ZASADNICZE ZMIANY OBLICZANIA DOTACJI OŚWIATOWYCH – TEMAT SZKOLENIA: ZASADNICZE ZMIANY OBLICZANIA DOTACJI OŚWIATOWYCH – - UWZGLĘDNIENIANE W PROJEKTACH BUDŻETÓW NA 2017 ROK PROWADZĄCY: PIOTR CISZEWSKI www.wiedzasamorzadu.pl LUBLIN, PAŹDZIERNIK 2016
MERTORYCZNY PROGRAM SZKOLENIA I. NOWE ZASADY OBLICZANIA DOTACJI OŚWIATOWYCH 1. PODSTAWOWA KWOTA DOTACJI, 2. STATYSTYCZNA LICZBA UCZNIÓW, 3. DEFINCJA NAJBLIŻSZEJ GMINY (POWIATU), 4. OBLICZANIE KONKRETNEJ WYSOKOŚCI DOTACJI (WZORY), 5. ZASADY AKTUALIZACJI WYSOKOŚCI DOTACJI. II. NOWA UCHWAŁA DOTACYJNA. III. ZMIANY W WYKORZYSTANIU DOTACJI. IV. ZWROT DOTACJI GMINIE DOTUJĄCEJ DZIECI SPOZA JEJ TERENU.
PODSTAWY PRAWNE DOTOWANIA Ustawa o systemie oświaty w: art. 3 pkt 26-33 art. 78a-78e art. 79a-80 art. 89b-90
DOTACJA DLA PRZEDSZKOLI PODSTAWOWA KWOTA DOTACJI NA UCZNIA x PROCENTOWY WSKAŹNIK WYSOKOŚCI DOTACJI (100% lub 75%) x LICZBA DZIECI DOTOWANEGO PRZEDSZKOLA (PEŁNOSPRAWNYCH) = = ROCZNA KWOTA DOTACJI NA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH - NIE MNIEJ NIŻ KWOTA SUBWENCJI OŚWIATOWEJ
Obliczanie podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli Wszystkie wydatki bieżące zaplanowane w budżecie gminy na prowadzenie przedszkoli, ale bez wydatków: 1) przedszkoli specjalnych, 2) przedszkoli, w których zaplanowane wydatki bieżące finansowane z użyciem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przekraczają wartość 50% ich zaplanowanych wydatków bieżących, pomniejszone o:
Pomniejszenia wydatków bieżących: zaplanowane opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w tych przedszkolach, stanowiące dochody budżetu gminy, zaplanowane opłaty za wyżywienie w tych przedszkolach, stanowiące dochody budżetu gminy, sumę iloczynów odpowiednich przewidzianych kwot subwencji oświatowej na uczniów niepełnosprawnych w przedszkolach, oraz statystycznej liczby tych uczniów w tych przedszkolach, 4) zaplanowane wydatki bieżące finansowane z użyciem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej na prowadzenie tych przedszkoli,
Pomniejszenia wydatków bieżących przedszkoli (c.d.): iloczyn przewidzianej kwoty subwencji oświatowej dla gminy na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w przedszkolu, oraz statystycznej liczby takich dzieci w tych przedszkolach, iloczyn przewidzianej kwoty subwencji oświatowej dla gminy na uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w przedszkolach, oraz statystycznej liczby uczestników zajęć w tych przedszkolach, Zaplanowane wydatki bieżące na programy, o których mowa w art. 90u ustawy o systemie oświaty (rządowe programy edukacyjne), w tych przedszkolach.
Obliczone wydatki bieżące - po pomniejszeniach -należy: podzielić przez statystyczną liczbę uczniów w gminnych przedszkolach (wg SIO z 30.09. roku poprzedzającego), ALE – bez statystycznej liczby uczniów niepełnosprawnych = = PODSTAWOWA KWOTA DOTACJI DLA PRZEDSZKOLI (NA UCZNIA)
Konkretna wysokość dotacji na ucznia w przedszkolach (nie-specjalnych): Publiczne przedszkola - w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli (100%), Niepubliczne przedszkola niespełniające warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1b (czyli niebędące przedszkolami "kontraktowymi") - w wysokości nie niższej niż 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, Niepubliczne przedszkola kontraktowe – 100% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli. z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż przewidziana kwota subwencji oświatowej na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola, dla gminy.
Brak przedszkola – najbliższa gmina prowadząca przedszkole W przypadku braku na terenie gminy przedszkola prowadzonego przez gminę, kwotę dotacji określa się w wysokości odpowiedniego wskaźnika procentowego (100% lub 75%) podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli w najbliższej gminie prowadzącej przedszkole - - na ucznia niepełnosprawnego nie mniej niż przewidziana kwota subwencji oświatowej subwencji dla gminy dotującej.
Nie uwzględnia się przedszkoli gminy dotującej : w którym zaplanowane wydatki bieżące finansowane z użyciem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej nie przekraczają wartości 50% jego zaplanowanych wydatków bieżących, przedszkoli specjalnych – Gdy jedynie takie przedszkola występują w gminie dotującej, to wówczas również poszukuje się najbliższej gminy.
Najbliższa gmina prowadząca przedszkole – to gmina granicząca: o takim samym statusie, czyli będąca odpowiednio gminą wiejską, miejsko-wiejską, miejską, miastem na prawach powiatu do 150 tys. mieszkańców lub miastem na prawach powiatu powyżej 150 tys. mieszkańców oraz prowadzącą co najmniej jedno przedszkole, (nie uwzględnia się przedszkoli gdzie zadania finansowane środkami unijnymi przekraczają 50% i specjalnych), oraz o najbardziej zbliżonym wskaźniku dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie.
