Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Informacje dla rodziców.  W trakcie prowadzonych przez Krajowy O ś rodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej bada ń okaza ł o si ę, ż e najwi.
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Dr Dorota Jegorow Postawy i plany uczniów gimnazjów i szkół zawodowych wobec zawodu, edukacji i przyszłości zawodowej - wyniki badań Projekt współfinansowany.
Liczba placówek, uczniów i oddziałów 2014/2015 cz.1 Rok szkolny 2014/2015 Rok szkolny 2013/2014 stan na Typ placówkiLiczba uczniów Liczba oddziałów.
Usługi EURES dla pracodawców Doradca EURES – Elżbieta Amulewicz Olsztyn 2010 r. Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie.
POWIATOWE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO I PRAKTYCZNEGO W BĘDZINIE ul. I. Krasickiego 17, 42 – 500 Będzin tel , fax www:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
2016. Najczęściej popełniane błędy podczas e-Naboru Wybranie jedynie jednego oddziału w danej szkole – w przypadku gdy zabraknie punktów aby system przydzielił.
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych w zakresie kompetencji cyfrowych.
WYDZIAŁ OSWIATY URZEDU MIASTA POZNANIA REKRUTACJA ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH WSPOMAGANEJ SYSTEMEM KOMPUTEROWYM.
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
1 Kształtowanie sieci szkolnictwa ponadgimnazjalnego w Powiecie Starogardzkim Perspektywa 2020.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Inżynier środowiska AUTOR: Agata Czepielowska, Sylwia Lupa, Dominika Walczyk, Danuta Puter, Julita Koper.
Przygotowanie ucznia do wyboru zawodu – rola doradztwa zawodowego w planowaniu kariery dr Marian Piekarski.
Zawody wymagające wyższego wykształcenia
Losy Absolwentów 2015/16 ZSEA w Kole
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
JAK WSPOMÓC NASZE DZIECKO W WYBORZE WŁAŚCIWEJ ŚCIEŻKI EDUKACYJNEJ?
Sześciolatek idzie do szkoły
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Aktywny RODZIC.
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Zmiana w procesie przekwalifikowania pracownika
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
ZASADY REKRUTACJI DO SZKOŁY PONADGIMNAZJLNEJ
RYNEK PRACY W PRZYSZŁOŚCI
Układ Tytuł W DRODZE DO KARIERY doradztwo zawodowe w praktyce Podtytuł
REFORMA EDUKACJI
Sześciolatek idzie do szkoły
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Czy staż zawodowy to klucz do kariery?
„Rola organizacji rzemiosła i MŚP w kształceniu zawodowym”
Poszukiwany, poszukiwana, czyli
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Raport badawczy „Kariera po studiach”
Przedszkole Promujące Zdrowie
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Doradca zawodowy mgr Monika Mateja
Jaką przyszłość będzie miało moje dziecko?
Szkolny Punkt Informacji i Kariery SPInK-a
LOSY ABSOLWENTÓW LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
Liceum Ogólnokształcące im. Sebastiana Petrycego w Pilźnie
DORADCA ZAWODOWY to osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Wydział Oświaty Starostwa Powiatowego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Aktywny RODZIC.
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Wspomaganie pracy szkół
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej

Rodzaje szkół ponadgimnazjalnych Licea ogólnokształcące Technika Zasadnicze szkoły zawodowe

Gimnazjalista jeszcze nie wie… Gimnazjalista, w większości wypadków, nie myśli jeszcze poważnie o swojej przyszłości zawodowej. Nie wie co chciałby robić w życiu, jakie posiada umiejętności, zdolności, kwalifikacje i cechy osobowościowe.

Dlaczego właśnie ten zawód, ta szkoła? Własne przekonanie uczniów o słuszności dokonanego wyboru (szkoły szkoła oferuje zawód, którym zainteresowany jest uczeń) Decyzja podjęta pod wpływem kolegów Decyzja podjęta wspólnie przez ucznia i rodziców Decyzja podjęta przez rodziców Lokalizacja szkoły

Brak innych możliwości w pobliżu miejsca zamieszkania Opinia o szkole, w tym opinie starszych kolegów lub innych osób z bliskiego otoczenia, które wybrały tę szkołę lub ten zawód Gwarancja pracy po zakończeniu nauki, w tym przede wszystkim możliwość znalezienia atrakcyjnego miejsca zatrudnienia, zwłaszcza pod względem finansowym

Przypadkowy wybór Wielu młodych ludzi wybiera szkołę (zawód) zupełnie bez zgodności z ich zdolnościami lub chociaż zainteresowaniami Często nie mają wiedzy na temat specyfiki poszczególnych zawodów i ich adekwatności do swoich predyspozycji Nie mają również rozeznania na temat potrzeb rynku pracy, w tym rynku lokalnego

Czy wybrany kierunek kształcenia jest zgodny z Twoimi zainteresowaniami ?

Złe postrzeganie placówek związanych z edukacją ścisłą i techniczną – technika i szkoły zawodowe postrzegane są jako szkoły dla uczniów mniej zdolnych, z drugiej uczelnie techniczne oceniane są jako zdecydowanie trudniejsze – w ostatnim czasie ta tendencja nieco się odwraca i uczniowie gimnazjów coraz rozważniej podejmują decyzję o wyborze szkoły średniej i częściej skłaniają się do wyboru szkoły o charakterze technicznym

Rola doradcy zawodowego w technikum Problem zmiany profilu zawodowego w obrębie tej samej szkoły Problem zmiany szkoły na inną szkołę ponadgimnazjalną Problem rezygnacji z nauki w dotychczasowej szkole i podjęcie nauki w szkole dla dorosłych z równoczesnym podjęciem pracy zawodowej

Nie byłem zainteresowany nauką ze względu na…

Wybór dalszej drogi po zakończeniu nauki w szkole średniej – studia czy praca? Możliwości zdobycia dodatkowych uprawnień podnoszących kwalifikacje absolwenta szkoły Umiejętne wejście na rynek pracy i poruszanie się po nim dzięki poznaniu procedur pozyskiwania i utrzymania pracy Informowanie o bieżącej sytuacji na rynku pracy, zwłaszcza lokalnym

Po ukończeniu nauki będę…

Dalsze losy absolwentów 2012/13 2013/14 2014/15 2015/16 Praca 58 41 43 46 Szkoła policealna 10 4 Akademia Morska 39 27 30 34 Politechnika Gdańska 2 5 6 7 Uniwersytet Gdański 8 Akademia Marynarki Wojennej 3 11 9 Wyższa Szkoła Bankowa 1 Akademia Wychowania Fizycznego Wyższa Szkoła Sopocka Inne szkoły wyższe

Przygotowanie ucznia do radzenia sobie w trudnych sytuacjach, z jakimi może się spotkać w trakcie swojej drogi zawodowej, jak np.: 1. bezrobocie 2. problemy zdrowotne 3. adaptacja do nowych warunków pracy i mobilności zawodowej

Pokazanie możliwości zmian w zaplanowanej drodze edukacyjno-zawodowej Współpraca z rodzicami i ich przygotowanie do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji związanych z edukacją i wyborem zawodu Współpraca z instytucjami mogącymi wspierać młodych ludzi wchodzących na ścieżkę zawodową, np.: centra informacji i planowania kariery zawodowej, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, urzędy pracy, organizacje skupiające pracodawców

Dziękuję za uwagę Ewa Skrabaszewska kierownik szkolenia praktycznego ZSCHiE - Gdynia