ROZWÓJ POJĘĆ INFORMATYCZNYCH OD PIERWSEJ KLASY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
Ul. Żeromskiego Szkoła przyjazna i otwarta dla każdego ucznia!
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
ZSB im. Powstańców Śląskich realizuje program
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
Objęta patronatem dwóch uczelni wyższych: *Politechniki Śląskiej w Katowicach Wydziału Inżynierii Materiałowej i Metalurgii oraz * Wyższej szkoły Biznesu.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 6 – Młody człowiek myśli o przyszłości – wykształcenie, oferta edukacyjna, zawód,
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
System edukacji w Polsce
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 w Żaganiu
zmiany od września w naszych placówkach
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
Wyzwania w nowej podstawie programowej z informatyki
Toruńskie Technikum Informatyczne
Aktywny RODZIC.
Co to jest spacer edukacyjny?
Rola książki w życiu człowieka
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
E-learning w rozwijaniu kompetencji matematycznych
MAM PRAWO WIEDZIEC I DZIAŁAĆ!
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
Extra wyzwanie dla wszystkich!
„Mały Mistrz” Ogólnopolski program na lata
WPŁYW EUROPEJSKIEGO RYNKU PRACY NA KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Szkoła Promująca Zdrowie
„Prawdziwy nauczyciel powinien być zawsze
KOŁO NAUKOWE Z ZAKRESU NAUK MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZYCH
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DAJE DZIECIOM NIE TYLKO SZANSĘ W NABYWANIU SŁOWNICTWA, ALE RÓWNIEŻ ROZBUDZA ICH ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWĄ I BUDUJĘ.
Wszystkim zależy na przyszłości Lepszy wynik na egzaminie
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Klasa humanistyczna z elementami edukacji teatralnej
Programowanie i e-learning w dydaktyce szkolnej marzec 2018 A. Różycki
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
COMENIUS WIELOSTRONNE PARTNERSKIE PROJEKTY SZKÓŁ
Miasto Przyjazne Dzieciom
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Zaangażowanie społeczne
COMENIUS WIELOSTRONNE PARTNERSKIE PROJEKTY SZKÓŁ
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Aktywny RODZIC.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Opracowanie prezentacji: B. Magiera
Eksperyment edukacją przyszłości
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

syslo@mat.umk.pl, …@ii.uni.wroc.pl ROZWÓJ POJĘĆ INFORMATYCZNYCH OD PIERWSEJ KLASY w środowisku pracy uczniów i nauczycieli PERSONALIZACJA Maciej M. Sysło UMK Toruń syslo@mat.umk.pl, …@ii.uni.wroc.pl http://mmsyslo.pl

Pomysł na podręcznik W dyskusji nad e-podręcznikiem, GW 28.10.2014: Nie chcemy, by: uczeń/nauczyciel przerabiał podręcznik Maciej M. Sysło

e-podręcznik: 2017 Propozycja środowiska dla zajęć z informatyki: w chmurze będzie rosnąć z uczniem, na początku: 1, 4, 7; później dalsze lata technologia dla technologii … uczeń papier 1-3 tylko ci najmłodsi lubią mieć swoje zeszyty, książki, powinni uczyć się pisać e-uczeń pracuje i ma wszystkie zasoby w jednym miejscu – w chmurze Tam ma swoje miejsce e-nauczyciel znajduje się tam, gdzie są jego uczniowie 3 Maciej M. Sysło

Personalizacja i technologia Ustawa o Oświacie: szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju O uczniach (nie tylko): Każdy mózg jest inaczej okablowany Learnatic: Każdy uczy się inaczej Mark Prensky, 2012: Mądrością staje się symbioza tego, w czym mózg jest najlepszy, z tym, co komputer potrafi wykonać nawet lepiej Uwaga: Personalizacja nie jest pomysłem dzisiejszej technologii – może pomóc, ale idea powinna być przed technologią Maciej M. Sysło

Personalizacja i technologia Pytanie: Po co nam technologia? Odpowiedź: by znaleźć się w świecie, w którym są uczniowie O uczniach: Połączeni 24/7/365 – nie można ich odłączyć, to stan świadomości Wyzwanie, jak spowodować: learning while we are connected – uczyć się będąc połączonym – WCCE 2013 M. Twain: Nigdy nie dopuściłem, by chodzenie do szkoły kolidowało z moim (wy)kształceniem Personalizacja – głównie o uczniu, zwrócenie uwagi na ucznia – powinna jej towarzyszyć aktywność ucznia, jego chęć indywidualnego uczenia się, jego wybór Maciej M. Sysło

Wielcy o edukacji: Hugo Steinhaus Personalizacja nie jest pomysłem dzisiejszej technologii: Wielcy o edukacji: Hugo Steinhaus Hugo Steinhaus (1887-1972) – matematyk, humanista, autorytet w dziedzinie języka, autor aforyzmów – kontrast i pozytywna ironia Nie mąćcie ludziom … wody w głowie Żyjemy w epoce móżdżków elektronowych Gdy przyłapano maszynę myślącą na błędzie, powiedziała: „Ja też jestem tylko człowiekiem”! Kula u nogi – Ziemia W Galicji była rozpowszechniona nieznajomość języka niemieckiego (dzisiaj – nieznajomość matematyki w Polsce) Pierwszy użył słowo komputer w języku polskim w 1963 roku 1965 rok: boleje bardzo nad miejscem matematyki w społeczeństwie i sposobem jej uczenia. Jeszcze w tradycyjnej szkole, bez technologii widzi potrzebę personalizacji Maciej M. Sysło

Wielcy o edukacji: Albert Einstein Personalizacja nie jest pomysłem dzisiejszej technologii: Wielcy o edukacji: Albert Einstein Everybody is a GENIUS but if you judge a fish by its ability to climb a tree it will live its whole life believing that it is STUPID Każdy jest GENIUSZEM ale jeśli będziesz osądzał rybę po tym, czy potrafi wejść na drzewo to całe życie będzie żyła w przeświadczeniu, że jest GŁUPIA H. Steinhaus: Geniusz – gen i już Maciej M. Sysło

Lekcja z Jobsa W edukacji: I’m a very big believer in: Personalizacja nie jest pomysłem dzisiejszej technologii: Lekcja z Jobsa W edukacji: I’m a very big believer in: equal opportunity as opposed to equal outcome Praktyka u nas w kraju: wszystkich uczniów gimnazjum/sp obejmuje ta sama podstawa i ten sam test !!!!! Praktyka (USA) 50% do wyboru, nawet w przedmiotach jak matematyka Idea: indywidualna podstawa programowa (Sir Ken Robinson) równe szanse, w przeciwieństwie do jednakowych rezultatów (do wyrównywania szans) Maciej M. Sysło

Personalizacja: w wirtualnym środowisku Przykłady: Technologie pomocą w personalizacji edukacji Szkoła poszerzona o miejsce o miejsce w chmurze, gdzie znajdują się uczniowie – tam możemy ich spotkać, tam chcą się spotkać: Fronter: Nowy model nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Fronter: Projekt Informatyka + – dotarcie do szkół z uczelni Learnatic: Konkurs Bóbr – powszechny konkurs w sieci Flipped learning: Odwrócone uczenie się Przykłady Dobrej praktyki edukacyjnej z użyciem wirtualnego środowiska ksztalcenia (chmury) Maciej M. Sysło

Chmura, środowisko kształcenia, platforma Poprawa jakości niezależnego i spersonalizowanego uczenia się Więcej okazji do współpracy i interakcji uczeń-nauczyciel Wzbogacenie alfabetyzacji cyfrowej Wspieranie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (Promyk) Podniesienie poziomu i zakresu materiałów edukacyjnych Lepsze gospodarowanie czasem nauczycieli i uczniów Lepsze monitorowanie pracy uczniów i nauczycieli Zwiększenie udziału uczniów we własnym kształceniu Poprawa organizacji kształcenia i komunikacji Lepsze zarządzanie klasą/szkołą Zwiększone zaangażowanie rodziców Budowanie lokalnej społeczności uczących się Maciej M. Sysło

Wirtualne środowisko kształcenia 2013 (WCCE, UMK Toruń): uczyć się będąc połączonym (learning while we are connected) , w tym: statystyki. , procesu Maciej M. Sysło

Środowisko w miejscu podręcznika Środowisko kształcenia się jako miejsce: aktywności uczących się – na wzór FaceBooka współpracy – realizacji projektów indywidualnych i zespołowych miejsce zasobów własnych i obcych (na różnych prawach) rozwoju – „rośnie” z uczącym się od kołyski po grobową deskę (LLL) osobiste archiwum i budowane na nim e-portfolia dla różnych adresatów obszar własny i obszary różnych formalnych (szkoła, uczelnia) i nieformalnych (kursy) form kształcenia itd. itp. Porzućmy ideę podręcznika, XIX/XX wieczną Przyjrzyjmy się, jak pracują uczniowie Przyjrzyjmy się, jak funkcjonuje sieć i jej społeczności Wyobraźmy sobie rozwój sieci i jej społeczności Zaplanujmy środowisko na miarę uczących się i czasów Maciej M. Sysło

