SPOŁECZNO - KULTUROWE UWARUNKOWANIA TWORZENIA ORGANIZACJI PROCESOWEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
STRUKTURY ORGANIZACYJNE
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Charakterystyka systemów zarządzania w przedsiębiorstwie
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Analiza ryzyka projektu
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Zarządzanie projektami partnerskimi
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
Kształtowanie motywacji pracowników
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Kultura organizacyjna
KULTURA ORGANIZACYJNA
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Zarządzanie strategiczne
Zarządzanie strategiczne
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Metodyki zarządzania projektami
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Procesy grupowe A.Kawalec.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Planowanie przepływów materiałów
Organizacja – misja, budowa, struktura organizacyjna.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
Model łańcucha wartości
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Wprowadzenie teoretyczne
Ministerstwo Finansów
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Czynniki wyznaczające strukturę organizacyjną
Czynniki strukturotwórcze
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces przewodzenia i kontrolowania
ZARZĄDZANIE PROCESOWE
T5. Reengineering - restrukturyzacja procesów
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

SPOŁECZNO - KULTUROWE UWARUNKOWANIA TWORZENIA ORGANIZACJI PROCESOWEJ

KULTURA ORGNIZACYJNA – TO ZBIÓR DOMINUJĄCYCH WARTOŚCI I NORM POSTĘPOWANIA, CHARAKTERYSTYCZNYCH DLA DANEJ ORGANIZACJI, PRZEJAWIAJĄCY SIĘ POPRZEZ ARTEFAKTY, CZYLI ZEWNĘTRZNE PRZEJAWY DANEJ KULTURY

KULTURA ORGANIZACJI Składa się z elementów: 1) koncepcyjnych (nie dających się bezpośrednio uchwycić), tworzących intelektualne podstawy norm i wzorców postępowania, i 2) percepcyjnych (zatem uchwytnych), tj. symboli, języka, zwyczajów, rytuałów, ceremonii, itp..

Elementy kultury organizacji Symbole materialne Symbole werbalne Symbole międzyakcyjne Percepcje Sym-bole Społeczno- przemysłowe wartości i normy Tradycyjne wartości i normy Zjawiska podziału mentalności Koncepcje Normy wartości Wymiary treści Elementy Przejawy

Uwarunkowania kultury organizacji Typ otoczenia Kultura narodowa System wartości społeczeństwa System wartości społeczności regionu Lokalny system wartości Typ organizacji Sytuacja rynkowa Produkty i technologia Branża Kultura organizacji Cechy organizacji Historia Wielkość Przywództwo System administracji struktura Cechy uczestników Wartości Postawy Wykształcenie Płeć Wiek Doświadczenie z pracy Doświadczenie życiowee Więzi emocjonalne

PODSTAWOWE RÓŻNICE POMIĘDZY ORGANIZACJĄ PROCESOWĄ A ORGANIZACJĄ KLASYCZNĄ przeniesienie do organizacji zasady wzajemnych relacji dostawca - odbiorca (klient) Zespołowy charakter wykonywanej pracy Projektowanie przebiegu operacji w procesach w czasie ich trwania w celu uzyskania efektu dostosowawczego organizacji do założonego poziomu oczekiwań klientów (zewnętrznych i wewnętrznych) Oparcie konfiguracji struktury procesowej (grupowanie wykonawców) na kryterium klienta zewnętrznego i wewnętrznego. Pozostałe kryteria mają charakter wtórny Znaczne spłaszczenie hierarchii Dominacja w strukturze procesowej dynamicznych (zmiennych w czasie) elementów opisu sposobu jej działania

ZARZĄDZANIE WIEDZĄ W ORGANIZACJI PROCESOWEJ Parametry systemu zarządzania wiedzą Wykorzystanie i rozwój potencjału intelektualnego pracowników Rozwój potencjału wiedzy Stała identyfikacja wpływu celów strategicznych organizacji na pracę każdego pracownika Wspieranie aktywności pracowników (w tym projektowania procesów) Wzrost znaczenia eksperymentowania, nawet w warunkach ryzyka popełnienia pomyłki Tworzenie warunków nieformalnego uczenia się poprzez ułatwianie kontaktów Angażowanie wiedzy pracowników w działaniu firmy Konsultowanie z pracownikami istotnych problemów związanych z rozwojem i ze zmianami Dbałość o otwartość w myśleniu (co przeciwdziała zamianie procesów w procedury) Ustawiczna nauka Wzmacnianie pozycji pracowników wykazujących samodzielność decyzyjną i twórczą Gratyfikacja pracowników uczących się i wspierających rozwój innych Zamiana ról kierowników z nadzorców w trenerów Stworzenie skutecznego systemu rejestracji potencjału wiedzy w organizacji Program szkoleń powinien mieć znaczenie strategiczne - szkolenia stają się priorytetową inwestycją

