojętnym w reagowaniu na uczniów etykietowanie uprzedmiotawianie ich stereotypizacja dystansowanie się w kontaktach z podopiecznymi dystansowanie się od trudnych spraw zawodowych ucieczka od kontaktów wymagających emocjonalnego zaangażowania

depersonalizacja w sferze zachowań objawia się skracaniem czasu na bliski kontakt niechęcią do zajęć dodatkowych (poza godzinami pracy) ograniczonymi i sformalizowanymi kontaktami z uczniami i ich rodzicami cynizmem i używaniem epitetów wobec uczniów, obwinianiem uczniów za niepowodzenia w pracy

Zagrożenia dla ucznia które powoduje wypalony nauczyciel Brak czujności Obojętność Lekceważenie Brak komunikacji Powierzchowne traktowanie Agresja i wrogość

Nauczyciel potrzebny od zaraz… pożądany taki który potrafi nawiązać kontakt okazać cierpliwość akceptację szacunek umiejętnie wyrazić wsparcie aktywnie wysłuchać odwołać się do własnej kreatywności

Uczeń w kryzysie potrzebuje uwagi! reakcje ucznia mogą być nieprzewidywalne agresja, autoagresja, próby samobójcze ma poczucie załamania się dotychczasowych zasad rządzących światem towarzyszy mu brak kontroli nad swoim życiem potrzebuje wsparcia społecznego w szkole Od kogo… Czy wypalony nauczyciel spełni jego potrzeby?

Kiedy zabraknie wsparcia… Uczeń używa znanych sobie sposobów zaradczych Jego umiejętności, wiedza i doświadczenie okazują się nieskuteczne

Poczucie bycia pokonanym Uczeń doświadcza siebie jako osoby nieefektywnej Obniża się jego poczucie wartości Ma poczucie utraty kontroli nad swoim życiem Wzrasta napięcie i poczucie bezsilności

Co zrobić, aby zapobiec wypaleniu? Podkreślaj pozytywne strony pracy i zawodu Świadomość ryzyka wypalenia zawodowego uzupełniaj kompetencjami zaradczymi Traktuj sprawy zawodowe mniej osobiście Stawiaj sobie realistyczne cele Zadbaj o swoją automonię Stosuj przerwy w pracy, "dekompresję", zadbaj wypoczynek, relaks, hobby Troskę o innych uzupełnij troską o siebie

Zadbaj o swoją autonomię Odkryj własne terytorium wpływu znajdź sprawy, które są pod Twoją kontrolą zrób mapę swoich obszarów wpływu i na niej się koncentruj, rozbudowując ją i wykorzystując maksymalnie to, co zależy od Ciebie.

Stawiaj sobie realistyczne cele Nasza frustracja często wynika stąd, że chcemy sięgać zbyt szybko, zbyt daleko i tam, gdzie nasz wpływ jest ograniczony. Sztuką jest tworzyć na tyle atrakcyjne cele, żeby motywowały nas do działania, a jednocześnie były adekwatne do naszych osobistych kompetencji.

Stosuj przerwy w pracy - dekompresję zadbaj o wypoczynek relaks hobby Pamiętaj, że tzw. "płodozmian" ma zastosowanie nie tylko w rolnictwie! Zmiana rodzaju aktywności jest niezbędna dla zachowania zdrowia i pozostawania w równowadze. Znajdź więc czas na aktywność związaną z tym, co naprawdę sprawia Ci przyjemność.

Troskę o innych uzupełnij troską o siebie Warto zadbać o swoje umiejętności asertywnego wyrażania oczekiwań, proszenia o pomoc i wsparcie, jak i również asertywnej odmowy, tak aby nie podejmować zadań ponad swoje siły.

Co ja jako DYREKTOR mogę zaproponować ze swojej strony? poznaję cele, oczekiwania i nastawienia swoich nauczycieli i powierzam pracownikom zadania adekwatne do ich możliwości i kompetencji dbam o informacje zwrotne i wsparcie dokonuję i przekazuję obiektywną i konstruktywną oceny pracy stwarzam możliwości doskonalenia zawodowego

Poznaj odpowiedzi na pytanie! Poznaję cele, oczekiwania i nastawienia swoich nauczycieli i powierzam im zadania adekwatne do ich możliwości i kompetencji Poznaj odpowiedzi na pytanie! Co konkretnie jest dla nich ważne ? Jakim wartościom decydują się poświęcać swój czas, energię, wysiłek? Zadbaj również o pozytywne nastawienie do siebie, do uczniów i do innych nauczycieli Słuchaj!

Stwarzam możliwości doskonalenia zawodowego Im więcej potrafią Twoi nauczyciele tym lżej im się pracuje. Zapewnij im wybór! Zapewnij szeroką ofertę szkoleń, aby wybierali głównie te, podczas których zdobywają konkretne umiejętności. Warto jest słuchać mądrych wykładów i jednocześnie nie zapominać o ćwiczeniu nowych zachowań. Wszak dopiero trening czyni mistrza!

Podkreślaj pozytywne strony pracy i zawodu W sprzyjającej chwili odpowiedz sobie na następujące pytania Co cenisz w swojej pracy (niezależnie od tego, co Ci przeszkadza)? Jakie ważne dla Ciebie wartości możesz w swojej pracy realizować (niezależnie od przeszkód, jakie czasami napotykasz na swej drodze)? Co cenisz w swoich kolegach (niezależnie od tego, z czym bywa Ci trudno)? Jakie korzyści wypływają z "bycia na Twoim stanowisku" (niezależnie od wszelkich niedogodności z nim związanych)?

Świadomość ryzyka wypalenia zawodowego uzupełniaj kompetencjami zaradczymi Nie wystarczy mieć wiedzę na temat czynników, które sprzyjają wypaleniu. Trzeba pójść o krok dalej i zgromadzić szeroki wachlarz własnych sposobów sprzyjających relaksacji, odbarczeniu od napięć, a także zbudować swoje sfery wsparcia.

koniec… a może początek zmiany Dziękuję za uwagę!

Ku przestrodze