Budżet Miasta Bydgoszczy 2016 - Projekt - 16 listopada 2015 roku
WYNIK BIEŻĄCY - OPERACYJNY (I.1.-II.1) 107 500 000 125 701 000 116,9 Lp. Nazwa Plan 2015 r. Budżet na 2016 r. Dynamika (4:3) 1 2 3 4 5 I DOCHODY OGÓŁEM 1 628 028 644 1 595 727 678 98,0 Dochody bieżące 1 483 161 341 1 526 145 644 102,9 Dochody majątkowe 144 867 303 69 582 034 48,0 II WYDATKI OGÓŁEM 1 657 292 578 1 792 727 678 108,2 Wydatki bieżące 1 375 661 341 1 400 444 644 101,8 w tym: na odsetki od zadłużenia 23 794 300 27 930 000 117,3 Wydatki majątkowe 281 631 237 392 283 034 139,3 III WYNIK (I - II) -29 263 934 -197 000 000 673,2 WYNIK BIEŻĄCY - OPERACYJNY (I.1.-II.1) 107 500 000 125 701 000 116,9 VII Zadłużenie na koniec roku ogółem 1 106 490 867 1 302 180 961 117,7 VIII Wskaźnik obsługi długu 7,41 3,63 49,0 IX Indywidualny limit zadłużenia 8,07 8,88 110,0
pozyskanie środków unijnych na inwestycje Uwarunkowania budżetu 2016r. Zasada podstawowa: pozyskanie środków unijnych na inwestycje w latach 2016-2023 Program inwestycyjny; konieczność wykorzystania dostępnych środków UE w okresie 2016-2023 Dobra nadwyżka operacyjna jako źródło finansowania inwestycji Naturalne przesunięcie wpływu dotacji inwestycyjnych Uruchomienie programu budowy dróg osiedlowych;
Złota reguła finansów publicznych zasada dyscyplinowania finansów publicznych Wydatki bieżące muszą być pokryte w całości przez bieżące dochody budżetowe Deficyt jest dopuszczalny jedynie w budżecie majątkowym (inwestycyjnym) Zdolność kredytowa (np. miasta) zależy od skali nadwyżki z budżetu bieżącego W Polsce ustawowo złota reguła obowiązuje jedynie JST
2016 rok Dochody bieżące Wydatki bieżące Dotacje UE Kredyty Nadwyżka operacyjna INWESTYCJE Dochody majątkowe Środki własne Dotacje UE Kredyty Środki obce
2023 rok Wydatki bieżące Dochody bieżące Nadwyżka operacyjna INWESTYCJE Dochody majątkowe Środki własne
Dochody i wydatki
Struktura dochodów: bieżące i majątkowe
DOCHODY BUDŻETU MIASTA Przewidywane wykonanie 2015 r. Projekt na 2016 r. Dynamika 3:2 Struktura % 1 2 3 6 7 OGÓŁEM DOCHODY 1 628 028 644 1 595 727 678 98,0 100,0 A. DOCHODY BIEŻĄCE 1 483 161 341 1 526 145 644 102,9 95,6 I. Dochody własne 543 823 142 600 089 492 110,3 37,6 1. Wpływy z podatków 233 765 000 246 365 000 105,4 15,4 2. Wpływy z opłat 62 274 000 82 253 815 132,1 5,2 3. Dochody uzyskiwane przez jednostki organizacyjne Miasta 129 432 904 129 211 677 99,8 8,1 4. Dochody z majątku miasta 88 459 779 95 778 000 108,3 6,0 8. Dotacje z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego (porozumienia) 5 022 023 22 171 000 441,5 1,4 9. Inne dochody należne Miastu na podstawie odrębnych przepisów 21 115 000 21 005 000 99,5 1,3 II. Udziały w podatkach CIT i PIT 417 385 917 435 486 710 104,3 27,3 III. Subwencje 353 900 089 364 955 489 103,1 22,9 IV. Dotacje z budżetu państwa 154 534 357 121 837 281 78,8 7,6 V. Dotacje z funduszy celowych 3 968 156 2 459 615 62,0 0,1 VI. Środki pochodzące z funduszy pomocowych 9 489 680 1 317 057 13,9 B. DOCHODY MAJĄTKOWE 144 867 303 69 582 034 48,0 4,4 36 263 618 25 574 527 70,5 1,6 IV. Dotacje z funduszy celowych 14 650 037 2 152 427 14,7 0,2 V. Środki pochodzące z funduszy pomocowych 79 425 656 41 855 080 52,7 2,6