W przypadku braku gminy graniczącej, o takim samym statusie i prowadzącej jedno przedszkole, (najbliższą gminą jest) należy poszukiwać gminy: 1) będącej gminą o takim samym statusie, oraz 2) prowadzącą co najmniej jedno przedszkole (bez wydatków powyżej 50% unijnych i bez specjalnych) oraz 3) o najbardziej zbliżonym wskaźniku dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie spełniającej warunki określone w pkt 1 i 2 położonej na terenie tego samego powiatu, a w przypadku braku w tym powiecie - na terenie tego samego województwa, a w przypadku braku w województwie - na terenie innego województwa niż gmina dotująca.
APLIKACJA MEN DO WYSZUKIWANIA NAJBLIŻSZEJ GMINY LUB POWIATU Nowelizacja ustawy nakłada na Ministra Edukacji Narodowej obowiązek opracowania i udostępniania na stronie internetowej elektronicznej aplikacji do wyznaczania, dla każdej gminy i powiatu, gmin i powiatów: graniczących będących (odpowiednio dla gminy lub powiatu dotującego) gminą wiejską, miejsko-wiejską, miejską, miastem na prawach powiatu do 150 tys. mieszkańców lub miastem na prawach powiatu powyżej 150 tys. mieszkańców albo powiatem ziemskim; o najbardziej zbliżonym wskaźniku dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie lub powiecie dotującym.
MEN ma przedstawić listę gmin i powiatów, z wyszczególnieniem prowadzonych przez nie przedszkoli, szkół w podziale na typy, w tym szkół, w których zorganizowano oddział przedszkolny lub internat, oraz placówek, o których mowa w art. 2 pkt 5 i 7, ustaloną na podstawie danych SIO, według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, uszeregowanych pod względem najbardziej zbliżonego wskaźnika dochodów podatkowych na jednego mieszkańca.
DOTACJA DLA ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH Oblicza się ją na identycznych zasadach jak dotację dla przedszkoli, z tym że podstawową kwotę dotacji dla oddziałów wylicza się przyjmując wydatki bieżące gminnych oddziałów przedszkolnych – a nie przedszkoli.
Podstawowa kwota dotacji na oddziały przedszkolne, to: kwota wydatków bieżących zaplanowanych na prowadzenie przez gminę szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny, z przeznaczeniem na ten oddział przedszkolny, z wyłączeniem wydatków: szkół podstawowych specjalnych i szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny, w którym zaplanowane wydatki bieżące finansowane z użyciem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przekraczają wartość 50% jego zaplanowanych wydatków bieżących, pomniejszonych o wydatki oddziałów - identyczne jak dla przedszkoli.
Obliczone wydatki bieżące oddziałów przedszkolnych - po pomniejszeniach -należy: podzielić przez statystyczną liczbę uczniów w gminnych oddziałach (wg SIO z 30.09. roku poprzedzającego), ALE – bez statystycznej liczby uczniów niepełnosprawnych = = PODSTAWOWA KWOTA DOTACJI DLA ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO (NA UCZNIA)
Najbliższa gmina z oddziałem przedszkolnym W przypadku braku na terenie gminy szkoły podstawowej prowadzonej przez gminę, w której zorganizowano oddział przedszkolny (nie uwzględnia się oddziałów finansowanych powyżej 50% środkami unijnymi i w szkołach specjalnych) - - kwotę dotacji określa się w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny, w najbliższej gminie. Wyszukanie najbliższej gminy prowadzącej oddział - na identycznych zasadach jak przy przedszkolach
Konkretna wysokość dotacji na ucznia w oddziałach przedszkolnych (bez szkół specjalnych): Odziały w publicznych szkołach - w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla oddziałów (100%), Odziały w niepublicznych szkołach niespełniające warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1ba (czyli niebędące oddziałami "kontraktowymi") - w wysokości nie niższej niż 75% podstawowej kwoty dotacji dla oddziałów, Niepubliczne oddziały kontraktowe – 100% podstawowej kwoty dotacji dla oddziałów przedszkolnych. z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż przewidziana kwota subwencji oświatowej na takiego ucznia niepełnosprawnego oddziału, dla gminy.
DOTACJA DLA INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO Oblicza się ją na identycznych zasadach jak dotację dla przedszkoli (z uwzględnieniem podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli) - – różni się wysokością wskaźnika procentowego
Konkretna wysokość dotacji na ucznia w innych formach przedszkolnych: Publiczne formy - w wysokości nie niższej niż 50% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, Niepubliczne formy niespełniające warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1c (czyli niebędące formami "kontraktowymi") - w wysokości nie niższej niż 40% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, Niepubliczne formy kontraktowe – w wysokości równej 50% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli. z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż przewidziana kwota subwencji oświatowej na takiego ucznia niepełnosprawnego formy, dla gminy.
DOTACJA DLA PRZEDSZKOLI SPECJALNYCH Publiczne i niepubliczne przedszkola specjalne otrzymują na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.
DOTACJA DLA ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SPECJALNYCH SZKOŁACH PODSTAWOWYCH Publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe specjalne, w których zorganizowano oddział przedszkolny, otrzymują na każdego ucznia tego oddziału przedszkolnego z budżetu powiatu dotację w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej w części oświatowej subwencji ogólnej dla powiatu.
DOTACJA DLA SZKÓŁ REALIZUJĄCYCH OBOWIĄZEK SZKOLNY I NAUKI (DLA DZIECI I MŁODZIEŻY) Dla szkół publicznych – obliczana jest w oparciu o wydatki bieżące samorządu; Dla szkół niepublicznych w oparciu o subwencję oświatową.
