Ekonometria „Zasada Pareto” Szymon Łukaszewski Poniedziałek, 15:30 L3.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BADANIE KORELACJI ZMIENNYCH
Advertisements

Statystyczna kontrola jakości badań laboratoryjnych wg: W.Gernand Podstawy kontroli jakości badań laboratoryjnych.
Mikroekonomia pozytywna
Badania operacyjne. Wykład 1
Zarządzanie projektami partnerskimi
zarządzanie produkcją
Graficzna prezentacja danych Wykład 2 dr Małgorzata Radziukiewicz
ZASADA PARETO Paweł KOCH.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Animacja grup zadaniowych Agnieszka Leśny. Odpowiedź na pytanie czy i jak udało nam się osiągnąć zamierzone cele oraz w jaki sposób udało nam się je osiągnąć?
Definicje operacji.
Kontrola jakości.
Metodologia Ekonomii Eksperymentalnej Na podstawie tekstu dr T. Kopczewskiego Czy studia ekonomiczne obniżają kapitał społeczny.
Wybrane wiadomości z teorii błędów
Metody i techniki wspomagające zarządzanie jakością
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
Teoria wyboru konsumenta
Reguła Pareto (80:20).
narzędzie w językowych pracach projektowych
ADRESOWANIE WZGLĘDNE I BEZWZGLĘDNE Ćwiczenia
Dzisiaj powtarzamy umiejętności związane z tematem-
SYTUACJA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W POLSCE
Jak optymalizować procesy. Jak działać efektywniej
Prowadzenie spotkań Przygotowanie agendy.
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
Różne sposoby prezentacji danych
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Typy wykresów Bartosz Celiński.
Excel. Różne typy wykresów
ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE w roku 2010 Zespół Szkół Ekonomiczno – Administracyjnych w Kole.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
Statystyka ©M.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
UCZYĆ SIĘ JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
Podstawy analizy ryzyka
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Harmonia i ład społeczny
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Archiwizacja bazy danych
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka.
Informatyka +.
Metody sprawnego uczenia się.
Sterowanie populacją i eksploatacja populacji
Zagadnienia AI wykład 2.
Jak narysować wykres korzystając z programu Excel?
prezentacja multimedialna
Narzędzia.
Dr inż. Bożena Mielczarek Wprowadzenie do Areny. Ryzy papieru.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
EWD III Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu I II III IV V.
Projekt modułu Nazwa całego projektu Nazwa modułu Imię i Nazwisko Inżynieria Oprogramowania II dzień, godzina rok akademicki W szablonie na niebiesko zamieszczone.
1 Projekt i realizacja: dr Mariusz Salamon Warsztaty!
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Wykresy – różne typy oraz wykresy funkcji
1 Jak Zdecydowanie Zwiększyć Skuteczność Sprzedaży? W ielowymiarowe Z arządzanie E fektem w praktyce Projekt i realizacja: dr Mariusz Salamon.
Wykresy i wykresy funkcji Adam Wesołowski Daniel Teterwak.
Eco - woodfun. Cechy naszych puzzli edukacyjno – rozrywkowych Pozytywne cechy dla małych dzieci : poprawiają sprawność palców i wspomagają koordynację.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Zarządzanie Produkcją i Usługami
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyków obcych?. 6 języków, których najczęściej się uczymy.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać
Jak napisać dobry konspekt?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Spotkanie w celu zebrania nowych pomysłów
Projekt: „LOGISTYKA STAWIA NA TECHNIKA – podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczniów zawodu technik logistyk poprawiające ich zdolności do zdobycia zatrudnienia”
Zapis prezentacji:

Ekonometria „Zasada Pareto” Szymon Łukaszewski Poniedziałek, 15:30 L3

1. Definicja Zasada Pareto: zasada opisująca wiele zjawisk, w których 20% badanych obiektów związanych jest z 80% pewnych zasobów. mówi o tym że 80% wyników pochodzi z 20% działań. A więc dzięki mniejszemu nakładowi pracy możemy osiągnąć znacznie większe efekty.

2. Pochodzenie nazwy Nazwa pochodzi od nazwiska włoskiego socjologa i ekonomisty Vilfredo Pareto, który na podstawie analizy danych statystycznych dochodów ludności we Włoszech w 1897 roku stwierdził, że 80% majątku Włoch jest w posiadaniu 20% mieszkańców kraju. Określenia "zasada Pareto" pierwszy raz użył Joseph Juran

3. Przykłady 20% klientów przynosi 80% zysków, 20% kierowców powoduje 80% wypadków, 20% kryminalistów popełnia 80% przestępstw, 80% tekstów w danym języku można czytać znając 20% słownictwa, 80% punktów na teście czy egzaminie można zdobyć przyswajając kluczowe 20% materiału.

