Metodyka kierowania projektem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prince 2 Bartłomiej Chyliński
Advertisements

Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
Proces transakcyjny Podsumowanie Rafał Tuzimek. Typy transakcji M&A 2 SprzedażprzedsiębiorstwZakupprzedsiębiorstw FuzjeprzedsiębiorstwPoszukiwaniefinansowaniawłaścicielskiego/doradztwofinansoweLBO/MBO.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Apteka Oliwna Jak poprawnie złożyć zamówienie
Moduł SDI – zasilanie węzłów IIP oraz wykorzystanie danych. Wprowadzenie. Szkolenie przeprowadzone w ramach projektu „TERYT 3 – Rozbudowa systemów do prowadzenia.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
System akredytacji AKSES
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku
Kluczowe elementy skutecznej strategii analizy danych internetowych
T.15 Wybór narzędzi dla reengineeringu (szczegóły).
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Bądź częścią rozwiązania
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
Liczby pierwsze.
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Sprzedaż produktu lub usługi
Metoda projektu.
Dyrektor Departamentu Zarządzania Programami Operacyjnymi
TRZECIE spotkanie Zespołu
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
Zmiany w Umowie i Projekcie
Bezpieczeństwo dostępu do danych w systemie Windows
Co to jest SSC Master… SSC Master to platforma elektronicznego obiegu, dekretacji i akceptacji dokumentów w organizacji. Dzięki szerokiemu i elastycznemu.
Akceptacja w Module Wnioski i Postępowania
Egzamin gimnazjalny w roku szkolnym 2017/2018
Zarządzanie projektami
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Plan projektu biznesowego
Zgłoszenia w ramach kategorii Doskonała komunikacja z klientami
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Implementacja rekurencji w języku Haskell
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Nowe podejście do zamówień publicznych
Zgłoszenie do konkursu
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Łatwa obsługa Prosta instalacja Wieczysta licencja Praca w sieci
Autor: Magdalena Linowiecka
Konkursy nr RPKP IZ /19 Zmiany w zakresie procedur
Zapis prezentacji:

Metodyka kierowania projektem Sebastian Widz Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych sebastian.widz@pjwstk.edu.pl http://www.deforma.pl/widz/zpr/prince2.ppt

PRINCE 2 – Trochę historii Metodyka utworzona przez Central Computer and Telecommunications Agency (CCTA) w 1989 roku CCTA jest obecnie częścią Office of Government Commerce (OGC) Metodyka została utworzona jako standard do zarządzania projektami IT przeprowadzanymi dla rządu Wielkiej Brytanii. Obecnie używana również w sektorze prywatnym Wersja 2 może być stosowana do wszystkich rodzajów projektów – nie tylko IT (wersja 1)

Czym jest PRINCE PRINCE – PRoject IN Controlled Environment Strukturalna metodyka zarządzania projektem opierająca się na procesach, z których każdy jest zdefiniowany przez swoje wejścia, wyjścia, cele i czynności, które powinny zostać w nim przeprowadzone. Metodyka ta jest nastawiona na produkt co oznacza że wszelkie plany są związane z dostarczeniem produktu najwyższej jakości.

Czym jest PRINCE c.d. Projekt w metodyce PRINCE jest kierowany przez biznes (business case), który definiuje cele, racje, zaangażowanie organizacji w danym projekcie. Jeśli w biznesie następuje zmiana ma to wpływ na cały projekt.

Procesy w PRINCE Start (SU – Starting Up A Project) Inicjacja (IP – Initiating A Project) Kierowanie (DP – Directing A Project) Zarządzanie granicami etapów (SB - Managing Stage Boundaries) Kontrola etapów (CS – Controlling a Stage) Zarządzanie dostarczaniem produktu (MP – Managing Product Delivery) Zakończenie Projektu (CP – Closing A Project) Planowanie (PL – Planning)

Procesy w PRINCE c.d.

Project Mandate (dokument) Uruchamia proces SP, powinien zawierać informacje na temat dziedziny problemowej projektu oraz na temat zarządu projektu (prospective Executive of the Project Board) (osoby pełniącej funkcję zarządzającą) Elementy: Odpowiedzialność za projekt Tło Cele projektu Zakres Ograniczenia Interfejsy Oczekiwania jakościowe Zarys Business Case (powody) Tolerancja Odnośniki do powiązanych dokumentów i produktów Wskazanie Project Managera oraz osoby odpowiedzialnej (Executive) Wskazanie klientów, użytkowników i innych stron zainteresowanych

Rozpoczęcie Projektu (SU – Starting up) Na podstawie dokumentu Project Mandate Potwierdzenie opłacalności projektu Definiowanie odpowiedzialności i ról Utworzenie Planu Inicjacji (Initiation Stage Plan) (proces IP) Dostarczenie informacji do Project Brief Dostarczenie informacji do utworzenia Project Approach Utworzenie i spotkanie z zespołem projektowym Project Management Team Stworzenie planu etapów Stage Plan Pomoc w stworzenie rejestru zagrożeń Risk Log

