syslo@mat.umk.pl, …@ii.uni.wroc.pl ROZWÓJ POJĘĆ INFORMATYCZNYCH OD PIERWSEJ KLASY w środowisku pracy uczniów i nauczycieli PERSONALIZACJA Maciej M. Sysło UMK Toruń syslo@mat.umk.pl, …@ii.uni.wroc.pl http://mmsyslo.pl
Pomysł na podręcznik W dyskusji nad e-podręcznikiem, GW 28.10.2014: Nie chcemy, by: uczeń/nauczyciel przerabiał podręcznik Maciej M. Sysło
e-podręcznik: 2017 Propozycja środowiska dla zajęć z informatyki: w chmurze będzie rosnąć z uczniem, na początku: 1, 4, 7; później dalsze lata technologia dla technologii … uczeń papier 1-3 tylko ci najmłodsi lubią mieć swoje zeszyty, książki, powinni uczyć się pisać e-uczeń pracuje i ma wszystkie zasoby w jednym miejscu – w chmurze Tam ma swoje miejsce e-nauczyciel znajduje się tam, gdzie są jego uczniowie 3 Maciej M. Sysło
Personalizacja i technologia Ustawa o Oświacie: szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju O uczniach (nie tylko): Każdy mózg jest inaczej okablowany Learnatic: Każdy uczy się inaczej Mark Prensky, 2012: Mądrością staje się symbioza tego, w czym mózg jest najlepszy, z tym, co komputer potrafi wykonać nawet lepiej Uwaga: Personalizacja nie jest pomysłem dzisiejszej technologii – może pomóc, ale idea powinna być przed technologią Maciej M. Sysło
Personalizacja i technologia Pytanie: Po co nam technologia? Odpowiedź: by znaleźć się w świecie, w którym są uczniowie O uczniach: Połączeni 24/7/365 – nie można ich odłączyć, to stan świadomości Wyzwanie, jak spowodować: learning while we are connected – uczyć się będąc połączonym – WCCE 2013 M. Twain: Nigdy nie dopuściłem, by chodzenie do szkoły kolidowało z moim (wy)kształceniem Personalizacja – głównie o uczniu, zwrócenie uwagi na ucznia – powinna jej towarzyszyć aktywność ucznia, jego chęć indywidualnego uczenia się, jego wybór Maciej M. Sysło
Wielcy o edukacji: Hugo Steinhaus Personalizacja nie jest pomysłem dzisiejszej technologii: Wielcy o edukacji: Hugo Steinhaus Hugo Steinhaus (1887-1972) – matematyk, humanista, autorytet w dziedzinie języka, autor aforyzmów – kontrast i pozytywna ironia Nie mąćcie ludziom … wody w głowie Żyjemy w epoce móżdżków elektronowych Gdy przyłapano maszynę myślącą na błędzie, powiedziała: „Ja też jestem tylko człowiekiem”! Kula u nogi – Ziemia W Galicji była rozpowszechniona nieznajomość języka niemieckiego (dzisiaj – nieznajomość matematyki w Polsce) Pierwszy użył słowo komputer w języku polskim w 1963 roku 1965 rok: boleje bardzo nad miejscem matematyki w społeczeństwie i sposobem jej uczenia. Jeszcze w tradycyjnej szkole, bez technologii widzi potrzebę personalizacji Maciej M. Sysło
Wielcy o edukacji: Albert Einstein Personalizacja nie jest pomysłem dzisiejszej technologii: Wielcy o edukacji: Albert Einstein Everybody is a GENIUS but if you judge a fish by its ability to climb a tree it will live its whole life believing that it is STUPID Każdy jest GENIUSZEM ale jeśli będziesz osądzał rybę po tym, czy potrafi wejść na drzewo to całe życie będzie żyła w przeświadczeniu, że jest GŁUPIA H. Steinhaus: Geniusz – gen i już Maciej M. Sysło