PODSTAWOWE DZIAŁALNIA W KONSTRUOWANIU ORGANIZACJI PROCESOWEJ Udostępnianie, w klimacie zaufania, wszystkim pracownikom wszelkich niezbędnych informacji o klientach i przedsiębiorstwie Gratyfikacja pracowników uzyskujących znaczące efekty w kontaktach z klientami Przekazywanie pracownikom uprawnień decyzyjnych Zmiana postaw zwierzchników (kierowników) z nadzorujących na szkolących i koordynujących Wprowadzenie sytemu ocen i wynagrodzeń, które premiują pracę zespołową, a także dzielenie się wiedzą i doświadczeniem

CZYNNIKI WYZNACZAJĄCE KSZTAŁT I POZIOM KULTURY ORGANIZACJI PROCESOWEJ Zgoda na ponoszenie ryzyka i dzielenie się ryzykiem Elastyczność działania Innowacyjność Akceptowanie popełniania błędów (w ramach warunków brzegowych)

Główne parametry zmiany w kierunku organizacji procesowej Organizacja funkcjonalna Organizacja procesowa Praca Środowisko Struktura Jednostka Personel Środek ciężkości Oś Pomiar Kariera Wynagrodzenia Menedżer Kierownik Cele Perspektywa wartości Prosta Kontrola Hierarchiczna Departament (np. wydział) Pracownicy i menedżerowie Szef Funkcja Działalność Awans Pozycja Nadzorujący Osoba nadzorująca Oddzielne Wąska Chroniące Złożona Samodzielność Płaska Zespół Specjaliści Klient Proces Rezultat Rozwój Wartość Trener Lider Wspólne Szeroka produktywne

KIERUNKI ZMIAN W PROCESIE TWORZENIA ORGANIZACJI PROCESOWEJ Zmiana podstawowych elementów organizacji Zmiana charakteru wykonywanej pracy Stopniowe eliminowanie układu hierarchicznego Zmiana statusu pracownika Zmiany w kulturze organizacji, w tym: Zmiana ścieżek awansu Zmiana systemu ocen pracowników Zmiana zasad wynagradzania Zmiana ról kierowników

PODSTAWOWE ŹRÓDŁA KONFLIKTÓW W ORGANIZACJI PROCESOWEJ Podświadome ciążenie w kierunku realizacji funkcji, a nie procesów Trudny do akceptacji brak hierarchiczności w realizacji procesu Utrzymywanie „stanu przejściowego” organizacji hybrydowej

Macierzowa struktura organizacyjna Dyrektor Z-ca dyrektora ds. handlu Z-ca dyrektora ds. produkcji Z-ca dyrektora ds. finansów Dział Marketingu i Sprzedaży Dział Przygotowania Produkcji Dział Realizacji Produkcji Dział Utrzymania Ruchu Dział Zaopatrzenia Dział Ekonomiczno- Finansowy Dział Księgowości Dział Kontroli Jakości Dział Kadr Koordynator Zadania A Koordynator Zadania B Koordynator Zadania C

Trudności budowy spójnego systemu awansów i motywacji ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z UTRZYMYWANIA DWUPŁASZCZYZNOWEGO (HYBRYDOWEGO) SYSTEMU DZIAŁANIA Rywalizacja o zasoby i kompetencje między układem funkcjonalnym a procesowym Degradacja znaczenia procesów i ich przełożenie na procedury (algorytmy) działań pozbawione cech procesu Wzrost kosztów funkcjonowania organizacji na skutek konieczności uruchomienia mechanizmów koordynujących Trudności budowy spójnego systemu awansów i motywacji

KIERUNKI PRZEZWYCIĘŻANIA ZAGROŻEŃ W TWORZENIU ORGANIZACJI PROCESOWEJ Zwiększenie czasu przeznaczonego na szkolenie uświadamiające Ustanowienie elastycznego harmonogramu procesu przemian, dostosowanego do tempa uczenia się Konsekwentne wdrażanie rozwiązań Kompleksowość projektu zmian Ciągłość systemu monitorowania zmian

GŁÓWNE KIERUNKI KRYTYKI TWORZENIA ORGANIZACJI PROCESOWYCH Wysoki koszt związany z opracowaniem koncepcji organizacji procesowej, z reguły przy pomocy firm konsultingowych, stosujących na ogół konwencje dostosowujące projekty do istniejących rozwiązań informatycznych Obawy dotyczące alokacji zasobów (głównie finansowych) Przekonanie o braku współmierności wysiłku, jaki trzeba ponieść, do rezultatu jaki się osiągnie Duże trudności dostosowawcze do działania w warunkach realiów organizacji procesowej, zwłaszcza w zakresie zmiany postaw ludzi

SPRAWDŹ, CO I ILE WIESZ Co to jest kultura organizacji i z jakich składa się elementów? Wymień obszary podstawowych działań w konstruowaniu organizacji procesowej w kontekście kultury organizacji Jakie czynniki wpływają na poziom kultury organizacji procesowej? Jakie mogą być podstawowe źródła konfliktów w organizacji procesowej? Jakie czynności pomagają w przezwyciężaniu zagrożeń w tworzeniu organizacji procesowej? Jakie znasz zagrożenia podczas zmiany organizacji klasycznej w organizację procesową?