Zarządzanie energią w organizacji. Norma ISO 50001

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Advertisements

Niedoceniane tło – stabilny partner w trudnych czasach.
BEZPIECZEŃSTWO PRACY w ELBREWERY S.A. -D-DOKONANIA -P-PLANY ELBLĄG
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Kryteria wyboru projektów dla operacji wspieranych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Współpraca z beneficjentami, przepływ informacji w ramach projektu Grzegorz Gołda WST PWT PL-SK.
Kryzys w przedsiębiorstwie „Najtrudniej zmienić się wtedy, kiedy nie wydaje się to jeszcze konieczne……” Jack Welch.
Zarządzanie systemami dystrybucji
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
ROLA POT W TWORZENIU ZINTEGROWANEGO SYSTEMU BADAŃ KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH TERESA BUCZAK.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Planowanie podatkowe Paweł Satkiewicz doradca podatkowy Parulski i Wspólnicy Doradcy Podatkowi Warszawa 24 listopada 2011 r.
Moduł SDI – zasilanie węzłów IIP oraz wykorzystanie danych. Wprowadzenie. Szkolenie przeprowadzone w ramach projektu „TERYT 3 – Rozbudowa systemów do prowadzenia.
Informator IMBiTB PN-EN 206:2014 Beton Wymagania, właściwości produkcja i zgodność Warszawa, 2016r. 1.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
Audyty efektywności energetycznej i ISO Anna Rybaczuk, Częstochowa, r.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Optymalizacja kosztów zakupu energii
System akredytacji AKSES
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku
Kryteria wyboru Rocznych Planów Działań Pomocy Technicznej w ramach 14 Osi RPO WL 2014 – 2020 – Pomoc Techniczna Aneta Pieczykolan Dyrektor Departamentu.
regulacje NATO i Unii Europejskiej
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Meritum Competence Zasady współpracy Operatora z Serwisem - propozycja procedur, zapisy w umowach na serwis Krzysztof Pietrzak.
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
Nazwa firmy Plan biznesowy.
oraz Systemu Zarządzania Jakością według normy ISO 9001:2008
GRC.
Przedszkole Promujące Zdrowie
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Misją Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku jest profesjonalna realizacja prawnie przypisanych mu zadań, a istotnym elementem tej Misji jest właściwe.
Podstawy prawne ochrony środowiska - regulacja prawna
Zgłoszenie do konkursu
Zgłoszenie do konkursu
Prezentacja planu biznesowego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Nazwa firmy Biznesplan.
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Zgłoszenie do konkursu
Forum Komisji Dialogu Społecznego
Jakość – zespół działań danej organizacji (szkoły) ukierunkowany na spełnienie wymagań określonego klienta (ucznia).
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

Zarządzanie energią w organizacji. Norma ISO 50001 Zarządzanie energią w organizacji. Norma ISO 50001. Anna Rybaczuk, Częstochowa, 09.05.2017 r. Slide 1

Zarządzanie energią Podstawowe cele normy ISO 50001: Pomoc w zakresie tworzenia systemów i procesów niezbędnych do osiągnięcia poprawy wyniku energetycznego, w tym efektywności energetycznej oraz zużycia i użytkowania energii; zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i podobnych wpływów środowiskowych oraz kosztów energii poprzez systematyczne zarządzanie energią; osiągnięcie wyznaczonych w polityce zobowiązań; podejmowanie działań koniecznych do udoskonalenia wyniku energetycznego; wykazania zgodności systemu z wymaganiami normy. SPEŁNIENIE WYMAGANIA USTAWY O EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ.

Pojęcia i definicje Energia bazowa odniesienie/a ilościowe stanowiące podstawę dla porównania wyniku energetycznego UWAGA 1 Energia bazowa odzwierciedla określony przedział czasu. UWAGA 2 Energię bazową można znormalizować z zastosowaniem zmiennych które maja wpływ na zużycie energii np. poziom produkcji, stopniodni (temperatura na zewnątrz) itp. UWAGA 3 Poziom bazowy energii wykorzystuje się też w celu wyliczenia oszczędności energii, jako punkt odniesienia dla stanu sprzed i po wdrożeniu działań mających na celu poprawę wydajności energetycznej. Zużycie energii ilość zastosowanej energii

Pojęcia i definicje Energia - elektryczność, ciepło, sprężone powietrze oraz inne podobne media UWAGA 1 Na potrzeby niniejszej normy pojęcie „energii” odnosi się do różnych form energii, w tym do źródeł odnawialnych, które można nabywać, przechowywać, przetwarzać, wykorzystywać w procesie lub poprzez elementy wyposażenia, bądź odzyskiwać. UWAGA 2 Energię można zdefiniować jako zdolność systemu do generowania zewnętrznej działalności lub wykonywania pracy.

