Katarzyna Cekała Poznajemy gry i zabawy rozwijające umiejętności komunikacyjne Prezentacja opublikowana w Internetowym Serwisie Oświatowym AWANS.NET www.awans.net.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMUNIKACJA INTERŚRODOWISKOWA
Advertisements

UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
AUTOPREZENTACJA mgr ANNA SIEDLECKA.
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
GROMADZENIE INFORMACJI O PACJENCIE I JEGO RODZINIE
PRZYJAŹŃ godzina wychowawcza w kl. VI
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Bezpiecznie w wirtualnym świecie.
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
"TRZEBA ROZMAWIAĆ" SPOTKANIE WARSZTATOWE Z RODZICAMI Kraków,15 marca 2006r. Szkoła Podstawowa Nr 113.
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
KOMUNIKACJA KOMUNIKACJA.
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Kompetencje komunikacyjne
Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel ….
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
Zespół Szkół w Mycielewie w projekcie,,Ćwiczę, uczę się, wygrywam.
MOWA CIAŁA.
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Komunikacja interpersonalna
Sztuka prezentacji wymaga doświadczenia. Im częściej występujesz publicznie, tym lepiej radzisz sobie ze stresem. Jednak do wszystkiego trzeba dojść małymi.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
„GRANT ZACHODNIOPOMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY"
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Fonetyka i fonologia.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Bariery komunikacyjne w rozmowie z dziećmi Jest ich aż 12 – cały tuzin!!! Irena Dzierzgowska Mirela Nawrot Warszawa 2007.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Komunikacja i jej formy :
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja międzyludzka
Komunikacja.
M e t o d y k o m u n i k a c j i Izabela Stróż I g.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Metody komunikowania się.
Metody komunikacji ludzi
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikacji.
Metody komunikacji.
Komunikacja.
Praca w zespole.
Aleksandra Kiełbania I G
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Podstawowe umiejętności pomagania
Mówiący jest zawsze swoim słuchaczem, co pozwala na: śledzenie własnych wypowiedzi (self- monitoring) i na sprawdzanie, jakoś coś zostało powiedziane i.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
DEBATA KODEKS 2.0.
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Katarzyna Cekała Poznajemy gry i zabawy rozwijające umiejętności komunikacyjne Prezentacja opublikowana w Internetowym Serwisie Oświatowym AWANS.NET

Komunikowanie - to inaczej: powiadamianie, monolog, informacja skierowana do kogoś, o kim sądzi się, że zrozumie przekaz. Komunikowanie ma charakter jednokierunkowy.

Komunikowanie się - to wymiana informacji (proces dwukierunkowy), w której uczestniczą co najmniej dwie osoby - mówiąca i słuchacz - wielokrotnie zmieniający się rolami. Doskonałe komunikowanie się oznacza, że odbiorca nie zniekształca w żaden sposób intencji nadawcy, tak samo rozumiejąc znaczenie informacji.

Być dobrym odbiorcą to trudne, ponieważ: Mamy różną wiedzę i doświadczenia życiowe, Mamy inny aparat pojęciowy (= zasób pojęć), Mamy silną skłonność do interpretowania cudzych słów tak, jak nam wygodnie (lękowo, obronnie, agresywnie, złośliwie, obojętnie, przez różowe okulary itp.).

Być dobrym nadawcą nie jest łatwo, ponieważ: Brak nam odpowiednich słów, Nieprecyzyjnie dobieramy słowa, Mową ciała wyrażamy coś innego, niż słowami – wprowadzamy w błąd.

Mowa ciała wyraża się przez: odległość od rozmówcy, pozycję ciała, wygląd, sposób bycia, wyraz twarzy, ruchy rąk i nóg, zapachowo - kolorowo - akustyczne oznaki nadmiernego napięcia, cechy głosu: - ton, barwa, tempo mówienia, modulacja i natężenie siły głosu.