Zmiany w dochodach budżetu Miasta Przewidywane wykonanie 2015 r. Projekt na 2016 r. Przyrost Dynamika 3:2 1 2 3 4 6 Udziały we wpływach z podatku PIT i CIT 388 885 917 406 986 710 18 100 793 104,7 podatek od nieruchomości 204 600 000 217 200 000 12 600 000 106,2 wpływy ze sprzedaży biletów komunikacji publicznej 76 270 000 79 124 000 2 854 000 103,7 dywidendy 4 377 137 5 800 000 1 422 863 132,5 zarząd i użytkowanie wieczyste nieruchomości 6 000 000 6 806 000 806 000 113,4 odpłatność za usługi opiekuńczo-wychowawcze w żłobkach 2 700 000 2 980 000 280 000 110,4 opłata targowa 775 000 -775 000 0,0 wpływy za mandaty Straży Miejskiej 1 500 000 700 000 -800 000 46,7 Ważne: Podwyższenie stawek podatku od nieruchomości do stawek ogłaszanych przez MF Odejście od pobierania opłaty targowej Likwidacja dochodów Straży Miejskiej z fotoradarów Dobre wyniki spółek miejskich
Podatek od nieruchomości Zastosowanie stawek ogłaszanych przez Ministra Finansów podobnie jak w części miast Unii Metropolii Polskich. Stawkę proponowaną na 2016 roku w 2015 roku miały: Gdańsk, Kraków, Poznań, Rzeszów, Szczecin i Warszawa (dla budynków zajętych na dział. gospodarczą). Wzrost podatku dla mieszkania 100 m2 wyniesie 7 zł rocznie Wzrost podatku dla firmy zajmującej budynek 150m2 wyniesie 112 zł rocznie Wzrost dochodu z tego tytułu dla Miasta wyniesie 7 mln zł
SPRZEDAŻ ZE STOŁÓW, STRAGANÓW stragan zadaszony typu "szczęka" Opłata targowa MIEJSCOWOŚĆ BYDGOSZCZ TORUŃ SOLEC KUJAWSKI OSIELSKO BIAŁE BŁOTA DĄBROWA CHEŁMIŃSKA SPRZEDAŻ Z SAMOCHODÓW DO 2 TON 7 zł 9 zł 11zł - 25zł 20 zł 21 zł 21,30 zł POWYŻEJ 2 TON 10 zł 18zł - 22zł 14zł - 30zł 40 zł 35,80 zł SPRZEDAŻ ZE STOŁÓW, STRAGANÓW stragan zadaszony typu "szczęka" 1zł/m2 5 zł 14zł/2m2 13 zł 13,50 zł ława bez daszka, stół 3,50zł za 2mb i za każdy kolejny mb SPRZEDAŻ Z PAWILONÓW do 10 m2 3,50 zł 26 zł 23 zł 24,60 zł powyżej 10 m2 5zł - 8zł 39 zł 34 zł 37,10 zł SPRZEDAŻ Z RĘKI 1zł - 2zł w zal. od branży towaru 2 zł 6zł - 12zł w zal. od branży towaru 6 zł 3,70 zł
Struktura wydatków: bieżące i majątkowe
Przewidywane wykonanie 2015 r. Wydatki bieżące 2016 - plan Przewidywane wykonanie 2015 r. Plan wydatków na 2016 r. Dynamika Ogółem przyrost Transport i łączność 215 780 755 217 527 771 1 747 016 100,8 Gospodarka mieszkaniowa 75 058 779 76 117 914 1 059 135 101,4 Administracja publiczna 93 004 065 94 168 827 1 164 762 101,3 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa 30 899 295 29 822 400 -1 076 895 96,5 Obsługa długu publicznego 24 264 300 31 294 690 7 030 390 129,0 Różne rozliczenia 7 064 015 16 599 631 9 535 616 235,0 Oświata i wychowanie 499 440 999 482 283 875 -17 157 124 96,6 Pomoc społeczna 184 216 571 177 840 432 -6 376 139 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej 21 932 355 21 514 660 -417 695 98,1 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska 85 644 423 120 183 915 34 539 492 140,3 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 26 708 187 27 737 650 1 029 463 103,9 Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody 2 563 070 100,0 Kultura fizyczna 27 133 428 25 851 350 -1 282 078 95,3
Inwestycje 2016
INWESTYCJE 2016 Założenia programu: PRIORYTET dla inwestycji unijnych (obecnych i przyszłych) zgłaszane potrzeby mieszkańców Bydgoski Budżet Obywatelski; drogi gruntowe i inne potrzeby Miasta z punktu widzenia rozwoju Dostępność terenów inwestycyjnych Konieczność pozostawienia rezerwy inwestycyjnej na przyszłe inwestycje dofinansowane z UE i budżetu Państwa włącznie do 2023 roku Np.. trasa W-Z; baseny osiedlowe
Poziom ten uznawany jest przez agencje ratingowe jako bezpieczny. Czy nas stać na kredyt W roku 2010 do spłaty długu z wyniku operacyjnego potrzeba było 61 lat W roku bieżącym aby spłacić dług z wyniku operacyjnego potrzeba 10 lat W roku 2016 do spłaty długu z wyniku operacyjnego Zgodnie z WPF w roku 2023 do spłaty długu z nadwyżki operacyjnej potrzeba poniżej 6 lat Poziom ten uznawany jest przez agencje ratingowe jako bezpieczny.