Pojęcia i definicje Znaczące wykorzystanie energii wykorzystanie energii uwzględniające znaczące zużycie energii i/lub mające znaczny potencjał poprawy wyniku energetycznego UWAGA Kryteria znaczącego zużycia energii są określane przez organizację. Przegląd energetyczny określenie wyniku energetycznego organizacji oparte na danych i innych informacjach, umożliwiające zidentyfikowanie możliwości doskonalenia UWAGA W normach regionalnych i krajowych, pojęcia takie jak identyfikacja i przegląd aspektów energetycznych lub profil energetyczny są zawarte w pojęciu przeglądu energetycznego.

Pojęcia i definicje Wynik energetyczny mierzalne wyniki związane z efektywnością energetyczną, wykorzystaniem energii i zużyciem energii UWAGA 1 W kontekście systemów zarządzania energią, wyniki mogą być mierzone w odniesieniu do polityki energetycznej organizacji, jej celów, zadań i innych wymagań związanych z wynikiem energetycznym. UWAGA 2 Wynik energetyczny jest jednym ze składników skuteczności SZE. Wskaźnik wyniku energetycznego (WWE) Wartość liczbowa lub miara wyniku energetycznego, określona przez organizacje. UWAGA WWE mogą być wyrażone jako prosty model metryczny, stosunek lub model bardziej złożony.

Pojęcia i definicje Efektywność energetyczna stosunek lub inny związek ilościowy, wyniku działań organizacji, jej wyrobów, usług lub energii do energii wykorzystanej na wejściu PRZYKŁAD Efektywność przetwarzania; energia wymagana/energia wykorzystana; elementy wyjściowe/wejściowych; teoretyczna energia zużyta do pracy/energia wykorzystana do pracy. UWAGA Zarówno elementy wejściowe jak i wyjściowe powinny być jasno określone pod względem ilości i jakości i powinny być mierzalne.

Efektywność energetyczna (USTAWA z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej) ) Efektywność energetyczna − stosunek uzyskanej wielkości efektu użytkowego danego obiektu, urządzenia technicznego lub instalacji, w typowych warunkach ich użytkowania lub eksploatacji, do ilości zużycia energii przez ten obiekt, urządzenie techniczne lub instalację, albo w wyniku wykonanej usługi niezbędnej do uzyskania tego efektu Audyt efektywności energetycznej − opracowanie zawierające analizę zużycia energii oraz określające stan techniczny obiektu, urządzenia technicznego lub instalacji, zawierające wykaz przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej obiektu, urządzenia technicznego lub instalacji, a także ocenę ich opłacalności ekonomicznej i możliwej do uzyskania oszczędności energii

Efektywność energetyczna w organizacji EE Zaangażowanie kierownictwa Planowanie Wdrażanie i funkcjonowanie Sprawdzanie Doskonalenie

Efektywność energetyczna w organizacji Etapy wdrożenia: Ustalenie zakresu zaangażowania i decyzji zarządu dotyczących pracy w zakresie zarządzania energią. Szkolenia Ocena potencjału oszczędności energii (przegląd energetyczny) Opracowanie programu zarządzania energią, Ustalenie działań organizacyjnych, narzędzi i zasobów potrzebnych do realizacji programu zarządzania energią. Decyzja o podjęciu działań ograniczających zużycie energii. Wdrożenie Systemu Zarządzania Energią

Efektywność energetyczna w organizacji Co uzyskamy: Charakterystyka zużycia i kosztów energii w odniesieniu do specyfiki organizacji Mapy przetwarzania i wykorzystania energii Wstępna ocena efektywności energetycznej budynków,    procesów technologicznych i procesów pomocniczych w przedsiębiorstwie Główne wskaźniki efektywności energetycznej Wstępna lista możliwości oszczędzania energii i poprawy efektywności

Koncepcja Ciągłe doskonalenie Polityka energetyczna Planowanie energetyczne Przegląd kierownictwa Wdrażanie i funkcjonowanie Monitorowanie, pomiar, analiza Sprawdzanie Niezgodności , korekta, działania korygujące i zapobiegawcze Audit wewnętrzny SZE

Zawartość normy ISO 50001 4.1 Wymagania ogólne - udokumentowany system zarządzania energią - zakres stosowania i granice SZE ustanowione - postępowanie dotyczące ciągłego doskonalenia wydajności energetycznej określone i udokumentowane 4.2.1 Najwyższe kierownictwo - polityka energetyczna ustanowiona, granice SZE wytyczone - pełnomocnik systemu zarządzania energią ustanowiony, jeżeli konieczne – również zespół ds. zarządzania energią - udostępnione środki (personalne, technologiczne i finansowe) adekwatne do SZE i wydajności energetycznej - komunikacja wewnętrzna na temat znaczenia SZE - ustanowienie wskaźników wydajności energetycznej (EnPLs) zapewnione - planowanie długoterminowe uwzględnia aspekt energetyczny?