Dotacja dla szkół publicznych PODSTAWOWA KWOTA DOTACJI NA UCZNIA SZKOŁY x LICZBA UCZNIÓW DOTOWANEJ SZKOŁY (PEŁNOSPRAWNYCH) = ROCZNA KWOTA DOTACJI DOTACJA NA POSZCZEGÓLNEGO UCZNIA - NIE MOŻE BYĆ NIŻSZA NIŻ KWOTA PRZEWIDZIANEJ SUBWENCJI OŚWIATOWEJ
Obliczanie podstawowej kwoty dotacji dla szkół publicznych danego typu i rodzaju Kwota wszystkich wydatków bieżących zaplanowanych w budżecie na prowadzenie przez jednostkę samorządu terytorialnego szkół danego typu i rodzaju, pomniejszona o: zaplanowane opłaty za wyżywienie w tych szkołach, stanowiące dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego, sumę iloczynów odpowiednich kwot przewidzianych w subwencji oświatowej na uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w szkołach danego typu i rodzaju, oraz statystycznej liczby tych uczniów w tych szkołach, z wyłączeniem uczniów szkół specjalnych,
Pomniejszenia wydatków bieżących szkół (c.d.): zaplanowane wydatki bieżące finansowane z użyciem środków unijnych na prowadzenie tych szkół, iloczyn kwoty przewidzianej w części oświatowej subwencji na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w szkole danego typu i rodzaju, oraz statystycznej liczby tych dzieci w tych szkołach, iloczyn kwoty przewidzianej w części oświatowej subwencji na uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w szkołach danego typu i rodzaju, oraz statystycznej liczby uczestników zajęć w tych szkołach, zaplanowaną kwotę dotacji podręcznikowej, dla tych szkół,
Pomniejszenia wydatków bieżących szkół (c.d.): zaplanowane wydatki bieżące na finansowanie działalności internatów w tych szkołach, zaplanowane wydatki bieżące na programy, o których mowa w art. 90u ustawy o systemie oświaty (rządowe programy edukacyjne), w tych szkołach.
Obliczone wydatki bieżące - po pomniejszeniach -należy: podzielić przez statystyczną liczbę uczniów w samorządowych szkołach tego samego typu i rodzaju (wg SIO z 30.09. roku poprzedzającego), ALE – pomniejszoną (w przypadku szkół niebędących szkołami specjalnymi) o: liczbę uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w tych szkołach = = PODSTAWOWA KWOTA DOTACJI DLA SZKÓŁ PUBLICZNYCH DANEGO TYPU I RODZAJU NA JEDNEGO UCZNIA
Wysokość dotacji na ucznia szkół publicznych Publiczne szkoły, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, otrzymują na każdego ucznia dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla szkół danego typu i rodzaju, nie niższej jednak niż kwota przewidziana na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.
Brak szkoły samorządowej - najbliższa gmina lub powiat W przypadku braku na terenie gminy lub powiatu szkoły danego typu i rodzaju prowadzonej przez samorząd kwotę dotacji dla szkół publicznych (dla dzieci i młodzieży) określa się w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla szkół danego typu i rodzaju odpowiednio w najbliższej gminie lub powiecie prowadzącym szkołę danego typu i rodzaju, ale nie niższej jednak niż kwota przewidziana na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej odpowiednio dla gminy lub powiatu.
Najbliższa gmina prowadząca szkołę – to gmina granicząca: o takim samym statusie, czyli będąca odpowiednio gminą wiejską, miejsko-wiejską, miejską, miastem na prawach powiatu do 150 tys. mieszkańców lub miastem na prawach powiatu powyżej 150 tys. mieszkańców oraz prowadzącą co najmniej jedną szkołę danego typu i rodzaju, oraz o najbardziej zbliżonym wskaźniku dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie.
W przypadku braku gminy graniczącej, o takim samym statusie i prowadzącej co najmniej jedną szkołę danego typu i rodzaju (najbliższą gminą jest) należy poszukiwać gminy: 1) będącej gminą o takim samym statusie, oraz 2) prowadzącą co najmniej jedną szkołę danego typu i rodzaju, oraz 3) o najbardziej zbliżonym wskaźniku dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie spełniającej warunki określone w pkt 1 i 2 położonej na terenie tego samego powiatu, a w przypadku braku w tym powiecie - na terenie tego samego województwa, a w przypadku braku w województwie - na terenie innego województwa niż gmina dotująca.
Najbliższy powiat prowadzący szkołę – to powiat graniczący: o takim samym statusie, czyli będący odpowiednio powiatem ziemskim, miastem na prawach powiatu do 150 tys. mieszkańców lub miastem na prawach powiatu powyżej 150 tys. mieszkańców oraz prowadzący co najmniej jedną szkołę danego typu i rodzaju, oraz o najbardziej zbliżonym wskaźniku dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w powiecie.
W przypadku braku powiatu graniczącego, o takim samym statusie i prowadzącego co najmniej jedną szkołę danego typu i rodzaju, należy poszukiwać powiatu: 1) będącego powiatem o takim samym statusie, oraz 2) prowadzącego co najmniej jedną szkołę danego typu i rodzaju, oraz 3) o najbardziej zbliżonym wskaźniku dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w powiecie spełniającym warunki określone w pkt 1 i 2 położonego na terenie tego samego województwa, a w przypadku braku w województwie - na terenie innego województwa niż powiat dotujący.
Brak najbliższej gminy lub powiatu W przypadku braku najbliższej gminy lub powiatu prowadzącego szkołę danego typu i rodzaju kwotę dotacji dla publicznych szkół realizujących obowiązek szkolny lub nauki określa się w wysokości nie niższej niż przewidziana kwota subwencji na takiego ucznia w dla gminy lub powiatu.
Dotacja dla szkół niepublicznych – dla dzieci i młodzieży Szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, otrzymują na każdego ucznia dotację w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.