Proces SU – procesy składowe SU1 – Spotkanie z zarządem projektu (Project Board Executive) i z Kierownikiem projektu (Project Manager) SU2 – Utworzenie zespołu zarządzającego projektem (Project Management Team) SU3 – Spotkanie z zespołem zarządzającym projektem (Project Management Team) SU4 – Przygotowanie zarysu/streszczenia projektu (Project Brief) SU5 – Określenie podejścia projektowego (Project Approach) SU6 – Zaplanowanie planu rozpoczęcia (Initiation Stage Plan)

Inicjacja Projektu (IP Initiating a Project) Formułuje umowę pomiędzy PM a zarządem, określającą co, jak, kiedy i przez kogo zostanie dostarczone Pierwszy krok, w pomocy zarządowi w przejęciu produktu/ów po wdrożeniu Określa jak zostanie osiągnięta jakość Określa plan rekacji na potrzeby jakościowe klienta

Proces IP – procesy składowe IP1 – Planowanie jakości IP2 – Planowanie projektu IP3 – Przegląd Business Case i zagrożeń IP4 – Setup Project Controls IP5 – Ustawienie plików projektu IP6 – Składanie dokumentu PID (Project Initiation Document)

Kierowanie projektem (DP - Directing a Project) Przeprowadzane przez komitet zarządzający, zarządzanie projektem to: Autoryzacja zaangażowania zasobów w projekcie Kontrola zarządzania ryzykiem Kontrola spełnialności celów wyszczególnionych w Business Case Podejmowanie decyzji wymaganych przez Project Managera dotyczących projektu Skierowanie, jeśli potrzeba, projektu w fazę przed zakończeniową (premature) Przeprowadzenie zakończenia projektu etapami. Odpowiedzialność leży po stronie Komitetu.

Proces DP - podprocesy DP1 Autoryzacja inicjacji DP2 Autoryzacja projektu DP3 Autoryzacja planu etapów i wyjątków DP4 Zapewnienie kierowania ad hoc DP5 Potwierdzenie zakończenia projektu

Kontrola etapu (CS - Controlling a Stage) Wskazanie codziennych obowiązków Project Managera: Podział pracy Sprawdzanie postępu Zapewnienie jakości Zarządzanie zmianami Kontrola zagrożeń Raportowanie postępu Kontrola odstępstw od planu Proces kontrolowany zdarzeniami, gdzie decyzje podejmowane są ad hoc Rozpoczyna się po DP3 Autoryzacja Etapu i Planu wyjątków

Proces CS - podprocesy Ten zbiór procesów zapewnia, że praca w czasie etapu rozpoczyna się i trwa za zgodą Project Managera, który posiada zgodę Zarządu (Project Board) Głowna sekwencja podprocesów: Autoryzacja (CS1 Autoryzacja Pakietu) monitorowanie (CS2 Określanie Postępu / CS9 Otrzymanie kompletnego pakietu) Sprawdzenie zmian (CS3 Wychwytywanie zadań Projektu (Project Issues) / CS4 Egzaminowanie zadań projektu) Recenzja (CS5 Przegląd zaangażowania etapów) Raportowanie i korekta (CS7 Akcje korekcyjne / CS6 Raportowanie głównych punktów (highlights) Zwiększenie (Escalating) zadań projektu (Project issues)

Proces CS – podprocesy c.d. Cele: Sprawdzenie czy są tworzone właściwe produkty do odpowiednich poziomów jakości Zarządzane z tolerancją Przemyślane korzystanie z zasobów Zarządzanie odchyleniami od Planu Etapu (Stage Plan) Sprawdzenie właściwego kierunku projektu lub zatrzymanie projektu, jeśli Business Case to obejmuje Tworzone raporty: Raport opisujący Pakiet (Work Package) Raport Zamian/Rzeczy na które należy zwrócić uwagę (Highlight Report) Raport Wyjątków (Exception Report)

Zarządzanie Dostawą Produktu (MP - Managing Product Delivery) Odpowiedzialność leży po stronie Team Managera Obowiązki Team Managera Upewnienie się, że zadania są uzgodnione i zatwierdzone Akceptacja i sprawdzenie Pakietu (Work Package) Sporządzenie planu pracy grupy Dopełnienie założeń i planu pracy Podstawowe cele: Uzgodnienie pakietu pracy z Project Managerem Wykonanie pracy Przekazanie wykonanej pracy Podprocesy: MP1 Akceptacja Pakietu MP2 Uruchomienie Pakietu MP3 Dostarczenie Pakietu

