Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
Rodzaje szkół ponadgimnazjalnych Licea ogólnokształcące Technika Zasadnicze szkoły zawodowe
Gimnazjalista jeszcze nie wie… Gimnazjalista, w większości wypadków, nie myśli jeszcze poważnie o swojej przyszłości zawodowej. Nie wie co chciałby robić w życiu, jakie posiada umiejętności, zdolności, kwalifikacje i cechy osobowościowe.
Dlaczego właśnie ten zawód, ta szkoła? Własne przekonanie uczniów o słuszności dokonanego wyboru (szkoły szkoła oferuje zawód, którym zainteresowany jest uczeń) Decyzja podjęta pod wpływem kolegów Decyzja podjęta wspólnie przez ucznia i rodziców Decyzja podjęta przez rodziców Lokalizacja szkoły
Brak innych możliwości w pobliżu miejsca zamieszkania Opinia o szkole, w tym opinie starszych kolegów lub innych osób z bliskiego otoczenia, które wybrały tę szkołę lub ten zawód Gwarancja pracy po zakończeniu nauki, w tym przede wszystkim możliwość znalezienia atrakcyjnego miejsca zatrudnienia, zwłaszcza pod względem finansowym
Przypadkowy wybór Wielu młodych ludzi wybiera szkołę (zawód) zupełnie bez zgodności z ich zdolnościami lub chociaż zainteresowaniami Często nie mają wiedzy na temat specyfiki poszczególnych zawodów i ich adekwatności do swoich predyspozycji Nie mają również rozeznania na temat potrzeb rynku pracy, w tym rynku lokalnego
Czy wybrany kierunek kształcenia jest zgodny z Twoimi zainteresowaniami ?
Złe postrzeganie placówek związanych z edukacją ścisłą i techniczną – technika i szkoły zawodowe postrzegane są jako szkoły dla uczniów mniej zdolnych, z drugiej uczelnie techniczne oceniane są jako zdecydowanie trudniejsze – w ostatnim czasie ta tendencja nieco się odwraca i uczniowie gimnazjów coraz rozważniej podejmują decyzję o wyborze szkoły średniej i częściej skłaniają się do wyboru szkoły o charakterze technicznym
Rola doradcy zawodowego w technikum Problem zmiany profilu zawodowego w obrębie tej samej szkoły Problem zmiany szkoły na inną szkołę ponadgimnazjalną Problem rezygnacji z nauki w dotychczasowej szkole i podjęcie nauki w szkole dla dorosłych z równoczesnym podjęciem pracy zawodowej
Nie byłem zainteresowany nauką ze względu na…
Wybór dalszej drogi po zakończeniu nauki w szkole średniej – studia czy praca? Możliwości zdobycia dodatkowych uprawnień podnoszących kwalifikacje absolwenta szkoły Umiejętne wejście na rynek pracy i poruszanie się po nim dzięki poznaniu procedur pozyskiwania i utrzymania pracy Informowanie o bieżącej sytuacji na rynku pracy, zwłaszcza lokalnym
Po ukończeniu nauki będę…
Dalsze losy absolwentów 2012/13 2013/14 2014/15 2015/16 Praca 58 41 43 46 Szkoła policealna 10 4 Akademia Morska 39 27 30 34 Politechnika Gdańska 2 5 6 7 Uniwersytet Gdański 8 Akademia Marynarki Wojennej 3 11 9 Wyższa Szkoła Bankowa 1 Akademia Wychowania Fizycznego Wyższa Szkoła Sopocka Inne szkoły wyższe
Przygotowanie ucznia do radzenia sobie w trudnych sytuacjach, z jakimi może się spotkać w trakcie swojej drogi zawodowej, jak np.: 1. bezrobocie 2. problemy zdrowotne 3. adaptacja do nowych warunków pracy i mobilności zawodowej
Pokazanie możliwości zmian w zaplanowanej drodze edukacyjno-zawodowej Współpraca z rodzicami i ich przygotowanie do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji związanych z edukacją i wyborem zawodu Współpraca z instytucjami mogącymi wspierać młodych ludzi wchodzących na ścieżkę zawodową, np.: centra informacji i planowania kariery zawodowej, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, urzędy pracy, organizacje skupiające pracodawców
Dziękuję za uwagę Ewa Skrabaszewska kierownik szkolenia praktycznego ZSCHiE - Gdynia