DOTACJA DLA SZKÓŁ DLA DOROSŁYCH – BEZ OBOWIĄZKU SZKOLNEGO I NAUKI Dla szkół publicznych – obliczana jest w oparciu o wydatki bieżące samorządu (podstawowa kwota dotacji) – nie mniej niż kwota subwencji oświatowej na ucznia; Dla szkół niepublicznych – obliczana jest w oparciu jedynie o wydatki bieżące samorządu (podstawowa kwota dotacji) – bez uwzględniania subwencji oświatowej.
Dotacja dla szkół publicznych (dla dorosłych) Publiczne szkoły nierealizujące obowiązku szkolnego ani nauki otrzymują na każdego ucznia dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla szkół danego typu i rodzaju – obliczanej na takich samych zasadach jak dla publicznych szkół dla dzieci i młodzieży, nie niższej jednak niż kwota przewidziana na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.
Brak szkoły samorządowej - subwencja W przypadku braku na terenie odpowiednio gminy lub powiatu szkoły danego typu i rodzaju prowadzonej odpowiednio przez gminę lub powiat kwotę dotacji dla publicznej szkoły dla dorosłych określa się w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej odpowiednio dla gminy lub powiatu.
Dotacja dla szkół niepublicznych (dla dorosłych) Szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, nierealizujące obowiązku szkolnego ani nauki, otrzymują na każdego ucznia uczestniczącego w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu dotację w wysokości nie niższej niż 50% podstawowej kwoty dotacji dla szkół danego typu i rodzaju - obliczanej na takich samych zasadach jak dla publicznych szkół dla dzieci i młodzieży.
Brak szkoły samorządowej – najbliższa gmina lub powiat W przypadku braku na terenie odpowiednio gminy lub powiatu szkoły samorządowej danego typu i rodzaju kwotę dotacji dla niepublicznej szkoły dla dorosłych określa się w wysokości nie niższej niż 50% podstawowej kwoty dotacji dla szkół danego typu i rodzaju w najbliższej gminie lub najbliższym powiecie prowadzącym szkołę danego typu i rodzaju. Ustalanie najbliższej gminy lub powiatu odbywa się na zasadach takich samych jak dla szkół publicznych dla dzieci i młodzieży (pokazanych powyżej).
Brak najbliższej gminy lub powiatu – najbliższe województwo W przypadku braku odpowiednio najbliższej gminy lub najbliższego powiatu prowadzącego szkołę dla dorosłych danego typu i rodzaju kwotę dotacji określa się w wysokości nie niższej niż 50% podstawowej kwoty dotacji dla szkół danego typu i rodzaju w najbliższym województwie prowadzącym szkołę danego typu i rodzaju.
Najbliższe województwo - definicja Jako najbliższe województwo prowadzące szkołę danego typu i rodzaju, należy rozumieć województwo prowadzące co najmniej jedną szkołę danego typu i rodzaju, na którego terenie jest położona gmina dotująca lub powiat dotujący. W przypadku braku województwa spełniającego powyższy warunek, przez najbliższe województwo należy rozumieć województwo: 1) prowadzące co najmniej jedną szkołę danego typu i rodzaju oraz 2) o najmniejszej odległości mierzonej w linii prostej pomiędzy miastem będącym siedzibą sejmiku województwa, na którego terenie jest położona gmina dotująca lub powiat dotujący, a miastem będącym siedzibą sejmiku województwa spełniającego warunek określony w pkt 1.
DOTACJA DLA INTERNATÓW Publiczne szkoły realizujące obowiązek szkolny lub nauki, w których zorganizowano internat, otrzymują, niezależnie od dotacji na ucznia szkoły, na każdego wychowanka tego internatu dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla szkół, w których zorganizowano internat, nie niższej jednak niż kwota przewidziana na takiego wychowanka internatu w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.
Podstawowa kwota dotacji na publiczne internaty Kwota wydatków bieżących zaplanowanych na finansowanie działalności internatów w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, pomniejszonych o zaplanowane na rok budżetowy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego: 1) opłaty za korzystanie z pobytu i wyżywienie w tych internatach, stanowiące dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego, 2) wydatki bieżące finansowane z użyciem środków unijnych na finansowanie działalności tych internatów, 3) wydatki bieżące na programy, o których mowa w art. 90u (rządowe programy edukacyjne), w tych internatach i podzielonych przez statystyczną liczbę wychowanków w tych internatach.
Brak samorządowego internatu – najbliższa gmina lub powiat W przypadku braku na terenie gminy lub powiatu szkoły, w której zorganizowano internat, prowadzonej odpowiednio przez gminę lub powiat kwotę dotacji dla publicznego internatu określa się w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla szkół, w których zorganizowano internat, odpowiednio w najbliższej gminie lub najbliższym powiecie prowadzącym szkołę, w której zorganizowano internat, nie niższej jednak niż kwota przewidziana na takiego wychowanka internatu w części oświatowej subwencji ogólnej odpowiednio dla gminy lub powiatu.
Najbliższa gmina lub powiat z internatem to gmina (powiat) granicząca: o takim samym statusie, czyli będąca odpowiednio gminą wiejską, miejsko-wiejską, miejską, miastem na prawach powiatu do 150 tys. mieszkańców lub miastem na prawach powiatu powyżej 150 tys. mieszkańców albo powiatem ziemskim oraz prowadzącą (powiat – prowadzącym) co najmniej jedną szkołę, w której zorganizowano internat, oraz o najbardziej zbliżonym wskaźniku dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie lub w powiecie.
W przypadku braku gminy (powiatu) graniczącej, o takim samym statusie i prowadzącej co najmniej jedną szkołę w której zorganizowano internat (najbliższą gminą, powiatem jest) należy poszukiwać gminy, powiatu: 1) o takim samym statusie, oraz 2) prowadzącą co najmniej jedną szkołę danego typu i rodzaju, oraz 3) o najbardziej zbliżonym wskaźniku dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie spełniającej warunki określone w pkt 1 i 2 gminy położonej na terenie tego samego powiatu, a w przypadku braku w tym powiecie - na terenie tego samego województwa, a w przypadku braku w województwie - na terenie innego województwa niż gmina dotująca, albo powiatu położonego na terenie tego samego województwa, a w przypadku braku w województwie - na terenie innego województwa niż powiat dotujący.
