Motywowanie do czytania - czyli proste pomysły jak zachęcić uczniów do sięgania po książkę Aleksandra Kubis – Szlachta Zespół Szkół Integracyjnych nr 1 w Katowicach
DZIAŁANIA PROMUJĄCE CZYTELNICTWO:
Od 12 lat nasza szkoła bierze udział w konkursie promującym czytelnictwo WIELKA LIGA CZYTELNIKÓW. Do 2013 roku konkurs miał charakter międzyszkolny, a od 3 lat jest to konkurs OGÓLNOPOLSKI. Przeprowadza się go w dwóch kategoriach wiekowych: - dla uczniów klas 1 – 3, - dla uczniów klas 4 – 6. Głównym celem konkursu „Wielka Liga Czytelników” jest popularyzacja czytania wśród rodzin. Pragniemy, aby czytający rodzic stanowił dobry przykład dla dziecka i był dla niego promotorem kultury.
Nasza szkoła już dwunasty rok bierze udział w kampanii CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM. Wychowawcy świetlicy i nauczyciel bibliotekarz czytają wybrane książki w klasach młodszych szkoły podstawowej. Organizowane są klasowe konkursy wiedzy na temat przeczytanych utworów oraz konkursy plastyczne. Głośne czytanie odbywa się także każdego dnia w świetlicy. Raz w tygodniu są organizowane dla uczniów klas pierwszych uczęszczających do świetlicy "POPOŁUDNIA Z KSIĄŻKĄ". W ramach kampanii wychowawca świetlicy prowadzi cykl edukacyjny dla rodziców, w ramach którego przekazuje informacje na temat książek polecanych przez Fundację ABCXXI do głośnego czytania dzieciom w domu.
W ramach „POPOŁUDNIA Z KSIĄŻKĄ” chodzę raz w tygodniu czytać sama lub z uczniami z Aktywu Bibliotecznego do najmłodszej grupy świetlicowej . Opowiadania, bajki i wiersze, które czytamy są zawsze zgodne z tygodniowym tematem zajęć w świetlicy. Po przeczytaniu zadaje uczniom pytania dotyczące treści książki lub wiersza. Uczniowie z aktywu bibliotecznego mają okazję zobaczyć jak ważne jest czytanie młodszym kolegom i że nie zawsze jest to taka łatwa sprawa, żeby młodsi koledzy ich słuchali.
Od 5 lat przeprowadzam wraz z koleżankami Miejski Konkurs Edukacyjny „MAGICZNE WIERSZE”, który kierowany jest do uczniów uczęszczających do świetlic katowickich szkół. W konkursie zachęcamy grupy świetlicowe do czytania utworów literackich wybranych polskich poetów - Jana Brzechwy, Juliana Tuwima, Wandy Chotomskiej, Agnieszki Frączek czy Ludwika Jerzego Kerna. Konkurs jest dwuetapowy - pierwszy etap polega na wykonaniu pracy plastycznej do wybranego utworu. Drugi etap to różnego rodzaju zadania dotyczące znajomości biografii autora i znajomości wierszy/opowiadań.
Od kilku lat wraz z nauczycielem polonistą oraz wychowawcą świetlicy organizujemy w szkole obchody ŚWIATOWEGO DNIA KSIĄŻKI. W tym dniu organizujemy m.in. konkursy literackie: „Z jakiej książki znam tego bohatera?” czy „Skąd znam ten cytat?”. W 2016 roku w bibliotece szkolnej uczniowie mogli przelać swoje myśli na papier i stworzyć Drzewko Czytelnika lub rozwiązać test bibliotecznej.
DRZEWKO CZYTELNIKA
Ponadto w ramach obchodów Światowego Dnia Książki uczniowie z klasy 4 -6 czytają fragmenty tekstów w klasach 1-3 szkoły podstawowej.
W 2015r. miała miejsce również akcja dla wszystkich uczniów szkoły: „Wymiana książek”. Wymiana Książkowa wpisuje się w aktualny trend bookcrossingu. Wymieniamy książki i dajemy możliwość czytania innych bez ponoszenia kosztów. Trzeba było przynieść swoje i wybrać inne. Tym sposobem książki żyją, przechodzą z rąk do rąk i zabierają nowe osoby w literacką wycieczkę.