Zarządzanie Zakresami Etapów (SB - Managing Stage Boundaries) Obowiązek Project Managera Podstawowe procesy: Zbieranie wyników Planowanie następnego etapu Uaktualnianie Planu Projektu i Rejestru Zagrożeń jeśli zachodzi taka potrzeba Znalezienie elementów zatwierdzających dany etap Punkty kluczowe: Upewnienie się, że jakiekolwiek zmiany w Planie Projektu są zgodne z Business Case Sprawdzenie pod względem ulepszeń Podejścia Projektowego i Zarządzania Konfiguracją Na koniec każdego etapu przewidziana jest skierowanie projektu do następnego etapu bądź zakończenie projektu Główne cele: Przekonanie komitetu zarządzającego (Project Board), że produkt został skończony Dostarczenie informacji o stanie projektu Uzyskanie autoryzacji następnego etapu i określenie tolerancji (koszt i czas) Uaktualnienie Raportu doświadczenia

Proces SB - podprocesy SB1 Planowanie Etapu SB2 Uaktualnianie Planu Projektu SB3 Uaktualnianie Business Case SB4 Uaktualnianie Rejestru Ryzyka SB5 Raport zakończenia etapu SB6 Stworzenie planu wyjątków

Zamknięcie Projektu (CP - Closing a Project) Stworzenie Raportu Zakończenia Projektu i Raportu Doświadczenia Potwierdzenie akceptacji działania i utrzymania produktów (operational and maintainence acceptance of products) Zapewnienie ‘łagodnego’ zakończenia projektu Proces wymagany ponieważ wszystkie projekty powinny się skończyć. Większość czynności wymaga akceptacji zarządu Zamknięcie procesów projektu odbywa się równolegle – procesy nie zależą od siebie. Bez zakończenia projektu istnieje tendencja do wejścia w fazę zarządzania operacyjnego Daje możliwość przejęcia osiągnięć uzyskanych w projekcie

Proces CP - podprocesy CP1 Rozwiązanie projektu CP2 Identyfikacja Akcji które mają nastąpić po zamknięciu projektu CP3 Ocena projektu

Planowanie (PL - Planning) Określenie CO? Główne pytania CO? DLACZEGO? JAK? Podstawowe kroki (po określeniu co?, dlaczego?, jak?): Kiedy , przez kogo Wymagana ilość zaangażowania Określenie ile czasu to zajmie Określenie kontroli jakości Wyliczenie kosztów Określić budżet Określić ryzyko Określenie punktów kontrolnych Odgrywa istotne znacznie w: SU6 Planowanie Etapu inicjacji IP2 Planowanie Projektu SB1 Panowanie Etapu SB2 Uaktualnianie Planu Projektu MP1 Akceptacja Pakietu Pracy SB6 Stworzenie planu wyjątków

Proces PL - podprocesy PL1 Stworzenie planu PL2 Zdefiniowanie i analiza produktów PL3 Zidentyfikowanie czynności i zależności PL4 Oszacowanie PL5 Planowanie czasu PL6 Analiza Ryzyka PL7 Wykonanie/zakończenie planu

Struktura zespołu

Komponenty w PRINCE Business Case Organizacja (Organisation) Planowanie (Planning) Kontrola (Controls) Zarządzanie ryzykiem (Management of Risk) Zarządzanie jakością (Quality In A Project Environment) Zarządzanie konfiguracją (Configuration Management) Kontrola Zmian (Change Control)

Dokumenty http://www.crazycolour.com/p2/0004.shtml

Rejestry Rejestr spraw. Sprawy odnotowywane w "Rejestrze spraw" dzielą się na propozycje zmian w specyfikacji (i implementacji) produktu, informacje o niezgodności produktu ze specyfikacją, pytania oraz sygnały o pojawiających się problemach dotyczących przedsięwzięcia. Rejestr jakości. Zawiera informacje o produktach, planach działań dotyczących kontroli ich jakości, terminach i osobach odpowiedzialnych za wykonanie tych działań oraz wynikach kontroli jakości. Rejestr ryzyka. Prezentuje listę czynników ryzyka, planowane działania zapobiegawcze i awaryjne oraz osoby odpowiedzialne za monitorowanie poszczególnych zagrożeń.

Rejestry c.d. Oprócz rejestrów, zgodnie z PRINCE 2, na bieżąco powstaje "Raport doświadczenia" (ang. Lessons Learned Report) prezentujący doświadczenia zebrane w trakcie realizacji przedsięwzięcia. Ze względu na wymóg zbierania doświadczeń na bieżąco postanowiliśmy wprowadzić kolejny rejestr, "Rejestr doświadczenia", na postawie którego powstaje "Raport doświadczenia".

Źródła http://www.ogc.gov.uk/prince/ http://www.spoce.com/PRINCE2%20P2Introduction.htm http://www.crazycolour.com/p2/ http://www.prince2.com/

KONIEC Dziękuję za uwagę