Dotacja dla niepublicznych internatów Niepubliczne szkoły realizujące obowiązek szkolny lub nauki, w których zorganizowano internat, otrzymują, niezależnie od dotacji, o której mowa w ust. 2a (na ucznia szkoły), na każdego wychowanka tego internatu dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do prowadzenia danego typu i rodzaju szkół w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego wychowanka internatu w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego (1,5 + dodatkowe 0,5 dla wychowanków niepełnosprawnych)
DOTACJA DLA PLACÓWEK OŚWIATOWYCH (o których mowa w art. 2 pkt 5 i 7) młodzieżowe ośrodki wychowawcze (10 dla zakwaterowanych), młodzieżowe ośrodki socjoterapii (1,5 dla niezakwaterowanych), specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze (6,5) oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania (6,5), ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7 (upośledzonej umysłowo w stopniu głębokim), a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3 (obowiązkowe roczne wychowanie przedszkolne), obowiązku szkolnego i obowiązku nauki (9,5);
pkt 7: placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania: - bursy (1,5 + dodatkowe 0,5 dla niepełnosprawnych), - domy wczasów dziecięcych (1,5 + dodatkowe 0,5 dla niepełnosprawnych.
Wysokość dotacji dla placówek publicznych Publiczne placówki, o których mowa w art. 2 pkt 5 i 7 otrzymują na każdego wychowanka dotację z budżetu powiatu w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla placówek danego rodzaju, nie niższej jednak niż kwota przewidziana na takiego wychowanka w części oświatowej subwencji ogólnej dla powiatu.
Obliczanie podstawowej kwoty dotacji dla placówek publicznych danego rodzaju (na wychowanka) Kwota wydatków bieżących zaplanowanych na prowadzenie przez powiat placówek danego rodzaju, z wyłączeniem szkół funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii i specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, pomniejszonych o: zaplanowane opłaty za korzystanie z pobytu i wyżywienie w tych placówkach, stanowiące dochody budżetu powiatu,
Pomniejszenia wydatków bieżących placówek (c.d.): zaplanowane wydatki bieżące finansowane z użyciem środków unijnych na prowadzenie tych placówek, iloczyn kwoty przewidzianej w części oświatowej subwencji ogólnej dla powiatu na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, oraz statystycznej liczby tych dzieci w tych placówkach, zaplanowane wydatki bieżące na programy, o których mowa w art. 90u (rządowe programy edukacyjne), w tych placówkach
Obliczone wydatki bieżące - po pomniejszeniach -należy: podzielić przez statystyczną liczbę wychowanków w powiatowych placówkach tego samego rodzaju (wg SIO z 30.09. roku poprzedzającego) = = PODSTAWOWA KWOTA DOTACJI DLA PLACÓWEK PUBLICZNYCH DANEGO RODZAJU NA JEDNEGO WYCHOWANKA
Brak placówki powiatowej - subwencja W przypadku braku na terenie powiatu placówki danego rodzaju prowadzonej przez powiat kwotę dotacji dla publicznych placówek określa się w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego wychowanka w części oświatowej subwencji ogólnej dla powiatu.
Wysokość dotacji dla placówek niepublicznych Niepubliczne placówki otrzymują na każdego wychowanka dotację z budżetu powiatu w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego wychowanka w części oświatowej subwencji ogólnej dla powiatu.
DOTACJA DLA SZKÓŁ USYTUOWANYCH W OŚRODKACH Chodzi o: młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, posiadające w swoich strukturach szkołę, a specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze – posiadające także przedszkole lub szkołę podstawową, w której zorganizowano oddział przedszkolny
Publiczne i niepubliczne ośrodki te otrzymują - niezależnie od dotacji na wychowanków placówki - na każdego ucznia tej szkoły, tego przedszkola lub tego oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej dotację z budżetu powiatu w wysokości przewidzianej na ucznia przedszkola specjalnego, oddziału przedszkolnego w podstawowej szkole specjalnej lub szkoły realizującej obowiązek szkolny lub nauki.
DOTACJA DLA DOMÓW WCZASÓW DZIECIĘCYCH – SZCZEGÓLNE ZASADY OBLICZANIA Wysokość dotacji dla publicznych placówek, będących domami wczasów dziecięcych jest proporcjonalna do czasu pobytu wychowanka w tej placówce i jest ustalana jako iloczyn: podstawowej kwoty dotacji dla domu wczasów dziecięcych, nie niższej jednak niż przewidziana kwota subwencji oświatowej na takiego wychowanka dla powiatu, oraz liczby dni pobytu tego wychowanka w tej placówce, pomniejszonej o jeden dzień, i podzielonej przez liczbę dni w roku budżetowym.
jest ustalana jako iloczyn: Wysokość dotacji dla niepublicznych placówek będących domami wczasów dziecięcych, jest proporcjonalna do czasu pobytu wychowanka w tej placówce i jest ustalana jako iloczyn: kwoty nie niższej niż kwota przewidziana na takiego wychowanka w części oświatowej subwencji ogólnej dla powiatu oraz liczby dni pobytu tego wychowanka w tej placówce, pomniejszonej o jeden dzień, i podzielonej przez liczbę dni w roku budżetowym
Wzór na obliczenie dotacji dla domów wczasów dziecięcych: LD -1 PKD lub SO x ---------------- 365 PKD - podstawowa kwota dotacji (roczna) na wychowanka domu, SO – subwencja oświatowa (P-41 (6,3) = 33.251,85, co daje 99,75 zł na wychowanka/dzień, LD – liczba dnia pobytu wychowanka.