Lekcja z Jobsa W edukacji: I’m a very big believer in: Personalizacja nie jest pomysłem dzisiejszej technologii: Lekcja z Jobsa W edukacji: I’m a very big believer in: equal opportunity as opposed to equal outcome Praktyka u nas w kraju: wszystkich uczniów gimnazjum/sp obejmuje ta sama podstawa i ten sam test !!!!! Praktyka (USA) 50% do wyboru, nawet w przedmiotach jak matematyka Idea: indywidualna podstawa programowa (Sir Ken Robinson) równe szanse, w przeciwieństwie do jednakowych rezultatów (do wyrównywania szans) Maciej M. Sysło
Personalizacja: w wirtualnym środowisku Przykłady: Technologie pomocą w personalizacji edukacji Szkoła poszerzona o miejsce o miejsce w chmurze, gdzie znajdują się uczniowie – tam możemy ich spotkać, tam chcą się spotkać: Fronter: Nowy model nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Fronter: Projekt Informatyka + – dotarcie do szkół z uczelni Learnatic: Konkurs Bóbr – powszechny konkurs w sieci Flipped learning: Odwrócone uczenie się Przykłady Dobrej praktyki edukacyjnej z użyciem wirtualnego środowiska ksztalcenia (chmury) Maciej M. Sysło
Chmura, środowisko kształcenia, platforma Poprawa jakości niezależnego i spersonalizowanego uczenia się Więcej okazji do współpracy i interakcji uczeń-nauczyciel Wzbogacenie alfabetyzacji cyfrowej Wspieranie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (Promyk) Podniesienie poziomu i zakresu materiałów edukacyjnych Lepsze gospodarowanie czasem nauczycieli i uczniów Lepsze monitorowanie pracy uczniów i nauczycieli Zwiększenie udziału uczniów we własnym kształceniu Poprawa organizacji kształcenia i komunikacji Lepsze zarządzanie klasą/szkołą Zwiększone zaangażowanie rodziców Budowanie lokalnej społeczności uczących się Maciej M. Sysło
Wirtualne środowisko kształcenia 2013 (WCCE, UMK Toruń): uczyć się będąc połączonym (learning while we are connected) , w tym: statystyki. , procesu Maciej M. Sysło
Środowisko w miejscu podręcznika Środowisko kształcenia się jako miejsce: aktywności uczących się – na wzór FaceBooka współpracy – realizacji projektów indywidualnych i zespołowych miejsce zasobów własnych i obcych (na różnych prawach) rozwoju – „rośnie” z uczącym się od kołyski po grobową deskę (LLL) osobiste archiwum i budowane na nim e-portfolia dla różnych adresatów obszar własny i obszary różnych formalnych (szkoła, uczelnia) i nieformalnych (kursy) form kształcenia itd. itp. Porzućmy ideę podręcznika, XIX/XX wieczną Przyjrzyjmy się, jak pracują uczniowie Przyjrzyjmy się, jak funkcjonuje sieć i jej społeczności Wyobraźmy sobie rozwój sieci i jej społeczności Zaplanujmy środowisko na miarę uczących się i czasów Maciej M. Sysło
Odpowiedzi w podstawie na obserwowany kryzys Odpowiedź w propozycji podstawy od pierwszej do ostatniej klasy kształtowanie wyborów przez możliwość personalizacji zajęć informatyka jako samodzielny przedmiot – technologia jako zastosowania informatyki, także w innych przedmiotach atrakcyjność jako zaangażowanie w rozwiązywanie realnych zadań działania społeczne zainteresowanie tym, jak wpływać na to, co się dzieje na ekranie Źródła kryzysu w zainteresowaniu kształceniem informatycznym: brak wcześniejszego kontaktu uczniów z informatyką brak przygotowania w szkole do przyszłych wyborów wyparcie informatyki przez technologię w powszechnym nauczaniu – technologia jako informatyka dla wszystkich mało atrakcyjne dla uczniów kształcenie informatyczne mylne wyobrażenie o informatyce przekonanie uczniów o swoich umiejętnościach informatycznych 13 Maciej M. Sysło
