Szczecińska Kolej Metropolitalna Kręgosłup transportu publicznego w SOM
Szczecińska Kolej Metropolitalna - cel Projektu Utworzenie sprawnego systemu transportu publicznego realizującego połączenia pasażerskie na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Szczecińska Kolej Metropolitalna stanowić będzie wraz ze skomunikowanymi węzłami przesiadkowymi główną oś transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym. Tworząc zintegrowany z innymi gałęziami transportu publicznego (tramwaje autobusy) oraz indywidualnego (parkingi P&R, B&R) system kolejowych połączeń, zapewni szybkie, wygodne i bezpieczne przemieszczanie się w obrębie SOM. Projekt wpisany jest na listę Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Zachodniopomorskiego
Dokumenty bazowe Koncepcja rozwoju transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym (IV kw. 2011 r.), Zintegrowana Strategia Transportu Publicznego SOM na lata 2014-2020 (II kw. 2015 r.), Studium wykonalności ”Integracji organizacyjnej, taryfowej i biletowej w SOM wraz ze strategiczną oceną oddziaływania na środowisko” (II kw. 2015 r.), Opracowanie modelu ruchu dla SOM wraz z prognozami ruchu (II kw. 2015 r.), Studium Wykonalności Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej wraz ze strategiczną oceną oddziaływania na środowisko (II kw. 2015r., aktualizacja III kw. 2016 r./II kw.2017r.).
Lider projektu Partnerzy projektu
Podział zadań wśród partnerów projektu Infrastruktura kolejowa Tory, perony, urządzenia sterowania ruchem, system informacji dla podróżnych, biletomaty stacjonarne i kasowniki PARTNER : PKP PLK Infrastruktura węzłów przesiadkowych Przystanki komunikacji miejskiej, parkingi, place przed dworcami PARTNERZY: Samorządy gminne Tabor wraz z elementami systemu zarządzania flotą PARTNER: Samorząd wojewódzki
Zakres inwestycji na sieci SKM Budowa sieci SKM na liniach: nr 406 na odcinku Szczecin – Police (modernizacja linii kolejowej o długości 23,5 km, budowa infrastruktury przesiadkowej), nr 401 na odcinku Szczecin – Goleniów (budowa infrastruktury przesiadkowej), nr 351 na odcinku Stargard – Szczecin Główny (budowa infrastruktury przesiadkowej), nr 273 na odcinku Gryfino – Szczecin Główny (budowa infrastruktury przesiadkowej). Tabor kolejowy: Zakup 4szt. wieloczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Zakres inwestycji na sieci SKM Liczba przystanków SKM: 40 szt. w tym 9 nowych 18 szt. na linii nr 406 (w tym 4 nowe -Police Piłsudskiego, Szczecin Nad Odrą,Szczecin Arkońska, Szczecin Ku Słońcu ), 6 szt. na linii nr 401 (w tym 2 nowe- Szczecin Trzebusz, Goleniów Park), 1 szt. na linii nr 434 (Port Lotniczy Szczecin Goleniów), 8 szt. na linii nr 351 (w tym 1 nowy- Szczecin Dunikowo), 7 szt. na linii nr 273 (w tym 2 nowe-Szczecin Żydowce, Szczecin Łasztownia). Długość linii kolejowych objętych SKM: 118 km, w tym linia 406 Szczecin Główny – Police 23,5 km
Kluczowe węzły przesiadkowe
Ilość miejsc parkingowych przy przystankach SKM Partner Powierzchnia (ha) Ilość miejsc parkingowych Miasto Szczecin 4,45 1879 Gmina Police 0,33 217 Miasto Stargard 0,85 200 Gmina Kobylanka 0,08 34 Gmina Stargard 0,07 26 Gmina Goleniów 0,13 83 Gmina Gryfino 0,5 141 Razem 2580
Linia kolejowa nr 406 Szczecin Główny, Szczecin Pomorzany, Szczecin Ku Słońcu – nowy przystanek, Szczecin Turzyn, Szczecin Pogodno, Szczecin Łękno, Szczecin Arkońska – nowy przystanek, Szczecin Niebuszewo, Szczecin Drzetowo, Szczecin Żelechowa, Szczecin Golęcino, Szczecin Gocław, Szczecin Glinki, Szczecin Skolwin, Szczecin Nad Odrą – nowy przystanek, Szczecin Artyleryjska, Police Piłsudskiego – nowy przystanek, Police.
Szczecin Niebuszewo Planowana budowa nowej wielostanowiskowej pętli autobusowej po północnej stronie dworca, wraz z budową układu dróg dojazdowych, Planowany parking Park & Ride na 211 miejsc postojowych , Bike & Ride i Kiss & Ride oraz postojów taxi, Planowana zabudowa nowych biletomatów i kasowników (urządzenia związane z integracją transportu), Zadania komplementarne Rozbudowa pętli tramwajowej w ramach osobnego zadania (PO IiŚ), Skomunikowanie z liniami tramwajowymi (2, 12) oraz autobusowymi (51, 57, 63, 69, 82, 87)*, Sugerowany dostęp do systemu Szczecińskiego Roweru Miejskiego (nowe stacje po północnej i południowej stronie dworca kolejowego). * - stan na lipiec 2016 r.