DOTACJA NA UCZESTNIKÓW ZAJĘĆ REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZYCH Publiczne i niepubliczne: przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz ośrodki, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy o systemie oświaty, które prowadzą zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze,
otrzymują na każdego uczestnika tych zajęć dotację z budżetu odpowiednio gminy lub powiatu w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w części oświatowej subwencji ogólnej odpowiednio dla gminy lub powiatu.
DOTACJA NA WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA Publiczne i niepubliczne: przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, szkoły podstawowe, ośrodki, o których mowa w art. 2 pkt 5, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
otrzymują na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju - - niezależnie od (standardowej) dotacji na każdego ucznia lub wychowanka - dotację z budżetu odpowiednio gminy lub powiatu w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takie dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej odpowiednio dla gminy lub powiatu. (0,84)
DOTACJA NA KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE Ponadgimnazjalne szkoły publiczne i niepubliczne prowadzące kwalifikacyjne kursy zawodowe otrzymują na każdego słuchacza kursu, który zdał egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie w zakresie danej kwalifikacji, dotację z budżetu powiatu w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego słuchacza kwalifikacyjnego kursu zawodowego w części oświatowej subwencji ogólnej dla powiatu, (0,68) pod warunkiem że osoba prowadząca szkołę:
1) poda organowi właściwemu do udzielenia dotacji informację o planowanej liczbie słuchaczy kursu nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji; 2) udokumentuje zdanie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w zakresie danej kwalifikacji przez słuchaczy kursu w terminie 30 dni od daty ogłoszenia wyników tego egzaminu przez okręgową komisję egzaminacyjną.
WNIOSEK O DOTACJĘ Aby mieć zagwarantowane prawo do dotacji na następny rok budżetowy wniosek muszą złożyć organy prowadzące: Wszystkich niepublicznych jednostek oświatowych; Publicznych i niepublicznych jednostek, prowadzących: Wczesne wspomaganie rozwoju, Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, Kwalifikacyjne kursy zawodowe, z wyspecyfikowaniem liczby uczniów lub wychowanków planowanych na ww. zajęcia.
PRZESUNIĘCIE TERMINU ZŁOŻENIA WNIOSKU Na wniosek osoby prowadzącej - organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego może wyrazić zgodę na: odstąpienie od terminu do złożenia informacji o planowanej liczbie uczniów (30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji) lub udzielenie dotacji w terminie wcześniejszym niż od początku następnego roku budżetowego. (art. 80 ust. 2f. i art. 90 ust. 2g)
DOTACJA DLA PUBLICZNYCH SZKÓŁ ARTYSTYCZNYCH Publiczne szkoły artystyczne: przekazane przez jednostkę samorządu terytorialnego do prowadzenia osobie prawnej lub osobie fizycznej – otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, która przekazała szkołę, w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.
Publiczne szkoły artystyczne, w których zorganizowano internat: przekazane przez jednostkę samorządu terytorialnego do prowadzenia osobie prawnej lub osobie fizycznej - otrzymują, niezależnie od dotacji na ucznia szkoły artystycznej, na każdego wychowanka tego internatu dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, która przekazała szkołę, w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego wychowanka internatu w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.
DEFINICJA WYDATKÓW BIEŻĄCYCH – DO PODATAWOWEJ KWOTY DOTACJI Jako wydatki bieżące należy rozumieć wszystkie wydatki bieżące, o których mowa w art. 236 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, zaplanowane na rok budżetowy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego, w tym w jednostkach organizujących wspólną obsługę oświaty, ale bez uwzględnienia wydatków zaplanowanych na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ustawy o finansach publicznych,
Mają to być wydatki na prowadzenie przez jednostkę samorządu terytorialnego: przedszkoli, szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny, z przeznaczeniem na ten oddział przedszkolny, innych form wychowania przedszkolnego, szkół danego typu i rodzaju, placówek danego rodzaju, na finansowanie działalności internatów w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Do wydatków majątkowych natomiast zalicza się wydatki na: Art. 236 ust. 2 ustawy o finansach publicznych określa wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego jako wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi. Do wydatków majątkowych natomiast zalicza się wydatki na: 1) inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków unijnych i europejskich (oraz innych zagranicznych nie podlegających zwrotowi), w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego; 2) zakup i objęcie akcji i udziałów; 3) wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego. Powyższe oznacza, że wszelkie oświatowe wydatki budżetu - z wyłączeniem majątkowych i tych, o których mowa w definicji podstawowych kwot dotacji - należy wliczać do podstawy dotowania.
Prawidłowo naliczając dotację oświatową należy wziąć pod uwagę wydatki zaplanowane w uchwale budżetowej, w podziałkach klasyfikacji budżetowej oczywiście nie we wszystkich, tylko w tych które dotyczą samorządowej jednostki o takim samym typie i rodzaju jak dotowana jednostka oświatowa.
STATYSTYCZNA LICZBA UCZNIÓW Do obliczania podstawowych kwot dotacji przyjmuje się "statystyczną liczbę dzieci, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych" (w zależności od tego jakiej jednostce oświatowej wyliczamy tę podstawową kwotę dotacji), Jest to liczba ustalona na podstawie danych systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
OGŁASZANIE PODSTAWOWYCH KWOT DOTACJI Jednostki samorządu terytorialnego, które udzielają dotacji oświatowych mają obowiązek ogłoszenia w BIPie : 1) podstawowe kwoty dotacji (po uchwaleniu budżetu jednostki samorządu terytorialnego na dany rok budżetowy) dla: publicznych i niepublicznych przedszkoli, publicznych i niepublicznych oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, publicznych i niepublicznych innych form przedszkolnych, szkół publicznych dla dzieci i dorosłych oraz szkól niepublicznych dla dorosłych danego typu i rodzaju (odrębnie dla każdego typu i rodzaju dotowanych szkół), placówek publicznych danego rodzaju, o których mowa w art. 2 pkt 5 i 7 ustawy o systemie oświaty, internatów prowadzonych przy szkołach publicznych;
2) aktualizacje ww. podstawowych kwot dotacji - dokonywane na początku roku budżetowego (w zależności od daty ogłoszenia ustawy budżetowej) oraz w październiku roku budżetowego; 3) statystyczną liczbę uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych przypisaną do każdego typu i rodzaju samorządowych jednostek oświatowych - według stanu z dnia 30 września roku poprzedzającego rok, na który udziela się dotacji - zawartej w SIO; 4) aktualizacje statystycznej liczby uczniów - dokonywaną w październiku.