3. Przykłady c.d. Doradztwo - 20 % ludzi zabiera nam 80 % naszego czasu, Produkty - 20 %produktów przynosi 80 % zysków, Praca - 20 % pracy daje nam 80 % satysfakcji, Mowa - 20 % wystąpienia publicznego wywołuje 80% efektu, Przywództwo - 20 % ludzi podejmuje 80 % decyzji, Piknik - 20 % uczestników zje 80 % prowiantu Czas - 20 % naszego czasu daje 80 % rezultatów

4. Liczby 20 i 80 jako jedynie słuszne proporcje? Liczby 80 i 20 są to wartości przybliżone. Mogą również występować inne kombinacje np. 70/30 , 90/10 etc. Słuszne w tej zasadzie jest to, że nie zdarza się aby 100% nakładów przynosiło 100% efektów.

5. Wykorzystanie zasady Pareto Należy wybierać te rzeczy, te czynności które przynoszą najwięcej efektów. Taki optymalny wybór pozwala na osiągnięcie znacznie lepszych wyników, bo robimy tylko to co rzeczywiście jest potrzebne. Zasada pozwala wybierać priorytety oraz ułatwia organizację czasu, przez co osiągamy maksymalne wyniki w minimalnym czasie. Ułatwia też organizację pracy w grupie, zależnie od użyteczności i umiejętności jej członków.

6. Przykład w praktyce Załóżmy hipotetyczną sytuację, dwie osoby uczą się na egzamin: 1. Tomek, ma przed sobą dwie książki i notatki (30 str) i ślęczy już od trzech dni, próbując wszystko zrozumieć i wszystkiego się nauczyć. 2. Dorota natomiast ma streszczone notatki (6 str) i dwa rozdziały skserowane z książki, i nauczyła się wszystkiego na dzień przed egzaminem.

6. Przykład w praktyce c.d. Tomek ledwo zdaje egzamin na 3, a Dorota zdaje na 4. Dlaczego? - bo Tomek nie wiedział czego dokładnie trzeba się nauczyć, a Dorota wiedziała i wybrała tylko to co rzeczywiście miało być na egzaminie. Dorota wiedziała czym jest to 20%, która część to ta właściwa którą trzeba się zająć, aby uzyskać 80% efektów (w tym wypadku oceny). Tomek natomiast nie wiedział i próbował się nauczyć wszystkiego co nie było możliwe w takim czasie. Efekty: Dorota - zaoszczędziła czas i dostała lepsza ocenę, Tomek stracił dużo czasu i ledwo zdał egzamin.

7. Diagram Pareto „Diagram Pareto jest narzędziem umożliwiającym hierarchizacje czynników wpływających na badane zjawisko. Jest on graficznym obrazem, pokazującym zarówno względny, jak i bezwzględny rozkład rodzajów błędów, problemów lub ich przyczyn”

8. Tworzenie diagramu Diagram tworzymy według poniższy reguł: Zebranie danych o badanym zjawisku, problemie – np. burza mózgów. Przyczyna awarii Liczba wystąpień „Kapeć” 9 Zużyte klocki hamulcowe 11 Spalony bezpiecznik 14 Rozładowany akumulator 20 Przepalona żarówka 41 Inne 5 Tab. 1. Najczęstsze awarie samochodów

8. Tworzenie diagramu c.d. 2. Uporządkowanie przyczyn problemu według częstotliwości występowania. Przyczyna awarii Liczba wystąpień Przepalona żarówka 41 Rozładowany akumulator 20 Spalony bezpiecznik 14 Zużyte klocki hamulcowe 11 „Kapeć” 9 Inne 5 Tab. 2. Najczęstsze awarie samochodów

7. Tworzenie diagramu c.d. 3. Wyznaczyć skumulowane wartości każdej przyczyny Tab. 3. Najczęstsze awarie samochodów Przyczyna awarii Ilość Ilość skumulowana [%] Przepalona żarówka 41 Rozładowany akumulator 20 61 Spalony bezpiecznik 14 75 Zużyte klocki hamulcowe 11 86 „Kapeć” 9 95 Inne 5 100

7. Tworzenie diagramu c.d. 4. Oznaczyć na osi pionowej (Y) wartości (ilości) przyczyn oraz udziały procentowe. 5. Oznaczyć na osi poziomej (X) przyczyny od największej do najmniejszej wartości idąc od lewej do prawej (porządek malejący). 6. Narysować wykresy słupkowe dla każdej przyczyny – tzw. wykres Pareto. 7. Oznaczyć punkty odpowiadające wartościom skumulowanym i połączyć je linią – tzw. krzywa Lorenza.

8. Tworzenie diagramu c.d. Rys.1. Diagram Pareto (Źródło: http://abc-excel.blogspot.com/2010/09/diagram-pareto.html)

9. Dziękuję za uwagę