17. Przystanek Police Piłsudskiego – Nowy przystanek Planowana budowa nowego przystanku kolejowego przy wiadukcie nad ul. Piłsudskiego, Planowana budowa parkingu Bike & Ride oraz Park & Ride oraz przystanków autobusowych pod wiaduktem kolejowych, Planowana zabudowa nowych biletomatów i kasowników (urządzenia związane z integracją transportu), Skomunikowanie z liniami autobusowymi (103, 107, 109, 110, 111, F),
18. Stacja Police Planowana przebudowa i rozbudowa istniejącej pasażerskiej infrastruktury stacyjnej, Planowana budowa parkingu Bike & Ride, przystanków autobusowych oraz parkingów Park & Ride i Kiss & Ride, a także postojów taxi, Planowana zabudowa nowych biletomatów i kasowników (urządzenia związane z integracją transportu), Skomunikowanie z liniami autobusowymi (102, 103, 106, 109, 110, 111).
Koszty SKM (brutto w PLN) Szacunkowy koszt całkowity (bez taboru) 741,2 mln zł Szacunkowy % dofinansowania UE 85% tj. ok. 512,2 mln zł w tym Gmina Police 13,2 mln zł (9,12 mln zł szacunkowe dofinansowanie UE) Koszt zakupu 4 sztuk taboru 68,88 mln zł
Dzień roboczy: Dzień wolny / Dzień świąteczny Wstępne założenia dla rozkładu jazdy Linia nr 406 Kierunek Police – Szczecin Główny Dzień roboczy: Dzień wolny / Dzień świąteczny Godziny kursowania od 5:01 do 23:01 Częstotliwość kursowania w szczycie co 30 minut między 6:01 a 7:01 oraz między 15:01 a 16:01 co 1 godzinę w pozostałych godzinach Ilość kursów: 21 . Godziny kursowania od 6:01 do 22:01 Częstotliwość kursowania co 2 godziny Ilość kursów: 9 .
Dzień roboczy: Dzień wolny / Dzień świąteczny Wstępne założenia dla rozkładu jazdy Linia nr 406 Kierunek Szczecin Główny – Police Dzień roboczy: Dzień wolny / Dzień świąteczny Godziny kursowania od 4:12 do 22:12 Częstotliwość kursowania w szczycie co 30 minut między 5:12 a 6:12 oraz między 15:12 a 16:12 co 1 godzinę w pozostałych godzinach Ilość kursów: 21 . Godziny kursowania od 5:12 do 21:12 Częstotliwość kursowania co 2 godziny Ilość kursów: 9 .
Czas przejazdu Dla przystanku Police Piłsudskiego – 1 minuta mniej Szacunkowy czas przejazdu od stacji Police do stacji Szczecin Niebuszewo 21,5 minuty do stacji Szczecin Główny 37 minut w przypadku łączenia relacji do stacji Goleniów ok. 1 godziny 12 minut do stacji Gryfino ok. 1 godziny 1 minuty do stacji Stargard ok. 1 godziny 17 minut Dla przystanku Police Piłsudskiego – 1 minuta mniej
Orientacyjny harmonogram realizacji projektu Prace przygotowawcze: lata 2014 – 2017 Realizacja projektu: lata 2018 - 2022
LISTA PROJEKTÓW ZE STRATEGII ZIT POWIĄZANYCH Z PROJEKTEM SZCZECIŃSKIEJ KOLEI METROPOLITALNEJ Gmina Miasto Szczecin Budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego Łękno wraz z infrastrukturą na przebiegu Trasy Średnicowej dla obsługi wewnątrz aglomeracji ruchu pasażerskiego w Szczecinie Gmina Miasto Stargard Zintegrowane centrum przesiadkowe w Stargardzie Gmina Goleniów Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z wielofunkcyjnym dworcem kolejowo – autobusowym w Goleniowie Gmina Gryfino Zintegrowane Centrum Przesiadkowe w Gryfinie Gmina Kobylanka Budowa punktu przesiadkowego wraz z zapleczem parkingowym przy stacji kolejowej w miejscowości Reptowo
Podział rocznych kosztów eksploatacji SKM po uruchomieniu Planowany termin III kw. 2022r. Szczecińska Kolej Metropolitalna Kwota dofinansowania do SKM [zł] Kwota dofinansowania do SKM [%] Gmina Miasto Szczecin 3 633 000 48,55% Gmina Miasto Stargard 580 000 7,75% Gmina Goleniów Gmina Gryfino Gmina Kobylanka 15 000 0,20% Gmina Police Gmina Stargard Województwo Zachodniopomorskie 1 500 000 20,05% suma 7 483 000 100%
INTEGRACJA TRANSPORTU PUBLICZNEGO SZCZECIŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO
Integracja organizacyjna w transporcie publicznym Integracja organizacyjna polega na powołaniu jednego wspólnego podmiotu, któremu łatwiej jest zarządzać całym transportem zbiorowym, niż kilku/kilkunastu odrębnym podmiotom, np. w zakresie zapewnienia skomunikowania pomiędzy różnymi systemami transportowymi. JST JST
Integracja taryfowa w transporcie publicznym Integracja taryfowa realizowana poprzez wprowadzenie do oferty dodatkowego wspólnego biletu uprawniającego do przejazdu wszystkimi środkami publicznego transportu zbiorowego SOM.
Integracja biletowa w transporcie publicznym Integracja biletowa jest kolejnym krokiem integracji taryfowej, polega ona na wprowadzeniu nośnika biletu (papier, karta elektroniczna, aplikacja, dostęp przez Internet) wspólnego dla wszystkich systemów transportowych czy przewoźników biorących udział w procesie integracji.
Dziękuję za uwagę 19 czerwca 2017