e-podręcznik: 2017 Propozycja środowiska dla zajęć z informatyki: w chmurze będzie rosnąć z uczniem, na początku: 1, 4, 7; później dalsze lata technologia dla technologii … e-uczeń pracuje i ma wszystkie zasoby w jednym miejscu – w chmurze Tam ma swoje miejsce uczeń papier 1-3 tylko ci najmłodsi lubią mieć swoje zeszyty, książki, powinni uczyć się pisać e-nauczyciel znajduje się tam, gdzie są jego uczniowie Dla nauczyciela: scenariusze zajęć „podręcznik informatyki” 14 Maciej M. Sysło
Kilka cech propozycji papier tylko 1-3, dalej nauczyciel może drukować w 1-3 podstawową nauka pisania, rachowania, czytania dzieci lubią mieć coś swojego badania: dzieci wolą czytać ksiązki papierowe w 1-3: podręcznik dla nauczyciela nauczania wczesnoszkolnego – zmiana metodyki nauczania informatyki w 1-3: praca w tym samym miejscu, gdzie dzieci się bawią praca przy niewielkim wyposażeniu w komputery i tablety zajęcia staja się zintegrowane, możliwa realizacja 1 godz. przez cały tydzień można przejść do pracowni nauczyciel ma dostęp do wyników prac uczniów obojętnie gdzie pracują – zachęca do pracy poza szkołą: zadania domowe łatwe włączenie odwróconego uczenia się nauczyciel może włączyć swoje materiały łatwo poprawiać, modyfikować, uzupełniać, rozszerzać, … - środowisk on-line wymaga od wszystkich bycia on-line 15 Maciej M. Sysło
e-podręcznik 16 Maciej M. Sysło
e-podręcznik: Bóbr, Godzina Kodowania 17 Maciej M. Sysło
e-podręcznik – algorytm liniowy Wiele odpowiedzi: dyskusja z uczniami Algorytm liniowy nie musi być w linii A co to jest linia? 18 Maciej M. Sysło
e-podręcznik – porządkowanie (segregowanie) Segregowanie na dywanie: zbierają roboty Pojęcia („z tyłu głowy”) sortowanie kubełkowe haszowanie 19 Maciej M. Sysło
e-podręcznik: Sudoku Pojęcia: dekompozycja, rozkład zadania/problemu, kroki praca krokowa 20 Maciej M. Sysło
e-podręcznik: Sudoku – abstrakcja W zeszycie: Sudoku z figurami geometrycznymi Pojęcie: abstrakcja – nie ma znaczenia, co układamy, tylko jak mamy ułożyć Każdy program jest abstrakcją sytuacji, którą rozwiązuje, np. te sam program z algorytmem Dijkstry dla wielu sytuacji 21 Maciej M. Sysło
Wiele dobrych rozwiązań e-podręcznik – program Wiele dobrych rozwiązań 22 Maciej M. Sysło
Kilka cech propozycji, again w 1-3: podręcznik dla nauczyciela nauczania wczesnoszkolnego – zmiana metodyki nauczania informatyki w 1-3: praca w tym samym miejscu, gdzie dzieci się bawią praca przy niewielkim wyposażeniu w komputery i tablety zajęcia staja się zintegrowane, możliwa realizacja 1 godz. przez cały tydzień można przejść do pracowni nauczyciel ma dostęp do wyników prac uczniów obojętnie gdzie pracują – zachęca do pracy poza szkołą: zadania domowe łatwe włączenie odwróconego uczenia się nauczyciel może włączyć swoje materiały łatwo poprawiać, modyfikować, uzupełniać, rozszerzać, … - środowisk on-line wymaga od wszystkich bycia on-line 23 Maciej M. Sysło
Nauczyciel Tylko takie reformy są rzeczywiste, Szkoły są tak dobre jak dobrzy są w nich nauczyciele Tylko takie reformy są rzeczywiste, jeśli są odczuwalne w klasie („pod tablicą”), w życiu każdej konkretnej szkoły. [Mirosław Sawicki] widoczne w rozwoju każdego ucznia [M. M. Sysło] Nauczyciel powinien poświęcać gros czasu indywidualnym potrzebom uczniów. 24 Maciej M. Sysło