Katarzyna Cekała Poznajemy gry i zabawy rozwijające umiejętności komunikacyjne Prezentacja opublikowana w Internetowym Serwisie Oświatowym AWANS.NET
Komunikowanie - to inaczej: powiadamianie, monolog, informacja skierowana do kogoś, o kim sądzi się, że zrozumie przekaz. Komunikowanie ma charakter jednokierunkowy.
Komunikowanie się - to wymiana informacji (proces dwukierunkowy), w której uczestniczą co najmniej dwie osoby - mówiąca i słuchacz - wielokrotnie zmieniający się rolami. Doskonałe komunikowanie się oznacza, że odbiorca nie zniekształca w żaden sposób intencji nadawcy, tak samo rozumiejąc znaczenie informacji.
Być dobrym odbiorcą to trudne, ponieważ: Mamy różną wiedzę i doświadczenia życiowe, Mamy inny aparat pojęciowy (= zasób pojęć), Mamy silną skłonność do interpretowania cudzych słów tak, jak nam wygodnie (lękowo, obronnie, agresywnie, złośliwie, obojętnie, przez różowe okulary itp.).
Być dobrym nadawcą nie jest łatwo, ponieważ: Brak nam odpowiednich słów, Nieprecyzyjnie dobieramy słowa, Mową ciała wyrażamy coś innego, niż słowami – wprowadzamy w błąd.
Mowa ciała wyraża się przez: odległość od rozmówcy, pozycję ciała, wygląd, sposób bycia, wyraz twarzy, ruchy rąk i nóg, zapachowo - kolorowo - akustyczne oznaki nadmiernego napięcia, cechy głosu: - ton, barwa, tempo mówienia, modulacja i natężenie siły głosu.
ZABAWA Przymiotniki Przebieg: Na polecenie prowadzącego jeden z uczestników zabawy wychodzi na zewnątrz pomieszczenia. Pozostałe osoby ustalają między sobą dowolny przymiotnik. Następnie wszyscy biorący udział w zabawie w dowolny sposób ilustrują gestami dany przymiotnik. Zadaniem osoby powracającej do zespołu jest obserwacja zachowania grupy i odgadnięcie owego przymiotnika w jak najkrótszym czasie.
ZABAWA GSM kontra Telekomunikacja Przebieg: Uczestnicy odliczają do dwóch. Jedynki tworzą zespół GSM i siedzą zwrócone twarzami do środka koła, dwójki zaś - zwrócone twarzami na zewnątrz koła - zespół Telekomunikacji. Zadaniem każdej drużyny jest szybkie i dokładne przekazanie informacji podanej przez prowadzącego, tak jak to się robi w zabawie w głuchy telefon.
STOSUJESZ JE KIEDY: STOSUJESZ JE KIEDY: DECYDUJESZ ZA INNYCH : DECYDUJESZ ZA INNYCH : UCIEKASZ OD CUDZYCH PROBLEMÓW: UCIEKASZ OD CUDZYCH PROBLEMÓW:
STOSUJESZ JE KIEDY: OSĄDZASZ,OSĄDZASZ, KRYTYKUJESZ,KRYTYKUJESZ, OBRAŻASZ,OBRAŻASZ, WIESZ LEPIEJ od kogoś, co myśli i czuje,WIESZ LEPIEJ od kogoś, co myśli i czuje, CHWALISZ po to, by ocenić lub manipulować.CHWALISZ po to, by ocenić lub manipulować.
DECYDUJESZ ZA INNYCH : DECYDUJESZ ZA INNYCH : ROZKAZUJESZ,ROZKAZUJESZ, GROZISZ,GROZISZ, MORALIZUJESZ,MORALIZUJESZ, ZADAJESZ WŚCIBSKIE PYTANIA.ZADAJESZ WŚCIBSKIE PYTANIA.
UCIEKASZ OD CUDZYCH PROBLEMÓW: UCIEKASZ OD CUDZYCH PROBLEMÓW: DORADZASZ,DORADZASZ, ZMIENIASZ TEMAT,ZMIENIASZ TEMAT, SILNIE LOGICZNIE ARGUMENTUJESZ, podpierając się faktami i ignorując uczucia,SILNIE LOGICZNIE ARGUMENTUJESZ, podpierając się faktami i ignorując uczucia, POCIESZASZ, udając zainteresowanie, ale nie zajmujesz się problemem naprawdę.POCIESZASZ, udając zainteresowanie, ale nie zajmujesz się problemem naprawdę.
ZABAWA Zgoda Przebieg: Na polecenie prowadzącego pierwszy uczestnik zabawy wypowiada dowolne zdanie, charakteryzujące jego stanowisko w wybranej sprawie, np. Moim zdaniem studia pięcioletnie są za długie. Osoba siedząca z prawej strony nawiązuje w swojej wypowiedzi do problematyki poruszonej przez partnera, rozpoczynając zdanie od słów: ZGADZAM się z Tobą, uważam jednak, że....
ZABAWA Optymiści kontra malkontenci Przebieg: Wskazana przez prowadzącego osoba rozpoczyna zabawę, przekazując wszystkim jakąś dobrą wiadomość. Jej partner siedzący z prawej strony ma nawiązać do tego, co usłyszał, ale przekazując złą wiadomość. Kolejny gracz przekazuje wiadomość dobrą, a następny złą.
Dziękuję za uwagę! Miłego dnia!
Piśmiennictwo: Henryk i Urszula Nawara: Gry i zabawy integracyjne. AWF Wrocław Hanna Hamer: Rozwój umiejętności społecznych. Jak skuteczniej dyskutować i współpracować. Przewodnik dla nauczycieli. VEDA Warszawa 1999.