ZABAWA Przymiotniki Przebieg: Na polecenie prowadzącego jeden z uczestników zabawy wychodzi na zewnątrz pomieszczenia. Pozostałe osoby ustalają między sobą dowolny przymiotnik. Następnie wszyscy biorący udział w zabawie w dowolny sposób ilustrują gestami dany przymiotnik. Zadaniem osoby powracającej do zespołu jest obserwacja zachowania grupy i odgadnięcie owego przymiotnika w jak najkrótszym czasie.

ZABAWA GSM kontra Telekomunikacja Przebieg: Uczestnicy odliczają do dwóch. Jedynki tworzą zespół GSM i siedzą zwrócone twarzami do środka koła, dwójki zaś - zwrócone twarzami na zewnątrz koła - zespół Telekomunikacji. Zadaniem każdej drużyny jest szybkie i dokładne przekazanie informacji podanej przez prowadzącego, tak jak to się robi w zabawie w głuchy telefon.

STOSUJESZ JE KIEDY: STOSUJESZ JE KIEDY: DECYDUJESZ ZA INNYCH : DECYDUJESZ ZA INNYCH : UCIEKASZ OD CUDZYCH PROBLEMÓW: UCIEKASZ OD CUDZYCH PROBLEMÓW:

STOSUJESZ JE KIEDY: OSĄDZASZ,OSĄDZASZ, KRYTYKUJESZ,KRYTYKUJESZ, OBRAŻASZ,OBRAŻASZ, WIESZ LEPIEJ od kogoś, co myśli i czuje,WIESZ LEPIEJ od kogoś, co myśli i czuje, CHWALISZ po to, by ocenić lub manipulować.CHWALISZ po to, by ocenić lub manipulować.

DECYDUJESZ ZA INNYCH : DECYDUJESZ ZA INNYCH : ROZKAZUJESZ,ROZKAZUJESZ, GROZISZ,GROZISZ, MORALIZUJESZ,MORALIZUJESZ, ZADAJESZ WŚCIBSKIE PYTANIA.ZADAJESZ WŚCIBSKIE PYTANIA.

UCIEKASZ OD CUDZYCH PROBLEMÓW: UCIEKASZ OD CUDZYCH PROBLEMÓW: DORADZASZ,DORADZASZ, ZMIENIASZ TEMAT,ZMIENIASZ TEMAT, SILNIE LOGICZNIE ARGUMENTUJESZ, podpierając się faktami i ignorując uczucia,SILNIE LOGICZNIE ARGUMENTUJESZ, podpierając się faktami i ignorując uczucia, POCIESZASZ, udając zainteresowanie, ale nie zajmujesz się problemem naprawdę.POCIESZASZ, udając zainteresowanie, ale nie zajmujesz się problemem naprawdę.

ZABAWA Zgoda Przebieg: Na polecenie prowadzącego pierwszy uczestnik zabawy wypowiada dowolne zdanie, charakteryzujące jego stanowisko w wybranej sprawie, np. Moim zdaniem studia pięcioletnie są za długie. Osoba siedząca z prawej strony nawiązuje w swojej wypowiedzi do problematyki poruszonej przez partnera, rozpoczynając zdanie od słów: ZGADZAM się z Tobą, uważam jednak, że....

ZABAWA Optymiści kontra malkontenci Przebieg: Wskazana przez prowadzącego osoba rozpoczyna zabawę, przekazując wszystkim jakąś dobrą wiadomość. Jej partner siedzący z prawej strony ma nawiązać do tego, co usłyszał, ale przekazując złą wiadomość. Kolejny gracz przekazuje wiadomość dobrą, a następny złą.

Dziękuję za uwagę! Miłego dnia!

Piśmiennictwo: Henryk i Urszula Nawara: Gry i zabawy integracyjne. AWF Wrocław Hanna Hamer: Rozwój umiejętności społecznych. Jak skuteczniej dyskutować i współpracować. Przewodnik dla nauczycieli. VEDA Warszawa 1999.