AKTUALIZACJA PODSTAWOWYCH KWOT DOTACJI Znowelizowany art. 78c (ust. 3) ustawy o systemie oświaty, przewiduje obowiązek organów dotujących - dokonania aktualizacji podstawowych kwot dotacji: na początku roku budżetowego - w miesiącu roku budżetowego następującym po miesiącu, w którym upłynęło 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej na rok budżetowy (może to więc nastąpić w miesiącach styczeń-maj roku budżetowego); w październiku roku budżetowego.
Terminy aktualizacji na początku roku budżetowego Ogłoszenie ustawy budżetowej po 1 grudnia (ale w grudniu) – aktualizacja w lutym, Ogłoszenie ustawy budżetowej w styczniu – aktualizacja w marcu, Ogłoszenie ustawy budżetowej w lutym i 1 marca – aktualizacja w kwietniu, Ogłoszenie ustawy budżetowej po 1 marca (ale w marcu) – aktualizacja w maju.
W aktualizacji dokonywanej na początku roku uwzględnia się: plan dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, według stanu na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc aktualizacji, tzn. jak obowiązek aktualizacji np. w marcu - to wydatki wg stanu z 28 lutego Statystyczna liczba uczniów pozostaje bez zmian – z 30 września roku poprzedzającego
W aktualizacji dokonywanej w październiku roku budżetowego uwzględnia się: plan dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego - według stanu na dzień 30 września roku budżetowego; zaktualizowaną statystyczną liczbę dzieci, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Aktualizacja statystycznej liczby uczniów Zaktualizowana statystyczna liczba dzieci, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych stanowi sumę: 2/3 liczby ustalonej na podstawie danych SIO według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, oraz 1/3 liczby, ustalonej na podstawie danych SIO według stanu na dzień 30 września roku budżetowego.
AKTUALIZACJA KWOT DOTACJI OBLICZANEJ NA BAZIE SUBWENCJI Jeżeli ustawa budżetowa na rok budżetowy została ogłoszona po dniu 1 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, wysokość dotacji oświatowych, ustala się: 1) Na podstawie subwencji przewidzianej na poprzedzający rok budżetowy - do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upływa 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej na rok budżetowy; 2) Na podstawie przewidzianej subwencji w roku budżetowym - w okresie od pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynęło 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej na rok budżetowy
Ogłoszenie ustawy budżetowej po 1 grudnia (ale w grudniu) – dotacja na bazie starej subwencji do końca lutego, a od marca na bazie nowej subwencji; Ogłoszenie ustawy budżetowej w styczniu – dotacja na bazie starej subwencji do końca marca, a od kwietnia na bazie nowej subwencji; Ogłoszenie ustawy budżetowej w lutym i 1 marca– dotacja na bazie starej subwencji do końca kwietnia, a od maja na bazie nowej subwencji; Ogłoszenie ustawy budżetowej po 1 marca (ale w marcu) – dotacja na bazie starej subwencji do końca maja, a od czerwca na bazie nowej subwencji.
WYRÓWNYWANIE KWOT DOTACJI Nowelizacja przewiduje też zasady wyrównywania (dodawania) lub zmniejszania kwoty dotacji, jeżeli aktualizacje dotacji spowodują zmiany jej wysokości - od początku roku. (art. 78d ust. 2 dla publicznych jednostek i art. 89c ust. 2 dla niepublicznych jednostek oświatowych).
Jeżeli w wyniku aktualizacji podstawowej kwoty dotacji lub w wyniku zmiany kwoty przewidzianej w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego, dokonanej w wyniku ogłoszenia ustawy budżetowej, wysokość dotacji, uległa zmianie, suma kolejnych przekazywanych części dotacji, począwszy od pierwszego dnia obowiązywania zaktualizowanej podstawowej kwoty dotacji, stanowi różnicę pomiędzy wysokością dotacji według stanu na pierwszy dzień obowiązywania zaktualizowanej podstawowej kwoty dotacji a sumą części dotacji przekazanych od początku roku budżetowego do dnia poprzedzającego pierwszy dzień obowiązywania zaktualizowanej podstawowej kwoty dotacji.
SKARGA DO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO Przyznanie dotacji dla publicznych i niepublicznych jednostek oświatowych stanowi czynność z zakresu administracji publicznej, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2016 r. poz. 718, 846 i 996). (art. 80 ust. 11 i art. art. 90 ust. 11)
W praktyce oznacza to możliwość zaskarżania do sądu administracyjnego, przez organy prowadzące dotowane jednostki oświatowe, czynności organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego polegających na przyznaniu dotacji oświatowej – - bez konieczności składania pozwu do sądu powszechnego. Samorząd będzie zobligowany do wykonania wyroku WSA lub NSA w zakresie prawidłowości obliczenia i przekazania dotacji.