Odpowiedzi w podstawie na obserwowany kryzys Odpowiedź w propozycji podstawy od pierwszej do ostatniej klasy kształtowanie wyborów przez możliwość personalizacji zajęć informatyka jako samodzielny przedmiot – technologia jako zastosowania informatyki, także w innych przedmiotach atrakcyjność jako zaangażowanie w rozwiązywanie realnych zadań działania społeczne zainteresowanie tym, jak wpływać na to, co się dzieje na ekranie Źródła kryzysu w zainteresowaniu kształceniem informatycznym: brak wcześniejszego kontaktu uczniów z informatyką brak przygotowania w szkole do przyszłych wyborów wyparcie informatyki przez technologię w powszechnym nauczaniu – technologia jako informatyka dla wszystkich mało atrakcyjne dla uczniów kształcenie informatyczne mylne wyobrażenie o informatyce przekonanie uczniów o swoich umiejętnościach informatycznych 13 Maciej M. Sysło

e-podręcznik: 2017 Propozycja środowiska dla zajęć z informatyki: w chmurze będzie rosnąć z uczniem, na początku: 1, 4, 7; później dalsze lata technologia dla technologii … e-uczeń pracuje i ma wszystkie zasoby w jednym miejscu – w chmurze Tam ma swoje miejsce uczeń papier 1-3 tylko ci najmłodsi lubią mieć swoje zeszyty, książki, powinni uczyć się pisać e-nauczyciel znajduje się tam, gdzie są jego uczniowie Dla nauczyciela: scenariusze zajęć „podręcznik informatyki” 14 Maciej M. Sysło

Kilka cech propozycji papier tylko 1-3, dalej nauczyciel może drukować w 1-3 podstawową nauka pisania, rachowania, czytania dzieci lubią mieć coś swojego badania: dzieci wolą czytać ksiązki papierowe w 1-3: podręcznik dla nauczyciela nauczania wczesnoszkolnego – zmiana metodyki nauczania informatyki w 1-3: praca w tym samym miejscu, gdzie dzieci się bawią praca przy niewielkim wyposażeniu w komputery i tablety zajęcia staja się zintegrowane, możliwa realizacja 1 godz. przez cały tydzień można przejść do pracowni nauczyciel ma dostęp do wyników prac uczniów obojętnie gdzie pracują – zachęca do pracy poza szkołą: zadania domowe łatwe włączenie odwróconego uczenia się nauczyciel może włączyć swoje materiały łatwo poprawiać, modyfikować, uzupełniać, rozszerzać, … - środowisk on-line wymaga od wszystkich bycia on-line 15 Maciej M. Sysło

e-podręcznik 16 Maciej M. Sysło

e-podręcznik: Bóbr, Godzina Kodowania 17 Maciej M. Sysło

e-podręcznik – algorytm liniowy Wiele odpowiedzi: dyskusja z uczniami Algorytm liniowy nie musi być w linii A co to jest linia? 18 Maciej M. Sysło

e-podręcznik – porządkowanie (segregowanie) Segregowanie na dywanie: zbierają roboty Pojęcia („z tyłu głowy”) sortowanie kubełkowe haszowanie 19 Maciej M. Sysło

e-podręcznik: Sudoku Pojęcia: dekompozycja, rozkład zadania/problemu, kroki praca krokowa 20 Maciej M. Sysło

e-podręcznik: Sudoku – abstrakcja W zeszycie: Sudoku z figurami geometrycznymi Pojęcie: abstrakcja – nie ma znaczenia, co układamy, tylko jak mamy ułożyć Każdy program jest abstrakcją sytuacji, którą rozwiązuje, np. te sam program z algorytmem Dijkstry dla wielu sytuacji 21 Maciej M. Sysło

Wiele dobrych rozwiązań e-podręcznik – program Wiele dobrych rozwiązań 22 Maciej M. Sysło

Kilka cech propozycji, again w 1-3: podręcznik dla nauczyciela nauczania wczesnoszkolnego – zmiana metodyki nauczania informatyki w 1-3: praca w tym samym miejscu, gdzie dzieci się bawią praca przy niewielkim wyposażeniu w komputery i tablety zajęcia staja się zintegrowane, możliwa realizacja 1 godz. przez cały tydzień można przejść do pracowni nauczyciel ma dostęp do wyników prac uczniów obojętnie gdzie pracują – zachęca do pracy poza szkołą: zadania domowe łatwe włączenie odwróconego uczenia się nauczyciel może włączyć swoje materiały łatwo poprawiać, modyfikować, uzupełniać, rozszerzać, … - środowisk on-line wymaga od wszystkich bycia on-line 23 Maciej M. Sysło

Nauczyciel Tylko takie reformy są rzeczywiste, Szkoły są tak dobre jak dobrzy są w nich nauczyciele Tylko takie reformy są rzeczywiste, jeśli są odczuwalne w klasie („pod tablicą”), w życiu każdej konkretnej szkoły. [Mirosław Sawicki] widoczne w rozwoju każdego ucznia [M. M. Sysło] Nauczyciel powinien poświęcać gros czasu indywidualnym potrzebom uczniów. 24 Maciej M. Sysło