Dz. INWESTYCJE 2016 Kwota Struktura OGÓŁEM 380 382 951 100,00% 400 Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę 5 055 000 1,33% 600 Transport i łączność 251 449 335 66,10% 700 Gospodarka mieszkaniowa 27 339 850 7,19% 710 Działalność usługowa 200 000 0,05% 720 Informatyka 10 000 0,00% 750 Administracja publiczna 1 081 440 0,28% 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa 260 000 0,07% 801 Oświata i wychowanie 30 695 404 8,07% 852 Pomoc społeczna 536 000 0,14% 853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej 120 000 0,03% 854 Edukacyjna opieka wychowawcza 442 000 0,12% 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska 24 526 179 6,45% 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 16 308 700 4,29% 926 Kultura fizyczna 22 359 043 5,88%
Inwestycje Miasta Bydgoszcz 2016 Spółki komunalne*: KPEC Sp. z o.o. 46,9 mln zł MZK Sp. z o.o. 17,7mln zł MWiK Sp. z o.o. 12,8 mln zł MKUO ProNatura Sp. z o.o. 5,5 mln zł BPPT Sp. z o.o. 2,7 mln zł ADM Sp. z o.o. 2,5 mln zł LPKiW Myślęcinek Sp. z o.o. 1,0 mln zł BTBS Sp. z o.o. 0,5 mln zł Razem 89,6 mln zł Budżet Miasta 392,3 mln zł Ogółem 481,9 mln zł *Spółki, w których Miasto Bydgoszcz posiada powyżej 50% udziałów
Inwestycje: 392 283 034 zł - nakłady inwestycyjne 349 935 528 - zakup i objęcie akcji i udziałów 21 347 506 - Inwestycje w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego 5 000 000 - rezerwa celowa na wydatki inwestycyjne 1 000 000 - rezerwa celowa na inwestycje dofinansowywane ze środków UE - rezerwa inwestycyjna na opracowania dokumentacji niezbędnej do pozyskania środków zewnętrznych oraz rezerwa inwestycyjna
Kluczowe inwestycje 2016
Budowa szkoły w Fordonie 2016r.: 23,2 mln zł
Bydgoski Budżet Obywatelski 2016r.: 5 mln zł
Rewitalizacja Starego Miasta i Starego Fordonu 2016r.: 18,1 mln zł
Rozpoczęcie budowy lodowiska 2016r.: 15,6 mln zł
Budowa ścieżek rowerowych 2016r.: 11,9 mln zł
Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej 2016r.: 48,1 mln zł
Przedłużenie Trasy Uniwersyteckiej 23,0 mln zł
Zwiększenie efektywności energetycznej oraz stosowanie odnawialnych źródeł energii 10,0 mln zł
Rozbudowa ul. Kujawskiej wraz z zakupem tramwajów 2016r.: 48,6 mln zł
Rewitalizacja Młynów Rothera 14,4 mln zł
Budowa dróg dojazdowych na osiedle Eskulapa 7,8 mln zł
Modernizacja boisk 2016r.: 7,0 mln zł
Budowa ulicy Wąbrzeskiej 3,6 mln zł
Remont ul. Chodkiewicza 20,2 mln zł
Program budowy dróg gruntowych 17,0 mln zł
Sytuacja finansowa Miasta
Rating Fitch Ratings, Warszawa/Londyn, 14 września 2015r. (tłumaczenie komunikatu z języka angielskiego opublikowanego dnia 11 września 2015r.): „… Fitch Ratings potwierdził ratingi Bydgoszczy (Issuer Default Rating; IDR) dla zadłużenia w walucie zagranicznej i krajowej na poziomie „BBB” oraz długoterminowy rating krajowy na poziomie „A(pol)”. Perspektywa wszystkich ratingów jest Pozytywna. Potwierdzenie ratingów odzwierciedla niezmieniony scenariusz bazowy Fitch dotyczący dobrych wyników operacyjnych Bydgoszczy wspieranych przez dobre zarządzanie finansami i wzrost gospodarki lokalnej….”
Rating: ocena GŁÓWNE CZYNNIKI RATINGU „…Fitch oczekuje, że Miasto utrzyma dobre wyniki operacyjne w średnim okresie, z marżą operacyjną wynoszącą 10% rocznie i nadwyżką operacyjną 2-krotnie wyższą od obsługi zadłużenia. Powyższa prognoza oparta jest na założeniu, że Władze Miasta będą kontynuowały kontrolę wydatków operacyjnych, a dochody z podatków i opłat lokalnych będą rosły, wspierane przez rozwijającą się bazę podatkową miasta i gospodarkę lokalną…”
Sytuacja finansowa Bydgoszczy 2015/2016 Szeroki program inwestycyjny Przygotowanie do pozyskania środków unijnych Dobra dynamika nadwyżki operacyjnej Dobre ratingi Akceptacja partnerów finansowych Odpowiedzialność – tak jak w latach poprzednich
Dziękuję