,,JAK UCZYĆ PATRIOTYZMU W NOWEJ RZECZPOSPOLITEJ? ”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
„Tajne nauczanie w Zabawie podczas II wojny światowej w latach 1940 – 1945” Przedsięwzięcie realizowane przez uczniów i nauczycieli Publicznego Gimnazjum.
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Patriotyzm przyszłości.
Program wychowawczy szkoły
Promowanie i realizacja wychowania patriotycznego w szkole
Gotycki Toruń (wycieczka 1-dniowa) 20 października 2012
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
„Wychowanie patriotyczne poprzez krajoznawstwo i turystykę szkolną”
Realizacja projektów edukacyjnych w świetle edukacji regionalnej Joanna Dembowa wrzesień 2007.
Ankietę przeprowadzili uczniowie: Zespołu Szkół Budowlanych, Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zespół Szkół Ekonomicznych w Żarach.
Izba Historii Regionalnej istnieje od końca 1999 roku. Początki tworzenia zbiorów sięgają 1995r. Wtedy to nauczyciel historii i opiekun Izby mgr Janusz.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
PRAWA CZŁOWIEKA.
KSZTAŁTOWANIE POSTAW SPOŁECZNYCH, OBYWATELSKICH I PATRIOTYCZNYCH
realizowany przez Zespół Szkół Nr 2 w Zamościu Szkołę Podstawową Nr 7
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
KLASA OBYWATELSKA Z POSZERZONYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ROK SZKOLNY 2011/2012.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
IV Liceum Ogólnokształcące im. Stefanii Sempołowskiej w Lublinie
Wychowanie patriotyczne w Zespole Szkół Mechanicznych w Żaganiu
Naród i postawy wobec narodu
PREZENTACJA DZIAŁALNOŚCI i OSIĄGNIĘĆ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. JANA PAWŁA II W GOŁKOWICACH OPRACOWANA PRZEZ DYREKTORA SZKOŁY ZOFIĘ KORONA.
W dzisiejszych czasach, młodzież zagubiła się w morzu fałszywych wzorców. Rodzice przestają mieć wpływ na rozwój swoich pociech. Jedynym miejscem gdzie.
Gimnazjum nr 2 w Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi nr 3 Poznań ul. Powstańców Wielkopolskich 3.
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY NA LATA
Projekt Edukacyjny „JAKI ZNAK TWÓJ – ORZEŁ BIAŁY
Angażować się w życie społeczne? TAK czy NIE. Nie tylko wybory, Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Wychowanie patriotyczne i obywatelskie
Szkoła Podstawowa im.bł. Matki Teresy z Kalkuty w Świebodzinie
OPRACOWANIE WYNIKÓW ANKIET NAUCZYCIELI.
WIARA W JEZUSA WYZWANIEM DO MIŁOWANIA OJCZYZNY Ks. dr Jarosław Lisica.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY NA LATA
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Projekt Comenius Regio
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Młodzi aktywni. Czy to możliwe ?. Sondaż Czy interesujesz sie tym co sie wokół ciebie dzieje ?
W ankiecie wzięło udział 72 uczniów z klas III Gimnazjum w Jedliczu.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Potoczku 11 czerwiec 2012r. II Diecezjalny Konkurs Pieśni Patriotyczno - Religijnej.
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i miała czynny udział w życiu społecznym?
Wychowanie ekologiczne
VIII Przeworskie Forum Wychowawcze 26 stycznia 2007 r.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Poznajemy zawody w miejscu pracy.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
 Witamy w Szkole Podstawowej w Mszczonowie  Działamy, aby nasi uczniowie byli solidnie przygotowani do dalszej nauki i życia w dynamicznie zmieniającym.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. Mikołaja Kopernika w Radomsku kontynuuje tradycje Szkoły Podstawowej w Bartodziejach. W szkolnym archiwum znajdują.
Regionalizm poprzez emocjonalny kontakt z „małą ojczyzną” pozwala zbliżać to co nasze i małe, ku temu, co wielkie...” (ks. Janusz St. Pasierb)
PATRIOTYZM POLAKÓW U PROGU III TYSIĄCLECIA PATRIOTYZM POLAKÓW U PROGU III TYSIĄCLECIA.
WYNIKI ANKIETY. CO TO JEST PATRIOTYZM? KTO TO JEST PATRIOTA?
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Projekt Edukacyjny „JAKI ZNAK TWÓJ – ORZEŁ BIAŁY
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
MAŁOPOLSKA – MOJE MIEJSCE NA ZIEMI, MOJA MAŁA OJCZYZNA
P. Świętochowska-Łaziuk, K. Łapa
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
„TYM, CO ZA OJCZYZNĘ…” – OBCHODY ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI
Wyniki sondażu przeprowadzonego wśród mieszkańców gminy Raba Wyżna
Kierunek 2. Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych Elżbieta Bukowiecka-Górny.
Zapis prezentacji:

,,JAK UCZYĆ PATRIOTYZMU W NOWEJ RZECZPOSPOLITEJ? ” ,,Takie będą Rzeczpospolite, jakie ich młodzieży chowanie” Jan Zamojski ,,JAK UCZYĆ PATRIOTYZMU W NOWEJ RZECZPOSPOLITEJ? ”

Cele spotkania: Wyjaśnienie i znaczenie słowa ,,patriotyzm” oraz poznanie opinii uczniów na ten temat. Poznanie nowych metod nauczania i kształcenia postaw patriotycznych oraz świadomości obywatelskich u uczniów. Zapoznanie się z zasadami tworzenia projektu edukacyjnego. Zdobycie informacji na temat dostępnych źródeł informacji w zakresie nauczania patriotycznego.

Co to jest patriotyzm ? Postawa społeczno-polityczna oparta na zasadach miłości przywiązania do ojczyzny. Jedności, solidarności z własnym narodem i miejscem zamieszkania. Gotowości do poświęceń dla własnego narodu. Encyklopedia powszechna PWN

Analiza i wyniki ankiet dotyczących postrzegania patriotyzmu przez uczniów . W badaniu wzięło udział 27 uczniów klas IV-VI Ankieta była anonimowa, składająca się z 7 pytań zamkniętych i otwartych.

1. Co to jest patriotyzm?

2. Wymień nazwiska trzech największych patriotów polskich (mogą to być osoby już nie żyjące)

3. Z jakich faktów i wydarzeń historycznych dotyczących historii naszej ojczyzny jesteś dumny?

4. Jakich faktów, wydarzeń się wstydzisz?

5. Czy obecnie patriotyzm ma duże znaczenie ?

6. Co można zrobić, aby w dzisiejszych czasach zaszczepić w sercach młodych ludzi patriotyzm?

7. Czy uważasz , że jesteś patriotą?

Wnioski z przeprowadzonych badań: Na podstawie przeprowadzonych analiz można stwierdzić, iż uczniowie naszej szkoły znają pojęcie patriotyzm i wiedzą czym się on objawia. Potrafią wymienić nazwiska znanych patriotów z dziedziny literatury, historii i polityki. Znają losy naszego kraju i działania współczesnej polityki. Większość uczniów twierdzi, że obecnie patriotyzm ma duże znaczenie, ale na pytanie co można zrobić, aby w dzisiejszych czasach zaszczepić w młodzieży patriotyzm, większość ankietowanych nie udzieliło odpowiedzi . Zastanawiający jest również fakt, iż 19% uczniów nie wie czy jest patriotą. Należy więc, zatem wyciągnąć wnioski i podjąć działania , które spowodują zmianę opinii. Wnioski do dalszej pracy: -Realizowanie projektów, konkursów i uroczystości szkolnych o tematyce patriotycznej i politycznej naszego kraju. -Sygnalizowanie i wyjaśnianie uczniom ważnych wydarzeń, rocznic (nie tylko te z 11 list. I 3 maja) -Organizowanie lekcji muzealnych, wycieczek tematycznych

DLACZEGO MAMY UCZYĆ PATRIOTYZMU? Dynamicznie zmieniają się realia współczesnego świata. Następuje rozwój cywilizacyjno – kulturowy. Rosną potrzeby edukacyjne nowoczesnego społeczeństwa i procesy globalizacji . Przeobrażenia ustrojowe i społeczne skłaniają do przewartościowań także w aspekcie wychowawczym. Obecnie pojęcie Patriotyzmu traci na znaczeniu . Kształtuje się bowiem nowy wzorzec bohatera narodowego – CZŁOWIEK SUKCESU.

Nowe czasy stawiają przed młodym pokoleniem inne wyzwania, należy więc podjąć próbę budowania adekwatnego do rzeczywistych warunków, modelu patrioty. Zadaniem naszym jest przygotować uczniów do zwykłego życia, ale wielkiego swoją zwykłością, tolerancją, życzliwością. Tym powinien przejawiać się się patriotyzm naszych czasów. Prawdziwy patriotyzm można uzyskać jedynie przez wychowanie obywatelskie, wychowanie ludzi świadomych swych praw i gotowych za nie walczyć . Dumnych ze swojego kraju , szanujących ludzi innych krajów i ras oraz przestrzegających obowiązującego prawa. Słowo patriotyzm zmienia swoje znaczenie i dlatego dobrze je ciągle od nowa określać, gdyż zależy to od aktualnej sytuacji. Pytanie o dzisiejszy patriotyzm wydaje się szczególnie ważne w kontekście reformy szkolnictwa, zakładającej prymat celów wychowawczych nad edukacyjnymi.

Rodzaje patriotyzmu - patriotyzm historyczny -patriotyzm współczesny -patriotyzm lokalny

wymagania edukacyjne wychowania patriotycznego i obywatelskiego wymagania edukacyjne wychowania patriotycznego i obywatelskiego Patriotyzm historyczny To umiłowanie ojczyzny polegające na poczuciu więzi z jej przeszłością, dumą z osiągnięć i bohaterstwa Polaków. Realizacja treści nauczania wychowania patriotycznego i obywatelskiego: > uczeń zna symbole narodowe > docenia bohaterów narodowych, twórców polskiej nauki i sztuki > pamięta o ważnych datach dla losów narodu i państwa wydarzeniach > zna symbolikę patriotyczną np.: hasła ze sztandarów Bóg, Honor, Ojczyzna, hymn państwowy, pieśni patriotyczne > zna lokalne miejsca pamięci narodowej > bierze udział akademiach, apelach, widowiskach tematycznych ::

Patriotyzm współczesny To duma narodowa prezentowana wobec przedstawicieli innych nacji. > uczeń jest dumny, że jest Polakiem > ma wiedzę co Polska wnosi do Europy > wykazuje szacunek dla symboli narodowych , eksponuje je podczas świąt narodowych, a także ważnych wydarzeń kulturalnych i sportowych > wie jak funkcjonują struktury państwa > przestrzega obowiązującego prawa i zachęca do tego innych > jest dumny z wielkich Polaków np. Jan Paweł II , zdobywców Nagrody Nobla i Oskarów > sportowców, z bogactw naszej przyrody, zabytków i budowli współczesnych.

Patriotyzm lokalny Związany jest z miejscem zamieszkania. To duma z zabytków i osiągnięć mieszkańców`. Lokalny patriotyzm cechuje też angażowanie się w ulepszenie , czy poprawę funkcjonowania lokalnej społeczności. Uczeń zna swoją małą ojczyznę Zna historię regionu, tradycje i obyczaje Docenia ludzi zasłużonych dla swojej miejscowości i regionu Promuje swoją małą ojczyznę Współdziała na rzecz swojego środowiska Zna funkcjonowanie samorządu terytorialnego