W ramach Światowego Dnia Książki przygotowujemy również konkursy m.in: dla uczniów z klas 4-6 i I-III gimnazjum odbyły się konkursy fotograficzne „Przyłapani na czytaniu”. Jego celem było pokazanie, jak i gdzie (w domu, w miejscach publicznych takich jak np. ulica, park, sklep, autobus itp.) czytamy. Fotografie przedstawiały ucznia lub ucznia w gronie najbliższych (rodzina, przyjaciele) podczas czytania. „SLEEVEFACE” konkurs polegał na wykorzystaniu okładki książki ewentualnie płyty w taki sposób, aby stworzyć ciekawe zdjęcia.
- konkurs plastyczny na portret ulubionego pisarza
- dla uczniów z klas 1-3 skierowany jest konkurs plastyczny „Na najładniejszą zakładkę do książki”, który miał na celu rozbudzenie zainteresowań czytelniczych, pobudzenie wrażliwości plastycznej i aktywności twórczej dzieci, kształtowanie poczucia estetyki, doskonalenie sprawności manualnych, rozbudzenie świadomości poszanowania książek. Zadaniem uczestników było wykonanie dowolną techniką zakładki do książki.
Ponadto nauczyciele prowadzą w ramach zajęć dodatkowych lub Dzieci Tysiąclecia Integracja następujące zajęcia: Lepiej czytam - ćwiczenia doskonalące umiejętność głośnego i płynnego czytania oraz czytania ze zrozumieniem Czytamy swoje ulubione książki – zajęcia rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów szkoły podstawowej Moje lektury – zajęcia wspomagające dla uczniów "Spotkania z książką"
"SPOTKANIA Z KSIĄŻKĄ" W ramach zajęć z Dzieci Tysiąclecia – Integracja, które prowadzę wraz z koleżanką polonistką dla uczniów klas 1-3, czytamy lub uczniowie sami czytają fragmenty książek, odpowiadają na zadane pytania do przeczytanego tekstu a na koniec zajęć mogą narysować w programie Paint ilustrację do książki, ulubionego bohatera książkowego, zakończenie opowiadania itp. Rozwiązują również różnego typu testy online, co pobudza ich myślenie. Ponadto wychodzimy wraz z dziećmi do Miejskiej Biblioteki Publicznej lub Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Katowicach gdzie uczniowie mają możliwość zapoznać się z pracą innych bibliotek, oglądają różne książki, a w nich ciekawe i oryginalne ilustracje.
„SPOTKANIE Z BRAĆMI GRIMM” W klasach drugich SP przeprowadzamy projekt czytelniczy „Spotkanie z braćmi Grimm”. W ramach tego projektu zaangażowani nauczyciele czytają w klasach wybrane opowiadania z książki autorstwa Jakuba i Wilhelma Grimm „Baśnie”. Po każdym spotkaniu uczniowie rozwiązują zadania: krzyżówkę, test „Prawda czy Fałsz” oraz odpowiadają na pytania związane z przeczytaną treścią. Najlepsi zmierzyli się w wielkim turnieju „1 z 13” wzorowanym na popularnym od wielu lat teleturnieju „1 z 10”. Zwycięzca może się pochwalić tytułem „Znawcy literatury braci Grimm”.
„Z KSIĄŻKĄ W ŚWIAT” Od 3 lat realizuję w szkole wraz z wychowawcą świetlicy program dla uczniów klas czwartych "Z KSIĄŻKĄ W ŚWIAT". Celem tego programu jest zachęcenie uczniów do częstego i świadomego korzystania z wypożyczalni i czytelni. Pokazanie, że czytanie może kojarzyć się z przyjemnością, a nie nudą i przykrym obowiązkiem. Cykl 10 spotkań obejmuje zajęcia dotyczące funkcjonowania biblioteki szkolnej i miejskiej (uczniowie odwiedzają Miejską Bibliotekę Publiczną nr 25 i biorą udział w zorganizowanych tam zajęciach).
Podczas zajęć uczniowie wraz z prowadzącymi analizują wiersze różnych poetów i fragmenty takich książek jak "Pinokio", "Opowieści z Narnii", "Dzieci z Bullerbyn" i "Mikołajek". Na zajęciach uczniowie mają możliwość podejmowania dyskusji na podstawie tekstu czytanego przez nauczyciela lub kolegę. Pracują w grupach z przygotowanymi tekstami wyszukując ukryte tytuły, układają morały wynikające z wierszy.
Uczniowie wykonują różne zadania, których tematem przewodnim jest « książka ». Rozwiązują krzyżówki i rozsypanki wyrazowe, tworzą piramidę « zalet książki », układają rebusy, tworzą plakat promujący czytelnictwo oraz wskazujący zalety książek. Istotnym elementem programu jest wspólne propagowanie czytelnictwa wśród przedszkolaków poprzez przygotowanie małej inscenizacji dla okolicznych przedszkoli.