4.2 Zaangażowanie kierownictwa 4.2.2 Pełnomocnik systemu zarządzania energią - umiejętności, kompetencje oraz zakres odpowiedzialności i uprawnień zapewnione? - ustalanie, dokumentowanie, ogłaszanie zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności - upoważniono osobę do współpracy z pełnomocnikiem zarządzania energią?

4.2 Zaangażowanie kierownictwa 4.3 Polityka energetyczna Zobowiązanie do: - ciągłego doskonalenia wydajności energetycznej - przestrzegania obowiązujących wymagań w zakresie użytkowania i zużycia energii, efektywności energetycznej oraz wywiązywania się z powziętych zobowiązań - zapewnienie dostępności do informacji i zasobów w celu osiągnięcia celów Polityka energetyczna: - zatwierdzona przez kierownictwo przedsiębiorstwa / najwyższe kierownictwo oraz adekwatna do użytkowania i zużycia energii - przekazana pracownikom i zleceniobiorcom oraz dostępna dla opinii publicznej - uwzględnia wszystkie aspekty energetyczne - polityka energetyczna jako rama do ustalania i weryfikowania celów energetycznych - wspiera nabywanie produktów i usług energooszczędnych

4.4 Planowanie energetyczne 4.4.2 Wymagania prawne i inne identyfikacja oraz dostęp do właściwych przepisów prawnych i innych wymagań - Określono możliwość zastosowania wymagań w odniesieniu do użytkowania energii, zużycia energii i efektywności energetycznej - Uwzględniono w systemie zarządzania energią - Wymagania weryfikowane w ustalonych odstępach czasu

Planowanie energetyczne 4.4.3 Przegląd Energetyczny Procedura oceny systemu opracowana, udokumentowana i utrzymywana Zdefiniowana metodologia i kryteria Analiza zużycia energii na podstawie pomiarów i innych danych: Identyfikacja źródeł energii Ocena przeszłego i teraźniejszego wykorzystania i zużycia energii Identyfikacja obszarów znaczącego zużycia energii: Obiekty, wyposażenie, systemy, procesy i personel pracujący dla lub w imieniu organizacji Zmienne mające wpływ na zużycie energii Ocena wyniku energetycznego obiektów, wyposażenia, systemów i procesów związanych ze znaczącym wykorzystaniem energii Ocenić przyszłe wykorzystanie i zużycie energii Zidentyfikować i ustalić priorytety i możliwość poprawy wyniku energetycznego Przegląd i weryfikacja przeglądu energetycznego w określonych odstępach czasu

Planowanie energetyczne Przegląd Energetyczny Realizowany własnymi siłami Powołanie zespołu Wykonanie inwentaryzacji urządzeń/procesów Opracowanie programów wykonania pomiarów urządzeń oraz instalacji Monitoring zużycia mediów Wykonywany przez firmę zewnętrzną Wykonanie inwentaryzacji urządzeń/procesów przez jednostkę zewnętrzną Opracowanie programu przeglądu i jego zatwierdzenie przez podmiot zlecający Wykonanie pomiarów obiektowych Opracowanie wyników pomiarów i analiz w postaci raportu

Planowanie energetyczne Przegląd Energetyczny Główne urządzenia i procesy energochłonne: Urządzenia, sprzęt Ogrzewanie Układ wentylacji i klimatyzacji Układ chłodniczy Układ sprężonego powietrza Układ wytwarzania i obiegu pary Napędy elektryczne Oświetlenie Ustalenie miejsc, gdzie jest konieczne wykonanie pomiarów

Planowanie energetyczne 4.4.4 Poziom bazowy energii Poziom bazowy energii zidentyfikowany i udokumentowany (np. 3 lata) Zdefiniowany jako baza do pomiarów wydajności energetycznej Ustalenia służące niezbędnym dopasowaniem Zmiany uzasadnione i udokumentowane

Planowanie energetyczne 4.4.5 Wskaźniki wyniku energetycznego (WWE) Określenie wskaźników energetycznych Wskaźniki wyniku energetycznego – ustalenie wskaźników właściwych do monitorowania wyniku energetycznego Regularne przeglądanie wskaźników Wskaźnik Wyniku Energetycznego WWE – wartość liczbowa lub miara wyniku energetycznego wyrażone przez organizację

Planowanie energetyczne 4.4.6 Cele i zadania Mierzalne Uwzględniające znaczące miejsca użytkowania energii z uwzględnieniem możliwości technologicznych oraz uwarunkowań finansowych, zakładowych i biznesowych oraz z uwzględnieniem podmiotów zainteresowanych Uwzględnienie kluczowych przepisów prawnych Zgodność z polityką energetyczną i ciągłym doskonaleni efektywności energetycznej Plany działań z określonymi ramami czasowymi, zakresami obowiązków oraz środkami służącymi osiągnięciu celów Plany działań są dokumentowane i aktualizowane w regularnych odstępach czasu

Wdrażanie i funkcjonowanie 4.5.2 Kompetencje, szkolenie i świadomość Ustalenie kompetencji, kwalifikacji Identyfikacja potrzeb szkoleniowych Plan szkoleń Adaptacyjne i utrwalające szkolenia stanowiskowe Odpowiednie kompetencje personelu zewnętrznego / firm, pracujących w imieniu organizacji Szkolenia z zakresu systemu zarządzania energią dla kierownictwa na wszystkich szczeblach decyzyjnych Szkolenia (lub alternatywne formy zdobywanie kompetencji)

Wdrażanie i funkcjonowanie 4.5.3 Komunikacja Komunikacja wewnętrzna dotycząca wydajności energetycznej i systemu zarządzania energią Proces umożliwiający zgłaszanie (przez wszystkich pracowników i osób dla nich pracujących) uwag i pomysłów doskonalących system zarządzania energią wdrożony i realizowany Decyzja, czy – a jeżeli tak, jakie znaczące aspekty energetyczne mogą być komunikowane na zewnątrz organizacji

Wdrażanie i funkcjonowanie 4.5.4 Dokumentacja Informacje są sporządzane w formie papierowej, elektronicznej lub innej i zawierają: opis głównych elementów SZE i występujących pomiędzy nimi zależności, identyfikacja lokalizacji dokumentacji kluczowej, łącznie z dokumentacją techniczną. Kontrola zapisów i dokumentów w celu zagwarantowania: badania przydatności przed ich wydaniem, określania dostępności/dyspozycyjności dokumentów dla wszystkich kluczowych komórek organizacyjnych i lokalizacji, czytelności, identyfikowalności, identyfikacji kluczowych dokumentów zewnętrznych i monitorowania ich dystrybucji.

Wdrażanie i funkcjonowanie 4.5.5 Sterowanie operacyjne Procesy i działania mające na celu utrzymanie warunków kontrolowanych w powiązaniu z polityką energetyczną, celami energetycznymi oraz planami działań i znaczącymi obszarami użytkowania energii identyfikowane i planowane Obejmuje to: unikanie sytuacji mogących prowadzić do niezgodności w zakresie polityki energetycznej, celów energetycznych lub wydajności energetycznej ustanowienie kryteriów dotyczących eksploatacji i konserwowania urządzeń oraz wyposażenia i budynków właściwa komunikacja zewnętrzna i wewnętrzna opcjonalnie: włączenie efektywności energetycznej do ustaleń odnośnie do potencjalnych zdarzeń wypadkowych / sytuacji awaryjnych / katastrof

Wdrażanie i funkcjonowanie 4.5.6 Projektowanie Uwzględnienie doskonalenia wydajności energetycznej podczas planowania działań związanych z efektywnością energetyczną nowe, zmienione lub odremontowane zakłady/lokalizacje, wyposażenie, systemy i procesy wyniki oceny wydajności energetycznej są uwzględniane w specyfikacjach, projektach i/lub działaniach zakupowych 4.5.7 Nabywanie usług, produktów i wyposażenia energetycznego oraz energii Ustalone kryteria dotyczące użytkowania energii, zużycia energii i efektywności energetycznej w odniesieniu do okresu eksploatacji nowo nabywanych wyrobów/usług energetycznych Informowanie dostawców o postępowaniu w tym zakresie Ustanowienie i dokumentowanie wymagań dotyczących zakupu energii

4.6 Sprawdzanie 4.6.1 Monitorowanie, pomiary i analizy Monitorowanie cech głównych elementów determinujących EE Elementy podstawowe: Główne obszary użytkowania energii i dane wyjściowe z przeglądu energetycznego Kluczowe zmienne głównych obszarów użytkowania energii Wskaźniki wydajności energetycznej Skuteczność planów działań Ocena aktualnego zużycia energii w stosunku do oczekiwanego zużycia energii Dokumentowanie wyników z monitorowania i pomiarów Działania: Regularne monitorowanie, pomiar i zapisywanie znaczących zużyć energii (wraz z planem) Adekwatność precyzyjności i odtwarzalności sprzętu kontrolno-pomiarowego do realizowanych przez niego zadań zapewniona Zapisy prowadzone, także na temat kalibracji

4.6 Sprawdzanie 4.6.2 Ocena zgodności z wymaganiami prawnymi i innymi procedura regularnej oceny przestrzegania istotnych przepisów prawnych i innych wymagań Przechowywanie zapisów 4.6.3 Wewnętrzny audit SZE Plan auditu wewnętrznego w zakresie SZE: Osoby odpowiedzialne za planowanie i przeprowadzenie Czynności i obszary podlegające audytowi Częstotliwość/regularność audytów Dobór i kompetencje audytorów Dokumentacja / sporządzanie raportów na temat wyników audytów zagwarantowane Wyniki dokumentowane i raportowane najwyższemu kierownictwa Kwalifikacje audytorów i

4.6 Sprawdzanie 4.6.4 Niezgodności, korekty, działania korygujące i zapobiegawcze procedura identyfikacji i właściwego oraz terminowego postępowania z zidentyfikowanymi niezgodnościami Ustalenie przyczyn (analiza przyczyn) Podjęcie działań korygujących i zapobiegawczych (odpowiednie działania) Weryfikacja skuteczności podjętych działań korygujących i zapobiegawczych Przechowywanie dokumentów zgodnie z terminami ustawowymi i terminami ustalonymi wewnątrz organizacji 4.6.5 Nadzór nad zapisami procedura identyfikowania, zapisywania, zabezpieczania, przechowywania, odnajdywania, zatrzymywania i rozporządzania zapisami energetycznymi np. zapisy dotyczące: reklamacji, szkoleń, monitorowania procesów, dostaw, wyników audytów, przeglądu najwyższego kierownictwa, obowiązujących przepisów prawnych, przestrzegania przepisów, znaczących aspektów energetycznych itp.

Sprawdzanie 4.7 Przegląd zarządzania 4.7.1 Postanowienia ogólne regularny przegląd SZE przez najwyższe kierownictwo w ustalonych odstępach czasu ; zapewniona przydatność, adekwatność i skuteczność SZE 4.7.2 Dane wejściowe do przeglądów zarządzania Istotne elementy: - działania wdrożone w wyniku wcześniejszych przeglądów zarządzania - weryfikacja polityki energetycznej - wydajność energetyczna i wskaźników wydajności energetycznej - zgodność z przepisami prawa i innymi wymaganiami - stopień osiągnięcia celów strategicznych i operacyjnych - wyniki audytów wewnętrznych - status działań korygujących i zapobiegawczych - prognoza wydajności energetycznej - zalecenia dotyczące doskonalenia

Sprawdzanie 4.7.3 Dane wyjściowe z przeglądów zarządzania Istotne elementy: - zmiany w zakresie EE - zmiany polityki energetycznej - zmiany wskaźników energetycznych - zmiany celów oraz innych elementów systemu zarządzania zgodnie z zobowiązaniem do ciągłego doskonalenia - zmiany dotyczące udostępniania zasobów Annex A (informacyjny) Wytyczne dotyczące stosowania niniejszej normy międzynarodowej Annex B (informacyjny) Powiązania między ISO 50001:2011, ISO 9001:2008, ISO 14001:2004, a ISO 22000:2005

Efektywność energetyczna w organizacji Zaangażowanie kierownictwa Ustalenie polityki energetycznej Wyznaczenie przedstawiciela ds. energii, który będzie odpowiedzialny za nadzorowanie funkcjonowania systemu zarządzania energią Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za wdrażanie programu zarządzania energią i wspieranie działań związanych z zarządzaniem energia Zapewnieniem zasobów na wdrożenie i realizację systemu zarządzania energią Wdrożenie metod promowania zachowań poprawiających efektywność energetyczną w przedsiębiorstwie Analizy wyników energetycznych Przeglądy zarządzania

Dziękuję! www.dekra.pl Slide 34