WSTRZYMANIE DOTACJI Nowelizacja ustawy o systemie oświaty przyniosła możliwość wstrzymania dotacji już nie tylko szkołom niepublicznym dla dorosłych, ale również niektórym placówkom niepublicznym. W przypadku utrudniania lub udaremniania przez szkołę niepubliczną dla dorosłych, lub przez niepubliczną placówkę, o której mowa w art. 2 pkt 3, 4, 7 i 10, czyli: placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania: bursy i domy wczasów dziecięcych.
NOWA UCHWAŁA DOTACYJNA Zakres zmian powoduje konieczność nowelizacji tej uchwały. Wprowadza się (uszczegóławia) sposób wyliczania dotacji dla nowych, uprzednio nie określanych w ustawie, jednostek oświatowych - nie wszystkim przypisuje konkretną podstawę naliczania dotacji (tylko dolną granicę) i podstawę tę powinna określić uchwała dotacyjna. Należy określić wzory wniosków z uwzględnieniem nowych jednostek dotowanych.
Dla wielu dotychczasowych jednostek zmieniła się podstawa dotowania. Dotychczasowe uchwały mogą też zawierać tryb aktualizowania wysokości dotacji lub sposób liczenia uczniów samorządowych jednostek oświatowych, które po zmianie ustawy nie będą mogły być stosowane. Dlatego też uchwały dotacyjne - obowiązkowo - powinny być jak najszybciej, w 2016 r., podjęte na nowo i wprowadzone w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. - z uwzględnieniem obowiązkowych zapisów przejściowych.
Zmiany we wzorach Jest: „§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa ………………… .” Powinno być: „§ 13. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa ………………… . § 14. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r., z wyjątkiem § 3 ust. 5 uchwały, który wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.”
ZMIANY W WYKORZYSTANIU DOTACJI Doprecyzowano podstawową regułę przeznaczenia dotacji, zawartą we wprowadzeniu do wyliczenia, poprzez sformułowanie, iż dotacje przysługują również na kształcenie specjalne. Wprowadzono zasadę kasowego wykorzystania dotacji oświatowych, zgodną z art. 251 ust. 4 ustawy o finansach publicznych (wykorzystanie dotacji następuje w szczególności przez zapłatę za zrealizowane zadania). "Dotacja, o której mowa w ust. (...), może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań określonych w ust. 3d, poniesionych w okresie roku budżetowego, na który dotacja została udzielona, niezależnie od tego, którego roku dotyczą te zadania."
Od 1 stycznia 2017 r. wprowadza się obowiązek opodatkowania wynagrodzenia osób fizycznych prowadzących dotowane jednostki oświatowe za pełnienie funkcji dyrektorów tych jednostek albo za prowadzenie zajęć w innych formach wychowania przedszkolnego - finansowanego z dotacji oświatowej. Wolne od podatku są: "129) dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36;„ Ustęp 36 brzmi: "Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.".
ZMIENIONE ZASADY ZWROTÓW DOTACJI INNEJ GMINIE Wyeliminowano odejmowanie od podstawy zwracanej kwoty opłat za wychowanie przedszkolne i wyżywienie uczniów przedszkolnych - ponieważ są one już uprzednio odejmowane od wydatków bieżących przy wyliczaniu podstawowej kwoty dotacji, oraz Wprowadzono odejmowanie kwoty dotacji przedszkolnej przewidzianej na ucznia dla gminy dotującej - bez względu na to czy gmina ta otrzymała tę dotację na konkretnego ucznia, którego zwrot dotyczy (poprzednio zapis mówił o dotacji otrzymanej), oraz Zapisano wprost do ustawy zasadę, iż nie ma zwrotów za uczniów niepełnosprawnych.
Jeżeli do publicznego (gminnego) przedszkola, oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego, prowadzonych przez gminę, uczęszcza uczeń niebędący jej mieszkańcem, który nie jest uczniem niepełnosprawnym, gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń, pokrywa koszty wychowania przedszkolnego tego ucznia w wysokości równej odpowiednio podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli, podstawowej kwocie dotacji dla szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny, lub podstawowej kwocie dotacji dla innych form wychowania przedszkolnego, określonej dla gminy, w której uczeń uczęszcza, pomniejszonej o kwotę dotacji przedszkolnej z budżetu państwa, o której mowa w art. 14d ust. 1, przewidzianej na ucznia na dany rok budżetowy. (art. 79a ust. 2)
Podstawowa kwota dotacji dla form przedszkolnych Kwota wydatków bieżących zaplanowanych na prowadzenie przez gminę innych form wychowania przedszkolnego, z wyłączeniem form, w których zaplanowane wydatki bieżące finansowane z użyciem środków unijnych przekraczają wartość 50% ich zaplanowanych wydatków bieżących, pomniejszonych o: identyczne rodzaje wydatków jak odejmowane przy obliczaniu podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli i podzielonych przez statystyczną liczbę uczniów w tych formach – bez uczniów niepełnosprawnych.
Jeżeli do niepublicznego przedszkola (niekontraktowego), uczęszcza uczeń niebędący mieszkańcem gminy dotującej to przedszkole, który nie jest uczniem niepełnosprawnym, gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń, pokrywa koszty dotacji, (ale) do wysokości iloczynu podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli określonej dla gminy dotującej i wskaźnika procentowego ustalonego na potrzeby dotowania niepublicznych przedszkoli w gminie zobowiązanej do pokrycia kosztów udzielonej dotacji, pomniejszając powyższy iloczyn o kwotę dotacji przedszkolnej z budżetu państwa, o której mowa w art. 14d ust. 1, przewidzianej na ucznia na dany rok budżetowy.
W przypadku braku na terenie gminy zobowiązanej do pokrycia kosztów udzielonej dotacji niepublicznego przedszkola, zamiast wskaźnika procentowego określonego w zdaniu pierwszym przyjmuje się wskaźnik procentowy w wysokości 75%. (art. 90 ust. 2c)
KONIEC SZKOLENIA ! DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ.